Ons nieuwste wandel-accessoire:bvddobb schreef: ↑07 aug 2019, 14:14 Oh, oh: Marga is ineens niet meer zó gebrand op de wandeltochten en wil dat we anti-berenspray en toeters kopen...:
https://www.bbc.com/news/world-europe-48308062
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019
Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019
Het wordt zo steeds meer een avonturen reis
Gaan jullie met zijn tweëen de Pyreneeën door over die paadjes of hebben jullie voor die routes een gezelschapje?
In ieder geval, heel veel plezier en ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en foto's
René
Gaan jullie met zijn tweëen de Pyreneeën door over die paadjes of hebben jullie voor die routes een gezelschapje?
In ieder geval, heel veel plezier en ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en foto's
René
Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019
Hallo René,
We hebben geen gezelschapje, we doen het met zijn tweetjes.
Dank voor je goede wensen, en we proberen jullie op de hoogte te houden, hier en op Instagram!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019
Inmiddels hebben wij, na een week onderweg, Spanje bereikt. Een meer gedetailleerd verslag van die eerste week volgt nog (Marga zit de foto’s te bewerken), maar deze wilden we jullie niet onthouden! Vandaag, midden in de Haute Languedoc, ons busje wordt langzaam volwassen:
Op naar de volgende 200.000 !!
Op naar de volgende 200.000 !!
Laatst gewijzigd door bvddobb op 14 jul 2021, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019
Let op, komt zo'n busje dadelijk nog in de pubertijd
Hebben zelf in Slovenië een dag off-road gedaan... of een Exclusive daar nu op gebouwd is? Onverhard, tot 20% helling, geen probleem. Alleen mijn bullbar beetje geplooid .
Heel benieuwd naar die eerste foto's! Geniet van de bergen en de stilte/rust, zalig.
Hebben zelf in Slovenië een dag off-road gedaan... of een Exclusive daar nu op gebouwd is? Onverhard, tot 20% helling, geen probleem. Alleen mijn bullbar beetje geplooid .
Heel benieuwd naar die eerste foto's! Geniet van de bergen en de stilte/rust, zalig.
Laatst gewijzigd door brugseb op 04 apr 2020, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De eerste etappe: op naar de Pilat, net onder Lyon
Onze bedoeling was om vóór het weekend snel naar iets ten zuiden van Lyon te rijden, en daar de ‘Route du Soleil’ vóór de Zwarte Zaterdag te verlaten en dan langzaam door een aantal Franse natuurparken naar de grens met Spanje aan de Middellandse Zee te kronkelen, onze ‘groene route’ (zie de inspiratiekaart bovenaan dit draadje).
Donderdag 15/9, laat in de middag Marga van haar werk opgehaald, en naar het zuiden vertrokken. In de Ardennen, vlak vóór je Luxemburg binnengaat een camping opgezocht, en geëindigd bij een sympathieke camping, gerund door Nederlanders, bij Neufchâteau, Camping Spineuse. In het restaurant een eenvoudige, doch voedzame maaltijd genoten, met een lekker lokaal biertje.
Vrijdag 16/9 dan de ‘sprint’ naar Zuid-Frankrijk, we willen aankomen in het Parc Naturel de Pilat, net onder Lyon. In het kleine stukje door Luxemburg natuurlijk even getankt (scheelt toch weer zo’n € 20,-) en dan de snelweg en de Péage op.
Omdat je tegenwoordig eindelijk één tolbadge voor Frankrijk, Spanje, Italië (landen waar wij wel komen) én Portugal (waar we nog nooit met de bus zijn geweest) kunt krijgen met een abonnement voor ‘sporadisch gebruik’, zoals wij, hebben wij voor het eerst zo’n elektronische tolbadge achter de voorruit geplakt. Toch even spannend of dat goed gaat, bij het eerste tolpoortje, maar het werkt vlekkeloos. (Ook later in Spanje, overigens).
Ook nog gedacht aan het opplakken van de Franse milieusticker, je weet maar nooit wat we tegenkomen!
Onze ‘sprint’ verloopt gladjes en ’s avonds komen we aan in het beoogde natuurpark. We vinden een mooie plek op Camping Bel’ Époque du Pilat, in het plaatsje Pélussin.
Zaterdag 17/9 wandelen we wat in de omgeving en in het stadje, en doen daar een paar boodschappen.
In dit dal, en ook in Pélussin zelf, was ooit de zijde-industrie groot aanwezig. In Pélussin zijn nog veel oude zijdefabrieken te zien, nu meest leeg en vervallen, meestal langs de riviertjes, want water en waterkracht (watermolens) waren essentieel voor de zijde-industrie.
We zitten hier op de westelijke oever van de Rhône, en best al wel hoog. Het is voor de zomer bijzonder helder en we hebben ver zicht. Zó ver dat we in het oosten met het blote oog de ketens van de Vercors, van de Chartreuse en zelfs de Mont Blanc (in het midden van deze foto) kunnen zien! Zo ver kun je anders eigenlijk alleen in april of eind september zien.
Het uploaden van Marga's foto's naar een Google album wil hier op deze camping in Spanje waar we vandaag verkeren nog niet zo erg lukken, dus nog even geen link naar het complete album.
Overigens zijn wij ook te volgen op Instagram (@bm_pyrenees) en op Polarsteps.
Donderdag 15/9, laat in de middag Marga van haar werk opgehaald, en naar het zuiden vertrokken. In de Ardennen, vlak vóór je Luxemburg binnengaat een camping opgezocht, en geëindigd bij een sympathieke camping, gerund door Nederlanders, bij Neufchâteau, Camping Spineuse. In het restaurant een eenvoudige, doch voedzame maaltijd genoten, met een lekker lokaal biertje.
Vrijdag 16/9 dan de ‘sprint’ naar Zuid-Frankrijk, we willen aankomen in het Parc Naturel de Pilat, net onder Lyon. In het kleine stukje door Luxemburg natuurlijk even getankt (scheelt toch weer zo’n € 20,-) en dan de snelweg en de Péage op.
Omdat je tegenwoordig eindelijk één tolbadge voor Frankrijk, Spanje, Italië (landen waar wij wel komen) én Portugal (waar we nog nooit met de bus zijn geweest) kunt krijgen met een abonnement voor ‘sporadisch gebruik’, zoals wij, hebben wij voor het eerst zo’n elektronische tolbadge achter de voorruit geplakt. Toch even spannend of dat goed gaat, bij het eerste tolpoortje, maar het werkt vlekkeloos. (Ook later in Spanje, overigens).
Ook nog gedacht aan het opplakken van de Franse milieusticker, je weet maar nooit wat we tegenkomen!
Onze ‘sprint’ verloopt gladjes en ’s avonds komen we aan in het beoogde natuurpark. We vinden een mooie plek op Camping Bel’ Époque du Pilat, in het plaatsje Pélussin.
Zaterdag 17/9 wandelen we wat in de omgeving en in het stadje, en doen daar een paar boodschappen.
In dit dal, en ook in Pélussin zelf, was ooit de zijde-industrie groot aanwezig. In Pélussin zijn nog veel oude zijdefabrieken te zien, nu meest leeg en vervallen, meestal langs de riviertjes, want water en waterkracht (watermolens) waren essentieel voor de zijde-industrie.
We zitten hier op de westelijke oever van de Rhône, en best al wel hoog. Het is voor de zomer bijzonder helder en we hebben ver zicht. Zó ver dat we in het oosten met het blote oog de ketens van de Vercors, van de Chartreuse en zelfs de Mont Blanc (in het midden van deze foto) kunnen zien! Zo ver kun je anders eigenlijk alleen in april of eind september zien.
Het uploaden van Marga's foto's naar een Google album wil hier op deze camping in Spanje waar we vandaag verkeren nog niet zo erg lukken, dus nog even geen link naar het complete album.
Overigens zijn wij ook te volgen op Instagram (@bm_pyrenees) en op Polarsteps.
Laatst gewijzigd door bvddobb op 08 apr 2021, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Tweede etappe: ‘groene route’ door de Franse natuurparken
Vanaf Lyon wilden we verder de snelweg vermijden. Ten westen van de Rhône ligt een keten van regionale en nationale natuurparken, van boven naar beneden Parc de Pilat, Parc des Monts d’Ardeche, Parc des Cevennes, Parc des Grand Causes, Parc de Haut Languedoc en Parc de la Narbonnaise et Méditerranée. We wilden daar in een paar dagen over achterafweggetjes (de Franse D-weggetjes met minstens 3 cijfers achter de D… ) door naar het zuiden afzakken, tot aan Collioure, een klein Frans stadje aan de Middellandse Zee, net boven de Frans-Spaanse grens, waar onze Pyreneeënroute officieel begint.
We hebben daartoe de ‘avontuurlijke route’-optie van TomTom gebruikt. We hebben in elk park een punt geprikt en toen TomTom een ‘avontuurlijke route’ laten uitrekenen. Dat is een optie, waarbij je de mate van avontuurlijkheid kunt instellen: de mate van bochtigheid, de mate van hoogteverschillen, snelwegen vermijden, onverharde wegen wel/niet vermijden e.d. We hebben er al wat mee geëxperimenteerd in Nederland en o.a. geleerd de hoogste graad van bochtigheid te vermijden: dan word je echt elke parkeerplaats onderweg opgestuurd! Wij zijn voor deze route gegaan voor maximale hoogteverschillen, gemiddelde bochtigheid, géén snelwegen, en onverharde wegen hoeven niet te worden vermeden. Op die basis heeft TomTom een route verzonnen en die hebben we als .gpx-bestand gedownload en als track op de TomTom gezet. Dat is de basis voor de ‘groene route’ op onze inspiratiekaart bovenin dit draadje.
Kort en goed: het is ons niet tegengevallen! We hebben echt een fantastische route gereden over allemaal kleine weggetjes waar je soms uren niemand tegenkwam, en dat in vakantietijd in Frankrijk! Ook hebben we weer een beetje kunnen wennen aan het ruigere rijden op slechte, half- of onverharde bosweggetjes met keien, zand, omgevallen bomen e.d., overigens op bij elkaar maar een tiental (evt. vermijdbare) kilometers van de totale route. Maar alles deed het nog!
Als je zo die parken achter elkaar doorrijdt, is het mooi om te zien hoe elk zijn eigen karakter heeft. De Pilat is groen en vriendelijk, een soort mix van Ardennen en Zwarte Woud.
Bosweggetjes, met speciale borden voor de bosbrandbestrijding, naar de diverse waterreservoirs:
Dan de Ardeche, met zijn groene bergen en steile kronkelende dalen, riviertjes en watervalletjes en resten van vulkanische activiteit.
In de Cevennen wordt het langzaam ruiger, kaler en hoger. De Grand Causes heeft dan echt bergen waar ’s winters veel sneeuw kan liggen en waar je ski-oorden tegenkomt. Lange palen langs de wegen. Daar zaten we soms midden in de wolken.
En als je dan afdaalt naar de Haut Languedoc kom je ineens in een soort duinlandschap: nog steeds hoog, niet zo heet, maar veel kleine heuvels en geelbegraste kommetjes, met losstaande sparren als op Terschelling of in de Waterleidingduinen.
Daarna rij je de echt mediterrane gebieden binnen, met wijnranken en olijvenbomen, cypressen en pijnbomen. Een mooi parcours!
Onderweg hebben we ook nog een aantal mooie kleine boerderijcampings gevonden. Zonder kantine, witte dozen, zwembad, bingo of animatieteams...
Le Pré du Moulin, Lalouvesc:
La Besorgue d'Ardeche, Aizac:
La Barette, Col de Finiel:
Mas d' Arbousse, Salvagnac, waar de geitenboer vond dat dit de drukste avond van het jaar was:
En zo arriveren we woensdag 21/9 in Collioure.
We hebben daartoe de ‘avontuurlijke route’-optie van TomTom gebruikt. We hebben in elk park een punt geprikt en toen TomTom een ‘avontuurlijke route’ laten uitrekenen. Dat is een optie, waarbij je de mate van avontuurlijkheid kunt instellen: de mate van bochtigheid, de mate van hoogteverschillen, snelwegen vermijden, onverharde wegen wel/niet vermijden e.d. We hebben er al wat mee geëxperimenteerd in Nederland en o.a. geleerd de hoogste graad van bochtigheid te vermijden: dan word je echt elke parkeerplaats onderweg opgestuurd! Wij zijn voor deze route gegaan voor maximale hoogteverschillen, gemiddelde bochtigheid, géén snelwegen, en onverharde wegen hoeven niet te worden vermeden. Op die basis heeft TomTom een route verzonnen en die hebben we als .gpx-bestand gedownload en als track op de TomTom gezet. Dat is de basis voor de ‘groene route’ op onze inspiratiekaart bovenin dit draadje.
Kort en goed: het is ons niet tegengevallen! We hebben echt een fantastische route gereden over allemaal kleine weggetjes waar je soms uren niemand tegenkwam, en dat in vakantietijd in Frankrijk! Ook hebben we weer een beetje kunnen wennen aan het ruigere rijden op slechte, half- of onverharde bosweggetjes met keien, zand, omgevallen bomen e.d., overigens op bij elkaar maar een tiental (evt. vermijdbare) kilometers van de totale route. Maar alles deed het nog!
Als je zo die parken achter elkaar doorrijdt, is het mooi om te zien hoe elk zijn eigen karakter heeft. De Pilat is groen en vriendelijk, een soort mix van Ardennen en Zwarte Woud.
Bosweggetjes, met speciale borden voor de bosbrandbestrijding, naar de diverse waterreservoirs:
Dan de Ardeche, met zijn groene bergen en steile kronkelende dalen, riviertjes en watervalletjes en resten van vulkanische activiteit.
In de Cevennen wordt het langzaam ruiger, kaler en hoger. De Grand Causes heeft dan echt bergen waar ’s winters veel sneeuw kan liggen en waar je ski-oorden tegenkomt. Lange palen langs de wegen. Daar zaten we soms midden in de wolken.
En als je dan afdaalt naar de Haut Languedoc kom je ineens in een soort duinlandschap: nog steeds hoog, niet zo heet, maar veel kleine heuvels en geelbegraste kommetjes, met losstaande sparren als op Terschelling of in de Waterleidingduinen.
Daarna rij je de echt mediterrane gebieden binnen, met wijnranken en olijvenbomen, cypressen en pijnbomen. Een mooi parcours!
Onderweg hebben we ook nog een aantal mooie kleine boerderijcampings gevonden. Zonder kantine, witte dozen, zwembad, bingo of animatieteams...
Le Pré du Moulin, Lalouvesc:
La Besorgue d'Ardeche, Aizac:
La Barette, Col de Finiel:
Mas d' Arbousse, Salvagnac, waar de geitenboer vond dat dit de drukste avond van het jaar was:
En zo arriveren we woensdag 21/9 in Collioure.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Derde etappe: vlucht naar de bergen
En zo kwamen we aan in Collioure...
Wat een ramp! Alle cliché's van een overvolle Middellandsezeebadplaats werden hier bewaarheid. Ontzettend warm, ontzettend druk verkeer, veel lawaai, alle campings overvol, hutje-aan-mudje op elkaar gepakt, elke vierkante meter stond een tentje, auto, caravan of camper. We hebben er een paar gebeld: nergens plek.
Toen elkaar maar eens aangekeken, op Campercontact een Spaanse camping geprikt die minstens anderhalf uur rijden van de kust lag, in de bergen, en waarvan de prijzen minstens de helft lager lagen dan aan de kust, en daarnaartoe gereden.
Donderdag 22/9 staan we zo dus op een Spaanse camping in de uitlopers van de Pyreneeën. Door toeval loopt de door ons beoogde route (uit het Franse trackbook, zie de inspiratiekaart bovenaan dit draadje) hier nog gewoon voor de deur langs ook...
We houden een rustdag. Er staan hier alleen maar Spanjaarden en Nederlanders. De camping loopt vandaag langzaam leeg: zo zoetjesaan vertrekken de Nederlanders terug naar huis, als ze a.s. maandag weer aan het werk moeten. Morgen zullen er nog wel meer vertrekken, we zien het inpakken her en der. Ook een enkele Spaanse familie vertrekt. Nieuwkomers zien we niet.
En zo is het hier wel aanwezige zwembad dus zo goed als leeg, vandaag. De één zwemt...
Terwijl de ander dit reisverslag bijwerkt:
Wat een ramp! Alle cliché's van een overvolle Middellandsezeebadplaats werden hier bewaarheid. Ontzettend warm, ontzettend druk verkeer, veel lawaai, alle campings overvol, hutje-aan-mudje op elkaar gepakt, elke vierkante meter stond een tentje, auto, caravan of camper. We hebben er een paar gebeld: nergens plek.
Toen elkaar maar eens aangekeken, op Campercontact een Spaanse camping geprikt die minstens anderhalf uur rijden van de kust lag, in de bergen, en waarvan de prijzen minstens de helft lager lagen dan aan de kust, en daarnaartoe gereden.
Donderdag 22/9 staan we zo dus op een Spaanse camping in de uitlopers van de Pyreneeën. Door toeval loopt de door ons beoogde route (uit het Franse trackbook, zie de inspiratiekaart bovenaan dit draadje) hier nog gewoon voor de deur langs ook...
We houden een rustdag. Er staan hier alleen maar Spanjaarden en Nederlanders. De camping loopt vandaag langzaam leeg: zo zoetjesaan vertrekken de Nederlanders terug naar huis, als ze a.s. maandag weer aan het werk moeten. Morgen zullen er nog wel meer vertrekken, we zien het inpakken her en der. Ook een enkele Spaanse familie vertrekt. Nieuwkomers zien we niet.
