Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Goedemiddag allemaal,
Ik lees al een tijdje aandachtig mee met al jullie verhalen en ervaringen, erg leuk.
Wij zoeken al enige tijd naar een geschikte auto voor zowel dagelijks vervoer als werk en gezin als een geschikt vervoermiddel voor de weekenden en vakanties. De afgelopen 7 jaar hebben wij, zonder tegenzin, een Prius3 gereden. Zeer betrouwbaar en praktische auto, heeft ons ook nooit in steek gelaten. Maar na zoveel jaar is deze wel aan vervanging toe. Daarbij komt dat wij sinds de geboorte van onze derde, echt meer ruimte willen en nodig hebben. Onlangs is daar nog een viervoeter bijgekomen. Wij hebben ons vrij lang georiënteerd op 7-zitters en kwamen daarmee uit op een Sharan/Alhambra of een Galaxy, de rest is eigenlijk te klein (of Frans ;-). Vanwege de schuifdeuren ging de voorkeur wel uit naar de Sharan, dat lijkt mij super handig, zeker met kinderen.
Op de één of andere manier ben ik op het spoort gekomen van, tot buscamper omgebouwde, T5/T6 en V-Klasse busjes. Ik reken graag door wat iets mij kost en dan vooral over de verwachte gebruiksperiode. Daaruit bleek dat de gemiddelde kosten per maand nagenoeg gelijk zijn aan een Sharan en/of Galaxy. Dat klink geweldig, niet alleen meer ruimte en de extra feature van een buscamper, maar ook nog eens voor dezelfde kosten! Van daaruit ben ik gaan zeken, reviews gaan kijken en denk ik het gevonden te hebben in een T6 multivan. De meerwaarde tov een V-Klasse zie ik vooral in meer flexibiliteit achterin, maar ook de modernere navigatie unit met app connect etc. is voor mij echt een pluspunt. Daarnaast heeft de T6 natuurlijk iets magisch en nostalgisch, maar eerlijk is eerlijk, ik heb de V-klasse echt serieus overwogen, al is het maar omdat deze iets voordeliger is in aanschaf.
T6 dus! Al snel blijkt dat er in NL vrijwel niets te vinden is op dit gebied, ik ben inmiddels druk op zoek via Mobile.de en Autoscout. Ik laat mij natuurlijk graag door jullie adviseren. Wellicht zijn er bepaalde motoren, bouwjaren, opties die ik beter kan mijden, of juist niet moet missen! Ik kom nu meestal op de 150kw/204pk biturbo diesel uit, nu heb ik ergens gelezen dat de biturbo uit de T5 niet altijd even betrouwbaar was?
Verder heb ik mij proberen te verdiepen in de wereld van de (slaap)hefdaken, ik met zeggen, dat is niet heel gemakkelijk. Ik heb veel informatie van dit forum kunnen halen, daarnaast heb ik nog wat informatie bij diverse fabrikanten en montagespecialisten op kunnen halen. SCA, Reimo en Atrion komen alledrie van Atrion.
Polyroof: € 9000, erg mooi, (licht en ventilatie units aan de zijkanten), erg duur, enorme wachtlijst
Hilo: £ 3700 + VAT (prijs van Hilo zelf), erg mooi, (licht en ventilatie units aan de zijkanten) even plat als standaard bus
SCA: € 5400, zou luxer zijn dan Atrion en Reimo? geen verdere info
Reimo easyfit: € 5650 groot gat, lastig met behoudt licht- en ventilatie units
Reimo: € 4450, klein gat, behoudt licht- en ventilatie unit(s)
Atrion: € 3950, klein gat, behoudt licht- en ventilatie unit(s)
Atrion junior: € 2650, valt voor mij af vanwege hoogte na inbouw
Atrion hefdak (geen slaap): € 1600
Ik ga binnenkort een keer langs Atrion om de verschillen te kunnen zien, verder is het vrij lastig om te achterhalen hoe iets precies uitpakt, is gemonteerd, hoe het er aan de binnenkant uitziet etc.
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten!
Groeten,
Bob
Ik lees al een tijdje aandachtig mee met al jullie verhalen en ervaringen, erg leuk.
Wij zoeken al enige tijd naar een geschikte auto voor zowel dagelijks vervoer als werk en gezin als een geschikt vervoermiddel voor de weekenden en vakanties. De afgelopen 7 jaar hebben wij, zonder tegenzin, een Prius3 gereden. Zeer betrouwbaar en praktische auto, heeft ons ook nooit in steek gelaten. Maar na zoveel jaar is deze wel aan vervanging toe. Daarbij komt dat wij sinds de geboorte van onze derde, echt meer ruimte willen en nodig hebben. Onlangs is daar nog een viervoeter bijgekomen. Wij hebben ons vrij lang georiënteerd op 7-zitters en kwamen daarmee uit op een Sharan/Alhambra of een Galaxy, de rest is eigenlijk te klein (of Frans ;-). Vanwege de schuifdeuren ging de voorkeur wel uit naar de Sharan, dat lijkt mij super handig, zeker met kinderen.
Op de één of andere manier ben ik op het spoort gekomen van, tot buscamper omgebouwde, T5/T6 en V-Klasse busjes. Ik reken graag door wat iets mij kost en dan vooral over de verwachte gebruiksperiode. Daaruit bleek dat de gemiddelde kosten per maand nagenoeg gelijk zijn aan een Sharan en/of Galaxy. Dat klink geweldig, niet alleen meer ruimte en de extra feature van een buscamper, maar ook nog eens voor dezelfde kosten! Van daaruit ben ik gaan zeken, reviews gaan kijken en denk ik het gevonden te hebben in een T6 multivan. De meerwaarde tov een V-Klasse zie ik vooral in meer flexibiliteit achterin, maar ook de modernere navigatie unit met app connect etc. is voor mij echt een pluspunt. Daarnaast heeft de T6 natuurlijk iets magisch en nostalgisch, maar eerlijk is eerlijk, ik heb de V-klasse echt serieus overwogen, al is het maar omdat deze iets voordeliger is in aanschaf.
T6 dus! Al snel blijkt dat er in NL vrijwel niets te vinden is op dit gebied, ik ben inmiddels druk op zoek via Mobile.de en Autoscout. Ik laat mij natuurlijk graag door jullie adviseren. Wellicht zijn er bepaalde motoren, bouwjaren, opties die ik beter kan mijden, of juist niet moet missen! Ik kom nu meestal op de 150kw/204pk biturbo diesel uit, nu heb ik ergens gelezen dat de biturbo uit de T5 niet altijd even betrouwbaar was?
Verder heb ik mij proberen te verdiepen in de wereld van de (slaap)hefdaken, ik met zeggen, dat is niet heel gemakkelijk. Ik heb veel informatie van dit forum kunnen halen, daarnaast heb ik nog wat informatie bij diverse fabrikanten en montagespecialisten op kunnen halen. SCA, Reimo en Atrion komen alledrie van Atrion.
Polyroof: € 9000, erg mooi, (licht en ventilatie units aan de zijkanten), erg duur, enorme wachtlijst
Hilo: £ 3700 + VAT (prijs van Hilo zelf), erg mooi, (licht en ventilatie units aan de zijkanten) even plat als standaard bus
SCA: € 5400, zou luxer zijn dan Atrion en Reimo? geen verdere info
Reimo easyfit: € 5650 groot gat, lastig met behoudt licht- en ventilatie units
Reimo: € 4450, klein gat, behoudt licht- en ventilatie unit(s)
Atrion: € 3950, klein gat, behoudt licht- en ventilatie unit(s)
Atrion junior: € 2650, valt voor mij af vanwege hoogte na inbouw
Atrion hefdak (geen slaap): € 1600
Ik ga binnenkort een keer langs Atrion om de verschillen te kunnen zien, verder is het vrij lastig om te achterhalen hoe iets precies uitpakt, is gemonteerd, hoe het er aan de binnenkant uitziet etc.
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten!
Groeten,
Bob
Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Welkom, goede keus en je gedachtengang klinkt me bekend in de oren ;-)
Kijk eens naar een California Beach. Eigenlijk een Multivan met een California-hefdak. Keukentje erin en klaar!
Check mijn topic maar even (zie de link in mijn handtekening hieronder), is weliswaar een T5 GP, maar het idee is hetzelfde.
Kijk eens naar een California Beach. Eigenlijk een Multivan met een California-hefdak. Keukentje erin en klaar!
Check mijn topic maar even (zie de link in mijn handtekening hieronder), is weliswaar een T5 GP, maar het idee is hetzelfde.
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Als je geen risico wil lopen , laat de bi-turbo versie dan opzij , en ga voor de 150pk versie .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Bedankt voor je reactie, ga ik doen! Ik kwam bij de MV uit vanwege het ruime aanbod en 2 schuifdeuren.MarkV schreef: ↑21 feb 2021, 16:42 Welkom, goede keus en je gedachtengang klinkt me bekend in de oren ;-)
Kijk eens naar een California Beach. Eigenlijk een Multivan met een California-hefdak. Keukentje erin en klaar!
Check mijn topic maar even (zie de link in mijn handtekening hieronder), is weliswaar een T5 GP, maar het idee is hetzelfde.
Ik heb je draadje gelezen, hele mooie bus! Ik zie dat je hem gelijk heb laten keuren als camper, en dat dit scheelt in de BPM. Wat is precies het verschil qua BPM tussen een camper en een standaard MV?
Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Bedankt voor je tip, ik was er al bang voor. Wel balen, ik zie namelijk vrij veel aanbod met de 204pk versie.Pascal-141 schreef: ↑21 feb 2021, 16:57 Als je geen risico wil lopen , laat de bi-turbo versie dan opzij , en ga voor de 150pk versie .
Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Mijn tot Canpertje omgebouwde T6 (2017) Multivan heeft die bewuste 150pk motor (met DSG). Dat is echt snel genoeg om lekker mee te komen. Trekt goed op, is soepel en op snelheid ook behoorlijk stil en rustig zonder dieseldreun of trillingen, kortom een prima motor!
Het is geen racer, maar daar vind ik het weggedrag van een zware bus ook niet geschikt voor. We hebben de bus een half jaar als dagelijkse auto gebruikt en dat beviel prima. Inmiddels is de bestelde EV geleverd en rijden we daar meestal in terwijl de bus - nu als tweede auto - meestal warm en droog staat te popelen om op vakantie te mogen....!
Het is geen racer, maar daar vind ik het weggedrag van een zware bus ook niet geschikt voor. We hebben de bus een half jaar als dagelijkse auto gebruikt en dat beviel prima. Inmiddels is de bestelde EV geleverd en rijden we daar meestal in terwijl de bus - nu als tweede auto - meestal warm en droog staat te popelen om op vakantie te mogen....!
-
- Berichten: 904
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Misschien een optie om zelf een hefdak te plaatsen?
Scheelt enorm in de kosten. En ik vind een origineel hefdak het mooiste lijken op onze VW-busjes
Scheelt enorm in de kosten. En ik vind een origineel hefdak het mooiste lijken op onze VW-busjes
Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Het scheelde toen een paar duizend euro meen ik.kameel30 schreef: Ik heb je draadje gelezen, hele mooie bus! Ik zie dat je hem gelijk heb laten keuren als camper, en dat dit scheelt in de BPM. Wat is precies het verschil qua BPM tussen een camper en een standaard MV?
Handige tools:
https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/
https://autoimport.autotelex.nl/merk.aspx (ook voor campers op basis van bedrijfsbus)
Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Eens dat het originele dak het mooiste aansluit, maar ik geloof niet dat je aan zelf inbouwen zou moeten beginnen tenzij je over enorm talent, stalen zenuwen, heel erg veel tijd en een serieuze werkplaats met hijsinrichting beschikt.Angelo-anneveld schreef: ↑21 feb 2021, 23:22 Misschien een optie om zelf een hefdak te plaatsen?
Scheelt enorm in de kosten. En ik vind een origineel hefdak het mooiste lijken op onze VW-busjes
Maar zo’n origineel dak scheelt volgens mij ook flink in de hoogte. Met een een Reimo easyfit slaapdak is onze bus ongeveer 207 cm hoog en daarmee net een paar cm te hoog voor sommige parkeergarages terwijl het met een origineel dak waarschijnlijk wel zou kunnen?
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 25 feb 2009, 15:17
Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Hi,
Mijn T6 4Motion lwb 204ps transporter 3.2T is van 2019.
Vanaf 2021 is het verhoogd dakje van 20cm terug leverbaar, niet in plaatstaal
maar Polyester.
Zelfinbouw van Slaapdak & Hefdak(ter hoogte van de schuifdeur)
niet meer mogelijk hier in Belgie….moet gebeuren via een erkend carrosseriebrdrijf!!!!
Zelfs niet een dakluikje.
Wel nog mogelijk zelfinbouw zijruiten oa. van Dometic.
Kassa Kassa!!!! Bitte!!!!
-----------------------------
Mijn T6 4Motion lwb 204ps transporter 3.2T is van 2019.
Vanaf 2021 is het verhoogd dakje van 20cm terug leverbaar, niet in plaatstaal
maar Polyester.
Zelfinbouw van Slaapdak & Hefdak(ter hoogte van de schuifdeur)
niet meer mogelijk hier in Belgie….moet gebeuren via een erkend carrosseriebrdrijf!!!!
Zelfs niet een dakluikje.
Wel nog mogelijk zelfinbouw zijruiten oa. van Dometic.
Kassa Kassa!!!! Bitte!!!!
-----------------------------
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18
Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Ga eens kijken in Opperdoes daar verkopen ze multivans met slaaphefdak en een keukentje. Kun je ook kijken of dit bevalt.
Je blijft onder de 2m en dat is net zo makkelijk in parkeergarages.
Je blijft onder de 2m en dat is net zo makkelijk in parkeergarages.
Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Wanneer je een multivan uit Duitsland haalt betaal je de BPM over de nieuwprijs hier met wat leeftijd korting. Koop je daarentegen bijvoorbeeld een california, dan betaal je alleen bpm over de basis bus en niet over het camper gedeelte. Recreatieve deel noemt de belastingdienst dat. Kan zo 5000 euro of meer schelen. Succes met de zoektocht.
Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Bedankt voor deze tools, ga ik bekijken!MarkV schreef: ↑22 feb 2021, 07:47
Het scheelde toen een paar duizend euro meen ik.
Handige tools:
https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/
https://autoimport.autotelex.nl/merk.aspx (ook voor campers op basis van bedrijfsbus)
Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Dus als ik het goed begrijp kan ik dan voor de BPM berekening een bestelauto aanhouden met enkele cabine? De BPM voor een multivan uit 2016 komt op ongeveer € 5000. Ik en benieuwd waar ik dan op uit kan komen met een camper.Sandman75 schreef: ↑24 feb 2021, 18:55 Wanneer je een multivan uit Duitsland haalt betaal je de BPM over de nieuwprijs hier met wat leeftijd korting. Koop je daarentegen bijvoorbeeld een california, dan betaal je alleen bpm over de basis bus en niet over het camper gedeelte. Recreatieve deel noemt de belastingdienst dat. Kan zo 5000 euro of meer schelen. Succes met de zoektocht.
En begrijp ik dan goed dat in de situatie dat ik een multivan importeer en direct laat ombouwen en keuren als camper dus ook de BPM voor een camper kan volstaan.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak
Voor de BPM berekening van een bestelbus naar een camper, mag je inderdaad een bestelauto aanhouden plus de eventueel aanwezige opties.kameel30 schreef: ↑25 feb 2021, 23:54
Dus als ik het goed begrijp kan ik dan voor de BPM berekening een bestelauto aanhouden met enkele cabine? De BPM voor een multivan uit 2016 komt op ongeveer € 5000. Ik en benieuwd waar ik dan op uit kan komen met een camper.
En begrijp ik dan goed dat in de situatie dat ik een multivan importeer en direct laat ombouwen en keuren als camper dus ook de BPM voor een camper kan volstaan.
Voor de BPM berekening van een Multivan naar camper, wordt er weer uitgegaan van de basisauto, maar dat is in dit geval een Multivan, en die zijn veel duurder, plus dat ze vaak ook nog eens veel voller met opties zitten. Hierdoor is het uiteindelijke rest-bedrag voor de BPM een paar duizend euro hoger.
Maar je hebt dan als basis bus wel een personenuitvoering met goedgekeurde originele zitplaatsen met dito gordelpunten, dus dan is dan geen issue meer. Hefdak er in maken, keuken en opbergruimte die aan de eisen voldoen en de Belastingsdienst is ook tevreden en kan kwart-tarief aanvraag goedkeuren.
Nadeel van een multivan als basisauto is dat je breedte verliest ter hoogte van het bed, door de luxe afwerkpanelen.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...