Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu vraag

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Heeft hier iemand wel eens gehoord van de term CCA in DIN of EN waarde?

We praten dan over Cold Cranking Amperage. Daar moet je maar eens naar kijken. Die capaciteit van 85Ah staat voor een waarde waarmee je kunt uitrekenen hoeveel stroom je kunt afnemen over 5 uur. Er is dan nog een waarde nodig die aangeeft hoeveel stroom je kunt afnemen gedurende 20 uur.
Ofwel: kan je licht blijven branden voor 5 uur of 20 uur, zonder dat de accu dusdanig wordt uitgeput, waarna deze onomkeerbaar defect is.


Dit alles heeft niet veel met het starten te maken. Tijdens de start kan de stroom oplopen naar 450 Amp, dus dat is meer dan de 85Ah die op de accu staat. Je mag deze waarden dan ook niet met elkaar vergelijken.

Je hebt dus bijvoorbeeld een CCA van 700 A nodig of liever 850 A. Tja en als daar dan bij een bepaald merk een bepaalde capaciteit hoort, zit je goed.

Dus kijk even na wat de CCA waarde van de accu moet zijn.

CCA waarden

Een 80Ah van Bosch zal een hogere CCA hebben dan die van Volenzat Accu's BV. Zodra mijn huidige accu defect zou raken, ga ik voor de betere en gewoon een 82Ah die er in nu staat, omdat er ook nog een serviceaccu (gel) van 90Ah in mijn bus staat. En dan nog de laadstroom, die loopt op tot 25% van de totale capaciteit dus 1/4x 172Ah is 43A met een dynamo van 90 A, dus dat is bijna de helft.

Hier staan de accu's voor alle bedrijfsauto's

Veel succes
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Bericht door GerJol 716 »

Wel van gehoord Dennis :jump In mijn vorige boot had ik altijd een Optima gel accu van 56 Ah met :ie 850 CCA. Nu is die te oud om nog op te starten, en gebruik ik hem als 12V pack om dingen mee uit te proberen.
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:waarom zou onderhoudsvrij langer mee gaan? (aangenomen dat je op tijd je electrolyt-niveau controlleerd en aanvult met demi-water)

Zelf heb ik juist voorkeur voor "normale" accu's omdat je daar in elk geval nog kunt bijvullen....

Een onderhoudsvrije accu heeft ook een ontluchting en via deze ontluchting kunnen O2 en H2 ontsnappen (komt vrij door electrolyse van water) en daardoor daalt je electrolyt-niveau.... maar het is bij een onderhoudsvrije accu niet aan te vullen....
Inderdaad , ik deel jouw mening !
Ik heb al veel meer last gehad met die onderhoudsvrije rommel dan met de "gewone" batterijen. Een "normale" batterij die goed word onderhouden zal veel langer meegaan , da's mijn ondervinding .

Bij mijn T4 zal er standaard een 80Ah in , ik heb die onlangs vervangen door een 90Ah . De afmetingen van die 90Ah waren net dezelfde als de 80Ah , enkel een 5-tal cm "breder" , en dat pastte nog net in de batterijbak.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik ben het met Pascal eens.
Een accu die goed onderhouden wordt, zo heb ik ondervonden, gaat zeer lang mee..

Maar het blijft techniek he, een kapotte cel en je hebt het zitten...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie