Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automatische lichten en regensensor op een t5

vragen over de T5
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door brecht_van »

Zoals de topictitel zegt vraag ik mij af of het mogelijk is om automatische dimlichten en een regensensor te monteren op een t5gp. De regensensor moet normaal wel lukken als ik het elektrisch schema bekijk. Enkel vraag ik mij af of het mogelijk is om de originele lichtschakelaar te vervangen door een versie met auto stand aangezien die een veel kleinere aansluiting heeft.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33899
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb nog een auto schakelaar liggen, Dus als je interesse hebt, stuur me dan een PB.

Ik heb een GP en daarvan is de aansluiting op de lichtschakelaar kleiner als van een T5 tot 2010.

Er zijn op aliexpress setjes te krijgen die een lichtsensor en schakelaar bij elkaar hebben. Regensensor zit daar volgens mij niet in.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door brecht_van »

Dat vind ik dan wel raar aangezien de mijne van 2011 is en die heeft nog zo'n grootte 17 pins connector terwijl die van een auto switch 8 of 10 zijn. Een auto schakelaar heb ik ook liggen, net als een regensensor en zelfdimmende spiegel.
RadioAir
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2019, 16:16

Re: automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door RadioAir »

De T5GP van 2010 en 2011 zijn nog gebaseerd op de Polo 6R qua elektra, die had inderdaad nog geen Canbus op de verlichting. Vanaf 2012 (ook te herkennen aan dat vanaf dat modeljaar de MFA in het Nederlands is) is ook de verlichting op de Canbus aangesloten. Bij de 2010 en 2011 heb je alleen een lichtschakelaar met kleine stekker als je ook het volledige licht en zicht pakket had. Mijn T5GP uit 2011 heeft dat niet en heeft ook de brede stekker. Ik heb er zo'n Aliexpress setje ingezet met converter van grote plug naar kleine plug + lichtsensor en dat werkt prima. Mocht jij een regensensor aan de praat krijgen via de BCM ben ik zeer geïnteresseerd!
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door brecht_van »

Zou je wat meer info hebben over dat ali setje? Ik zal normaal dit weekend of volgend weekend eens proberen om de regensensor werkend te krijgen aangezien ik ook wil weten of het effectief werkt eer ik een andere voorruit erin gooi.
RadioAir
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2019, 16:16

Re: automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door RadioAir »

Je moet een setje hebben die nog een Golf 4 stekker heeft. Hij hoeft niet specifiek voor de T5 te zijn. Voorbeeldje is deze:

https://www.aliexpress.com/item/3283762 ... b201603_53

Ze zijn wel wat goedkoper geworden, ik heb er toen 50 euro voor betaald...

Weet trouwens niet of je ook een RNS315 hebt, maar die met typenummer eindigend op 279 zonder letter zijn voorzien van een Parrot carkit en zijn voorbereid voor DAB+, beiden te activeren met een VCDS-kabel. Je hebt wel een raamplakantenne nodig voor de DAB+ en een microfoontje voor de bluetooth maar beiden zijn betrekkelijk makkelijk te installeren.

Aangezien de mijne ook uit 2011 is, is de kans vrij groot dat als je een 315 hebt, dit een "juiste versie" is.
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door brecht_van »

Zonet nog wat zitten onderzoek plegen en de bcm zal volgens mij moeten vervangen worden. Volgens alles wat ik gevonden heb zou dit een versie 090 moeten zijn en nu zit er maar een 087 in. Dat wordt dus een dure aangelegenheid. Weet er iemand of de upgrade naar een hogere bcm nummer nog wijziging vereist in de bedrading?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33899
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door Multivan Generation »

brecht_van schreef: 02 feb 2020, 17:09 Zonet nog wat zitten onderzoek plegen en de bcm zal volgens mij moeten vervangen worden. Volgens alles wat ik gevonden heb zou dit een versie 090 moeten zijn en nu zit er maar een 087 in. Dat wordt dus een dure aangelegenheid. Weet er iemand of de upgrade naar een hogere bcm nummer nog wijziging vereist in de bedrading?
Ik heb een 7H0 937 089 met regensensor en automatische verlichting.
Je kunt die zo plaatsen, geen aanpassing in bedrading noodzakelijk.
En nadien kun je die van jou weer verkopen om de pijn van de kosten te verzachten.
Wel eerst een autoscan maken, en screendumpjes maken van alle bits en bytes van de huidige BCM.

