He allemaal,
Over circa twee weken gaan mijn vriendin en ik voor het eerst op wintersport met onze camper. Nu zit ik vast na te denken hoe we het zo comfortabel mogelijk kunnen maken. Op de camping is er een ruimte waar we onze natte skispullen kunnen laten drogen. We hebben een standkachel op diesel dus die zal de camper op temperatuur moeten brengen. Het hefdak omlaag houden zal al veel warmteverlies schelen denk ik; gezien de kou slapen we toch beneden. Uiteraard hebben we een dik winterdekbed in de bus liggen. Sneeuwkettingen ga ik binnenkort bestellen.
Waar ik nu het meest bang voor ben is het bevriezen van de watertank en het water in de leidingen, en dat dat ergens een lekkage zal veroorzaken. Onze watertank is opgebouwd uit een grote jerrycan die in de 'garage' staat. Afhankelijk van het weer kan de temperatuur in de camper flink dalen als wij van 9 tot 17 uur op de piste staan. Om nou de standkachel al die tijd voor de vogels te laten branden is ook een beetje zonde van de diesel. Wellicht gewoon de watertank en leidingen leeg houden en werken met fleswater?
Buiten dit vraagstuk, zijn er nog meer zaken om rekening mee te houden? IJskrabbers en een sneeuwschep staan ook al op de paklijst.
Groeten Luuk
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wintersport met T5 camper
Re: Wintersport met T5 camper
Kachel op minimum laten branden en alle kastdeuren open laten, zo doen wij het. Ik dacht dat je dan zo'n halve liter per dag verbruikt. Of je kan een klein elektrisch warmte element laten branden (maar dat vertrouw ik zelf minder). Weinig waarschijnlijk dat de boel op die manier bevriest (bij ons was het -7°C).
Re: Wintersport met T5 camper
Voor dat verbruik hoef je het niet te laten inderdaad. Kan het geen kwaad om de standkachel zo lang te laten draaien? Kan me voorstellen dat dat met de kou dan meerdere dagen zal zijn. Het laatste wat ik wil is dat hij (en de bus) vlam vat als ik op de piste sta, dat is het gebruik van fleswater me wel waardbrugseb schreef: ↑08 feb 2022, 15:39 Kachel op minimum laten branden en alle kastdeuren open laten, zo doen wij het. Ik dacht dat je dan zo'n halve liter per dag verbruikt. Of je kan een klein elektrisch warmte element laten branden (maar dat vertrouw ik zelf minder). Weinig waarschijnlijk dat de boel op die manier bevriest (bij ons was het -7°C).
-
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: Wintersport met T5 camper
Proberen met lege tank aan te komen en daar (winter) diesel tanken. Onze Nederlandse winterdiesel begint te vlokken bij -22.
Toen wij in de Franse Alpen waren was het snachts -27 en de bus wilde niet meer te starten door de diesel dus niet door slechte accu of gloeiproblemen.
Toen wij in de Franse Alpen waren was het snachts -27 en de bus wilde niet meer te starten door de diesel dus niet door slechte accu of gloeiproblemen.
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Wintersport met T5 camper
Startkabels, accu lader voor de start accu, in geval van?
Rubbers in vaseline (dun)
Sleepkabel
Antivries in je ruitensproeier
Stoffer en schep om auto uit te graven en ramen sneeuwvrij
JB
Rubbers in vaseline (dun)
Sleepkabel
Antivries in je ruitensproeier
Stoffer en schep om auto uit te graven en ramen sneeuwvrij
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Wintersport met T5 camper
Bedankt voor het laten weten maar ik heb ondertussen al andere sneeuwkettingen gevonden wat dichter bij huisJ vd Pal schreef: ↑08 feb 2022, 19:17Hoi Luuk,
ik heb een set sneeuwkettingen te koop staan: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=68145
Re: Wintersport met T5 camper
Misschien kun je uit dit oude topic nog wat tips halen: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 42#p316242
In ieder geval niet met butagas op stap gaan, dat doet het niet als het vriest. En de dieselstandkachel dagen achtereen op stand 1 laten draaien is geen enkel punt!
In ieder geval niet met butagas op stap gaan, dat doet het niet als het vriest. En de dieselstandkachel dagen achtereen op stand 1 laten draaien is geen enkel punt!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel