Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rook bij koude start
Rook bij koude start
Hallo allemaal,
Op dit moment ben ik met mijn bus (California Coach 1.9td uit 1995 met ongeveer 267000 op de klok) op reis door Europa.
Nu heb ik sinds enige tijd last van hevig roken en onregelmatig lopen bij een koude start. De rook is blauw/wit van kleur. Met dit probleem ben ik naar de plaatselijke VW dealer in Oostenrijk gegaan en deze spreek van "Vermutlich Ventilschaftdichtungen undicht". Ik heb mij laten vertellen dat hiermee de klepsteel afdichtingen wordt bedoeld. Volgens de dealer komt dit vaker voor en het advies is om dit te laten voor wat het is.
Toch vind ik het behoorlijk storend en is het olieverbruik omhoog geschoten. Nu is mijn vraag wat jullie zouden doen in deze situatie. Ikzelf denk dat ik vier opties heb.
1) Toch de afdichtingen laten vervangen? (behoorlijk prijzig)
2) Ik kom op internet middeltjes tegen die hier zouden moeten helpen welke je aan de olie moet toevoegen. Zoals Motor Stop Lek Extra. Iemand ervaringen met dit soort middelen?
3) Ander soort olie gaan gebruiken? Ik gebruik nu 5W-40 synthetisch.
4) Het laten zoals het is.
Rond de tijd dat dit de kop op stak bleek de radiateur en koelvloeistofflens op de cilinderkop lek te zijn. Deze zijn toen tegen een absurd hoge prijs vervangen.
Waar doe ik het meest verstandig aan denken jullie? Zelf kan ik geen reparaties uitvoeren en zal dus alles moeten laten doen.
Alvast bedankt voor jullie adviezen
Gr, Tim
Op dit moment ben ik met mijn bus (California Coach 1.9td uit 1995 met ongeveer 267000 op de klok) op reis door Europa.
Nu heb ik sinds enige tijd last van hevig roken en onregelmatig lopen bij een koude start. De rook is blauw/wit van kleur. Met dit probleem ben ik naar de plaatselijke VW dealer in Oostenrijk gegaan en deze spreek van "Vermutlich Ventilschaftdichtungen undicht". Ik heb mij laten vertellen dat hiermee de klepsteel afdichtingen wordt bedoeld. Volgens de dealer komt dit vaker voor en het advies is om dit te laten voor wat het is.
Toch vind ik het behoorlijk storend en is het olieverbruik omhoog geschoten. Nu is mijn vraag wat jullie zouden doen in deze situatie. Ikzelf denk dat ik vier opties heb.
1) Toch de afdichtingen laten vervangen? (behoorlijk prijzig)
2) Ik kom op internet middeltjes tegen die hier zouden moeten helpen welke je aan de olie moet toevoegen. Zoals Motor Stop Lek Extra. Iemand ervaringen met dit soort middelen?
3) Ander soort olie gaan gebruiken? Ik gebruik nu 5W-40 synthetisch.
4) Het laten zoals het is.
Rond de tijd dat dit de kop op stak bleek de radiateur en koelvloeistofflens op de cilinderkop lek te zijn. Deze zijn toen tegen een absurd hoge prijs vervangen.
Waar doe ik het meest verstandig aan denken jullie? Zelf kan ik geen reparaties uitvoeren en zal dus alles moeten laten doen.
Alvast bedankt voor jullie adviezen
Gr, Tim
Laatst gewijzigd door Timvr_92 op 11 sep 2020, 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Klepsteelpakking lek....
Wat is het olieverbruik? 1L op 500km, 1L op 1000km, 1L op 5000km?
Koelvloeistofflens op de koppakking? . Je bedoelt denk ik de fles op het blok/kop?
Koelvloeistofflens op de koppakking? . Je bedoelt denk ik de fles op het blok/kop?
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Re: Klepsteelpakking lek....
Ik bedoel idd de flens op de cilinderkop Inmiddels aangepast!
Het olieverbruik schat ik 1L op 2000 km. Voorheen geen olie hoeven bijvullen terwijl ik 6000 km onderweg was.
Het olieverbruik schat ik 1L op 2000 km. Voorheen geen olie hoeven bijvullen terwijl ik 6000 km onderweg was.
Re: Klepsteelpakking lek....
Ik zou eens beginnen met het (laten) meten van de compressie op alle 4 cilinders. Vanuit daar kun je verder kijken.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Klepsteelpakking lek....
Hoelang zit die olie er al in?
Anders eens vervangen, inclusief filter voor 15W40.
Dat lijkt mij een betere combinatie met een 1,9 TD.
Anders eens vervangen, inclusief filter voor 15W40.
Dat lijkt mij een betere combinatie met een 1,9 TD.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Klepsteelpakking lek....
De compressie heb ik nog niet gemeten maar zal ik wel laten doen.
De olie zit er nu twee maanden in. De bus heeft toen een grote beurt gehad bij een km stand van 257000 en tijdens deze beurt is de olie vervangen.
De olie zit er nu twee maanden in. De bus heeft toen een grote beurt gehad bij een km stand van 257000 en tijdens deze beurt is de olie vervangen.
Re: Klepsteelpakking lek....
5w40 is veel te dun, gewoon een minerale 15w40 er in en je kan de revisie weer een tijd uitstellen
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: Klepsteelpakking lek....
Moet er sowieso in onze oude busjes geen synthetische olie. Meen dat het normaal mineraal of max half synthetische olie moet zijn toch?
En +1: 5w.. is echt heel dun, heeft de garage dat gedaan?
En +1: 5w.. is echt heel dun, heeft de garage dat gedaan?
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Klepsteelpakking lek....
Beetje suggestieve vraagstelling..
Wat nu, als ik nee zeg? en wat nu als ik ja zeg?
Wat er in moet staat gewoon in je instructieboekje of in een vraagbaak.
En in onze oude busjes... dat hangt ook van het motortype af.. wat er in mag.. en kan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Klepsteelpakking lek....
Was niet suggestief bedoeld hoor. Meer toch, als in heb ik dat verkeerd gelezen.
Mijn boekje is er helder in en dat kiep ik erin. Gok, gezien de leeftijd van deze T4's, dat het allemaal redelijk gelijk is.
Mijn boekje is er helder in en dat kiep ik erin. Gok, gezien de leeftijd van deze T4's, dat het allemaal redelijk gelijk is.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Klepsteelpakking lek....
en dat is dus niet zo..
De latere TDI's met QC1 (longlife intervallen) mocht vroeger 0W30 in.
Als je dat in een 1,9 TD of 2,4D gooit, dan zeikt het er, bij wijze van spreken, zo uit..
Later is dat 5W30 geworden.
Bij de oude scheepsdiesels met voorkamer zou ik er 10W of 15W40 in gooien.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Klepsteelpakking lek....
In een 1.9td 10w40 of 15w40 gebruiken , en best om de 7500km vervangen. De olie in een 1.9td krijgt wat te verduren , door de hoge olietemperatuur (zeker op de snelweg), dus best op tijd vervangen , of je krijgt een oliezuiper .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Klepsteelpakking lek....
Bedankt voor alle reacties
Eerste stappen welke ik ga ondernemen is een compressie test laten uitvoeren en het wisselen naar een dikkere olie. Voor de gene die het interessant vinden hou ik jullie op de hoogte!
Eerste stappen welke ik ga ondernemen is een compressie test laten uitvoeren en het wisselen naar een dikkere olie. Voor de gene die het interessant vinden hou ik jullie op de hoogte!
Re: Klepsteelpakking lek....
Uiteraard! heel graag
Wellicht het onderwerp in je 1e bericht wijzigen in:
Blauw-witte rook en hoog olieverbruik 1.9TD - klepsteelpakking?
Of iets anders ...
Maar dat dekt de lading meer, en dan is het later makkelijker terug te vinden voor iemand die op die symptomen zoekt
(Vrijblijvende suggestie)
Oja mijn TD krijgt 10w40. Olieverbruik nihil.
Laatst gewijzigd door odorf op 08 sep 2020, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Klepsteelpakking lek....
1 liter op 1000 km is nog redelijk goed daar onder mag je stappen onder nemen.
Een beetje dikkere olie sijpelt er ook niet zo snel tussen door want overal zit toch een beetje meer speling op.
Ik zelf rij met 15w40 en op de teller staat 330000km verbruik zo goed als niks.
Wens je een prettige rit en veilige thuis komst toe.
Een beetje dikkere olie sijpelt er ook niet zo snel tussen door want overal zit toch een beetje meer speling op.
Ik zelf rij met 15w40 en op de teller staat 330000km verbruik zo goed als niks.
Wens je een prettige rit en veilige thuis komst toe.
Mvg Peerke T4 2.5 1996 340,000