Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ont-tunen?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Ont-tunen?

Bericht door Chewbacca »

Beste mede-WJW-ers :driveT4

Ik zit met het volgende probleem in mijn T4 2.5 TDI ACV 102pk, welke door een vorige eigenaar ooit gechipt is naar 130pk:

Koud starten is prima, maar bij wegrijden inhouden op de 1400-1500 toeren, met de nodige blauwe rookontwikkeling. Na een kleine 100m rijden is het over, houdt niet meer in en het roken is nog minimaal.
Ik heb de gloeibougies, vacuumslangen, lucht-, olie- en brandstoffilters vervangen, zonder succes.

Op het forum gezocht, en er zijn een aantal threads over maar weinig met echte oplossingen... en veelal is het nodig om hem uit te lezen.
Dus naar de garage gebracht, die mij belde met de volgende mededeling:
"de auto geeft een foutcode dat er niet de originele software op staat, dus er is in gerommeld. Normaal na tuning moet deze melding niet komen. Ik kan hem zo niet uitlezen want de waarden zijn onbetrouwbaar."

In hoeverre heeft deze monteur 'gelijk' in jullie ogen?
Is het raadzaam om naar een tuner te gaan om de instellingen te controleren (ik heb geen idee waar het ooit is gedaan)?
Zouden jullie aanraden om alles terug naar origineel te laten zetten of kan de motor de tuning goed aan (mits goed afgesteld)?

Benieuwd naar de reacties
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2731
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Ont-tunen?

Bericht door Erdem50 »

Er bestaat geen foutcode die zegt dat de auto getuned is, wat een onzin.

Wat is of zijn de exacte foutcodes in de bus? Er zijn genoeg bussen die getuned zijn en prima rijden.

Software origineel maken kan in principe iedere tuner.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ont-tunen?

Bericht door Multivan Generation »

Heb je een zwarte kleur motorcomputer of al een metalen zilveren kleur?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Ont-tunen?

Bericht door jos_br »

Chewbacca schreef: 03 mar 2019, 13:16 Beste mede-WJW-ers :driveT4

Ik zit met het volgende probleem in mijn T4 2.5 TDI ACV 102pk, welke door een vorige eigenaar ooit gechipt is naar 130pk:

Koud starten is prima, maar bij wegrijden inhouden op de 1400-1500 toeren, met de nodige blauwe rookontwikkeling. Na een kleine 100m rijden is het over, houdt niet meer in en het roken is nog minimaal.
Ik heb de gloeibougies, vacuumslangen, lucht-, olie- en brandstoffilters vervangen, zonder succes.

Op het forum gezocht, en er zijn een aantal threads over maar weinig met echte oplossingen... en veelal is het nodig om hem uit te lezen.
Dus naar de garage gebracht, die mij belde met de volgende mededeling:
"de auto geeft een foutcode dat er niet de originele software op staat, dus er is in gerommeld. Normaal na tuning moet deze melding niet komen. Ik kan hem zo niet uitlezen want de waarden zijn onbetrouwbaar."

In hoeverre heeft deze monteur 'gelijk' in jullie ogen?
Is het raadzaam om naar een tuner te gaan om de instellingen te controleren (ik heb geen idee waar het ooit is gedaan)?
Zouden jullie aanraden om alles terug naar origineel te laten zetten of kan de motor de tuning goed aan (mits goed afgesteld)?

Benieuwd naar de reacties

:lach :huilen , next...........ding rijdt al 100jaar zo rond en nu niet meer uit te lezen, want waardes zijn onbetrouwbaar??

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ont-tunen?

Bericht door Chewbacca »

Dat dacht ik dus ook... eerste en tevens laatste keer naar die garage
Over de precieze codes heeft hij het niet gehad (helaas)...

Ik heb even onder de motorkap gekeken, volgens mij is het een zwarte ECU, hoewel het bovenste deel metalig is.
Is dat een ouder type?

Afbeelding

Kent iemand een betrouwbare tuner in omgeving van Friesland? Misschien wel de moeite waard om er even naar te laten kijken wat er nu precies uitgevoerd is...
Laatst gewijzigd door Chewbacca op 08 mar 2019, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Ont-tunen?

Bericht door jos_br »

Het deel waar het fout gaat heeft niets met tuning te maken, hier moet je even in de meetwaardeblokken kijken wat bijv. de pomp aan het doen is.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ont-tunen?

Bericht door Multivan Generation »

Chewbacca schreef: 03 mar 2019, 18:11 Dat dacht ik dus ook... eerste en tevens laatste keer naar die garage
Over de precieze codes heeft hij het niet gehad (helaas)...

Ik heb even onder de motorkap gekeken, volgens mij is het een zwarte ECU, hoewel het bovenste deel metalig is.
Is dat een ouder type?

Afbeelding
Dit is inderdaad een oude motorcomputer,
en precies het type wat steeds meer problemen gaat geven.
Met blauw roken als symptoom.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ont-tunen?

Bericht door Chewbacca »

Oke bedankt voor de reacties.

de kabel is binnen, en vanavond direct de laptop aan de bus gehangen
bij uitlezen komen er twee foutcodes terug, zie hieronder.
Na het scannen van module 15 gaf hij aan dat de gratis versie tot daar en niet verder ging... dus wat er in 22 en 25 gebeurd geen idee.
Blijkbaar had de garagist wel de foutcode goed gezien... maar of dat door tuning of een verkeerde sensor komt?
Kan iemand deze code voor mij 'vertalen'?

VCDS-Lite Version: Release 1.2
Tuesday, 05 March 2019, 20:52:30.


Chassis Type: 70 - VW Transporter
Scan: 01,02,03,08,15,22,25

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 074-906-021-ACV.LBL
Controller: 074 906 021 F
Component: 2,5l R5 EDC SG D1H
Coding: 00000
Shop #: WSC 00000
VCID: 13593C4F726D
1 Fault Found:
01208 - Data Records in Control Unit Altered
27-00 - Implausible Signal
Readiness: N/A

-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags Labels: 6N0-909-60x-VW2.LBL
Controller: 6N0 909 603 AQ
Component: AIRBAG VW2 V00
Coding: 16721
Shop #: WSC 02744
VCID: 817586079811
1 Fault Found:
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95)
32-10 - Resistance too High - Intermittent
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ont-tunen?

Bericht door Chewbacca »

Vandaag bezig geweest om een aantal log-bestanden te maken. :driveT4
Deze heb ik hier opgeslagen: https://drive.google.com/file/d/1Y8xFNg ... sp=sharing

log1: koude start, gas geven tot 1400-1500rpm, waarbij dus het inhouden en roken
log2: koud wegrijden, waarna symptomen over
log3: uitlezen pomptiming bij 83 graden, ook geprobeerd via TDI graph (hier een screenshot van toegevoegd; ik wist niet goed welke van de 2 ACV types ik moest nemen, maar in deze kwamen gegevens door en de andere niet)
log 4: warm, rijdend in 3e versnelling, plankgas van 1000 tot 4000rpm
log5: warm, rijdend in 3e versnelling, plankgas van 1000 tot 4000rpm, hierna uit laten rollen

In het licht van de bovengenoemde foutcodes (maw: zijn deze meetwaarden 'betrouwbaar'), graag jullie hulp bij het interpreteren van deze waarden. Wat mij opvalt:
- pomptiming te laat
- te lage turbodruk - door defecte LMM? defecte N75? verstopte uitlaat?
- De waarden van de (afgedopte) EGR en 'charge air valve' veranderen nauwelijks
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ont-tunen?

Bericht door Chewbacca »

ja, daar heb ik ook vandaan hoe je de logjes maken moet, en ook mijn voorzichtige conclusies
Maar ik zie dit soort tabellen voor het eerst, en hier op het forum zitten mensen met kennis
:yes
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ont-tunen?

Bericht door Chewbacca »

"Nieuwe" ECU geplaatst..... en wat een verschil.
Geen inhouden meer, geen roken meer.

Wel bij uitlezen nog lage waarden van de LMM die nauwelijks boven de 750 uitkomen, dus daar is een nieuwe voor besteld
:yes
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ont-tunen?

Bericht door Chewbacca »

Ja in dit geval wel... oude eruit nieuwe erin
De nieuwe is ook gechipt, en daar zijn de egr en startblokkering bij uitgeschreven.
Maar bij mij werkt de startonderbreking nog gewoon, als ik te lang na het ontgrendelen niet start moet ik hem opnieuw vrijgeven. Wat ik ervan begrepen heb heeft de t4 een losse startblokkering in het dashboard gebouwd, die daarna de ecu aanstuurt... en daar is niks aan veranderd.
En deze nieuwe is ook het nieuwere zilveren type ten opzichte van de oude zwarte ecu.

Maar alsnog starten... lopen. Stuk rustiger, stiller, vlotter... tot nu heel blij mee
:driveT4
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ont-tunen?

Bericht door Chewbacca »

jan2009 schreef: 16 mar 2019, 19:39 Mooi dat je er zo mee verder kan, je huidige startblokkering waar je het over hebt zal wel later toegevoegd zijn.
zou zomaar kunnen...want volgens mij is de centrale vergrendeling ook later pas ingebouwd
hier staat trouwens wel dat de T4 vanaf '95 ermee uitgerust is
hoe dan ook, ik ben in elk geval blij dat alles nog/weer werkt zonder al teveel resetten
jan2009 schreef: 16 mar 2019, 19:39 En EGR uitschrijven bij een T4 , een plaatje RVS is toch voldoende.
Dat is bij mij inderdaad ook al gedaan. Ik heb me laten vertellen dat het in deze ECU is uitgeschreven, dus waarschijnlijk doet hij nu geen eens moeite meer om hem aan te sturen :p
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ont-tunen?

Bericht door Chewbacca »

Om het af te ronden nog deze log-jes na het plaatsen van een nieuwe LMM (en dus een 'nieuwe' ECU).
met warme motor optrekken in de 3e versnelling vanaf 1000 toeren, door tot 4000, dan schakelen naar 4 en 5 om vervolgens 130 op de snelweg te cruisen:

Eerst een log van kanaal 3, de LMM:
LMM.jpg
En de turbodruk volgt nu ook een stuk beter:
Turbodruk.jpg
Nogmaals bedankt voor de hulp!
:driveT4
Plaats reactie