Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Frankrijk (5) Atlantische kust
Frankrijk (5) Atlantische kust
"La Côte de beauté"
In Royan, verwoest door de Tweede Wereldoorlog, ontstond in de jaren 50 een nieuwe architectuur, een moderner urbanisme met Braziliaanse inspiratie, bedacht door de architecten Claude Ferret en Oscar Niemeyer die einde jaren 1950 Brasilia ontwierp, de stad die uit het woud te voorschijn kwam om de hoofdstad van Brazilië te worden. Zonder hem zou Royan niet zijn wat het is.
Een unieke verzameling van naoorlogse architectuur.
De overdekte markt, een schelp van 50m diameter
Villa Ombre blanche
Villa la Perrinière
“Les Voiles bleues"
Villa Le grille-pain
Villa La Rafale dite Boomerang
De Onze-Lieve-Vrouw kerk, geheel gemaakt van ruw beton. Een manifest voor het beton.
Als kers op de taart... een super rustige spot, op de corniche, in Saint-Georges de Didonne.
Meschers...
... en de Troglodieten woningen
In Royan, verwoest door de Tweede Wereldoorlog, ontstond in de jaren 50 een nieuwe architectuur, een moderner urbanisme met Braziliaanse inspiratie, bedacht door de architecten Claude Ferret en Oscar Niemeyer die einde jaren 1950 Brasilia ontwierp, de stad die uit het woud te voorschijn kwam om de hoofdstad van Brazilië te worden. Zonder hem zou Royan niet zijn wat het is.
Een unieke verzameling van naoorlogse architectuur.
De overdekte markt, een schelp van 50m diameter
Villa Ombre blanche
Villa la Perrinière
“Les Voiles bleues"
Villa Le grille-pain
Villa La Rafale dite Boomerang
De Onze-Lieve-Vrouw kerk, geheel gemaakt van ruw beton. Een manifest voor het beton.
Als kers op de taart... een super rustige spot, op de corniche, in Saint-Georges de Didonne.
Meschers...
... en de Troglodieten woningen
Re: Frankrijk (5) Atlantische kust
Bordeaux
Twee dagen en drie nachten in Bordeaux met onze vrienden Daniel en Françoise.
Ze wonen op de rechteroever van de Garonne, in een mooi oud huis met muren van "mâchefer" (metaalslakken), die het resultaat zijn van het recyclen van afval uit de staalindustrie.
Tijdens twee fietstochten nemen onze vrienden ons mee om hun stad te verkennen.
Op de rechteroever, "aan de andere kant van het water", ontdekken we het Bordeaux dat vroeger een haven was en een arbeidersstad van dokwerkers, vissers en andere kleine ambachten, aantrekkelijk en divers.
Lange tijd was de rechteroever van de rivier in het collectieve onbewuste van Bordeaux als "berucht" bestempeld. Maar de zaken veranderen en grote "revitaliseringsprojecten" hebben plaatsgevonden of zijn aan de gang.
Langs de kades ontdekken we de Darwin-ruimte, een voormalige kazerne, een gerenoveerd stedelijk braakland, een mekka voor graffiti en street art, een dynamische, alternatieve ruimte, waar bedrijven zijn gevestigd, een restaurant en een biologische kruidenierswinkel, een skatepark, een incubator, en een stichting die ecologische, solidariteits- en culturele verenigingen steunt.
De stad ondergaat al tientallen jaren een complete opknapbeurt. Alain Juppé, de voormalige burgemeester van Bordeaux, heeft zijn stad ingrijpend veranderd op het gebied van stedenbouw en architectuur. Mooier, aantrekkelijker, meer trendy. Met vele indrukwekkende realisaties.
De kades, omringd door vervallen pakhuizen en in de jaren 1970 omgevormd tot een stedelijke autoweg, zijn gerenoveerd tot een populaire promenade voor de inwoners van Bordeaux en toeristen.
We passeren het bronzen standbeeld van de Afrikaanse slavin Modeste Testas, ter herinnering aan de slavernij en de slavenhandel in Bordeaux.
Op de immense esplanade des Quinconces staat het Monument aux Girondins, met zijn indrukwekkende bronzen beelden. Het is een postuum eerbetoon aan de Girondins van de Franse Revolutie. De fonteinen staan droog in dit seizoen.
