Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

omvormer/lader defect?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
RuVo
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

omvormer/lader defect?

Bericht door RuVo »

Bij mijn laatste uitje met onze bus begonnen we na 2 dagen aan de stekker gestaan te hebben een rotte eieren lucht te ruiken (zwavel), ik heb het vermoeden dat de omvormer/lader defect is. Want na het verwijderen van de 220 laadstekker en het gebruik van de koelbox en verlichting via de accu te laten gaan trok de lucht vrij snel weer weg. De huishoudaccu van 135ah (gel) is afgelopen jaar vervangen en werkt prima. Heeft iemand hier ervaring mee?
De plaats van de omvormer is dat onder de koelkast? Het betreft een california event 2002. De oude accu was ook een originele gel accu van 135Ah.
Is er nog een trucje om het e.e.a. te kontroleren of beter de omvormer demonteren en aan meneer Henk vragen of hij hem kan reviseren?
california event 2002 axg :T5cruisin
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 636
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: omvormer/lader defect?

Bericht door Lutra »

Idd grote kans dat het de lader is. Die gaan op den duur allemaal kapot. Henk K kan hem volgens mij meestal nog wel repareren en ik zou dan gelijk de koelkastelectronica laten controleren. Alternatief is een nieuwe lader.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3265
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: omvormer/lader defect?

Bericht door J vd Pal »

Rotte eieren, zwavel, klinkt als een overgekookte accu. Weet je zeker dat deze nog goed is? Kan ook het langzaam smelten van een condensator in de lader zijn maar vaak klappen deze met veel rook uit elkaar.

De lader en koelkastelektronica zou ik sowieso na laten kijken en (preventief) laten reviseren. Ze gaan allemaal een keer, is het niet vandaag dan misschien morgen. HenkK doet dit snel en betaalbaar. Goedkoper dan een andere acculader!

Het in- en uitbouwen is niet ingewikkeld en kost een minuut of 15. Als je hulp nodig hebt dan ben je van harte welkom.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
RuVo
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

Re: omvormer/lader defect?

Bericht door RuVo »

Dank voor de info beiden, vandaag de bus winterklaar maken voor de stalling en de huishoudaccu eruit en checken en ook de elektronica losschroeven om na te kijken.
california event 2002 axg :T5cruisin
Plaats reactie