Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
multivan - westfalia 1.9td
multivan - westfalia 1.9td
Hierbij een draadje over onze 'nieuwe' t4 multivan 1.9td. Hiervoor hadden we een leasertje van mijn vriendin als familie auto en een jaguar xjr (generatie x308) als hobby en gebruik voor de keren dat ik niet op de motor kan rijden (pekel/glad/storm). Madam is voor zichzelf begonnen dus leasert ingeleverd en xjr wordt nu voor haar werk+familie auto ingezet. Ik was nog niet helemaal met lassen en plaatwerken, maar dat moet dan tussendoor maar. Ernaast nog een citroen hy op de brug staan waar nog veel werk aan zit en dus voorlopig niet rijdbaar is. Dat betekent dat er iets mistte naast de motor waar de T4 dus het plekje heeft ingevuld. We gaan m gebruiken voor weekend uitjes en vakantiereisjes van een paar weken in de zomervakantie.
1 1/2 carrosserieproject is voldoende dus de t4 moest roestvrij en in behoorlijke staat zijn. Dat betekende dat er veel marktplaatskandidaten afvielen (in de <€9000 categorie).
Bij aanschaf rekening gehouden met zo'n 800-1000 aan kosten en dat is inmiddels ook bereikt.
Voorbanden waren goed dot uit 2012, achterbanden dot uit 2006 en dat is te oud. Nieuwe banden laten leggen.
Bij eerste proefrit trok hij heeeel slecht op dus vertrokken met de mededeling dat hij weer mocht bellen indien dat probleem verholpen was. 2 wk later werd ik gebeld of ik nog interesse had, want de in 2019 gereviseerde turbo was afgesteld. Zowaar een wereld van verschil en uiteindelijk gekocht met de gedachte dat de overgebleven vreemde gaspedaalreactie vast aan een versleten of ongesmeerde gaskabel
Probleemloos naar huis gereden en bij thuiskomst vastgesteld dat de motor vast niet net de laatste 200 km (van zijn 350 dkm) zoveel olie was gaan lekken, maar waarschijnlijk netjes was afgespoten voor verkoop.
Gereviseerde dieselpomp gemonteerd + kleppendekselpakking vervangen en daarna binnen 2 dagen terug naar de garage vanwege een gescheurde drukleiding. Die leidingen zijn inmiddels vervangen door nette gebruikte exemplaren (want nieuw niet meer te krijgen blijkbaar).
We rijden weer en nu nog lekker ook
De gordel rechtsachter was telkens kletsnat dus de gootvulling bovenop dichtgekit en is nu weer ok.
Wat moet er nog gebeuren:
- schuifdeur zit aan de bovenkant wat los en onderkant lijkt aan te lopen oid, maar werkt verder wel
- temp en brandstofmeter doen t niet dus de solderingen nakijken
- huishoudaccu vernieuwen
- uitzoeken waarom tafeltje niet vast wil klikken (mismatch met uitsparing lijkt t wel)
- interieur met stoomreiniger te lijf gaan zodra de temperatuur goed genoeg is
- goot uitsparing voorkant netjes afdichten
- uitzoeken hoe ik het tentdak in open stand kan vastzetten/zekeren, zodat onze kleine jongens m niet per ongeluk dicht kunnen klappen bij naar boven of beneden gaan.
- binnenverlichting bij deur open/dicht weer juist werkend krijgen.
Dat was m wel even voor nu.
Groet, Stephan
1 1/2 carrosserieproject is voldoende dus de t4 moest roestvrij en in behoorlijke staat zijn. Dat betekende dat er veel marktplaatskandidaten afvielen (in de <€9000 categorie).
Bij aanschaf rekening gehouden met zo'n 800-1000 aan kosten en dat is inmiddels ook bereikt.
Voorbanden waren goed dot uit 2012, achterbanden dot uit 2006 en dat is te oud. Nieuwe banden laten leggen.
Bij eerste proefrit trok hij heeeel slecht op dus vertrokken met de mededeling dat hij weer mocht bellen indien dat probleem verholpen was. 2 wk later werd ik gebeld of ik nog interesse had, want de in 2019 gereviseerde turbo was afgesteld. Zowaar een wereld van verschil en uiteindelijk gekocht met de gedachte dat de overgebleven vreemde gaspedaalreactie vast aan een versleten of ongesmeerde gaskabel
Probleemloos naar huis gereden en bij thuiskomst vastgesteld dat de motor vast niet net de laatste 200 km (van zijn 350 dkm) zoveel olie was gaan lekken, maar waarschijnlijk netjes was afgespoten voor verkoop.
Gereviseerde dieselpomp gemonteerd + kleppendekselpakking vervangen en daarna binnen 2 dagen terug naar de garage vanwege een gescheurde drukleiding. Die leidingen zijn inmiddels vervangen door nette gebruikte exemplaren (want nieuw niet meer te krijgen blijkbaar).
We rijden weer en nu nog lekker ook
De gordel rechtsachter was telkens kletsnat dus de gootvulling bovenop dichtgekit en is nu weer ok.
Wat moet er nog gebeuren:
- schuifdeur zit aan de bovenkant wat los en onderkant lijkt aan te lopen oid, maar werkt verder wel
- temp en brandstofmeter doen t niet dus de solderingen nakijken
- huishoudaccu vernieuwen
- uitzoeken waarom tafeltje niet vast wil klikken (mismatch met uitsparing lijkt t wel)
- interieur met stoomreiniger te lijf gaan zodra de temperatuur goed genoeg is
- goot uitsparing voorkant netjes afdichten
- uitzoeken hoe ik het tentdak in open stand kan vastzetten/zekeren, zodat onze kleine jongens m niet per ongeluk dicht kunnen klappen bij naar boven of beneden gaan.
- binnenverlichting bij deur open/dicht weer juist werkend krijgen.
Dat was m wel even voor nu.
Groet, Stephan
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: multivan - westfalia 1.9td
Succes met je project, foto's doen het altijd goed hier :)
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D
Re: multivan - westfalia 1.9td
Tip voor veilig hefdak: wij deden een spanbandje (zo'n type wat je gebruikt bij een fietsenrek) rond het scharnier, kan het niet meer dichtklappen...
Re: multivan - westfalia 1.9td
Kijk........ weer een liefhebber rijker.
Veel plezier met deze aanwinst
Groetje Wim
Veel plezier met deze aanwinst
Groetje Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: multivan - westfalia 1.9td
Thanks voor de reacties.
Ik zal de spanband optie proberen zodra het weer zich daar voor leent.
Ik heb eigenlijk niet echt foto's tot nu toe, maar mee eens dat dat erbij hoort.
Qua investeringen was ik eigenlijk de alvast aangeschafte camper accessoires nog vergeten te melden nl een origineel t4 fietsenrek voor 4 fietsen en een opvouwbaar alu trappetje voor naar de 1e verdieping.
Vandaag een grote doos met onderhoudsspullen binnen gekregen zoals motorolie, filters e.d.
De olie is pikzwart en ruikt verbrand dus het is geen overbodige luxe. Ik ga een paar weken daarna nog eens verversen zodat alle oude zooi er echt uit is.
Het blok (en dus binnen ook) stinkt behoorlijk naar diesel als ie warm staat. Ik kan nu moeilijk beoordelen of dat nieuw is of nog van de liter(s) die viade kapotte drukleiding de motorruimte doorgewaaierd zijn. Mocht iemand een praktische schoonmaaktip hebben dan sta ik daar voor open.
to be continued
Ik zal de spanband optie proberen zodra het weer zich daar voor leent.
Ik heb eigenlijk niet echt foto's tot nu toe, maar mee eens dat dat erbij hoort.
Qua investeringen was ik eigenlijk de alvast aangeschafte camper accessoires nog vergeten te melden nl een origineel t4 fietsenrek voor 4 fietsen en een opvouwbaar alu trappetje voor naar de 1e verdieping.
Vandaag een grote doos met onderhoudsspullen binnen gekregen zoals motorolie, filters e.d.
De olie is pikzwart en ruikt verbrand dus het is geen overbodige luxe. Ik ga een paar weken daarna nog eens verversen zodat alle oude zooi er echt uit is.
Het blok (en dus binnen ook) stinkt behoorlijk naar diesel als ie warm staat. Ik kan nu moeilijk beoordelen of dat nieuw is of nog van de liter(s) die viade kapotte drukleiding de motorruimte doorgewaaierd zijn. Mocht iemand een praktische schoonmaaktip hebben dan sta ik daar voor open.
to be continued
Re: multivan - westfalia 1.9td
Terwijl het leven doorging ging het gebruik en onderhoud aan de t4 ook door. 30k na aanschaf vond de motor het alleen wel wełletjes woensdagavond en gaf de pijp aan Maarten. Het gevolg is hetzelfde als een gebroken disributieriem. Jammer de bammer....zeker als je op dat moment bergje op aan t gaan bent in de Elzas. Gelukkig maar 300 mtr van ons gehuurde huisje daar, dat dan weer wel. Het geluid van onderdelen die de motorruimte via de onderkant verlieten liet weinig hoop dat het iets onschuldigs was waardoor motor uitviel.
Stukje teruglopen en ik vond een krukaspoelie met afgebroken centrale bout en de v-snaar.
De multiriem en distributieriem hingen nog min of meer waar ze hoorden.
Timing is niet fantastisch aangezien de bus in de verkoop zou gaan na terugkeer vakantie. Ben aan de andere kant wel blij dat ik niet een ander een belazerd gevoel heb bezorgd. Beetje dubbel dus.
Nu dus een revisie 1.9td opsnorren en alles netjes in orde maken, zodat ie alsnog in de verkoop kan.
Het frappante was dat ie geen tekenen van serieus verval vertoonde en we er daarom het afgelopen half jaar ook nog prima zo'n 2000 euro in hebben gestopt aan normaal onderhoud en reparaties.
Anyway..bus is onderweg terug naar NL en wij zijn met t gezin op de trein gestapt.
C'est la vie!
Stukje teruglopen en ik vond een krukaspoelie met afgebroken centrale bout en de v-snaar.
De multiriem en distributieriem hingen nog min of meer waar ze hoorden.
Timing is niet fantastisch aangezien de bus in de verkoop zou gaan na terugkeer vakantie. Ben aan de andere kant wel blij dat ik niet een ander een belazerd gevoel heb bezorgd. Beetje dubbel dus.
Nu dus een revisie 1.9td opsnorren en alles netjes in orde maken, zodat ie alsnog in de verkoop kan.
Het frappante was dat ie geen tekenen van serieus verval vertoonde en we er daarom het afgelopen half jaar ook nog prima zo'n 2000 euro in hebben gestopt aan normaal onderhoud en reparaties.
Anyway..bus is onderweg terug naar NL en wij zijn met t gezin op de trein gestapt.
C'est la vie!
Re: multivan - westfalia 1.9td
Heeft er iemand ervaring met een revisie motor van emc motoren in eindhoven?
Indien in strijd met de forumregels om openbaar reactie te geven is via pb ook welkom :)
Indien in strijd met de forumregels om openbaar reactie te geven is via pb ook welkom :)
- Moosthevan
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 22 okt 2021, 12:55
- Locatie: Den Haag
Re: multivan - westfalia 1.9td
Toen ik op zoek was naar een revisie motor ben ik deze motor ook tegen gekomen op marktplaats. Ik heb niet verder gevraagd wat er precies allemaal aan dat blok gereviseerd is, maar gezien de prijs mag je daar misschien wel niet al te veel van verwachten?
Re: multivan - westfalia 1.9td
Tja, ik weet ook niet wat je voor dat geld mag verwachten. Het feit dat er een garantie op gegeven wordt geeft wel aan dat het bedrijf er zelf wel vertrouwen in heeft. Revisie betekent ook niet altijd dat alles vervangen moet zijn. De delen die nog wel goed zijn(= geen tekenen van serieuze slijtage en binnen de marges (welke) valt) hoeft niet perse vervangen te worden om nog steeds onder gereviseerd te vallen. Vandaar dat het makkelijk was geweest als er al iemand ervaring met dit bedrijf had, maar iemand moet de eerste zijn dan waarschijnlijk :)
Als alternatief is een ongereviseerd blok met weinig kms ook een optie uiteraard. Goed=goed tenslotte.
Hoe heb je het zelf uiteindelijk nog opgelost?
Als alternatief is een ongereviseerd blok met weinig kms ook een optie uiteraard. Goed=goed tenslotte.
Hoe heb je het zelf uiteindelijk nog opgelost?
- Moosthevan
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 22 okt 2021, 12:55
- Locatie: Den Haag
Re: multivan - westfalia 1.9td
Ik ben uiteindelijk voor een revisie van de bestaande motor gegaan. Tevens voor een nieuwe turbo gekozen. Het was uiteindelijk allemaal niet goedkoop, maar dan weet je wel dat het goed is en je er nog vele km's probleemloos mee op pad kan. Ik heb het laten doen bij een VW specialist (met name busjes) in Made NB.
Re: multivan - westfalia 1.9td
Update: forumlid idh zal in zijn garage de 1.9td configuratie ombouwen naar de betere 2.5 tdi. Hopelijk zal de bus daar aankomende week daar afgeleverd worden. Ben al benieuwd naar het eindresultaat