En zo is het hier wel aanwezige zwembad dus zo goed als leeg, vandaag. De één zwemt...
Terwijl de ander dit reisverslag bijwerkt:
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Tweede etappe: ‘groene route’ door de Franse natuurparken
Dat is een interessante optie, ga ik ook eens mee experimenteren. Leuk reisverslag, benieuwd naar het vervolg, vooral de ervaringen in de Pyreneeën.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019
Vandaag op de vijfde bergetappe hebben we toch even de handdoek in de ring gegooid. Parallel aan de hoogtelijnen is het goed te doen, maar de klimmen uit de dalen omhoog waren zó uitgewassen dat er diepe kuilen en geulen zijn ontstaan en alle kleine steentjes ook weggespoeld zijn zodat het ook nog eens vol ligt met achtergebleven grote keien. De kans op schade vinden wij zo toch te groot voor een vrijdagmiddag in Spanje... Zo alleen kan het dan even duren voor er adequate bergingshulp is als er iets echt kapot gaat. Dan voelt met een groepje rijden toch veiliger.
Ook missen we hier duidelijk de lage gearing, met onze één kunnen we eigenlijk niet langzaam genoeg op zulke stukken.
Dus: achteruit en gekeerd en over verharde wegen naar het begin van de volgende bergetappe gereden. Morgen gewoon weer de zesde etappe proberen!
Ook missen we hier duidelijk de lage gearing, met onze één kunnen we eigenlijk niet langzaam genoeg op zulke stukken.
Dus: achteruit en gekeerd en over verharde wegen naar het begin van de volgende bergetappe gereden. Morgen gewoon weer de zesde etappe proberen!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Audiovisueel materiaal
Gisteren (de 5e etappe van het Vibraction roadbook) waren een aantal pistes zó slecht, dat we omgedraaid zijn. Vandaag (de 6e etappe) was het puur plezier!
Hier een eerste ruwe impressie van de pistes van vandaag en gisteren:
Hier een eerste ruwe impressie van de pistes van vandaag en gisteren:
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019
Wat een mooie, avontuurlijke tocht met mooie foto's. Fijn dat we mee mogen reizen via jullie beelden en verhalen.
Walter
Walter
Vierde etappe: van de oostkust tot Andorra
Maandag 26/8. We hebben inmiddels een aantal dagen van bergpistes achter de rug, we volgen goeddeels het Vibraction roadbook (de blauwe route op onze inspiratiekaart, bovenin dit draadje).
De meeste pistes waren goed tot redelijk te berijden met onze bus. Vooral die in de natuurparken zijn goed te doen. Daarbuiten zijn ze soms wel moeilijker. In één geval zijn we omgedraaid (de vijfde .gpx van Vibraction, zie hierboven). Maar de zesde en zevende waren prachtig, en goed te doen. Alleen het eind van de zevende was lastig, weer door grote losse keien en uitgespoelde geulen. Dan wilde je eigenlijk wel wat grotere wielen dan onder onze bus passen... Maar met goed opletten, voorzichtig sturen, en vooral héél langzaam zijn we weer veilig en heel beneden gekomen!
De omgeving is prachtig. Zie hier een kleine diashow met een indruk van de afgelopen dagen:
We hebben nu weer even een rustdag op een leuke kleine camping in Cambrils:
Vanmorgen hebben we een kleine wandeling gemaakt de berg op en morgen gaan we richting Andorra!
De meeste pistes waren goed tot redelijk te berijden met onze bus. Vooral die in de natuurparken zijn goed te doen. Daarbuiten zijn ze soms wel moeilijker. In één geval zijn we omgedraaid (de vijfde .gpx van Vibraction, zie hierboven). Maar de zesde en zevende waren prachtig, en goed te doen. Alleen het eind van de zevende was lastig, weer door grote losse keien en uitgespoelde geulen. Dan wilde je eigenlijk wel wat grotere wielen dan onder onze bus passen... Maar met goed opletten, voorzichtig sturen, en vooral héél langzaam zijn we weer veilig en heel beneden gekomen!
De omgeving is prachtig. Zie hier een kleine diashow met een indruk van de afgelopen dagen:
We hebben nu weer even een rustdag op een leuke kleine camping in Cambrils:
Vanmorgen hebben we een kleine wandeling gemaakt de berg op en morgen gaan we richting Andorra!
Laatst gewijzigd door bvddobb op 26 aug 2019, 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019
is het niet een maandje minder ?