Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Waar zit de sensor?
Waar zit de sensor?
Ik heb een T5 2.5 130PK bus uit 2004 die af en toe (nou ja best vaak) in de noodloop schiet. Nu heb ik hem uitgelezen en bij de error code die ik vind (weet de code even niet meer uit mijn hoofd) is het probleem in de turbo, de turbo slangen of een defecte sensor zit. Nu heb ik de slangen gecontroleerd en die zijn allemaal ok, dus het makkelijkst lijkt mij om de turbo druk sensor te vervangen....maar waar kan ik die vinden? Kan iemand vertellen waar deze zit?
Re: Waar zit de sensor?
Vergeet de n75 niet als mogelijk probleem. Vanaf de actuator van de vnt-regeling loopt er een rubber slangetje naar de N75, deze regelt feitelijk de turbodruk. Succes.
T5 2.5 AXD 2004 515.000km
Re: Waar zit de sensor?
Het lijkt toch niet de sensor te zijn. Ik heb hem vandaag nogmaals uitgelezen. Hij komt terug met:
18033 - Powertrain Data Bus
P1625 -- 000 -- Implausible Message from TCU - Intermittent
Freeze Frame:
RPM: 1638 /min
Torque: 20.0 Nm
Speed: 82.0 km/h
Load: 6.7 %
Voltage: 14.52 V
Bin. Bits: 00000100
Bin. Bits: 11100000
Bin. Bits: 00100001
16619 - Boost Pressure
P0235 -- 000 -- Regulation Range not Reached
Freeze Frame:
RPM: 2415 /min
Torque: 360.0 Nm
Speed: 70.0 km/h
Load: 67.8 %
Voltage: 14.44 V
Bin. Bits: 00000100
Absolute Pres.: 2131.8 mbar
Absolute Pres.: 2590.8 mbar
16618 - Boost Pressure Regulation
P0234 -- 000 -- Limit Exceeded (Overboost Condition) -
Intermittent
Freeze Frame:
RPM: 2457 /min
Torque: 304.0 Nm
Speed: 34.0 km/h
Load: 54.1 %
Voltage: 14.36 V
Bin. Bits: 00000100
Absolute Pres.: 1927.8 mbar
Absolute Pres.: 2335.8 mbar
18034 - Powertrain Data Bus
P1626 -- 000 -- Missing Message from TCU - Intermittent
Freeze Frame:
RPM: 1428 /min
Torque: 12.0 Nm
Speed: 74.0 km/h
Load: 0.0 %
Voltage: 14.52 V
Bin. Bits: 00000100
Bin. Bits: 11100000
Bin. Bits: 00100001
Nu begrijp ik uit de codes dat het wel eens slecht contact of een defecte tcm/tcu kan zijn....maar waar zit dat ding in mijn bus? Weet iemand dat? En trek ik sowieso de juiste conclusie dat het wel eens de tcu/tcm kan zijn?
18033 - Powertrain Data Bus
P1625 -- 000 -- Implausible Message from TCU - Intermittent
Freeze Frame:
RPM: 1638 /min
Torque: 20.0 Nm
Speed: 82.0 km/h
Load: 6.7 %
Voltage: 14.52 V
Bin. Bits: 00000100
Bin. Bits: 11100000
Bin. Bits: 00100001
16619 - Boost Pressure
P0235 -- 000 -- Regulation Range not Reached
Freeze Frame:
RPM: 2415 /min
Torque: 360.0 Nm
Speed: 70.0 km/h
Load: 67.8 %
Voltage: 14.44 V
Bin. Bits: 00000100
Absolute Pres.: 2131.8 mbar
Absolute Pres.: 2590.8 mbar
16618 - Boost Pressure Regulation
P0234 -- 000 -- Limit Exceeded (Overboost Condition) -
Intermittent
Freeze Frame:
RPM: 2457 /min
Torque: 304.0 Nm
Speed: 34.0 km/h
Load: 54.1 %
Voltage: 14.36 V
Bin. Bits: 00000100
Absolute Pres.: 1927.8 mbar
Absolute Pres.: 2335.8 mbar
18034 - Powertrain Data Bus
P1626 -- 000 -- Missing Message from TCU - Intermittent
Freeze Frame:
RPM: 1428 /min
Torque: 12.0 Nm
Speed: 74.0 km/h
Load: 0.0 %
Voltage: 14.52 V
Bin. Bits: 00000100
Bin. Bits: 11100000
Bin. Bits: 00100001
Nu begrijp ik uit de codes dat het wel eens slecht contact of een defecte tcm/tcu kan zijn....maar waar zit dat ding in mijn bus? Weet iemand dat? En trek ik sowieso de juiste conclusie dat het wel eens de tcu/tcm kan zijn?
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Waar zit de sensor?
Zoals reeds gemeld, moet je de N75, oftewel de magneetklep voor de wastegate aansturing niet uitsluiten.
Gezien underboost en overboost..
Gezien underboost en overboost..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Waar zit de sensor?
Die moet ik nog nakijken inderdaad. Maar kan dat ook het moeilijke schakelen (automaat) veroorzaken? En hij stond ook al eens in de P stand waar ik hem met geen mogelijkheid uit kreeg totdat ik de bus opnieuw startte. Dat lijkt toch meer een probleem van de TCM/TCU? Weet jij toevallig waar die zit? Dan ga ik ze beiden nakijken.
Een breuk of lek in de kabelboom zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn aangezien mijn bus een ex politiebus is en ik er al bakken overbodige apparatuur uit heb gehaald die op allerlei plekken in de kabelboom stroom/signaal aftapte.
Maar gezien het schakel en niet uit de vrij meer komen probleem leek het mij dus meer in de TCM/TCU te zitten...nu dat ding nog vinden....
Een breuk of lek in de kabelboom zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn aangezien mijn bus een ex politiebus is en ik er al bakken overbodige apparatuur uit heb gehaald die op allerlei plekken in de kabelboom stroom/signaal aftapte.
Maar gezien het schakel en niet uit de vrij meer komen probleem leek het mij dus meer in de TCM/TCU te zitten...nu dat ding nog vinden....
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Waar zit de sensor?
hoi,t5-camper schreef: ↑19 apr 2021, 15:44 Die moet ik nog nakijken inderdaad. Maar kan dat ook het moeilijke schakelen (automaat) veroorzaken? En hij stond ook al eens in de P stand waar ik hem met geen mogelijkheid uit kreeg totdat ik de bus opnieuw startte. Dat lijkt toch meer een probleem van de TCM/TCU? Weet jij toevallig waar die zit? Dan ga ik ze beiden nakijken.
Een breuk of lek in de kabelboom zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn aangezien mijn bus een ex politiebus is en ik er al bakken overbodige apparatuur uit heb gehaald die op allerlei plekken in de kabelboom stroom/signaal aftapte.
Maar gezien het schakel en niet uit de vrij meer komen probleem leek het mij dus meer in de TCM/TCU te zitten...nu dat ding nog vinden....
zie de bijlage
Groeten Peter
- Bijlagen
-
- automaatbak computer.pdf
- (116.03 KiB) 137 keer gedownload
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Waar zit de sensor?
18033 en 18034 zijn sporadische storingen
De andere geven echt de noodloop op de N75 klep en de G31
Kijk of de leidingen goed zijn niet lek en of ze goed zitten, niet verkeerd om.
Grt Mark
De andere geven echt de noodloop op de N75 klep en de G31
Kijk of de leidingen goed zijn niet lek en of ze goed zitten, niet verkeerd om.
Grt Mark
Re: Waar zit de sensor?
Ik heb de G31, de N75 en de LMM vervangen...maar nog steeds hetzelfde probleem :(
Als ik een test start waarbij hij de turbo op en dicht stuurt (weet ff niet meer hoe die test heet) dan lijkt alles wel netjes te gaan (zie bijlage). De schuif bij de turbo zie ik ook heel netjes heen en weer gaan.
Heeft iemand nog ideeën waar ik het zou kunnen zoeken of welke testen ik kan doen? Heb de VCDS software met de Hex-V2 kabel. Wellicht kan/moet ik waarden aanpassen of dingen updaten? Ik heb eerlijk geen idee wat ik kan doen(?) Wellicht een live rijdende data meting? Wie heeft er tips en hoe ik het kan uitvoeren?
Als ik een test start waarbij hij de turbo op en dicht stuurt (weet ff niet meer hoe die test heet) dan lijkt alles wel netjes te gaan (zie bijlage). De schuif bij de turbo zie ik ook heel netjes heen en weer gaan.
Heeft iemand nog ideeën waar ik het zou kunnen zoeken of welke testen ik kan doen? Heb de VCDS software met de Hex-V2 kabel. Wellicht kan/moet ik waarden aanpassen of dingen updaten? Ik heb eerlijk geen idee wat ik kan doen(?) Wellicht een live rijdende data meting? Wie heeft er tips en hoe ik het kan uitvoeren?
Re: Waar zit de sensor?
Misschien allemaal beetje veel vragen...maar ik stel ze toch maar:
- Kan ik hem rijdend uitlezen met de VCDS software? (Ik heb goed verstand van computers...maar VCDS en ook de bus uitlezen is nieuw voor mij )
- Kunnen mijn klachten ook nog komen van een vol roetfilter of katalysator?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen...in ieder geval vast bedankt voor het lezen :)
- Kan ik hem rijdend uitlezen met de VCDS software? (Ik heb goed verstand van computers...maar VCDS en ook de bus uitlezen is nieuw voor mij )
- Kunnen mijn klachten ook nog komen van een vol roetfilter of katalysator?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen...in ieder geval vast bedankt voor het lezen :)
Re: Waar zit de sensor?
Zitten je leidingen wel goed aangesloten op ge n75 en g31?
Re: Waar zit de sensor?
Excuus, hele lange tijd geen reactie gegeven.
De leidingen zitten allemaal goed en heb ze ook nagekeken en getest op lekkage. Allemaal geen probleem....alleen de bus schiet steeds vaker in de noodloop :(
Ik begin steeds meer bang te worden dat het de turbo of misschien wel de automaat bak is.
Het komt dus op het volgende neer: Ik ga rijden en je hoort hem op een gegeven moment twijfelachtig schakelen: je voelt hem schudden en tevens is het net of hij soort van lang slippende koppeling heeft en dan over schakelt. Dit is vaak het moment dat hij ineens in de noodloop schiet. Ik heb sowieso het idee dat de bus in loop van de tijd minder vermogen heeft gekregen en tevens minder "fel" rijdt. Eerder trok hij hard op en ging het schakelen snel.
Iemand nog een idee? Zal ik de turbo er eerst onderuit draaien en deze nakijken en de variabele schoepen schoonmaken? Of is het de automatische bak of de aansturing hiervan? Of zal een software update van de bak helpen? Of kan ik hem sowieso beter naar JDE in Lochem of JB autoservice in Diever brengen? Vorige keer had JB gelijk het probleem te pakken wat onze autogarage en ook VW zelf na veel onderzoeken nog steeds niet konden vinden. Alleen Diever is nogal een eind rijden vanaf ons. Lochem is om de hoek, maar heb verder geen ervaring met hun (?)
De leidingen zitten allemaal goed en heb ze ook nagekeken en getest op lekkage. Allemaal geen probleem....alleen de bus schiet steeds vaker in de noodloop :(
Ik begin steeds meer bang te worden dat het de turbo of misschien wel de automaat bak is.
Het komt dus op het volgende neer: Ik ga rijden en je hoort hem op een gegeven moment twijfelachtig schakelen: je voelt hem schudden en tevens is het net of hij soort van lang slippende koppeling heeft en dan over schakelt. Dit is vaak het moment dat hij ineens in de noodloop schiet. Ik heb sowieso het idee dat de bus in loop van de tijd minder vermogen heeft gekregen en tevens minder "fel" rijdt. Eerder trok hij hard op en ging het schakelen snel.
Iemand nog een idee? Zal ik de turbo er eerst onderuit draaien en deze nakijken en de variabele schoepen schoonmaken? Of is het de automatische bak of de aansturing hiervan? Of zal een software update van de bak helpen? Of kan ik hem sowieso beter naar JDE in Lochem of JB autoservice in Diever brengen? Vorige keer had JB gelijk het probleem te pakken wat onze autogarage en ook VW zelf na veel onderzoeken nog steeds niet konden vinden. Alleen Diever is nogal een eind rijden vanaf ons. Lochem is om de hoek, maar heb verder geen ervaring met hun (?)
- krekwakwol
- Berichten: 4106
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Waar zit de sensor?
Mijn keuze zou zijn om een afspraak te maken en er mee naar een specialist te gaan, je hebt nu al meerdere dingen vervangen en uitgesloten zonder resultaat.
JDE in lochem ken ik niet, maar wel goede ervaring met JB autoservice.
JDE in lochem ken ik niet, maar wel goede ervaring met JB autoservice.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008