Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Max onze trouwe reisgenoot
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
- Locatie: Mol - België
Re: Max onze trouwe reisgenoot
Yup, na het volledig afmonteren van de snuit, heeft Max besloten om te melden dat de gloeibougies ook hun beste tijd hebben gehad. Veel witte rook en bijhorende stank en ratelend als een ouwe tank wordt hij wakker. Dus hele meuk er weer uit zeker?
Verlichtinggewijs: boosterkit ligt nog netjes op de werkbank, heb ff andere katjes te geselen gehad, alle projectjes lopen door mekaar. Maar wou vandaag een setje H4 Osram nightbreakers inkopen bij de onderdelenzaak, maar die waren niet meer op stock. Ze hadden wel prijziger alternatief: Osram LEDriving HL gen2 H4. Mondjevol, maar de cijfers zijn indrukwekkend:
Nightbreakers: 4500 Kelvin - 1500 Lumen - 60/55W
LEDriving HL: 6000 Kelvin - 3000 Lumen - 16.9W nom
Dus ik ga de boosterkit voorlopig laten voor wat ze is en aan de slag met de LEDriving HL lampjes. Kit kost 126€, maar je hebt wel 5jr garantie. De nightbreakers gaan minder lang mee dan normale H4's, neem daar nog eens de boosterkit bij, dan gaat het vlot geld kosten. Dus 1x investeren leek me fijner.
Zijn er nog WJW'ers die deze lampen al in hun vingers hebben gehad?
Natuurlijk foto's na montage!
Maar dit weekend is het Vespa-hoogmis, dus met de Piaggio's in de weer en geen tijd voor Max.
ciao
Verlichtinggewijs: boosterkit ligt nog netjes op de werkbank, heb ff andere katjes te geselen gehad, alle projectjes lopen door mekaar. Maar wou vandaag een setje H4 Osram nightbreakers inkopen bij de onderdelenzaak, maar die waren niet meer op stock. Ze hadden wel prijziger alternatief: Osram LEDriving HL gen2 H4. Mondjevol, maar de cijfers zijn indrukwekkend:
Nightbreakers: 4500 Kelvin - 1500 Lumen - 60/55W
LEDriving HL: 6000 Kelvin - 3000 Lumen - 16.9W nom
Dus ik ga de boosterkit voorlopig laten voor wat ze is en aan de slag met de LEDriving HL lampjes. Kit kost 126€, maar je hebt wel 5jr garantie. De nightbreakers gaan minder lang mee dan normale H4's, neem daar nog eens de boosterkit bij, dan gaat het vlot geld kosten. Dus 1x investeren leek me fijner.
Zijn er nog WJW'ers die deze lampen al in hun vingers hebben gehad?
Natuurlijk foto's na montage!
Maar dit weekend is het Vespa-hoogmis, dus met de Piaggio's in de weer en geen tijd voor Max.
ciao
1991 VW T4 California - 2.4d -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
- Locatie: Mol - België
Re: Max onze trouwe reisgenoot
Gisteren weer de garage ingedoken om Max te verblijden met wat aandacht.
Graag had ik de vergadering over de locatie van de gloeibougies in het AAB blok bijgewoond. Die dingen zitten ver.
Gloeibougies besteld, eerstdaags gaan deze binnenkomen, vermoedelijk ga ik langs onder aanvallen, via de radiator in service-stand is het niet echt een succes.
De Osram LEDriving heb ik eindelijk gemonteerd, maar nog niet getest. Omdat de zamac koelblokjes vermoedelijk erg heet worden, heb ik de rubber doppen niet gemonteerd. Ik vermoed dat zonder deze, de koplampen visbokalen gaan worden, maar ik heb ook geen zin in een brandje. Dus even kijken welke opties ik heb.
Graag had ik de vergadering over de locatie van de gloeibougies in het AAB blok bijgewoond. Die dingen zitten ver.
Gloeibougies besteld, eerstdaags gaan deze binnenkomen, vermoedelijk ga ik langs onder aanvallen, via de radiator in service-stand is het niet echt een succes.
De Osram LEDriving heb ik eindelijk gemonteerd, maar nog niet getest. Omdat de zamac koelblokjes vermoedelijk erg heet worden, heb ik de rubber doppen niet gemonteerd. Ik vermoed dat zonder deze, de koplampen visbokalen gaan worden, maar ik heb ook geen zin in een brandje. Dus even kijken welke opties ik heb.
1991 VW T4 California - 2.4d -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
Re: Max onze trouwe reisgenoot
Ik zou ook niet zonder de kappen gaan rijden, dat is inderdaad vragen om vocht in de koplampen. Ze zien er wel prima uit en gelukkig ook zonder een extra kastje wat je ergens kwijt moet.Bartzagato schreef: ↑06 mar 2020, 16:20 Yup, na het volledig afmonteren van de snuit, heeft Max besloten om te melden dat de gloeibougies ook hun beste tijd hebben gehad. Veel witte rook en bijhorende stank en ratelend als een ouwe tank wordt hij wakker. Dus hele meuk er weer uit zeker?
Verlichtinggewijs: boosterkit ligt nog netjes op de werkbank, heb ff andere katjes te geselen gehad, alle projectjes lopen door mekaar. Maar wou vandaag een setje H4 Osram nightbreakers inkopen bij de onderdelenzaak, maar die waren niet meer op stock. Ze hadden wel prijziger alternatief: Osram LEDriving HL gen2 H4. Mondjevol, maar de cijfers zijn indrukwekkend:
Nightbreakers: 4500 Kelvin - 1500 Lumen - 60/55W
LEDriving HL: 6000 Kelvin - 3000 Lumen - 16.9W nom
Dus ik ga de boosterkit voorlopig laten voor wat ze is en aan de slag met de LEDriving HL lampjes. Kit kost 126€, maar je hebt wel 5jr garantie. De nightbreakers gaan minder lang mee dan normale H4's, neem daar nog eens de boosterkit bij, dan gaat het vlot geld kosten. Dus 1x investeren leek me fijner.
Zijn er nog WJW'ers die deze lampen al in hun vingers hebben gehad?
Natuurlijk foto's na montage!
Maar dit weekend is het Vespa-hoogmis, dus met de Piaggio's in de weer en geen tijd voor Max.
ciao
Ik ben wel benieuwd waar jij die cijfers over de lichtopbrengst vandaan hebt. Op de website van Osram lees ik namelijk: Lichtstroom 1517 lm en dat is minder dan de Nightbreaker Laser (1650 lm). Zie https://www.osram.nl/ecat/LEDriving%20H ... P_4059096/ en https://www.osram.com/appsj/pdc/pdf.do? ... MP_4057695
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
- Locatie: Mol - België
Re: Max onze trouwe reisgenoot
Oeps,
Ik weet niet meer waar ik het cijfer vandaan heb gehaald, maar vrees dat je gelijk hebt.
Maar er zijn meerdere sites die mijn cijfer ondersteunen. Maar het lijkt me dat de fabrikant het bij het rechte eind heeft. Dus mijn excuses.
Hieronder nog een aanbieder met de foutieve lichtopbrengst gegevens dan:
https://www.ledperf.be/h4-led-lampen-os ... 35749.html
Ik weet niet meer waar ik het cijfer vandaan heb gehaald, maar vrees dat je gelijk hebt.
Maar er zijn meerdere sites die mijn cijfer ondersteunen. Maar het lijkt me dat de fabrikant het bij het rechte eind heeft. Dus mijn excuses.
Hieronder nog een aanbieder met de foutieve lichtopbrengst gegevens dan:
https://www.ledperf.be/h4-led-lampen-os ... 35749.html
1991 VW T4 California - 2.4d -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
Re: Max onze trouwe reisgenoot
Excuses is echt niet nodig!
Er wordt heel creatief omgegaan met cijfers rondom de hoeveelheid lm bij autolichten, vooral bij LED.
Je kun natuurlijk de opbrengst van beide (klein en groot) filamenten (LEDS) bij elkaar tellen en dan kan komt er 3000 lm van een lampje. Op sommige sites worden dan ook nog de lichtopbrengst van beide lampen samen geteld en dan is de output dus 6000 lm.
Er wordt heel creatief omgegaan met cijfers rondom de hoeveelheid lm bij autolichten, vooral bij LED.
Je kun natuurlijk de opbrengst van beide (klein en groot) filamenten (LEDS) bij elkaar tellen en dan kan komt er 3000 lm van een lampje. Op sommige sites worden dan ook nog de lichtopbrengst van beide lampen samen geteld en dan is de output dus 6000 lm.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
- Locatie: Mol - België
Re: Max onze trouwe reisgenoot
Heren, Dames, knutselaars
Ik ben gisteren vol goede moed aan de gloeikaarsen begonnen. 4 stuks gingen prima. De 5e diegene achter de dieselpomp en die lompe beugel is een heel ander verhaal. De leidingen van injector 4 en 5 heb ik al weggenomen, maar ik vermoed dat de injector 5 ook moet worden verwijderd. Iemand hier ervaring mee? De 5e gloeibougie zit dus ook goed vast. Mijn vermoeden: deze is nog nooit vervangen. Krijg ik de injector er uit en zo ja, erna er ook weer in? Nieuwe dichting nodig dan? zitten die dingen op koppel vast? Speciale dop? Maat?
Ander dingetje: er ligt elke rit een klein olielekje op de grond. Dit lijkt te komen uit de carterontluchting - daar is alles 'vettig'. Zijn dit normale dingen bij een AAB met vlot 300K ervaring? Ook lijkt de koppakking-omgeving nat te zijn. Voor alle duidelijkheid: verbruik/verlies is er amper: ik zit aan minder dan een liter olie op 10000km.
ciao
Bart
Ik ben gisteren vol goede moed aan de gloeikaarsen begonnen. 4 stuks gingen prima. De 5e diegene achter de dieselpomp en die lompe beugel is een heel ander verhaal. De leidingen van injector 4 en 5 heb ik al weggenomen, maar ik vermoed dat de injector 5 ook moet worden verwijderd. Iemand hier ervaring mee? De 5e gloeibougie zit dus ook goed vast. Mijn vermoeden: deze is nog nooit vervangen. Krijg ik de injector er uit en zo ja, erna er ook weer in? Nieuwe dichting nodig dan? zitten die dingen op koppel vast? Speciale dop? Maat?
Ander dingetje: er ligt elke rit een klein olielekje op de grond. Dit lijkt te komen uit de carterontluchting - daar is alles 'vettig'. Zijn dit normale dingen bij een AAB met vlot 300K ervaring? Ook lijkt de koppakking-omgeving nat te zijn. Voor alle duidelijkheid: verbruik/verlies is er amper: ik zit aan minder dan een liter olie op 10000km.
ciao
Bart
1991 VW T4 California - 2.4d -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
Re: Max onze trouwe reisgenoot
Ik heb gloeiplug 5 weten te wisselen zonder injector 5 te verwijderen, maar dat heeft wel een paar uur gekost...Bartzagato schreef: ↑17 mar 2020, 08:50 Ik ben gisteren vol goede moed aan de gloeikaarsen begonnen. 4 stuks gingen prima. De 5e diegene achter de dieselpomp en die lompe beugel is een heel ander verhaal. De leidingen van injector 4 en 5 heb ik al weggenomen, maar ik vermoed dat de injector 5 ook moet worden verwijderd. Iemand hier ervaring mee?
viewtopic.php?p=452626#p452626
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
- Locatie: Mol - België
Re: Max onze trouwe reisgenoot
De 5e gloeikaars vervangen met de injector eruit is een absoluut eitje!
Met een lange dop 27 kan je deze perfect losmaken. Wel niet zo lomp doen als ik, want 1 van de 2 lekretournippeltjes is er aan. Dus nieuwe injector en onderliggend cupje nodig.
Cupje moet je altijd vervangen (volgens de werkplaatshandboek die ik heb) bij loshalen injector. Aantrekken van injector voor AAB motor is met 70Nm. De injectoren lijken dezelfde maar voor de AAB motor is het een 130Bar unit.
Voor de dieselspecialisten:
Vervang ik best alle injectoren meteen of is 1 nieuwe voldoende?
Heeft iemand nog eentje liggen die afgetest/goed is? Opschrift: vw partnr: 068 130 202 Bosch type KCA 30S 44 130-138bar
Met een lange dop 27 kan je deze perfect losmaken. Wel niet zo lomp doen als ik, want 1 van de 2 lekretournippeltjes is er aan. Dus nieuwe injector en onderliggend cupje nodig.
Cupje moet je altijd vervangen (volgens de werkplaatshandboek die ik heb) bij loshalen injector. Aantrekken van injector voor AAB motor is met 70Nm. De injectoren lijken dezelfde maar voor de AAB motor is het een 130Bar unit.
Voor de dieselspecialisten:
Vervang ik best alle injectoren meteen of is 1 nieuwe voldoende?
Heeft iemand nog eentje liggen die afgetest/goed is? Opschrift: vw partnr: 068 130 202 Bosch type KCA 30S 44 130-138bar
1991 VW T4 California - 2.4d -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
- Locatie: Mol - België
Re: Max onze trouwe reisgenoot
Even nog over de verstuivers: de gemolde injector naar Bosmans Diesel Service in Bergeijk gestuurd voor herstelling van lekretour en meteen maar aftesten. Verdict: gaar. De 4 andere stuks gedemonteerd en binnen gebracht. Weekje later alles terug in orde en 5 nieuwe injectoren geplaatst.
Wel in de weer geweest met het verslijpen - verlengen - lassen van een geschikte dop. Ik wilde niet weer een lekretour slopen.
De zomer heeft ons Italië en Frankrijk gebracht, zonder zorgen. Het laatste traject zonder versnelling 1. Het schakelblokje waar het beruchte bolletje op loopt was los gekomen en had het bolletje een genadeslag toegediend.
Blokje vast, nieuw bolletje en hop.
Schakelen doet hij prima, enkel in 5e gaat hij nu stroef. Dat had hij ervoor niet. Ik lees horrorverhalen over 5e versnellingen, maar mogelijk heeft het ook met de nu ‘andere’ stand van schakelhendel door het nieuwe bolletje.
Bakolie verversen staat op het winterprogramma. Kan zeker geen kwaad. Speciale aanbevelingen qua viscositeit? Zijn er andere aanbevelingen ivm de 5e versnelling? Waar ik moet op letten?
De zomer was lang en heet voor Max, en de Alpen heeft hij flink gezwoegd. De 2.4 AAB thermometer ligt altijd zo rustig op zn 1e streepje, maar dit jaar heeft hij flink gewerkt: regelmatig laat ik hem wat uitblazen bij een hevige klim, en alles natuurlijk op het grootste gemak. Maar kan ik hem gewoon tot het streepje boven half laten komen? Ik ben Italiaantjes gewoon, en die hebben overal graden bij staan, zoveel handiger.
Het leven zonder toerenteller ben ik ook beu, dus een andere tellerkast zal gestoken worden! Het is een 1991’er, zou de bedrading al liggen en kom ik er enkel vanaf met een toerentalsensor of ben ik er aan voor de moeite?
De Trumatic E1800 gaat ook steeds in fout, blazer gaat, gasdruk is er genoeg, aan en afvoer zijn vrij, dus dan ben ik uitgespeeld. Die gaat binnenkort binnen voor herstelling. We willen af en toe een weekend extra weg.
O ja, de led-lampen zijn schot in de roos. Helemaal blij, had het eerder moeten doen.
Groeten en klussen allemaal
Bart
Wel in de weer geweest met het verslijpen - verlengen - lassen van een geschikte dop. Ik wilde niet weer een lekretour slopen.
De zomer heeft ons Italië en Frankrijk gebracht, zonder zorgen. Het laatste traject zonder versnelling 1. Het schakelblokje waar het beruchte bolletje op loopt was los gekomen en had het bolletje een genadeslag toegediend.
Blokje vast, nieuw bolletje en hop.
Schakelen doet hij prima, enkel in 5e gaat hij nu stroef. Dat had hij ervoor niet. Ik lees horrorverhalen over 5e versnellingen, maar mogelijk heeft het ook met de nu ‘andere’ stand van schakelhendel door het nieuwe bolletje.
Bakolie verversen staat op het winterprogramma. Kan zeker geen kwaad. Speciale aanbevelingen qua viscositeit? Zijn er andere aanbevelingen ivm de 5e versnelling? Waar ik moet op letten?
De zomer was lang en heet voor Max, en de Alpen heeft hij flink gezwoegd. De 2.4 AAB thermometer ligt altijd zo rustig op zn 1e streepje, maar dit jaar heeft hij flink gewerkt: regelmatig laat ik hem wat uitblazen bij een hevige klim, en alles natuurlijk op het grootste gemak. Maar kan ik hem gewoon tot het streepje boven half laten komen? Ik ben Italiaantjes gewoon, en die hebben overal graden bij staan, zoveel handiger.
Het leven zonder toerenteller ben ik ook beu, dus een andere tellerkast zal gestoken worden! Het is een 1991’er, zou de bedrading al liggen en kom ik er enkel vanaf met een toerentalsensor of ben ik er aan voor de moeite?
De Trumatic E1800 gaat ook steeds in fout, blazer gaat, gasdruk is er genoeg, aan en afvoer zijn vrij, dus dan ben ik uitgespeeld. Die gaat binnenkort binnen voor herstelling. We willen af en toe een weekend extra weg.
O ja, de led-lampen zijn schot in de roos. Helemaal blij, had het eerder moeten doen.
Groeten en klussen allemaal
Bart
1991 VW T4 California - 2.4d -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
- Locatie: Mol - België
Re: Max onze trouwe reisgenoot
De verse versnellingsbakolie doet wonderen op het soepel schakelen. Nu gaat het als boter.
Aangezien ik deze winter blijkbaar weinig fut had om zelf te sleutelen, had ik hem binnen gebracht bij lokale garage voor een beurt en herstelling van een olielekje.
Dit weekend een achteruitrijcameraatje geinstalleerd. Deels. Om de kabel van dashbord tot in de achterklep te krijgen ben je best wel tIjdje zoet. Afwerking volgend weekend.
Aangezien ik deze winter blijkbaar weinig fut had om zelf te sleutelen, had ik hem binnen gebracht bij lokale garage voor een beurt en herstelling van een olielekje.
Dit weekend een achteruitrijcameraatje geinstalleerd. Deels. Om de kabel van dashbord tot in de achterklep te krijgen ben je best wel tIjdje zoet. Afwerking volgend weekend.
1991 VW T4 California - 2.4d -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -