Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ombouw DC naar camper
Re: Ombouw DC naar camper
Inderdaad, mooie kast. Maar wat een ravage!
In eerste instantie dacht ik dat die fietser alleen je achterruit gebroken had, maar zie nu dat ook je kast aan barrels is.
Die man moet een hard hoofd hebben gehad! Zelfs met helm.
Gelukkig voor hem had je licht houtmateriaal gebruikt, anders had de afloop voor hem er een stuk somberder uit kunnen zien!
Met vr gr,
Charles Vos
In eerste instantie dacht ik dat die fietser alleen je achterruit gebroken had, maar zie nu dat ook je kast aan barrels is.
Die man moet een hard hoofd hebben gehad! Zelfs met helm.
Gelukkig voor hem had je licht houtmateriaal gebruikt, anders had de afloop voor hem er een stuk somberder uit kunnen zien!
Met vr gr,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouw DC naar camper
Dit is echt met bloed zweet en tranen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Ombouw DC naar camper
dank u, hopelijk wordt de tweede versie net zo netjes
nu nog even iets beter weer afwachten... dit natte weer is niks
Dat hebben wij ook een paar keer tegen mekaar gezegd!
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Ombouw DC naar camper
Da's een serieuze boenk geweest.
Re: Ombouw DC naar camper
Ja absoluut! Ik schat zeker een snelheid van 30-40km/h
Maar gelukkig niks aan de bus wat niet zelf hersteld kan worden (met uitzondering van het raam dan, dat is inmiddels door autotaalglas keurig vervangen), ik heb het immers zelf gebouwd.
Ik zit ondertussen ook al na te denken over het plaatsen van een diesel standkachel. Er zijn allerlei verschillende systemen mogelijk, maar zelf zat ik te denken aan alleen een luchtverwarming die via eigen kanalen en roosters lucht blaast in de leefruimte.
Om een en ander te verduidelijken een foto van hoe het er nu uit ziet:
Mijn idee is dan om links onder de bank, in de ruimte onder de bank, de kachel-unit te plaatsen. Op deze manier staat hij droog en is hij beschermd tegen water en vuil, in tegenstelling tot een montage onder de wagen. Dit betekent natuurlijk wel dat er een doorvoer moet komen voor de aangezogen lucht en de uitlaat. Dan komt aan weerszijden van de bank onder de zitting een opening waar dan warme lucht uitblaast.
Graag jullie mening over dit idee? is het raadzaam om de kachel zo binnen te plaatsen, of is dat niet ideaal (brandgevaar? geluid?)
Dan nog de keuze van het apparaat. Welk vermogen is aan te raden en zou voldoende zijn om een LWB vlot op comfortabele temperatuur te krijgen en te houden? Rond de 2kW of eerder richting 5kW.
Er is veel te vinden over Eberspacher en Webasto (beiden kwalitatief goed, maar daar is de prijs dan ook naar). Nu kwam ik op marktplaats complete inbouwsets tegen: de unit zelf, controlepaneel, slangen, uitlaat, rooster, zelfs een eigen dieseltankje! (ik weet dat ook aansluiten op de dieseltank van de motor mogelijk is, maar een eigen tank zou mij meer rust geven) Merk van de kachel is Planar, is dat wat?
zoiets
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouw DC naar camper
Er zijn hele topics en discussies hier op het forum over standkachels en ook planar wordt regelmatig genoemd,
evenals nog goedkopere Chinese alternatieven. Arjanzevenaar heeft er ook al iets over geschreven en verschillende facebookgroepen en fora genoemd die gaan over die Chinese standkachels.
Zelf zou ik een standkachel niet in de woonruimte ingebouwd willen hebben in verband met het lawaai wat ze produceren evenals mogelijke koolmonoxide vergiftiging.
Maar dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken natuurlijk.
Groetjes Peter
evenals nog goedkopere Chinese alternatieven. Arjanzevenaar heeft er ook al iets over geschreven en verschillende facebookgroepen en fora genoemd die gaan over die Chinese standkachels.
Zelf zou ik een standkachel niet in de woonruimte ingebouwd willen hebben in verband met het lawaai wat ze produceren evenals mogelijke koolmonoxide vergiftiging.
Maar dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken natuurlijk.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Ombouw DC naar camper
Wij hebben een 2kW MV-Airo kachel. De ervaring leert dat 2kW ruim voldoende is. Onderbouw is prima te doen en scheelt ook weer ruimte binnenin.
gr
René
gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: Ombouw DC naar camper
Dan heb je wel weer iets extra's eronder hangen...
Zou je voor onderbouw dan ook nog een bescherming eromheen aanbrengen?
De betimmering eromheen kan afgekit worden en de deur van rubbers voorzien om het luchtdicht te maken. Daarnaast hebben we een 3G gasalarm hangen om te waarschuwen bij CO (ook al is voorkomen natuurlijk beter).Multivan Generation schreef: ↑08 jan 2020, 17:13 Zelf zou ik een standkachel niet in de woonruimte ingebouwd willen hebben in verband met het lawaai wat ze produceren evenals mogelijke koolmonoxide vergiftiging.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouw DC naar camper
Chewbacca schreef: ↑08 jan 2020, 18:19
Dan heb je wel weer iets extra's eronder hangen...
Zou je voor onderbouw dan ook nog een bescherming eromheen aanbrengen?
Daarvoor zijn ze ontwikkeld om buiten gebruikt te worden, daar moeten ze tegen kunnen.
En hoe gaat hij dan zijn zuurstof, die hij nodig heeft voor zijn verbranding, aanzuigen als je hem in een luchtdicht afgesloten kastje monteert?
De betimmering eromheen kan afgekit worden en de deur van rubbers voorzien om het luchtdicht te maken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Ombouw DC naar camper
Voor zover ik het begrijp zijn er in de kachel 2 gescheiden systemen:
1 voor de verbranding - de beide pijpjes onderop zijn de aanzuig en uitlaat
1 voor de verwaming - aan de ene kant van de unit koude lucht erin, aan de andere kant warme lucht eruit
beide met een eigen aanzuigopening/slang voor hun lucht, en beide met eigen afvoer (namelijk naar de uitlaat vs de cabine in)
en dan met 2 doorvoeren door de bodem kan de aanvoer en afvoer voor de verbrandingslucht worden gerealiseerd
zo zit het tenminste ook in de boot van mijn schoonouders ingebouwd, en zo dacht ik dus ook om bij de camper de unit binnen in te bouwen (wat bij een boot minder logisch is )
1 voor de verbranding - de beide pijpjes onderop zijn de aanzuig en uitlaat
1 voor de verwaming - aan de ene kant van de unit koude lucht erin, aan de andere kant warme lucht eruit
beide met een eigen aanzuigopening/slang voor hun lucht, en beide met eigen afvoer (namelijk naar de uitlaat vs de cabine in)
en dan met 2 doorvoeren door de bodem kan de aanvoer en afvoer voor de verbrandingslucht worden gerealiseerd
zo zit het tenminste ook in de boot van mijn schoonouders ingebouwd, en zo dacht ik dus ook om bij de camper de unit binnen in te bouwen (wat bij een boot minder logisch is )
Re: Ombouw DC naar camper
Ik zit even te zoeken naar aansluiting van de kachel op de dieseltank van de auto.
Dit kan via een t-stuk, maar ook via een eigen aansluiting op de tank.
Ik heb ergens gezien dat er ooit een pagina was in de sectie 'tips en trucs', maar daar kan ik het nu niet meer vinden.
Nu heb ik namelijk een vraagje over het plaatsen in de tank zelf: is het dan aan te raden om de toevoer te doen via de deksel van de vlotter, of een eigen gat in de tank zelf te boren?
Dit kan via een t-stuk, maar ook via een eigen aansluiting op de tank.
Ik heb ergens gezien dat er ooit een pagina was in de sectie 'tips en trucs', maar daar kan ik het nu niet meer vinden.
Nu heb ik namelijk een vraagje over het plaatsen in de tank zelf: is het dan aan te raden om de toevoer te doen via de deksel van de vlotter, of een eigen gat in de tank zelf te boren?
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouw DC naar camper
Deksel is gemakkelijker..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Ombouw DC naar camper
Ik heb het in de vlotter gedaan. Was eenvoudiger dan gedacht. Bij boren in de tank opletten dat er niet teveel deeltjes in je tank terecht komen.
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: Ombouw DC naar camper
Ja, om dat te voorkomen wou ik de hele vlotter uitbouwen, boren en dan weer terug plaatsen.
Mooi van bovenaf.
Mooi van bovenaf.