Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rook bij koude start
Re: Klepsteelpakking lek....
Bedankt voor alle reacties!
Ik ben inmiddels bij de garage geweest en deze kon na onderzoek geen oorzaak ontdekken.
Ben nu overgegaan van 5W-40 synthetisch naar 15W-40 mineraal. Ik hoop dat dit het euvel enigszins de kop indrukt.
Ik ben inmiddels bij de garage geweest en deze kon na onderzoek geen oorzaak ontdekken.
Ben nu overgegaan van 5W-40 synthetisch naar 15W-40 mineraal. Ik hoop dat dit het euvel enigszins de kop indrukt.
-
- Berichten: 1046
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: Rook bij koude start
Mijn 1.9 td 1995 krijgt ook 10w40. Olieverbruik op 10 000 km 1/4 l.
Mij garagist zag 10 jaar geleden een flesje 15w 40 in de slaapbank liggen en heeft mij toen de oren gewassen. Bij 1 liter op 2000 km zou ikzelf me toch grote zorgen gaan maken.
Mij garagist zag 10 jaar geleden een flesje 15w 40 in de slaapbank liggen en heeft mij toen de oren gewassen. Bij 1 liter op 2000 km zou ikzelf me toch grote zorgen gaan maken.
Re: Rook bij koude start
Helaas heeft de dikkere olie geen wonderen verricht. Sterker nog, ik heb er een koelvloeistoflekkage bij gekregen...
Regelmatig kijk ik onder de motorkap om het koelvloeistofniveau en het oliepeil te controleren. Tot mijn schrik zag ik flinke spetters koelvloeistof over de motor zitten. Ook het roken bij een koude start is nooit helemaal verdwenen.
Op dit moment zit ik in Zweden en ben hier naar een garage gegaan, die tot de conclusie kwam dat het helaas de koppakking is
De druk uit de cilinders zou in het koelsysteem komen waardoor de druk te hoog wordt en de koelvloeistof eruit komt. Kosten voor de reparaties worden geschat op 1600 tot 2000 euro Ook heb ik een prijs opgevraagd bij mijn eigen garage in Nederland welke ik later deze week ontvang.
Wat vinden jullie van deze prijs voor het vervangen van een koppakking? Of kan ik er mee wachten tot dat ik terug ben in NL? Ik heb geen idee of dit een urgent probleem is.... Het plan was om een roadtrip te maken in Zweden maar daar ben ik nu niet meer zeker van.
Regelmatig kijk ik onder de motorkap om het koelvloeistofniveau en het oliepeil te controleren. Tot mijn schrik zag ik flinke spetters koelvloeistof over de motor zitten. Ook het roken bij een koude start is nooit helemaal verdwenen.
Op dit moment zit ik in Zweden en ben hier naar een garage gegaan, die tot de conclusie kwam dat het helaas de koppakking is
De druk uit de cilinders zou in het koelsysteem komen waardoor de druk te hoog wordt en de koelvloeistof eruit komt. Kosten voor de reparaties worden geschat op 1600 tot 2000 euro Ook heb ik een prijs opgevraagd bij mijn eigen garage in Nederland welke ik later deze week ontvang.
Wat vinden jullie van deze prijs voor het vervangen van een koppakking? Of kan ik er mee wachten tot dat ik terug ben in NL? Ik heb geen idee of dit een urgent probleem is.... Het plan was om een roadtrip te maken in Zweden maar daar ben ik nu niet meer zeker van.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rook bij koude start
Ik zou de roadtrip afbreken en heel rustig rijdend richting huis komen, en thuis de schade laten repareren.
Dit is helaas het risico als je op een trip gaat terwijl je auto niet in orde is.
Zorg er in ieder geval voor dat je lamellen van je koelsysteem volledig open staan en fixeer ze met therapie, je hebt maximale koeling nodig. Ook kachel af en toe vol open zetten, eventueel ook middenkachel open zetten voor zo ver aanwezig.
Dit gaat serieus geld kosten, maar in NL waarschijnlijk minder als in Sverige..
Sterkte
Dit is helaas het risico als je op een trip gaat terwijl je auto niet in orde is.
Zorg er in ieder geval voor dat je lamellen van je koelsysteem volledig open staan en fixeer ze met therapie, je hebt maximale koeling nodig. Ook kachel af en toe vol open zetten, eventueel ook middenkachel open zetten voor zo ver aanwezig.
Dit gaat serieus geld kosten, maar in NL waarschijnlijk minder als in Sverige..
Sterkte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Rook bij koude start
Ik weet niet waar je precies in Zweden zit? Mocht je in het zuiden zitten en de boot naar Polen kunnen nemen is dat financieel zeer de moeite waard. Mijn zoon zat een paar weken geleden in dezelfde situatie met een ander defect is is zeer prettig en betaalbaar geholpen. Indien gewenst kan ik voor je navragen welke garage hij is geweest, ze spraken engels.
groet Mark
groet Mark
-
- Berichten: 1046
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: Rook bij koude start
Ik neem aan dat je geen vervangendvervoerverzekering hebt? Ik zou er niet mee retour rijden. Wat meen je dat je je voor je hoofd slaat indien je de motor stuk rijd op weg naar huis. Indien je niet beperkt bent in tijd/ en geld zou ik hem daar ter plekke laten repareren, maar dan zit je weer met de logies.
Re: Rook bij koude start
Bedankt voor de reacties
Sinds ik de lekkage heb ontdekt heb ik er er voorzichtig nog zo´n 250km mee gereden zonder iets te merken. Ook de temperatuur bleef stabiel en verloor niet al te veel koelvloeistof of olie. Als ik niet onder de motorkap had gekeken had ik niets door gehad. Logies is gelukkig hier geen probleem dus dat scheelt een hoop!
Ik wacht morgen nog even de garage in NL af en zal daar ook om advies vragen. Hier begrijp ik dat de meningen over het voorzichtig naar huis rijden verdeeld zijn. :)
Sinds ik de lekkage heb ontdekt heb ik er er voorzichtig nog zo´n 250km mee gereden zonder iets te merken. Ook de temperatuur bleef stabiel en verloor niet al te veel koelvloeistof of olie. Als ik niet onder de motorkap had gekeken had ik niets door gehad. Logies is gelukkig hier geen probleem dus dat scheelt een hoop!
Ik wacht morgen nog even de garage in NL af en zal daar ook om advies vragen. Hier begrijp ik dat de meningen over het voorzichtig naar huis rijden verdeeld zijn. :)
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 27 aug 2018, 11:06
- Locatie: Corse du sud france
Re: Rook bij koude start
Moet eerlijk zeggen dat het alles behalve verstandig is om door te gaan rijden zeker naar Nederland met een lekker kop pakking, vervangen moet je toch waarom niet meeteen? je krijgt alleen maar meer schade aan je blok.... ik spreek uit ervaring na 3 auto's dit gedaan te hebben.
Voor het geld wat je noemt nemen ze vermoed ik alles mee je je koppakking, afvlakken, nieuwe distributie enzovoort, het is niet leuk maar het blijven oude beestje die onderhoud nodig hebben
Voor het geld wat je noemt nemen ze vermoed ik alles mee je je koppakking, afvlakken, nieuwe distributie enzovoort, het is niet leuk maar het blijven oude beestje die onderhoud nodig hebben
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rook bij koude start
Timvr_92 schreef: ↑08 okt 2020, 19:05 Bedankt voor de reacties
Sinds ik de lekkage heb ontdekt heb ik er er voorzichtig nog zo´n 250km mee gereden zonder iets te merken. Ook de temperatuur bleef stabiel en verloor niet al te veel koelvloeistof of olie. Als ik niet onder de motorkap had gekeken had ik niets door gehad. Logies is gelukkig hier geen probleem dus dat scheelt een hoop!
Ik wacht morgen nog even de garage in NL af en zal daar ook om advies vragen. Hier begrijp ik dat de meningen over het voorzichtig naar huis rijden verdeeld zijn. :)
Hoe is het afgelopen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Rook bij koude start
Hi, Sorry voor deze late reactie, ik was even offline! Ondertussen is er rondom dit probleem veel gebeurd en ik zal dit hieronder duidelijk proberen uit te leggen.
De problemen zijn helaas de wereld nog niet uit. Ik heb uiteindelijk in Zweden de koppakking laten vervangen. Toen het blok uit elkaar lag kwam de monteur erachter dat de cilinderkop niet meer goed zou zijn. Hij constateerde kleine scheurtjes rond de kleppen. Er is een andere kop op gegaan die uit een Caddy kwam. Ook is de distributie gelijk mee vervangen. Probleem opgelost zou je zeggen...
Toen ik de bus weer in mijn bezit had vond ik deze anders rijden, ik had een kleine piek in het vermogen boven de 3000 toeren. Daar had ik toen der tijd niet veel achter gezocht. Tot een tijdje later mijn oog viel op wel erg veel zwarte rook tijdens het belasten van de motor. Hiermee terug gegaan naar de desbetreffende garage en die probeerde mij nieuwe verstuivers te verkopen. Dit was volgens de beste man een `nieuw` probleem waar hij niet veel aan kon doen, en ik kwam dan uit op ongeveer duizend euro per verstuiver.
Bij een andere garage een second opinion gedaan. Daar kwam de monteur erachter dat de turbo niet genoeg druk op bouwde waardoor de wastegate niet open ging. Zodra het gaspedaal diep werd ingetrapt kwam er een partij dikke zwarte rook en roet uit de pijp. Bij deze garage kon ik de turbo laten vervangen voor zo´n 1900 euro. Dieper onderzoek over de timing van de distributie ging rond de 400 kosten. Volgens deze garage was het vervangen van de kop ook helemaal niet nodig geweest en was ik beter af met de ´oude´ kop. Beide garages konden niet garanderen dat de verstuivers, of de turbo, het probleem zouden oplossen. Om moedeloos van te worden
Ondertussen ben ik met de bus weer terug in Nederland. Tot mijn verbazing is de zwarte rook tijdens belasting een stuk minder geworden en ik heb ook geen vermogenspiek meer. De wit-blauwe rook en het onregelmatig lopen bij een koude start is helaas nog niet opgelost. Mijn garage hier in Nederland geeft mij het advies dit te laten voor wat het is.
Kortom, ik heb een hoop geld uit gegeven en zit helaas nog met een rokende bus. Ik ben er nog niet helemaal uit wat de vervolgstappen gaan worden.
Groet,
Tim
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 02 feb 2018, 15:26
Re: Rook bij koude start
Ik vermoed dat het een niet met het andere te maken heeft. En dat het olieverbruik al langer speelt. Maar dat weet ik natuurlijk niet.
Defecte (hardgeworden) klepsteelafdichtingen veroorzaken olieverbruik ja. Zoiets komt meestal niet van ene op andere moment. een oorzaak daarvan kan zijn dat je wisselt van olie type of fabrikaat. Beter steeds dezelfde olie gebruiken. En niet van mineraal/semi-synthetisch overstappen op volledig synthetisch. Dan lost alle rommel bij keerringen enzo op en heb je zomaar lekkage (zo had ik ooit een lekke krukaskeerring, eerst zweette die en na verversen werd dat zo erg dat hij moet worden vervangen).
Die witte/blauwe rook en onregelmatig lopen bij koude start herken ik van defecte gloeibougies . Die geven een voor een de geest (bij mij na zo'n 60.000-70.000, T4 2.4D (=vergelijkbaar maar een cilinder meer dan 1.9)). Totdat er nog maar twee of eentje nog werken merk je daar weinig van en ineens heb je onregelmatigheid en flinke rook plus onverbrande-diesellucht.
Missschien heb je hier iets aan. Of is het al opgelost ...
Succes!
Defecte (hardgeworden) klepsteelafdichtingen veroorzaken olieverbruik ja. Zoiets komt meestal niet van ene op andere moment. een oorzaak daarvan kan zijn dat je wisselt van olie type of fabrikaat. Beter steeds dezelfde olie gebruiken. En niet van mineraal/semi-synthetisch overstappen op volledig synthetisch. Dan lost alle rommel bij keerringen enzo op en heb je zomaar lekkage (zo had ik ooit een lekke krukaskeerring, eerst zweette die en na verversen werd dat zo erg dat hij moet worden vervangen).
Die witte/blauwe rook en onregelmatig lopen bij koude start herken ik van defecte gloeibougies . Die geven een voor een de geest (bij mij na zo'n 60.000-70.000, T4 2.4D (=vergelijkbaar maar een cilinder meer dan 1.9)). Totdat er nog maar twee of eentje nog werken merk je daar weinig van en ineens heb je onregelmatigheid en flinke rook plus onverbrande-diesellucht.
Missschien heb je hier iets aan. Of is het al opgelost ...
Succes!
Re: Rook bij koude start
Hier heb ik zeker wat aan, Dankjewel! Ondertussen ben ik al wel overgestapt van volledig synthetisch naar mineraal dus ik hoop dat dat geen verdere problemen gaat opleveren. Vervolgstap is nu de gloeibougies gaan vervangengroenebus1 schreef: ↑28 nov 2020, 15:53 Die witte/blauwe rook en onregelmatig lopen bij koude start herken ik van defecte gloeibougies . Die geven een voor een de geest (bij mij na zo'n 60.000-70.000, T4 2.4D (=vergelijkbaar maar een cilinder meer dan 1.9)). Totdat er nog maar twee of eentje nog werken merk je daar weinig van en ineens heb je onregelmatigheid en flinke rook plus onverbrande-diesellucht.
Missschien heb je hier iets aan. Of is het al opgelost ...
Succes!
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Rook bij koude start
Timvr_92 schreef: ↑16 nov 2020, 21:20Hi, Sorry voor deze late reactie, ik was even offline! Ondertussen is er rondom dit probleem veel gebeurd en ik zal dit hieronder duidelijk proberen uit te leggen.
De problemen zijn helaas de wereld nog niet uit. Ik heb uiteindelijk in Zweden de koppakking laten vervangen. Toen het blok uit elkaar lag kwam de monteur erachter dat de cilinderkop niet meer goed zou zijn. Hij constateerde kleine scheurtjes rond de kleppen. Er is een andere kop op gegaan die uit een Caddy kwam. Ook is de distributie gelijk mee vervangen. Probleem opgelost zou je zeggen...
Toen ik de bus weer in mijn bezit had vond ik deze anders rijden, ik had een kleine piek in het vermogen boven de 3000 toeren. Daar had ik toen der tijd niet veel achter gezocht. Tot een tijdje later mijn oog viel op wel erg veel zwarte rook tijdens het belasten van de motor. Hiermee terug gegaan naar de desbetreffende garage en die probeerde mij nieuwe verstuivers te verkopen. Dit was volgens de beste man een `nieuw` probleem waar hij niet veel aan kon doen, en ik kwam dan uit op ongeveer duizend euro per verstuiver.
Bij een andere garage een second opinion gedaan. Daar kwam de monteur erachter dat de turbo niet genoeg druk op bouwde waardoor de wastegate niet open ging. Zodra het gaspedaal diep werd ingetrapt kwam er een partij dikke zwarte rook en roet uit de pijp. Bij deze garage kon ik de turbo laten vervangen voor zo´n 1900 euro. Dieper onderzoek over de timing van de distributie ging rond de 400 kosten. Volgens deze garage was het vervangen van de kop ook helemaal niet nodig geweest en was ik beter af met de ´oude´ kop. Beide garages konden niet garanderen dat de verstuivers, of de turbo, het probleem zouden oplossen. Om moedeloos van te worden
Ondertussen ben ik met de bus weer terug in Nederland. Tot mijn verbazing is de zwarte rook tijdens belasting een stuk minder geworden en ik heb ook geen vermogenspiek meer. De wit-blauwe rook en het onregelmatig lopen bij een koude start is helaas nog niet opgelost. Mijn garage hier in Nederland geeft mij het advies dit te laten voor wat het is.
Kortom, ik heb een hoop geld uit gegeven en zit helaas nog met een rokende bus. Ik ben er nog niet helemaal uit wat de vervolgstappen gaan worden.
Groet,
Tim
De kleine scheurtjes tussen de kleppen is gewoon normaal , dat hebben de 1.6 en 1.9d motoren bijna altijd na verloop van tijd... De kop hoefde daarvoor dus niet vervangen te worden .
1000eur per verstuiver ? Goed gek , die kosten nog geen 100eur per stuk
1900eur voor een ABL turbo ? Die kosten rond 250eur nieuw ...
"Dieper onderzoek over de timing van de distributie ging rond de 400 kosten"
on-ge-looflijk wat sommige garages durven vragen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Rook bij koude start
Is er al eens een compressietest gedaan ?
Als de motor nog voldoende compressie heeft , de timing correct is , verstuivers en gloeibougies goed zijn , dan moet de motor gewoon vlot aanslaan en goed draaien . Roken tijdens het rijden kan dan ook nog aan de turbo gelegen zijn . Turbo heeft geen invloed over het vlot starten of niet .
Als de motor nog voldoende compressie heeft , de timing correct is , verstuivers en gloeibougies goed zijn , dan moet de motor gewoon vlot aanslaan en goed draaien . Roken tijdens het rijden kan dan ook nog aan de turbo gelegen zijn . Turbo heeft geen invloed over het vlot starten of niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Rook bij koude start
Begin inderdaad eens bij het begin. Laat de compressie testen en kijk dan verder. Staat de timing goed. Werken de verstuivers zoals het hoort. Heeft de dieselpomp nog de opbrengst die hij moet hebben? etc. Zo kun je het een en ander uitsluiten. Als deze motoren perfect staan afgesteld en alles werkt moeten ze bij koude motor direct aanslaan. Tikken en lopen noemen ze dat.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.