Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ruitenwisser problemen opgelost
Ruitenwisser problemen opgelost
Ik had al een paar weken wat vage problemen met mijn ruitenwissers.
Op interval stopten ze halverwege het wissen. Uit- en weer aanzetten hiep dan niet. Gewone snelheid deed het ook niet. Alleen heel snel deed het dan nog.
Na verloop van tijd werkte het wel weer normaal. Tot dit probleem weer opduikt.
Erg irritant, en vooral onveilig.
Zoeken op internet en wjw leverde drie mogelijke oorzaken op:
Relais,
Stuurschakelaar,
Sleepcontacten Ruitenwissermotor
Uit ervaring besloten alle drie de mogelijke oorzaken aan te pakken.
Eerst naar de sloop, nieuw relais gehaald
(Meteen comfort-relais 99 ipv standaard 19)
en een nieuwe ruitenwissermotor.
Bij VW alle bevestigingsmaterialen en vooral de doorvoerrubbers nieuw gehaald. Was even puzzelen met bestelnummers, maar eerdere ervaringen leerden dat nieuwe spullen veel beter werken dan de mogelijke rommel hergebruiken.
Daarna in twee fases aan de slag.
Als eerste het relais en de stuurkolom-schakelaars aangepakt.
Relais is de meest eenvoudige modificatie die ik ooit heb uitgevoerd. Relais 19 eruit en relais 99 op deze plek er in steken. LUXE ik heb nu een variabel instelbare interval Stuurschakelaar heb ik gedemonteerd, stuur eraf, boutjes los en uitnemen. Maar de schakelaar met armpje helemaal uit elkaar nemen durfde ik niet.
Hoe maak ik dat schoon …. Hmmm …. Ik heb uiteindelijk de hele schakelaar ruim ingespoten met contactspray, even laten inwerken en daarna met perslucht alle contactspray en rommel eruit geblazen. Dit een paar keer herhaald, flink heen en weer bewogen en het lijkt in ieder geval schoner van binnen.
[Geen foto's van]
Na deze fase leek het al weer redelijk te werken, Maar omdat ik alle problemen wil proberen uit te sluiten ook maar besloten om de ruitenwisser-aandrijving te vervangen.
Op interval stopten ze halverwege het wissen. Uit- en weer aanzetten hiep dan niet. Gewone snelheid deed het ook niet. Alleen heel snel deed het dan nog.
Na verloop van tijd werkte het wel weer normaal. Tot dit probleem weer opduikt.
Erg irritant, en vooral onveilig.
Zoeken op internet en wjw leverde drie mogelijke oorzaken op:
Relais,
Stuurschakelaar,
Sleepcontacten Ruitenwissermotor
Uit ervaring besloten alle drie de mogelijke oorzaken aan te pakken.
Eerst naar de sloop, nieuw relais gehaald
(Meteen comfort-relais 99 ipv standaard 19)
en een nieuwe ruitenwissermotor.
Bij VW alle bevestigingsmaterialen en vooral de doorvoerrubbers nieuw gehaald. Was even puzzelen met bestelnummers, maar eerdere ervaringen leerden dat nieuwe spullen veel beter werken dan de mogelijke rommel hergebruiken.
Daarna in twee fases aan de slag.
Als eerste het relais en de stuurkolom-schakelaars aangepakt.
Relais is de meest eenvoudige modificatie die ik ooit heb uitgevoerd. Relais 19 eruit en relais 99 op deze plek er in steken. LUXE ik heb nu een variabel instelbare interval Stuurschakelaar heb ik gedemonteerd, stuur eraf, boutjes los en uitnemen. Maar de schakelaar met armpje helemaal uit elkaar nemen durfde ik niet.
Hoe maak ik dat schoon …. Hmmm …. Ik heb uiteindelijk de hele schakelaar ruim ingespoten met contactspray, even laten inwerken en daarna met perslucht alle contactspray en rommel eruit geblazen. Dit een paar keer herhaald, flink heen en weer bewogen en het lijkt in ieder geval schoner van binnen.
[Geen foto's van]
Na deze fase leek het al weer redelijk te werken, Maar omdat ik alle problemen wil proberen uit te sluiten ook maar besloten om de ruitenwisser-aandrijving te vervangen.
Laatst gewijzigd door odorf op 23 jan 2014, 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Ruitenwisser problemen opgelost
Nieuw is een ruitenwisseraandrijving echt niet leuk qua prijs, exemplaar van de sloop was wat beter te pruimen. Kapje opengemaakt, zit lekker veel smeer in en lijkt prima. De aandrijving is niet specifiek VW T4, bij de sloop hebben ze de stekker vergeleken en de as-afstand. Waarschijnlijk komt deze uit een Passat of Corrado of een Audi of zoiets. Maakt mij niet uit.
Zoals gezegd bij VW de bevestigingsmoertjes, ringen en doorvoerrubbers besteld. Na een dagje kon ik dat weer ophalen.
Toen echt aan de slag.
Ik had al gelezen dat de ruitenwisserarmen echt goed vast kunnen zitten. Wat heet … met de hand kreeg ik er geen beweging in. Wrikken of schroevendraaier wilde ik niet proberen. Een poulietrekker werd geadviseerd, maar mijn 'oom die alles heeft' was er niet, helaas. Daarom van een stukje pijp met wat buigwerk zelf een gereedschapje gemaakt. De eerste versie werkte niet, boog uit door de krachten, zo vast zat de wisserarm.
Tweede versie met ook nog een stuk omgezet 3mm staal in elkaar gelast. Deze deed het beter, na een paar slagen met de ratel kwam de arm met een knal los. Ik was best trots dat ik zoiets had weten te maken en dat het na wat modificaties ook nog werkte , maar dat terzijde.
Zoals gezegd bij VW de bevestigingsmoertjes, ringen en doorvoerrubbers besteld. Na een dagje kon ik dat weer ophalen.
Toen echt aan de slag.
Ik had al gelezen dat de ruitenwisserarmen echt goed vast kunnen zitten. Wat heet … met de hand kreeg ik er geen beweging in. Wrikken of schroevendraaier wilde ik niet proberen. Een poulietrekker werd geadviseerd, maar mijn 'oom die alles heeft' was er niet, helaas. Daarom van een stukje pijp met wat buigwerk zelf een gereedschapje gemaakt. De eerste versie werkte niet, boog uit door de krachten, zo vast zat de wisserarm.
Tweede versie met ook nog een stuk omgezet 3mm staal in elkaar gelast. Deze deed het beter, na een paar slagen met de ratel kwam de arm met een knal los. Ik was best trots dat ik zoiets had weten te maken en dat het na wat modificaties ook nog werkte , maar dat terzijde.
Laatst gewijzigd door odorf op 23 jan 2014, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ruitenwisser problemen opgelost
Nadat ik de armen los had, de moeren eronder gelost en de centrale bevestigingsbout losgemaakt. (zie pijl)
Deze laatste zit in het brandschot en is wat lastig te bereiken. Maar met een flexibele koppeling en wat verlengstukken uit de doppendoos kreeg ik ook die los. Stekkertje los en alles kan zijdelings eruit worden geschoven.
Meteen maar even gekeken hoe het erachter eruit ziet, wat lichte roest, aandachtspuntje voor in de toekomst dus.
Laatst gewijzigd door odorf op 25 jan 2014, 12:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Ruitenwisser problemen opgelost
Toen de rubbers en plastic afsluitdelen vernieuwd, nieuwe wissermotor erin, aansluiten, moeren aandraaien en even proefdraaien.
Klonk allemaal goed. Wisserarmen erop. Handig die streepjes op de vooruit :-) en ook deze moeren aangedraaid. Bij het aandraaien van de grotere moer die de as vastzet ging het nog bijna mis ... aandraaimoment was iets van 16NM (uit mijn hoofd)
Maar ik heb nog geen momentsleutel met zo'n klein bereik. Grote ringsleutel 22 erop, flinke arm dus ... en knak het hele dunne/platte moertje
(dus weinig schroefdraadbasis) sloeg een tandje over. Voorzichtig nog ietsje aangedraaid ... hoop dat het goed zit.
Dat aandraaien 'fingerspitzengefuhl' is iets dat ik nog moet leren ... ik vrees door ervaring ...
Maar goed, weer een klusje klaar … ruitenwissers als vanouds, En met het miezerige weer van de afgelopen dagen geen overbodige luxe.
En de kosten: Relais 10,- Motor (en armen in één) 50,- en bevestigingsmateriaal 12,-
Dat relais 99 is echt een aanrader!
Odorf
Klonk allemaal goed. Wisserarmen erop. Handig die streepjes op de vooruit :-) en ook deze moeren aangedraaid. Bij het aandraaien van de grotere moer die de as vastzet ging het nog bijna mis ... aandraaimoment was iets van 16NM (uit mijn hoofd)
Maar ik heb nog geen momentsleutel met zo'n klein bereik. Grote ringsleutel 22 erop, flinke arm dus ... en knak het hele dunne/platte moertje
(dus weinig schroefdraadbasis) sloeg een tandje over. Voorzichtig nog ietsje aangedraaid ... hoop dat het goed zit.
Dat aandraaien 'fingerspitzengefuhl' is iets dat ik nog moet leren ... ik vrees door ervaring ...
Maar goed, weer een klusje klaar … ruitenwissers als vanouds, En met het miezerige weer van de afgelopen dagen geen overbodige luxe.
En de kosten: Relais 10,- Motor (en armen in één) 50,- en bevestigingsmateriaal 12,-
Dat relais 99 is echt een aanrader!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- marcel 415
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
- Locatie: grunniggerlaand
Re: Ruitenwisser problemen opgelost
zo weer een leuk klusje en goed gedetailleerd. mooi dat het weer goed werkt.
Groetjes Marcel 415
Re: Ruitenwisser problemen opgelost
Thanks,
En misschien heeft iemand anders in de toekomst er nog iets aan.
En misschien heeft iemand anders in de toekomst er nog iets aan.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 15 okt 2020, 00:30
Re: Ruitenwisser problemen opgelost
Weer wat kennis opgedaan met jullie verhaal en reacties. Mooi leermoment.
Re: Ruitenwisser problemen opgelost
Mooi opgelost en top beschrijving!
Mbt het relais 99. Hoe wissel je de interval nu?
Ik heb het idee dat wanneer ik de schakelaar bij het aanzetten iets omhoog trekt een interval van circa 5sec is. Wanneer ik bij aanzetten hem weg duw hij om de 2sec gaat.. maar dacht dat dat bedrog was. Nu ik dit lees.. wie weet ben ik toch niet zo gek
Mbt het relais 99. Hoe wissel je de interval nu?
Ik heb het idee dat wanneer ik de schakelaar bij het aanzetten iets omhoog trekt een interval van circa 5sec is. Wanneer ik bij aanzetten hem weg duw hij om de 2sec gaat.. maar dacht dat dat bedrog was. Nu ik dit lees.. wie weet ben ik toch niet zo gek
Re: Ruitenwisser problemen opgelost
Aanzetten. Uitzetten en na de gewenste intervaltijd weer aanzetten. Interval is maximaal 30 seconden. Na uitzetten van contact valt hij terug op standaard interval van 6 seconden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Ruitenwisser problemen opgelost
Wat een compacte en complete beschrijving Hanz.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Ruitenwisser problemen opgelost
Dat heb je waarschijnlijk al ongemerkt gedaan (zie je eerste bericht).
Aangezet, standaard interval van 6sec. Jij dacht 5 sec.
Uitgezet en na 2sec. weer aangezet en interval stond toen ingesteld op 2 sec.
Had niets te maken met naar boven of beneden duwen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV