Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rommelig lopen bij koude motor, verstuivers AJT 270.000 km de oorzaak?

vragen over de T4
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 340
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Rommelig lopen bij koude motor, verstuivers AJT 270.000 km de oorzaak?

Bericht door pwhooftman »

Ik heb een T4 2.5 AJT uit 2002 met 270.000 km op de klok. In de afgelopen 15.000 km zijn de krukaspoelie en het vliegwiel, koppelingsplaat & drukgroep vervangen.

De reden dat ik dit bericht plaats is dat de motor bij een koude start behoorlijk rommelig loopt (het lijkt hoe kouder hoe meer, dus rond deze tijd erger dan in de zomer). Hij draait dan 850 toeren stationair, maar in de cabine klinkt het lopen rommelig en hoor ik kloppende geluiden, alsof de big-end lagers er uit liggen of de uitlaat licht tegen de bodem bonkt. Als ik het stationair toerental verhoog naar 950 toeren loopt hij veel beter. Bij koude motor rookt hij enigszins. Als hij eenmaal warm begint te worden loopt hij prima (al loopt hij ook warm bij 950 rpm mooier rond dan bij 850 rpm) en rookt hij niet.

Zou de oorzaak liggen in de injectoren van de AJT motor (waarvan de consensus is dat ze niet lang mee gaan), en kan dit kwaad? Het is een campertje, er worden vooral 's zomers lange stukken mee gereden, dus de hinder valt wel mee. Maar het klinkt zo beroerd, alsof er een keer een poelie of erger onder vandaan komt stuiteren. Als ik het voor bijvoorbeeld 500 euro met nieuwe of gereviseerde injectoren kan oplossen zou ik dat er wel voor over hebben. Ik heb ook VCDS Lite, dus als afstellen van de timing zou helpen wil ik daar ook wel tijd in steken.

Ik hoor graag advies.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Rommelig lopen bij koude motor, verstuivers AJT 270.000 km de oorzaak?

Bericht door sgsdebruijn »

Als je VCDS hebt zou ik de timing gewoon eerst eens controleren, warmrijden en checken, simpele check. Kan zijn door niet juiste timing dat de boel wat minder netjes loopt.
Als je besluit om wat te doen met die verstuivers zou ik zeker ACV verstuivers en software overwegen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rommelig lopen bij koude motor, verstuivers AJT 270.000 km de oorzaak?

Bericht door Multivan Generation »

Probeer eerst maar eens met VCDS lite de brandstofpomp timing uit te lezen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 340
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Rommelig lopen bij koude motor, verstuivers AJT 270.000 km de oorzaak?

Bericht door pwhooftman »

Dank, ik ga VCDS er eens aanhangen en naar de timing kijken.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Rommelig lopen bij koude motor, verstuivers AJT 270.000 km de oorzaak?

Bericht door koensch »

mijn AJT heeft er nu 640.000 km op zitten en de verstuivers zijn denk ik wel aan vervanging toe. Busje rijd nog prima, klein beetje onregelmatig. maar met name mij een koude start geeft tie wat rook. Zit even te wachten op een beetje geld om deze te vervangen.

met die 270.000 zou ik me nog geen zorgen maken.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
StijnT4
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Rommelig lopen bij koude motor, verstuivers AJT 270.000 km de oorzaak?

Bericht door StijnT4 »

Ik zou eens de gloeispiralen gaan checken, ik heb deze vandaag vervangen. Hiervoor liep hij koud ook erg onregelmatig. Nu geen enkel probleem.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
pwhooftman
Berichten: 340
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Rommelig lopen bij koude motor, verstuivers AJT 270.000 km de oorzaak?

Bericht door pwhooftman »

Gisteren moest ik hem even verplaatsen (heb nog geen tijd voor meer checks) en gloeide voor de zekerheid twee keer. Starten ging nog steeds wat moeizaam, dus ik ga eerst aan de slag met de gloeispiralen. Wel opmerkelijk dat dat ook direct na het starten nog effect heeft, ik zou denken "als ie eenmaal loopt, loopt ie en hebben de spiralen geen invloed meer".
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rommelig lopen bij koude motor, verstuivers AJT 270.000 km de oorzaak?

Bericht door Multivan Generation »

Bij een TDI gloeien de gloeibougies nog een minuut of 2 tot 3 na, om de motor sneller op temperatuur te krijgen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 340
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Rommelig lopen bij koude motor, verstuivers AJT 270.000 km de oorzaak?

Bericht door pwhooftman »

A, thanks. Zodra ik tijd heb check ik eerst de timing en dan de gloeiibougies zekering & relais
asahiflex
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:50

Re: Rommelig lopen bij koude motor, verstuivers AJT 270.000 km de oorzaak?

Bericht door asahiflex »

Multivan Generation schreef: 12 nov 2020, 20:26 Probeer eerst maar eens met VCDS lite de brandstofpomp timing uit te lezen :knipoog
Ik ben niet de topicstarter, maar bedoel je volgens deze beschrijving? https://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html

Ik heb nl. last van het feit dat de startmotor in koude toestand eerst een paar keer rond moet voordat mijn AJT aanslaat. Daarna loopt de motor gelijk perfect, warm of koud maakt niet uit en bij warme motor uiteraard: aantikken = lopen. De temp. sensor is al wel al net vervangen omdat VAGCOM zei "G62 intermittent, open or short to plus" en de temp. meter deed inderdaad vreemd (en soms moest ik ook onterecht lang voorgloeien bij warme motor, dat is nu niet meer zo).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rommelig lopen bij koude motor, verstuivers AJT 270.000 km de oorzaak?

Bericht door Multivan Generation »

asahiflex schreef: 19 nov 2020, 13:58
Multivan Generation schreef: 12 nov 2020, 20:26 Probeer eerst maar eens met VCDS lite de brandstofpomp timing uit te lezen :knipoog
Ik ben niet de topicstarter, maar bedoel je volgens deze beschrijving? https://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html
Zo kun je dat inderdaad doen,

@ topicstarter, is het al gelukt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 340
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Rommelig lopen bij koude motor, verstuivers AJT 270.000 km de oorzaak?

Bericht door pwhooftman »

Zojuist heb ik de timing uit kunnen lezen.

Deze varieert tussen de 45 en 50, misschien wat aan de late kant (onder de blauwe lijn) maar niet dramatisch afwijkend van wat het moet zijn. Ik lees dat een late timing zorgt voor een wat smeuïger motorkarakter, maar dat 45 wel weer als (te?) 'laat' wordt gezien. Ik twijfel of ik het zo laat, of dat ik toch aan het sleutelen sla.

Wat wel behoorlijk wat uitmaakt is het verhogen van het stationair toerental van 775 naar 816 (hoger kan niet via VCDS). Dan komt de motor net uit een resonantie die ook bij warme motor nog goed hoorbaar is. Ik zou nog wel een 25-50 toeren hoger willen, maar dat pakt VCDS dus niet. Ik ga nu eerst kijken hoe dit met koude motor stationair loopt, want ook dan zorgde een klein beetje gas al voor een veel rustiger loop.
20201121_163116.jpg
pwhooftman
Berichten: 340
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Rommelig lopen bij koude motor, verstuivers AJT 270.000 km de oorzaak?

Bericht door pwhooftman »

Nog even een update,

Eerst de timing goed gezet, dat lukte door het verstellen van de twee spanrollen van de brandstofpompriem.
20201205_123522.jpg
Dat had geen invloed op het schurende geluid wat ik hoorde bij koude motor.

Deze week eindelijk tijd om verder op onderzoek uit te gaan, en als test even zonder multiriem gestart: voila, het geluid is weg. De omkeerrol had iets speling en draaide ook 'droog'. Vandaag een nieuwe multiriem en een nieuwe omkeerrol, en het geluid is nagenoeg weg. Ook meteen de vacuumpomp er even afgehad om een olielek te dichten.
Plaats reactie