Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Brandstof verbruik => 1 op 15 ??
Brandstof verbruik => 1 op 15 ??
Hallo allemaal,
sinds kort ben ik in het bezit van een mooie T4 2.5 Tdi (102 Pk) KW bj 2000.
Ik ben ook al jaren een bezoeker van deze geweldige site , maar nu ik een bus heb ben ik hier ook veel meer aan het zoeken naar weetjes, weetjewel. Ik heb nog diverse plannen voor de bus, maar voorlopig zit ik met de volgende vraag :
Ik rij nu een aantal weken met veel plezier snelweg en binnenwegen, niet al te fanatiek, maar af en toe moet je wel eens iemand snel inhalen .
Nu kom ik met 1 volle tank niet verder dan ca. 900 km .. (= ca 1 op 12) terwijl ik in een ander post van iemand gelezen had dat ie aan 1 op 15 komt
Zojuist even de technische gegevens opgezocht en inderdaad, fabriekspecificatie = 1 op 15
Kan iemand mij vertellen hoe dit komt ? En wat kan ik er aan doen ?
(de bus is verder nog helemaal standaard ! )
Alvast bedankt,
Glenn
sinds kort ben ik in het bezit van een mooie T4 2.5 Tdi (102 Pk) KW bj 2000.
Ik ben ook al jaren een bezoeker van deze geweldige site , maar nu ik een bus heb ben ik hier ook veel meer aan het zoeken naar weetjes, weetjewel. Ik heb nog diverse plannen voor de bus, maar voorlopig zit ik met de volgende vraag :
Ik rij nu een aantal weken met veel plezier snelweg en binnenwegen, niet al te fanatiek, maar af en toe moet je wel eens iemand snel inhalen .
Nu kom ik met 1 volle tank niet verder dan ca. 900 km .. (= ca 1 op 12) terwijl ik in een ander post van iemand gelezen had dat ie aan 1 op 15 komt
Zojuist even de technische gegevens opgezocht en inderdaad, fabriekspecificatie = 1 op 15
Kan iemand mij vertellen hoe dit komt ? En wat kan ik er aan doen ?
(de bus is verder nog helemaal standaard ! )
Alvast bedankt,
Glenn
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
ik vind 1 op 12 al heel netjes, als ik de 120 voorbij ga op de teller haal ik de 1 op 11 nieteens.
nu is de mijne gechipped naar 130 pk, maar dat zou eerder minder verbruik geven zegt men hier....
T5 130pk gehad, die reed 1 op 11 a 1 op 11,5 en daar wordt ook 1 op 15 voor geroepen, dat heb ik nevernooit niet gehaald.
nog minder gas geven....... en nog constanter rijden is het enige dat je kunt doen, maar als je een beeeetje vlot rijdt is jouw verbruik zeker niet abnormaal
nu is de mijne gechipped naar 130 pk, maar dat zou eerder minder verbruik geven zegt men hier....
T5 130pk gehad, die reed 1 op 11 a 1 op 11,5 en daar wordt ook 1 op 15 voor geroepen, dat heb ik nevernooit niet gehaald.
nog minder gas geven....... en nog constanter rijden is het enige dat je kunt doen, maar als je een beeeetje vlot rijdt is jouw verbruik zeker niet abnormaal
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Hoi, ik had over de laatste 5000 km ruim 1 op 15 gehaald.
Hoe doe ik dat ?
Ik rijd op de snelweg constant 95.
Voor 90% snelwegkilometers.
Bijna altijd de cruisecontroll aan.
Overschakelen bij 2200 toeren, nieuwe rijden regels toepassen.
Brandstof: BP ultimate diesel, prijs 1,23 euro.
Ik rijd wel overdag met dimlichten aan!
T4 California met 102 pk TDI acv motor vam 1999.
Hoe doe ik dat ?
Ik rijd op de snelweg constant 95.
Voor 90% snelwegkilometers.
Bijna altijd de cruisecontroll aan.
Overschakelen bij 2200 toeren, nieuwe rijden regels toepassen.
Brandstof: BP ultimate diesel, prijs 1,23 euro.
Ik rijd wel overdag met dimlichten aan!
T4 California met 102 pk TDI acv motor vam 1999.
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Mijn 102 automaat in stadsverkeer net aan 10,5 km op 1 litertje
Laatst gewijzigd door Ron---63--- op 21 nov 2007, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
- Pascal-141
- Berichten: 10856
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Brandstof verbruik => 1 op 15 ??
1op12 is al een mooie waarde .GlennV schreef:Nu kom ik met 1 volle tank niet verder dan ca. 900 km .. (= ca 1 op 12) terwijl ik in een ander post van iemand gelezen had dat ie aan 1 op 15 komt
Zojuist even de technische gegevens opgezocht en inderdaad, fabriekspecificatie = 1 op 15
Kan iemand mij vertellen hoe dit komt ? En wat kan ik er aan doen ?
(de bus is verder nog helemaal standaard ! )
Alvast bedankt,
Glenn
1op15 halen met een bijna 2 ton wegende kubus , da's een hele prestatie en alleen te halen als je gaat rijden als een oude sok .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
er zijn hier mensen die halen met een camper van 2300 kg 1 op 23,97.
ik haal met gratie net 1 op 11, dus 1 op 12 is heel netjes.
en even voor de duidelijkheid er is niemand op de hele wereld die de fabrieksopgave haald.
want dan moet je op een testrack rijden waar geen wind staat en precies de goede koerssnelheid aanhouden en dan beginnen ze te meten als de auto al rijd.
groetjes bertje
ik haal met gratie net 1 op 11, dus 1 op 12 is heel netjes.
en even voor de duidelijkheid er is niemand op de hele wereld die de fabrieksopgave haald.
want dan moet je op een testrack rijden waar geen wind staat en precies de goede koerssnelheid aanhouden en dan beginnen ze te meten als de auto al rijd.
groetjes bertje
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
dat laag verbruik heb ik ook eens gehaald, in Polen allemaal 2 baanswegen, en dan in 2x een rit van ongeveer 600 km
dat kan alleen door lange stukken op een zo laag mogelijke snelheid
te rijden, in de 5
"80 a 85 km/h" Vooral als je met zo'n bus hard gaat rijden!!!!, of snel gaat optrekken of hoog in de toeren optrekt, is het verbruik hoger.
maar hard rijden met dit front van 1.94 hoog en vrij recht heeft het grootste effect
op het verbruik.
dat kan alleen door lange stukken op een zo laag mogelijke snelheid
te rijden, in de 5
"80 a 85 km/h" Vooral als je met zo'n bus hard gaat rijden!!!!, of snel gaat optrekken of hoog in de toeren optrekt, is het verbruik hoger.
maar hard rijden met dit front van 1.94 hoog en vrij recht heeft het grootste effect
op het verbruik.
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Mijn ervaring: boven de 110 km/u begint een bus veel meer te verbruiken.
Ook extra kilogrammen en bredere banden maken het er niet beter op om zuinig te rijden..
brandstofverbruik al vanaf begin bijgehouden.
Nu na 210.000 km een gemiddeld verbruik over die totale afstand
van 7,3 liter/100 km.
Ook extra kilogrammen en bredere banden maken het er niet beter op om zuinig te rijden..
brandstofverbruik al vanaf begin bijgehouden.
Nu na 210.000 km een gemiddeld verbruik over die totale afstand
van 7,3 liter/100 km.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet