Omdat we deze trip zoveel mogelijk tijd in het hoge noorden wilden doorbrengen, hebben we relatief weinig tijd voorzien om van Marga's broer in Øksfjord naar Bergen te komen. Het is 1961 km, 28 uur rijden volgens Google Maps. We plannen dat in 4 dagen van 7 uur rijden, met een rustdag in het midden om nog een ander familielid te bezoeken in Namsskogan, dan zijn we over vijf dagen, woensdagavond 8 september, in Bergen. Donderdagmiddag 9 september vertrekt dan van daar de boot naar Hirtshals, via Stavanger.
Het zal anders lopen, zoals inmiddels duidelijk is, maar goed.
Zaterdag, 4 september
We vertrekken vroeg. Het is nog steeds slecht weer. De afgelopen nacht heeft de eerste poedersneeuw gebracht op de bergen om ons heen:
Ook in dit gebied de nodige rendieren. Haast hebben die niet bij het oversteken... Zo schiet het niet op!
Eenmaal op de E6 naar het zuiden gaat het harder, al is de maximum snelheid meestal maar 80 km/u. Soms komen er nu enkele opklaringen voorbij, en dan zien we weer de eerste poedersneeuw, boven op bergen die tot gisteren nog kaal waren:
Onderweg hebben we dan ook nog de eerste Noorse veerpont van deze trip, van Skarberget naar Bognes. De perioden met opklaringen zijn inmiddels duidelijk over:
Vlak daarna houden we het voor gezien voor vandaag. Het giet weer, we besluiten een hotelletje te nemen. Dat scheelt wat tijd met opzetten/afbreken van ons kamp, maar vooral: morgen is Marga's verjaardag, en dan kunnen we in het hotel een mooi verjaardagsontbijtje nemen! Zo langzamerhand een kleine traditie op onze zomertrips, waar de laatste jaren Marga's verjaardag steeds middenin viel.
Zondag, 5 september
Vandaag is Marga's verjaardag!
En beginnen we aan de tweede dag van onze race naar het zuiden. Onderweg passeren we weer de poolcirkel:
We bereiken 's avonds Namsskogan, waar we onze bus parkeren in de tuin van Karen, een ander familielid dat (jaren geleden al) naar Noorwegen is geëmigreerd, oorspronkelijk om daar een kaasmakerij te beginnen:
Maandag, 6 september
Vandaag hebben we een rustdag, en het blijft zowaar tot in de middag droog, is de verwachting! We besluiten van de gelegenheid gebruik te maken om een wandeltocht te maken.
Overal om ons heen barsten inmiddels de herfstkleuren los:
Bijna op de top ontdekken we een heel mooi verlaten grillhutje, midden in nergens, aan een klein meertje. Echt alleen maar lopend te bereiken. Een mooi punt voor een koffiepauze, en dan weer terug, vóór het weer gaat regenen. Later begrijpen we dat het hutje toebehoort aan één van de dorpsgenoten van Karen.
Dinsdag 7 september
Daarover kunnen we kort zijn. We racen verder over de E6 naar het zuiden, en een half uurtje ten noorden van Trondheim schiet onze bus in de noodloop. En daar komt 'ie niet meer uit, ondanks de inspanningen van de lokale VW-dealer. Nou ja, dat is hierboven al uitgebreid beschreven. Aan het eind van de dag zetten we de bus op het terrein van de dealer en nemen een hotel aan de overkant van de weg.
Woensdag 8 september
In eerste instantie is iedereen nog heel optimistisch. De N75 is aangekomen en wordt ingebouwd, we hebben de boot vanuit Bergen een dag kunnen verzetten, zodat we met deze ene dag verlies toch onze reis nog volgens plan kunnen afmaken. We zitten bij de dealer te wachten tot de reparatie klaar is. In de showroom staan echt alleen nog maar elektrische modellen. Hier in Noorwegen mogen al geen diesel- of benzine-auto's meer verkocht worden.
Maar na een tijdje valt het doek. De noodloop blijft permanent. Geen indicatorlampje van motormanagement of DPF, geen fout bij het uitlezen, niet rijdend en niet stilstaand. Alleen een uitlezing die aangeeft dat de DPF voller zit dan de grenswaarde. De dealer ziet als enige mogelijkheid het vervangen van de DPF, maar dat onderdeel is nergens in Noorwegen (met zijn elektrische auto's) voorradig, moet uit Duitsland komen, en dat duurt 5 tot 7 werkdagen. Zoveel tijd hebben we niet, dus volgt er een hoop geregel met de verzekering, vliegreis boeken, enz, vanuit de hotelkamer. Toch wel een zegen, dat internet en mobiele telefonie zo alomtegenwoordig zijn, tegenwoordig!
Donderdag 9 september
Deze ochtend gebruiken we om de bus bij de dealer in te leveren, waar hij zal worden opgehaald voor transport naar Nederland. Nog best wel gedoe: watertanks legen, toilet legen, alle bederfelijke etenswaren en de koelkastinhoud weggooien. Het transport kan wel twee weken duren, en dan staat alles maar te bederven. Bedenken welk deel van onze kleding en andere spullen we mee willen nemen in het vliegtuig, en wat we kunnen achterlaten. De meeneemspullen eruit halen en naar het hotel brengen.
's Middags nemen we dan de bus van het hotel naar Trondheim, om daar de toerist uit te hangen en een koffer te kopen voor de spullen die we willen meenemen met het vliegtuig. Eerst regent het nog, maar later klaart het op en gaat zelfs de zon nog schijnen, als we de bus terug weer hebben.
's Avonds nog even een laatste keer uit eten.
Vrijdag 10 september
Einde verhaal. Vanmiddag vertrekt onze vlucht naar Schiphol. We komen wat eerder thuis dan verwacht...