Groetjes en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door brecht_van »

een 089 is toch ook een hogere versie dan de 087 die ik heb dus ik dacht om dan maar direct te gaan voor de hoogste versie. Valt op de site van kufatec wel nog redelijk mee van prijs. Een 399 euro, als ik dit vergelijk met de kostprijs van de rest van de onderdelen die ik nodig heb valt dit op zich nog redelijk mee. Maar het totaalplaatje zal inderdaad wel een dure bedoening worden: sensor, zelfdimmende achteruitkijkspiegel, nieuwe voorruit, nieuwe bcm en dan nog wat kabels en connectoren voor de selfmade kabelboom. Maar voor mij weegt dit niet op tegen de voordelen. Enkel jammer dat het zo'n werk is aangezien tijd mij het meest ontbreekt. Maar dan blijft hij maar een maandje langer op de brug staan. Gelukkig heb ik er nog wel een vrij.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33899
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door Multivan Generation »

Je schreef:
Volgens alles wat ik gevonden heb zou dit een versie 090 moeten zijn en nu zit er maar een 087 in.
Ik schrijf dat ik hetzelfde heb wat jij wilt, af-fabriek en dat je dus niet per se een 090 hoeft te hebben, maar dat het ook met een 089 kan.
De 090 versie is alleen een must als je originele xenon in wilt bouwen.
Je hebt dus, nu je dit weet, meer mogelijkheden.

Kufatec is leuk en goed, maar er zijn goedkopere adressen.
Kijk bijvoorbeeld eens op onderdelenlijn.nl.

Als ik de tijd heb en er voor jou de noodzaak bestaat, dan kan ik wel eens kijken of ik niet die kabelboom voor de zelfdimmende spiegel heb liggen.
Als jij met onderdeelnummer voor de connector komt, hoeveel polig en welke kleur en welke draden en kleuren, dan kan ik het gemakkelijker voor je vinden. Ik heb hier een complete interieur kabelboom van een multivan highline 2012 bomvol met opties liggen. Waar ik zelf al het voor mij nutige heb uit kunnen halen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door brecht_van »

de kabelboom zelf voor de regensensor en spiegel heb ik ook liggen, die kan je gewoon kant en klaar bestellen bij kufatec, voor een 29 euro ben je daar vanaf (ikzelf iets minder aangezien ik een vriend heb die daar serieuze kortingen krijgt). Dat is ook de reden dat ik daar een bcm zou bestellen, de prijs met korting ligt niet echt veel hoger dan een tweedehands dus koop ik liever een nieuwe. Maar de conversie van 17 polige stekker naar 10 polige stekker en andere aansturing van lichten door de bcm gaat wel wat tijd vragen, er zijn een hoop kabels te vervangen / isoleren maar dat loopt ook wel los, alvast het ganse dashboard uitgebouwd zodat ik op een deftige manier een enkele nieuwe draadboompjes kan gaan monteren. Ondertussen dan ook maar de dab+ module en achteruitrijcamera monteren, dan kan dit alles ook mooi gedaan worden. En de voorruit ga ik ook laten plaatsen terwijl het dashboard en bekleding van de A-stijlen eruit is. Dan direct maar een ruit in zonnewerend glas.
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door brecht_van »

Vandaag begonnen met de verandering van de kabelboom voor de automatische verlichting, man wat een werk is dat zeg. Zou er iemand weten welk connector type de pinnen zijn van de bcm, er zitten 4 soorten in, de kleinte zijn mqs maar zou iemand weten wat de andere zijn?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33899
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door Multivan Generation »

Welke pinnummers van welke stekker heb je nodig, dan kan ik ze er zo voor je uitknippen met 30 cm draad?
En de draadkleuren die je nodig hebt, is makkelijker zoeken..

Of maak je het liever helemaal zelf?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door brecht_van »

Ik maak liever de kabels uit een stuk aangezien je niet echt veel plaats hebt achter de bcm om kabels te gaan solderen/ met krimpverbinders aan elkaar te zetten. En kabels uit een stuk vind ik nog altijd bedrijfszekerder dan kabels die aan elkaar gezet geweest zijn. Daarom ga ik ook niet naar volkswagen achter de connectoren aangezien ze daar de hatelijke gewoonte hebben om die met kabel te leveren in tegenstelling tot sommige andere merken. Maar dat is een andere kwestie natuurlijk. Ik dacht dat de bcm connector bestaat uit MQS pinnen (de kleine pinnetjes van 1mm), Dan een grotere pin zou moeten MCP1.5 zijn, dan een MCP2.8 en de grootste zouden MCP6.8 moeten zijn als ik dit goed uitgevogeld heb.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33899
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automatische lichten en regensensor op een t5

Bericht door Multivan Generation »

Prima toch?

Ik kon je dit aanbieden..

Lengte kon ook 50 cm hoor..
Als je goed soldeert dan is dat net zo bedrijfszeker als een doorgaande draad.
Je hebt de kans om hetgeen je nodig hebt in 2-3 dagen in huis te hebben en geen miskoop aan verkeerde stekkertjes te doen..

Succes er mee

Groeten Peter
Bijlagen
20200209_104227.jpg
20200209_104219.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie