Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Tikken ACV motor
Tikken ACV motor
Hallo allemaal, ik heb een aantal dagen(circa 10) mij t4 niet gebruikt en nou heb ik een tik in de motor, komt uit bovenkant blok ACV 2.5 tdi 75kw, lijkt op oliedruk te laag, stoter die blijft plakken? Suggesties? Oliefilter verstopt? Olie is 5w40c3 en 4 maand oud/13000km
Het is duidelijk geen vacuumpomp. Dit heb ik eerder al verholpen en klinkt anders
Het is duidelijk geen vacuumpomp. Dit heb ik eerder al verholpen en klinkt anders
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37
Re: Tikken ACV motor
torsiedemper/ krukaspoelie versleten?
Re: Tikken ACV motor
Stoter blijven hangen zou kunnen. Ik heb een keer iets soortgelijks meegemaakt. Omdat ik verder niks kon vinden ben ik heel rustig gaan rijden om de motor op temperatuur te krijgen. Na ca. 10 min. was het spontaan over en is daarna ( 50000 km geleden) ook nooit weer voorgekomen. Of het een stoter was kan ik natuurlijk niet aantonen, blijft een vermoeden. De vacuümpomp zou je wellicht nog kunnen uitsluiten door eens op de rem te trappen, het geluid zou dan minder moeten zijn. Vond het overigens niet plezierig om met zo'n ratelende motor te gaan rijden. Succes gewenst.
gr Gerrit
gr Gerrit
Re: Tikken ACV motor
Bedankt voor de reacties, het komt uit de kop/kleppendeksel, geluisterd met lange schroevendraaier, als motor beetje warm word word het erger en met bedrijfstemperatuur is het weg. Viel me op dat er een piepje hoorbaar is, ik vertrouw het niet en de bus staat aan de kan in de werkplaats, maandagavond diagnose stellen, ben bang dat de nokkenas of stoter ingesleten is.
Trouwens, ik heb het eerder gehad dat een stoter bleef hangen en dat later weg ging (andere t4 in 2009) daarna ook nog een ton mee gereden maar dat durf ik met deze tik niet aan. En die poulie heb ik ook gehad. Dat is ander geluidje, klinkt allemaal niet goed in ieder geval
Trouwens, ik heb het eerder gehad dat een stoter bleef hangen en dat later weg ging (andere t4 in 2009) daarna ook nog een ton mee gereden maar dat durf ik met deze tik niet aan. En die poulie heb ik ook gehad. Dat is ander geluidje, klinkt allemaal niet goed in ieder geval
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Tikken ACV motor
Hoe vaak wissel je normaalgezien van olie ?
Hoeveel km heeft je T4 al gelopen ?
Hoeveel km heeft je T4 al gelopen ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Tikken ACV motor
Deze heeft 443xxx kilometer, schone olie en filter om de 13 tot 15000, rij er circa 50.000 per jaar mee dus veel snelweg constante snelheid
- Multivan Generation
- Berichten: 34471
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Tikken ACV motor
Zijn je hydraulische klepstotets al eens vervangen gezien de kilometerstand?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Tikken ACV motor
Dat is onbekend, staat niks in de onderhoudshistorie, en heb de bus gekocht met 336xxx in 2018 dus vermoed zoals eerder aangegeven dat het klepstoters zijn. Of ergerMultivan Generation schreef: 05 apr 2020, 07:41 Zijn je hydraulische klepstotets al eens vervangen gezien de kilometerstand?
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Tikken ACV motor
Klepstoters zijn een slijtageonderdeel , dus kan best dat ze aan vervanging toe zijn...
Oliepomp is ook zoiets , mijn ervaring is dat ze toch wel minder druk beginnen te leveren eens ze redelijk wat km's hebben.
Oliepomp is ook zoiets , mijn ervaring is dat ze toch wel minder druk beginnen te leveren eens ze redelijk wat km's hebben.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Tikken ACV motor
Probleem is gevonden. Nokkenasprofiel van de vacuümpomp aandrijving ingevreten. Wil gelijk gaan upgraden voor beetje meer vermogen
- Multivan Generation
- Berichten: 34471
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Tikken ACV motor
Ga je dan voor een nieuwe/andere nokkenas, of voor een nieuwe complete kop, met alles nieuw er in?FastFWD schreef: 06 apr 2020, 22:04 Probleem is gevonden. Nokkenasprofiel van de vacuümpomp aandrijving ingevreten. Wil gelijk gaan upgraden voor beetje meer vermogen
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... I&_sacat=0
AMC is een gerenommeerd merk..
Ik was voor revisie achteraf meer kwijt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Tikken ACV motor
Ja dat is afwachten, eerst nokkenas er maar uit en kijken hoe het er allemaal uit ziet, als het meevalt alleen nokkenas (en stift+vacuumpomp) anders gereviseerde kop, of AXG motorMultivan Generation schreef: 06 apr 2020, 22:16Ga je dan voor een nieuwe/andere nokkenas, of voor een nieuwe complete kop, met alles nieuw er in?FastFWD schreef: 06 apr 2020, 22:04 Probleem is gevonden. Nokkenasprofiel van de vacuümpomp aandrijving ingevreten. Wil gelijk gaan upgraden voor beetje meer vermogen
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... I&_sacat=0
AMC is een gerenommeerd merk..
Ik was voor revisie achteraf meer kwijt..