Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Roadtrip door Noorwegen (2)
Roadtrip door Noorwegen (2)
22/09
Na het middageten verlaten we de camping Sauda. Naast het toerisme hebben waterkrachtcentrales, nikkel-, zink- en mangaanmijnen ervoor gezorgd dat Sauda en de regio welvarend zijn. We rijden voorbij een fabriek van ferromangaan, met geur en zonder kleur.
De weg naar Roldal doorkruist kale bergplateaus, loopt langs vele meren en klimt dan weer omhoog. In de verte kan je besneeuwde bergtoppen zien. Prachtig. En op deze mooie zonnige zondag stijgt de temperatuur naar 22 graden!
In Odda tanken we en begroeten we Slach.
Dan volgen we de linkeroever van de Sorfjord, richting Utne, tot we de Hardangerfjord bereiken. Van daaruit zien we de Hardangerbrug, een indrukwekkende hangbrug over het fjord. Na een bocht naar links volgen we de Hardangerfjord naar Jondal, waar de veerboot vertrekt. De regio staat bekend om zijn fruitteelt: 40% van de Noorse productie komt van de Hardanger. Er zijn appel-, peren-, pruimen- en kersenboomgaarden over de hele weg, grote houten kisten appels op de stoep en hier en daar bieden kraampjes seizoensfruit aan: pruimen en appels. Het is een prachtige regio.
We beslissen om voor Jondal te stoppen: de veerboot zullen we morgen nemen. We nemen een klein weggetje aan de rechterkant, met een bord "Art street" en ontdekken een beetje verder een fantastische camperplek: een platform met zicht op het Hardanger Fjord, een arduinen picknicktafel met bijhorende arduinen banken en een kampvuurplekje, hier en daar kunstwerken zomaar geplaatst in de natuur en, klap op de vuurpijl, een prachtige zonsondergang en zuidelijke temperatuur. Nooit eerder hebben we zo genoten van onze biefstuk - vacuüm verpakt voor de gelegenheid door onze favoriete slager.
Een plaats bovenaan onze top tien: Lat N 60°20'57'' Long E 6°22'12''
Intermezzo: friluftsliv en allemannsretten, twee typisch Noorse, onafscheidelijke concepten
Friluftsliv, openluchtrecreatie, is alle vrijetijdsactiviteiten in de natuur: kamperen aan een meer, wandelen in het bos, een pas beklimmen, vissen in een fjord, bessen plukken, slapen onder de sterrenhemel. Dit concept werd in 2001 door het Noorse parlement zo gedefinieerd: "verblijf en fysieke activiteiten in de open lucht, tijdens de vrije tijd, met als doel de wereld te verbeteren en intensief contact met de natuur". En hier in Noorwegen maken ze geen woord vuil aan onnodig praten over het weer: het weer is wat het is, er is geen slecht weer, er is alleen slechte uitrusting.
In Noorwegen is wild kamperen legaal. Een mes, goede schoenen en iets om een vuur te maken, en iedereen is vrij om door het land op verkenning te gaan. Dit recht om rond te zwerven in de natuur, allemannsretten genaamd, maakt sinds 1957 deel uit van de Wet op de Openluchtrecreatie. In principe kunt u uw tent of camper overal neerzetten (behalve waar dit uitdrukkelijk verboden is), mits u een afstand van 150 meter houdt tot elke woning en de hekken en het milieu respecteert.
23/09
Met spijt verlaten we onze mooie locatie. Vanuit Jondal vertrekt een weg naar links richting de Folgefonna National Park. De weg klimt ongeveer twintig kilometer lang naar de gletsjer en het zomerskigebied van Folgefonna. Een prachtige omgeving van rotsen en meren. Het uitzicht op de gletsjer daarentegen is triest: hij smelt. Op 23 september is het 15 graden daarboven... Er gebeuren grote werkzaamheden in het skigebied, er is hier voor ons niet veel te doen.
Terug in Jondal staan we in de rij voor de veerboot die ons aan de andere kant van het Hardanger Fjord brengt, op de weg naar Bergen.
In Bergen vinden we een camperplaats in de buurt van de haven. Te voet vertrekken we op verkenning. Een half uur stappen naar het centrum van de stad, via de voetgangersbrug, de universiteit en de botanische tuin.
Wat een prachtige stad, Bergen! De oudste wijk, Bryggen, was van de 14e tot de 16e eeuw de wijk van de Duitse kooplieden van de Hanze, die de handel in Noord-Europa domineerde. De houten huizen van Bryggen werden in de loop der eeuwen geheel of gedeeltelijk door brand verwoest. Na de brand in 1702, waarbij heel Bryggen in vlammem opging, werd de kade herbouwd. De laatste brand in 1955 verwoestte een-derde van Bryggen. De overige 58 originele huizen werden gerestaureerd en enkele huizen herbouwd met traditionele materialen en bouwmethoden.
De overdekte vismarkt biedt vele soorten vis en andere zeevruchten. Wij maken onze keuze.
We slenteren door de kleine straatjes en steegjes rond het centrum. Er is zoveel te zien...
Terug naar ons busje. Het is nog steeds zacht weer. Naast onze parkeerplaats is er een parkje, een jachthaven, en een picknicktafel met zicht op de haven, op de jachten maar ook op de grote verlichte cruise- en vrachtschepen met containers die de haven in- en uitvaren. Het spektakel is prachtig. Wat een uitzicht bij onze avondmaal! Een heer met twee krukken komt met ons in gesprek. Hij brak zijn voet in zijn boot die daar aangemeerd ligt. Hij is geboren en getogen in Bergen. De jachthaven dateert uit 1994, legt hij uit. Lat N 60°23'11''' long E 5°18'8''''
Na het middageten verlaten we de camping Sauda. Naast het toerisme hebben waterkrachtcentrales, nikkel-, zink- en mangaanmijnen ervoor gezorgd dat Sauda en de regio welvarend zijn. We rijden voorbij een fabriek van ferromangaan, met geur en zonder kleur.
De weg naar Roldal doorkruist kale bergplateaus, loopt langs vele meren en klimt dan weer omhoog. In de verte kan je besneeuwde bergtoppen zien. Prachtig. En op deze mooie zonnige zondag stijgt de temperatuur naar 22 graden!
In Odda tanken we en begroeten we Slach.
Dan volgen we de linkeroever van de Sorfjord, richting Utne, tot we de Hardangerfjord bereiken. Van daaruit zien we de Hardangerbrug, een indrukwekkende hangbrug over het fjord. Na een bocht naar links volgen we de Hardangerfjord naar Jondal, waar de veerboot vertrekt. De regio staat bekend om zijn fruitteelt: 40% van de Noorse productie komt van de Hardanger. Er zijn appel-, peren-, pruimen- en kersenboomgaarden over de hele weg, grote houten kisten appels op de stoep en hier en daar bieden kraampjes seizoensfruit aan: pruimen en appels. Het is een prachtige regio.
We beslissen om voor Jondal te stoppen: de veerboot zullen we morgen nemen. We nemen een klein weggetje aan de rechterkant, met een bord "Art street" en ontdekken een beetje verder een fantastische camperplek: een platform met zicht op het Hardanger Fjord, een arduinen picknicktafel met bijhorende arduinen banken en een kampvuurplekje, hier en daar kunstwerken zomaar geplaatst in de natuur en, klap op de vuurpijl, een prachtige zonsondergang en zuidelijke temperatuur. Nooit eerder hebben we zo genoten van onze biefstuk - vacuüm verpakt voor de gelegenheid door onze favoriete slager.
Een plaats bovenaan onze top tien: Lat N 60°20'57'' Long E 6°22'12''
Intermezzo: friluftsliv en allemannsretten, twee typisch Noorse, onafscheidelijke concepten
Friluftsliv, openluchtrecreatie, is alle vrijetijdsactiviteiten in de natuur: kamperen aan een meer, wandelen in het bos, een pas beklimmen, vissen in een fjord, bessen plukken, slapen onder de sterrenhemel. Dit concept werd in 2001 door het Noorse parlement zo gedefinieerd: "verblijf en fysieke activiteiten in de open lucht, tijdens de vrije tijd, met als doel de wereld te verbeteren en intensief contact met de natuur". En hier in Noorwegen maken ze geen woord vuil aan onnodig praten over het weer: het weer is wat het is, er is geen slecht weer, er is alleen slechte uitrusting.
In Noorwegen is wild kamperen legaal. Een mes, goede schoenen en iets om een vuur te maken, en iedereen is vrij om door het land op verkenning te gaan. Dit recht om rond te zwerven in de natuur, allemannsretten genaamd, maakt sinds 1957 deel uit van de Wet op de Openluchtrecreatie. In principe kunt u uw tent of camper overal neerzetten (behalve waar dit uitdrukkelijk verboden is), mits u een afstand van 150 meter houdt tot elke woning en de hekken en het milieu respecteert.
23/09
Met spijt verlaten we onze mooie locatie. Vanuit Jondal vertrekt een weg naar links richting de Folgefonna National Park. De weg klimt ongeveer twintig kilometer lang naar de gletsjer en het zomerskigebied van Folgefonna. Een prachtige omgeving van rotsen en meren. Het uitzicht op de gletsjer daarentegen is triest: hij smelt. Op 23 september is het 15 graden daarboven... Er gebeuren grote werkzaamheden in het skigebied, er is hier voor ons niet veel te doen.
Terug in Jondal staan we in de rij voor de veerboot die ons aan de andere kant van het Hardanger Fjord brengt, op de weg naar Bergen.
In Bergen vinden we een camperplaats in de buurt van de haven. Te voet vertrekken we op verkenning. Een half uur stappen naar het centrum van de stad, via de voetgangersbrug, de universiteit en de botanische tuin.
Wat een prachtige stad, Bergen! De oudste wijk, Bryggen, was van de 14e tot de 16e eeuw de wijk van de Duitse kooplieden van de Hanze, die de handel in Noord-Europa domineerde. De houten huizen van Bryggen werden in de loop der eeuwen geheel of gedeeltelijk door brand verwoest. Na de brand in 1702, waarbij heel Bryggen in vlammem opging, werd de kade herbouwd. De laatste brand in 1955 verwoestte een-derde van Bryggen. De overige 58 originele huizen werden gerestaureerd en enkele huizen herbouwd met traditionele materialen en bouwmethoden.
De overdekte vismarkt biedt vele soorten vis en andere zeevruchten. Wij maken onze keuze.
We slenteren door de kleine straatjes en steegjes rond het centrum. Er is zoveel te zien...
Terug naar ons busje. Het is nog steeds zacht weer. Naast onze parkeerplaats is er een parkje, een jachthaven, en een picknicktafel met zicht op de haven, op de jachten maar ook op de grote verlichte cruise- en vrachtschepen met containers die de haven in- en uitvaren. Het spektakel is prachtig. Wat een uitzicht bij onze avondmaal! Een heer met twee krukken komt met ons in gesprek. Hij brak zijn voet in zijn boot die daar aangemeerd ligt. Hij is geboren en getogen in Bergen. De jachthaven dateert uit 1994, legt hij uit. Lat N 60°23'11''' long E 5°18'8''''
Re: Roadtrip door Noorwegen (2)
24/09
Er is ook de kabelbaan Floyen, de heuvel vanwaar het zicht over de stad panoramisch is. We besluiten er naartoe te rijden vooraleer Bergen te verlaten. De weg is zo steil en smal dat we de top niet bereiken. Maar.... wat een uitzicht!
Richting Voss, opnieuw langs het Hardanger Fjord. Picnic aan het water in Granvin, een prachtig dorp aan het einde van de fjord. We vullen er onze watertank vol.
Voss is een betonnen skidorp dat ons niet veel interesseert. In de omgeving van Voss zijn er drie indrukwekkende watervallen.
De eerste valt trapsgewijs van de helling naar beneden.
De tweede, ten noorden van Voss, is erg populair bij toeristen.
De derde is een dubbele waterval die niet goed aangegeven is, maar wel erg mooi: je kunt hem bereiken via een padje dat een kilometer lang de rivierbedding opgaat, tussen rotsen bedekt met mooie soorten mos.
Flam is een klein stadje uitsluitend gericht op toerisme, met hotels en souvenirwinkels. De toeristische trein naar Myrdal is erg duur, 44€ per persoon, en in dit seizoen rijdt hij weinig. We rijden verder, richting Aurland en Laerdal. Deze twee dorpen zijn met elkaar verbonden door een 24,5 kilometer lange tunnel die we willen vermijden, maar ook door een bijzonder mooie weg, met adembenemende uitzichten. Ja, ik weet het, altijd dezelfde superlatieven, maar het is echt zo. Na 6 km bereiken we het schitterende uitzichtpunt Stegastein, een mooi voorbeeld van de architecturale projecten langs de toeristische wegen. Het is een platform met parkeerplaats, toiletten en een panorama. Nog nooit eerder hadden we zo'n spectaculair uitzicht vanuit een toilet: het raam kijkt uit over de vallei, met uitzicht op Naroyfjord en Aurlandsfjord. In deze prachtige omgeving stoppen we voor de nacht. En het is niet eens koud: 9° om 10 uur 's avonds. Lat. N 60°54'30'' E 7°12'46''''...
25/09
Vroeg in de ochtend komen de eerste bezoekers al aan om het uitzicht op het platform te bewonderen. Nog een paar foto's, en we zijn weg. Iets hogerop is er nog een parkeerplaats waar het ook mogelijk is om te overnachten. Lat. N 60°55'5'' EN 7°13'53'''. Van daaruit leidt een pad nog wat hoger, waar het uitzicht adembenemend is.
De volgende 40 km voeren door landschappen van heide en korte vegetatie, rotsen, kleine meren, en nog wat verder sneeuwhopen en een stenige, maanachtig landschap. Schitterend!
Bij de afdaling naar Laerdal verschijnt de vegetatie weer. In deze maand september worden de kleuren geel en rood. Niet te missen: deze parking aan de linkerkant, waar we een beer in winterslaap gaan bezoeken, een symbolische installatie van een Amerikaanse kunstenaar.
Laerdal is een groot toeristische plaats met achter het centrum een oud dorp, met zijn 170 beschermde huizen. De oudste dateren uit de jaren 1750, de meeste stammen uit de 19e eeuw. Het schitterende Lindstrom Hotel heeft zijn ouderwetse charme behouden. We lopen rond en bewonderen. Er is ook een informatiecentrum over de zalm, aan een van de belangrijkste zalmrivieren van het land. Helaas is het gesloten.
Ongeveer twintig kilometer verder naar het noorden ligt de stavkirke van Borgund, een van de best bewaarde en oudste houten kerken van Noorwegen. Uit onderzoek blijkt dat de bomen voor deze constructie gekapt zijn in de winter van 1180-1181. Deze kerk werd dus gebouwd vóór 1200. De gids wijst ons op details van het gebouw: kattenkoppen op de top van de zuilen, runen, oude graffitis...
Via Laerdal gaan we naar Sogndal, dan naar Gaupne. Het is tijd om te stoppen voor de nacht. Park4Night brengt ons naar een mooi plekje aan de oever van het fjord. Lat. N 61°24'40''' E 7°26'20''''...
26/09
Vanmorgen is het nog steeds mooi en fris weer.
Bij het einde van het fjord beginnen we aan de beklimming van de bergpas van Sognefjellet. En weer veranderen de landschappen: van bomen naar korte vegetatie, dan naar rotsen en hooggelegen meren. Het eerste uitkijkpunt op de hoge bergen onder de zon is prachtig: een glazen oriëntatietafel met een beweegbaar glazen paneel waarmee u de omliggende pieken kunt lokaliseren. Daarna een bergplateau tussen 2 nationale parken: Breheimen en Jotunheim, tussen steppe en gletjers. Wat een weg! In de afdaling gaan we de mist in. Voorlopig is het gedaan met het mooi weer.
Vanaf Lom leidt de route naar Vagamo, daarna nemen we de E6 naar het noorden richting Dombas en het nationaal park van Dovrefjell, een groot beschermd gebied dat lijkt op de toendra, een bijna intact ecosysteem waar wilde rendieren, wolven, arctische vossen en vooral de enige populatie van Noorse oerossen nog leven.
Hier is de herfst al vergevorderd, met mooie gele, groene, paarse kleuren en grijsgroene lichen... Zo mooi.
Om Viewpoint Snohetta in Hjerkinn te bereiken vertrekt een pad van 1,5 km vanuit de parkeerplaats. De Viewpoint Snohetta is een opmerkelijk gebouw, een kunstwerk ontworpen door een gerenommeerd architectenbureau, dat ook een deel van het 9/11 Memorial in New York, Lascaux 4 in Frankrijk en andere internationale projecten heeft ontworpen. Bewonder!
Vanuit het grote raam is het mogelijk, met een beetje geluk, om de besneeuwde top van Snohetta te bekijken, vandaag helaas in de mist, maar ook rendieren of oerossen. Maar geen enkel dier te bespeuren.
Richting Kongsvoll, een paar kilometer verderop. We nemen een lifter aan boord... een Belg die helemaal van België naar Bergen fietste! Door een probleem met zijn knie vervolgt hij zijn reis al liftend door, met tent en rugzak. Volgens hem zouden we de komende nachten het Noorderlicht kunnen bewonderen vanuit de regio waar we ons bevinden. Wie weet?!?
Vanuit Kongsvoll vertrekken verschillende Musk Ox Trails, wandelingen op zoek naar oerossen. We beginnen aan een steil en stenig pad van 2,5 km lang de berghelling tot een plateau met korte vegetatie. Maar geen oeros te bespeuren.
's Avonds installeren we ons rustig aan een meer. Nog geen poollicht te zien deze nacht. Te veel bewolking.
Lat. N 62°12'40'' E 9°35'56''
Intermezzo: Duur, Noorwegen?
Je moet niet elke dag in een restaurant gaan eten, je moet de wijn vergeten als je voorrad leeg is. Dat is erg duur. Diesel kost gemiddeld 14,89 Nok, het equivalent van 1,49€. Het is meer dan in ons land, maar niet zoveel. Een brood van 750gr kost ongeveer 3,60 tot 4€, een kilo pruimen 2€. Ik betaalde in Bergen 6 euro voor een grote visfilet, en het was niet de goedkoopste. In Sauda kostte een overnachting op de camping ons 25€ elektriciteit en het benutten van de wasmachine inbegrepen. Zonder luxe producten te kopen, maar wel lokale, seizoensgebonden producten, is het mogelijk om je budget onder controle houden.
27/09
Twee weken geleden zijn we vertrokken. En we hebben maar één nacht op een camping gestaan. Voor de rest hebben we wild gekampeerd, op onze eigen voorraad. Wat betreft de gevoelige punten: vers water hebben we gemakkelijk gevonden, en de openbare toiletten zijn talrijk, over het algemeen schoon en goed onderhouden, met toiletpapier en meestal met warm water. Op toeristische wegen zijn de toiletgebouwen echte kunstwerken, ontworpen door gerenommeerde architecten.
Vanmorgen is het grijs en somber. Paul, nog steeds op - fotografisch - oerossenjacht, wil hetzelfde pad bewandelen als gisteren. Helaas is de heuvel in de mist. Het is geen goed idee om nu daarboven te gaan stappen, je ziet toch niets.
Vanaf een grote parkeerplaats iets verder vertrekken voet- en langlaufwandelingen. We nemen er een, die langs een meer loopt, dan hutjes, dan... geen pad meer. Omdat we niet graag op onze stappen terugwandelen, gaan we verder door op een zeer vochtige grond: dikke mos, kleine donkerrode struiken, grote plukjes witte lichen zo mooi dat we er nauwelijks op durven lopen. Na drie uur ploeteren en met de hulp van de tracker van de auto vinden we onze weg terug.
Een omelet later begint Paul, die nog steeds geen oeros heeft gezien, de heuvel te beklimmen die ondertussen uit de mist is geraakt.
Helaas... de imposante oeros heeft zich nog steeds niet laten zien en de mist is teruggekeerd op de top van de heuvel, wat de expeditie zinloos maakt.
Boos!
Ten zuiden van het nationaal park Dovrefjell ligt het nationaal park Rondane. We rijden langs de Rondanepark tot Ringebu, langs bergen van meer dan 2000 meter met besneeuwde pieken... maar we zien ze niet door de mist. De bodem van de uitgestrekte vlakten is bedekt met lichtgroene, bijna witte lichen. Het kleurcontrast met de korte, roodbruine vegetatie, de rode struiken, de gele bladeren van de berken, het donkergroen van de dennenbomen: het is prachtig.
's Avonds stoppen we in Vagamo, bij het meer. Het is bewolkt, maar we zullen de hemel vanavond weer in de gaten houden, op zoek naar het noorderlicht. Lat. N 61°52'9'' E 9°4'60''
Morgen rijden we richting Geiranger.
Er is ook de kabelbaan Floyen, de heuvel vanwaar het zicht over de stad panoramisch is. We besluiten er naartoe te rijden vooraleer Bergen te verlaten. De weg is zo steil en smal dat we de top niet bereiken. Maar.... wat een uitzicht!
Richting Voss, opnieuw langs het Hardanger Fjord. Picnic aan het water in Granvin, een prachtig dorp aan het einde van de fjord. We vullen er onze watertank vol.
Voss is een betonnen skidorp dat ons niet veel interesseert. In de omgeving van Voss zijn er drie indrukwekkende watervallen.
De eerste valt trapsgewijs van de helling naar beneden.
De tweede, ten noorden van Voss, is erg populair bij toeristen.
De derde is een dubbele waterval die niet goed aangegeven is, maar wel erg mooi: je kunt hem bereiken via een padje dat een kilometer lang de rivierbedding opgaat, tussen rotsen bedekt met mooie soorten mos.
Flam is een klein stadje uitsluitend gericht op toerisme, met hotels en souvenirwinkels. De toeristische trein naar Myrdal is erg duur, 44€ per persoon, en in dit seizoen rijdt hij weinig. We rijden verder, richting Aurland en Laerdal. Deze twee dorpen zijn met elkaar verbonden door een 24,5 kilometer lange tunnel die we willen vermijden, maar ook door een bijzonder mooie weg, met adembenemende uitzichten. Ja, ik weet het, altijd dezelfde superlatieven, maar het is echt zo. Na 6 km bereiken we het schitterende uitzichtpunt Stegastein, een mooi voorbeeld van de architecturale projecten langs de toeristische wegen. Het is een platform met parkeerplaats, toiletten en een panorama. Nog nooit eerder hadden we zo'n spectaculair uitzicht vanuit een toilet: het raam kijkt uit over de vallei, met uitzicht op Naroyfjord en Aurlandsfjord. In deze prachtige omgeving stoppen we voor de nacht. En het is niet eens koud: 9° om 10 uur 's avonds. Lat. N 60°54'30'' E 7°12'46''''...
25/09
Vroeg in de ochtend komen de eerste bezoekers al aan om het uitzicht op het platform te bewonderen. Nog een paar foto's, en we zijn weg. Iets hogerop is er nog een parkeerplaats waar het ook mogelijk is om te overnachten. Lat. N 60°55'5'' EN 7°13'53'''. Van daaruit leidt een pad nog wat hoger, waar het uitzicht adembenemend is.
De volgende 40 km voeren door landschappen van heide en korte vegetatie, rotsen, kleine meren, en nog wat verder sneeuwhopen en een stenige, maanachtig landschap. Schitterend!
Bij de afdaling naar Laerdal verschijnt de vegetatie weer. In deze maand september worden de kleuren geel en rood. Niet te missen: deze parking aan de linkerkant, waar we een beer in winterslaap gaan bezoeken, een symbolische installatie van een Amerikaanse kunstenaar.
Laerdal is een groot toeristische plaats met achter het centrum een oud dorp, met zijn 170 beschermde huizen. De oudste dateren uit de jaren 1750, de meeste stammen uit de 19e eeuw. Het schitterende Lindstrom Hotel heeft zijn ouderwetse charme behouden. We lopen rond en bewonderen. Er is ook een informatiecentrum over de zalm, aan een van de belangrijkste zalmrivieren van het land. Helaas is het gesloten.
Ongeveer twintig kilometer verder naar het noorden ligt de stavkirke van Borgund, een van de best bewaarde en oudste houten kerken van Noorwegen. Uit onderzoek blijkt dat de bomen voor deze constructie gekapt zijn in de winter van 1180-1181. Deze kerk werd dus gebouwd vóór 1200. De gids wijst ons op details van het gebouw: kattenkoppen op de top van de zuilen, runen, oude graffitis...
Via Laerdal gaan we naar Sogndal, dan naar Gaupne. Het is tijd om te stoppen voor de nacht. Park4Night brengt ons naar een mooi plekje aan de oever van het fjord. Lat. N 61°24'40''' E 7°26'20''''...
26/09
Vanmorgen is het nog steeds mooi en fris weer.
Bij het einde van het fjord beginnen we aan de beklimming van de bergpas van Sognefjellet. En weer veranderen de landschappen: van bomen naar korte vegetatie, dan naar rotsen en hooggelegen meren. Het eerste uitkijkpunt op de hoge bergen onder de zon is prachtig: een glazen oriëntatietafel met een beweegbaar glazen paneel waarmee u de omliggende pieken kunt lokaliseren. Daarna een bergplateau tussen 2 nationale parken: Breheimen en Jotunheim, tussen steppe en gletjers. Wat een weg! In de afdaling gaan we de mist in. Voorlopig is het gedaan met het mooi weer.
Vanaf Lom leidt de route naar Vagamo, daarna nemen we de E6 naar het noorden richting Dombas en het nationaal park van Dovrefjell, een groot beschermd gebied dat lijkt op de toendra, een bijna intact ecosysteem waar wilde rendieren, wolven, arctische vossen en vooral de enige populatie van Noorse oerossen nog leven.
Hier is de herfst al vergevorderd, met mooie gele, groene, paarse kleuren en grijsgroene lichen... Zo mooi.
Om Viewpoint Snohetta in Hjerkinn te bereiken vertrekt een pad van 1,5 km vanuit de parkeerplaats. De Viewpoint Snohetta is een opmerkelijk gebouw, een kunstwerk ontworpen door een gerenommeerd architectenbureau, dat ook een deel van het 9/11 Memorial in New York, Lascaux 4 in Frankrijk en andere internationale projecten heeft ontworpen. Bewonder!
Vanuit het grote raam is het mogelijk, met een beetje geluk, om de besneeuwde top van Snohetta te bekijken, vandaag helaas in de mist, maar ook rendieren of oerossen. Maar geen enkel dier te bespeuren.
Richting Kongsvoll, een paar kilometer verderop. We nemen een lifter aan boord... een Belg die helemaal van België naar Bergen fietste! Door een probleem met zijn knie vervolgt hij zijn reis al liftend door, met tent en rugzak. Volgens hem zouden we de komende nachten het Noorderlicht kunnen bewonderen vanuit de regio waar we ons bevinden. Wie weet?!?
Vanuit Kongsvoll vertrekken verschillende Musk Ox Trails, wandelingen op zoek naar oerossen. We beginnen aan een steil en stenig pad van 2,5 km lang de berghelling tot een plateau met korte vegetatie. Maar geen oeros te bespeuren.
's Avonds installeren we ons rustig aan een meer. Nog geen poollicht te zien deze nacht. Te veel bewolking.
Lat. N 62°12'40'' E 9°35'56''
Intermezzo: Duur, Noorwegen?
Je moet niet elke dag in een restaurant gaan eten, je moet de wijn vergeten als je voorrad leeg is. Dat is erg duur. Diesel kost gemiddeld 14,89 Nok, het equivalent van 1,49€. Het is meer dan in ons land, maar niet zoveel. Een brood van 750gr kost ongeveer 3,60 tot 4€, een kilo pruimen 2€. Ik betaalde in Bergen 6 euro voor een grote visfilet, en het was niet de goedkoopste. In Sauda kostte een overnachting op de camping ons 25€ elektriciteit en het benutten van de wasmachine inbegrepen. Zonder luxe producten te kopen, maar wel lokale, seizoensgebonden producten, is het mogelijk om je budget onder controle houden.
27/09
Twee weken geleden zijn we vertrokken. En we hebben maar één nacht op een camping gestaan. Voor de rest hebben we wild gekampeerd, op onze eigen voorraad. Wat betreft de gevoelige punten: vers water hebben we gemakkelijk gevonden, en de openbare toiletten zijn talrijk, over het algemeen schoon en goed onderhouden, met toiletpapier en meestal met warm water. Op toeristische wegen zijn de toiletgebouwen echte kunstwerken, ontworpen door gerenommeerde architecten.
Vanmorgen is het grijs en somber. Paul, nog steeds op - fotografisch - oerossenjacht, wil hetzelfde pad bewandelen als gisteren. Helaas is de heuvel in de mist. Het is geen goed idee om nu daarboven te gaan stappen, je ziet toch niets.
Vanaf een grote parkeerplaats iets verder vertrekken voet- en langlaufwandelingen. We nemen er een, die langs een meer loopt, dan hutjes, dan... geen pad meer. Omdat we niet graag op onze stappen terugwandelen, gaan we verder door op een zeer vochtige grond: dikke mos, kleine donkerrode struiken, grote plukjes witte lichen zo mooi dat we er nauwelijks op durven lopen. Na drie uur ploeteren en met de hulp van de tracker van de auto vinden we onze weg terug.
Een omelet later begint Paul, die nog steeds geen oeros heeft gezien, de heuvel te beklimmen die ondertussen uit de mist is geraakt.
Helaas... de imposante oeros heeft zich nog steeds niet laten zien en de mist is teruggekeerd op de top van de heuvel, wat de expeditie zinloos maakt.
Boos!
Ten zuiden van het nationaal park Dovrefjell ligt het nationaal park Rondane. We rijden langs de Rondanepark tot Ringebu, langs bergen van meer dan 2000 meter met besneeuwde pieken... maar we zien ze niet door de mist. De bodem van de uitgestrekte vlakten is bedekt met lichtgroene, bijna witte lichen. Het kleurcontrast met de korte, roodbruine vegetatie, de rode struiken, de gele bladeren van de berken, het donkergroen van de dennenbomen: het is prachtig.
's Avonds stoppen we in Vagamo, bij het meer. Het is bewolkt, maar we zullen de hemel vanavond weer in de gaten houden, op zoek naar het noorderlicht. Lat. N 61°52'9'' E 9°4'60''
Morgen rijden we richting Geiranger.
Re: Roadtrip door Noorwegen (2)
Ah, jongens, mooie plaatjes weer!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Roadtrip door Noorwegen (2)
Leuk om te lezen dat jullie wat met de tips gedaan hebben,
en heerlijk om visueel en met de teksten weer terug te gaan naar daar
en heerlijk om visueel en met de teksten weer terug te gaan naar daar
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Roadtrip door Noorwegen (2)
Bedankt voor de prachtige en vaak herkenbare plaatjes! In de herfst is het ook een prachtig land net als in de zomer en het late voorjaar!
De opmerkingen over de verschillende plaatsen waar jullie zijn geweest is heel herkenbaar. Bijvoorbeeld Flam was bij mijn eerste bezoek ca. 20 jaar geleden nog een leuk klein stadje, tegenwoordig is alleen de brouwerij nog het bezoeken waard en is de rest verpest voor de toeristen. Iets wat helaas voor meer dingen geldt bijvoorbeeld de klim naar de Preikestolen die met alle nieuwe trappen voor mij een groot deel van de charme heeft verloren.
Aan de andere kant is er veel geïnvesteerd in goede voorzieningen langs de belangrijke wegen wat heel prettig is.
Geniet nog van jullie reis en blijf aub de foto's en verhalen met ons delen!
De opmerkingen over de verschillende plaatsen waar jullie zijn geweest is heel herkenbaar. Bijvoorbeeld Flam was bij mijn eerste bezoek ca. 20 jaar geleden nog een leuk klein stadje, tegenwoordig is alleen de brouwerij nog het bezoeken waard en is de rest verpest voor de toeristen. Iets wat helaas voor meer dingen geldt bijvoorbeeld de klim naar de Preikestolen die met alle nieuwe trappen voor mij een groot deel van de charme heeft verloren.
Aan de andere kant is er veel geïnvesteerd in goede voorzieningen langs de belangrijke wegen wat heel prettig is.
Geniet nog van jullie reis en blijf aub de foto's en verhalen met ons delen!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Roadtrip door Noorwegen (2)
"Vanuit Kongsvoll vertrekken verschillende Musk Ox Trails, wandelingen op zoek naar oerossen. We beginnen aan een steil en stenig pad van 2,5 km lang de berghelling tot een plateau met korte vegetatie. Maar geen oeros te bespeuren."
In 2016 heb ik een hikingtocht gemaakt door het nationaalpark Dovrefjell waar oerossen zouden voorkomen. We hebben er toen welgeteld één gezien en dat was vanuit de bus die ons aan het einde van de tocht van Snoheim naar Hjerkinn bracht, waar de camper stond.
Overigens zijn de oerossen (of muskusossen) helemaal geen ossen en geen runderen. Feitelijk is hij meer verwant aan de geit en net als de geiten bij ons zijn ze tamelijk opdringerig, op het agressieve af. Bij gevaar vluchten ze niet maar vallen ze aan. Dus als je ze wel tegenkomt dan is het zaak om gepaste afstand te bewaren. Want het zijn dan weliswaar geen ossen, ze zijn zeker zo groot als een hele flinke os (tot 400 kg) en bovendien behoorlijk snel.
In 2016 heb ik een hikingtocht gemaakt door het nationaalpark Dovrefjell waar oerossen zouden voorkomen. We hebben er toen welgeteld één gezien en dat was vanuit de bus die ons aan het einde van de tocht van Snoheim naar Hjerkinn bracht, waar de camper stond.
Overigens zijn de oerossen (of muskusossen) helemaal geen ossen en geen runderen. Feitelijk is hij meer verwant aan de geit en net als de geiten bij ons zijn ze tamelijk opdringerig, op het agressieve af. Bij gevaar vluchten ze niet maar vallen ze aan. Dus als je ze wel tegenkomt dan is het zaak om gepaste afstand te bewaren. Want het zijn dan weliswaar geen ossen, ze zijn zeker zo groot als een hele flinke os (tot 400 kg) en bovendien behoorlijk snel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Roadtrip door Noorwegen (2)
Neem aan dat deze ossen in een kudde verblijven en niet alleen?Hanz schreef: ↑02 okt 2019, 18:40 "Vanuit Kongsvoll vertrekken verschillende Musk Ox Trails, wandelingen op zoek naar oerossen. We beginnen aan een steil en stenig pad van 2,5 km lang de berghelling tot een plateau met korte vegetatie. Maar geen oeros te bespeuren."
In 2016 heb ik een hikingtocht gemaakt door het nationaalpark Dovrefjell waar oerossen zouden voorkomen. We hebben er toen welgeteld één gezien en dat was vanuit de bus die ons aan het einde van de tocht van Snoheim naar Hjerkinn bracht, waar de camper stond.
Overigens zijn de oerossen (of muskusossen) helemaal geen ossen en geen runderen. Feitelijk is hij meer verwant aan de geit en net als de geiten bij ons zijn ze tamelijk opdringerig, op het agressieve af. Bij gevaar vluchten ze niet maar vallen ze aan. Dus als je ze wel tegenkomt dan is het zaak om gepaste afstand te bewaren. Want het zijn dan weliswaar geen ossen, ze zijn zeker zo groot als een hele flinke os (tot 400 kg) en bovendien behoorlijk snel.
Re: Roadtrip door Noorwegen (2)
Ze schijnen inderdaad vooral in groepen rond te lopen maar deze was toch echt alleen. Het terrein is daar wel heuvelachtig dus misschien waren er wel meer in de buurt maar uit het zicht.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Roadtrip door Noorwegen (2)
Dacht ik al wel want je schreef ook iets van dat ze opdringerig zijn en aanvallen, dat is heel simpel te verklaren aangezien een os ( in Nederlands vertaald een een os is een gecastreerd mannelijk rund/stier) beschermd zijn kudde.... dus kom je te dicht in de buurt dan zal hij niet wachten en gelijk aanvallen en alle middelen gebruiken die hij in zich heeft tot het gevaar geweken is.
Dit weten stads/dorps mensen vaak niet en dat is nu juist het gevaar want hoe mooi ze ook lijken het zijn en blijven moordwapens die het ook niet schuwen te doen.
Lijkt me zo wel een handige tip voor mensen die niet zo goed op de hoogte zijn van dit soort dingen om in vervolg eerst goed na te denken voor je op een dier al dan niet in het wild afloopt.
Re: Roadtrip door Noorwegen (2)
Ik heb vorig jaar het geluk gehad een kudde tegen te komen op weg naar de Snohetta alsook toevallig een gids van het nationaal park die ons op een veilige afstand (>100meter) met zijn verrekijker deze dieren lieten bewonderen. Je moet ruim afstand houden in het belang van de dieren zodat deze ongestoord kunnen verder grazen omdat ze in de sneeuwvrije periode maximaal hun vetreserve moeten opbouwen en voor je eigen veiligheid omdat ze ongelooflijk snel zijn. Ze vertelde meewarrig het verhaal van enkele Japanners die er de jaren voordien een poging hebben ondernomen om de muskusossen koekjes te voeren met alle gevolgen vandien.
Mocht je toch per abuis op een os lopen kan je altijd het volgende eens proberen:
https://www.youtube.com/watch?v=PontCXFgs0M
Mocht je toch per abuis op een os lopen kan je altijd het volgende eens proberen:
https://www.youtube.com/watch?v=PontCXFgs0M
Re: Roadtrip door Noorwegen (2)
Hé waar zijn die mooie foto's naartoe? Zie enkel de vermelding "afbeelding"?
Re: Roadtrip door Noorwegen (2)
Is het nu in orde met de foto's?
Re: Roadtrip door Noorwegen (2)
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------