De prachtige zandstenen van het historisch erfgoed van de stad zijn schoongemaakt en gerenoveerd. Maar de vervuiling heeft al effect.
Het historische centrum van Bordeaux is teruggegeven aan voetgangers.
De waterspiegel, de meest bezochte ruimte in Bordeaux, die gewoonlijk de Place de la Bourse en de kades weerspiegelt, staat in dit seizoen droog.
Het openbaarvervoernetwerk, zeer efficiënt, met de nieuwe trams, wordt verdubbeld door een netwerk van fietsen met zelfbediening. Prioriteit aan zachte mobiliteit.
Nu de commerciële en industriële activiteiten op de rivier zijn afgenomen, hebben cruises en riviertoerisme de overhand gekregen.
Maar in haar snelle en spectaculaire metamorfose, heeft de stad ook een deel van haar eigen mensen aan de kant laten staan, zoals blijkt uit de daklozen en precaire kampen...
De Chaban Delmas brug, de grootste hefbrug in Europa.
De Cité du Vin, gebouwd op initiatief van Alain Juppé, is een faraonisch project met een gedurfde architectuur, een en al rondingen en krommingen. De structuur van bogen is bekleed met aluminium en glazen panelen. Ook hout wordt op grote schaal gebruikt.
Twee dagen en drie nachten in Bordeaux met onze vrienden Daniel en Françoise.
Ze wonen op de rechteroever van de Garonne, in een mooi oud huis met muren van "mâchefer" (metaalslakken), die het resultaat zijn van het recyclen van afval uit de staalindustrie.
Tijdens twee fietstochten nemen onze vrienden ons mee om hun stad te verkennen.
Op de rechteroever, "aan de andere kant van het water", ontdekken we het Bordeaux dat vroeger een haven was en een arbeidersstad van dokwerkers, vissers en andere kleine ambachten, aantrekkelijk en divers.
Lange tijd was de rechteroever van de rivier in het collectieve onbewuste van Bordeaux als "berucht" bestempeld. Maar de zaken veranderen en grote "revitaliseringsprojecten" hebben plaatsgevonden of zijn aan de gang.
Langs de kades ontdekken we de Darwin-ruimte, een voormalige kazerne, een gerenoveerd stedelijk braakland, een mekka voor graffiti en street art, een dynamische, alternatieve ruimte, waar bedrijven zijn gevestigd, een restaurant en een biologische kruidenierswinkel, een skatepark, een incubator, en een stichting die ecologische, solidariteits- en culturele verenigingen steunt.
De stad ondergaat al tientallen jaren een complete opknapbeurt. Alain Juppé, de voormalige burgemeester van Bordeaux, heeft zijn stad ingrijpend veranderd op het gebied van stedenbouw en architectuur. Mooier, aantrekkelijker, meer trendy. Met vele indrukwekkende realisaties.
De kades, omringd door vervallen pakhuizen en in de jaren 1970 omgevormd tot een stedelijke autoweg, zijn gerenoveerd tot een populaire promenade voor de inwoners van Bordeaux en toeristen.
We passeren het bronzen standbeeld van de Afrikaanse slavin Modeste Testas, ter herinnering aan de slavernij en de slavenhandel in Bordeaux.
Op de immense esplanade des Quinconces staat het Monument aux Girondins, met zijn indrukwekkende bronzen beelden. Het is een postuum eerbetoon aan de Girondins van de Franse Revolutie. De fonteinen staan droog in dit seizoen.
De prachtige zandstenen van het historisch erfgoed van de stad zijn schoongemaakt en gerenoveerd. Maar de vervuiling heeft al effect.
Het historische centrum van Bordeaux is teruggegeven aan voetgangers.
De waterspiegel, de meest bezochte ruimte in Bordeaux, die gewoonlijk de Place de la Bourse en de kades weerspiegelt, staat in dit seizoen droog.
Het openbaarvervoernetwerk, zeer efficiënt, met de nieuwe trams, wordt verdubbeld door een netwerk van fietsen met zelfbediening. Prioriteit aan zachte mobiliteit.
Nu de commerciële en industriële activiteiten op de rivier zijn afgenomen, hebben cruises en riviertoerisme de overhand gekregen.
Maar in haar snelle en spectaculaire metamorfose, heeft de stad ook een deel van haar eigen mensen aan de kant laten staan, zoals blijkt uit de daklozen en precaire kampen...
De Chaban Delmas brug, de grootste hefbrug in Europa.
De Cité du Vin, gebouwd op initiatief van Alain Juppé, is een faraonisch project met een gedurfde architectuur, een en al rondingen en krommingen. De structuur van bogen is bekleed met aluminium en glazen panelen. Ook hout wordt op grote schaal gebruikt.
Re: Frankrijk (5) Atlantische kust
Tegenover de Cité du Vin en de brug Chaban Delmas is de vroegere wijk Bassins à Flots, de vroegere industrie- en havenwijk van Bordeaux, een stad in de stad geworden, met zijn nieuwe gebouwen en hippe plaatsen. Er wonen nu 10.000 inwoners, evenals talrijke bedrijven en grote namen in de hotelsector.
Er zijn ook enkele "culturele UFO's" in de wijk geland: les Vivres de l'Art, le Garage Moderne (een verenigingswerkplaats voor auto- en fietsreparaties)…
Les Vivres de l'Art is gehuisvest in twee paviljoens, voormalige slachthuizen van de Vivres de la Marine, een architecturaal geheel uit de 18e eeuw. Het complex heeft een nieuw leven gekregen en biedt onderdak aan kunstenaars.
Het is een plaats voor artistieke creatie en ontmoetingen, met talrijke tentoonstellingen, galerijen, concerten en forums.
De tuin is een eiland van groen en gerecycleerd materiaal: bewerkte metalen voorwerpen, tafels, bomen, enz...
De Garage Moderne is gevestigd in een grote loods in de wijk Bacalan. Het is een associatieve en participatieve garage, gebaseerd op de solidariteit en het delen van vaardigheden. Vrijwillige mecaniciens leren aan nieuwelingen de basisbeginselen, zodat zij hun auto, hun fiets, hun motorfiets, hun oldtimer zelf kunnen repareren en onderhouden.
Het is ook een plaats voor kunst, cultuur en ontmoetingen.
Een kleine anekdote voor onze vriend Daniel :
"Vestige van een rijk industrieel verleden, het gebouw van de Garage moderne, rue des Étrangers, vertegenwoordigt slechts een klein oppervlak van de enorme Dyle Bacalan complexen waarvan het deel uitmaakte. Het vertegenwoordigt slechts 10% van de Dyle Bacalan installaties in 1883. Ontstaan uit de fusie tussen de in 1854 opgerichte Bacalan-werkplaatsen en de in metaalconstructies gespecialiseerde Dyle-werkplaatsen in Leuven (België), beheerste Dyle Bacalan gedurende meer dan 50 jaar de industriële geschiedenis van de wijk".
We zijn op zoek naar een fietsenmaker voor onze tandem die een versnellingsprobleem heeft. De eerste die we ontmoeten kan ons niet helpen en stuurt ons naar Bègles, in de zuidelijke voorsteden van Bordeaux, naar een vereniging.
"Cycles et Manivelles", "l'asso qui t'accompagne dans la réparation de ton vélo", is gevestigd in het prachtige art deco gebouw van de voormalige bioscoop. Guillaume legt de beginselen van de vereniging uit: het is een coöperatieve fietswerkplaats die iedereen in staat stelt zijn fiets te repareren en te onderhouden door de steun van mecaniciens, geschikt gereedschap en onderdelen.
Maar Guillaume heeft veel belangstelling voor onze tandem, het is een ongewone fiets. Voor hem is het een uitdaging, hij wil het begrijpen en repareren. Hij zal er de hele namiddag aan werken.
Als we in de late namiddag onze fiets terugkrijgen, heeft Guillaume het probleem gevonden, hij heeft het verholpen door zelf een klein metalen onderdeel te maken, hij heeft twee kabels vervangen. We praten terwijl hij het werk afmaakt. Kostprijs: 2 euro!
Tijdens de reparatie van onze tandem hebben we tijd gevonden om naar het "Musée de la création franche" te gaan, gewijd aan de art brut, de naïeve kunst. Maar het museum is gesloten voor renovaties. Slechts enkele werken zijn te zien in het stadspark.
In Pessac, nog in de zuidelijke voorsteden van Bordeaux, ontdekken we de Cité Frugès, die sinds juli 2016 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat.
In 1923 nam de suikerindustrieel Henry Frugès uit de Gironde contact op met Le Corbusier, een avant-garde architect, om een woonwijk te bouwen voor de arbeiders van zijn zagerij.
Hij richt zich tot Le Corbusier: "Ik machtig u om uw theorieën in praktijk te brengen, zelfs tot in hun meest extreme consequenties; ik wil overtuigende resultaten bereiken in de hervorming van de goedkope woningbouw: Pessac moet een laboratorium zijn. Ik machtig u volledig om met alle conventies te breken, om de traditionele methoden te laten varen. In één woord, ik vraag u om het probleem van het huisplan te stellen, om de standaardisatie te vinden, om muren, vloeren, daken te gebruiken die voldoen aan de meest rigoureuze soliditeit en efficiëntie, die zich lenen voor een echte Taylorisatie door het gebruik van machines die ik u toesta aan te schaffen. U voorziet deze huizen van binnenuitrusting en inrichtingen die het leven van de bewoners gemakkelijk en aangenaam zullen maken. En wat betreft de esthetiek die het resultaat kan zijn van uw vernieuwingen, die zal niet langer die van de traditionele huizen zijn, duur om te bouwen en duur om te onderhouden, maar die van het hedendaagse tijdperk. De zuiverheid van de verhoudingen zal de ware welsprekendheid zijn."
De arbeiderswoning is opgevat als een kunstwerk op zich. De geometrische en zuivere vormen zijn die van de moderne architectonische avant-garde. Het is een van de eerste arbeiderswijken die zijn gebouwd volgens de canons van de nieuwe moderne esthetiek.
Vanuit sociaal oogpunt stelt het project arbeiderswoningen voor die toegankelijk zijn voor eigenaars en uitgerust zijn met de meest innoverende comfortelementen op het gebied van uitrusting en indeling van de leefruimten.
Architectonisch gezien is de woonwijk een ongekend experiment in de standaardisatie van gebouwen en modulaire bouw, om redenen van zuinigheid: door een standaard bouwmodel te gebruiken. Spelend met deze bouwmodules, werden zeven verschillende soorten huizen gebouwd: de wolkenkrabbers, de quinconces en zigzaggen, de arcades, de tweelingen en twee soorten vrijstaande huizen.
Dit alles bijna een eeuw geleden!
Met spijt moeten we nu afscheid nemen van onze vrienden die ons met zo veel zorg ontvangen hebben.
Tot ziens, Bordeaux! We zetten onze reis verder, naar nieuwe ontdekkingen.
Er zijn ook enkele "culturele UFO's" in de wijk geland: les Vivres de l'Art, le Garage Moderne (een verenigingswerkplaats voor auto- en fietsreparaties)…
Les Vivres de l'Art is gehuisvest in twee paviljoens, voormalige slachthuizen van de Vivres de la Marine, een architecturaal geheel uit de 18e eeuw. Het complex heeft een nieuw leven gekregen en biedt onderdak aan kunstenaars.
Het is een plaats voor artistieke creatie en ontmoetingen, met talrijke tentoonstellingen, galerijen, concerten en forums.
De tuin is een eiland van groen en gerecycleerd materiaal: bewerkte metalen voorwerpen, tafels, bomen, enz...
De Garage Moderne is gevestigd in een grote loods in de wijk Bacalan. Het is een associatieve en participatieve garage, gebaseerd op de solidariteit en het delen van vaardigheden. Vrijwillige mecaniciens leren aan nieuwelingen de basisbeginselen, zodat zij hun auto, hun fiets, hun motorfiets, hun oldtimer zelf kunnen repareren en onderhouden.
Het is ook een plaats voor kunst, cultuur en ontmoetingen.
Een kleine anekdote voor onze vriend Daniel :
"Vestige van een rijk industrieel verleden, het gebouw van de Garage moderne, rue des Étrangers, vertegenwoordigt slechts een klein oppervlak van de enorme Dyle Bacalan complexen waarvan het deel uitmaakte. Het vertegenwoordigt slechts 10% van de Dyle Bacalan installaties in 1883. Ontstaan uit de fusie tussen de in 1854 opgerichte Bacalan-werkplaatsen en de in metaalconstructies gespecialiseerde Dyle-werkplaatsen in Leuven (België), beheerste Dyle Bacalan gedurende meer dan 50 jaar de industriële geschiedenis van de wijk".
We zijn op zoek naar een fietsenmaker voor onze tandem die een versnellingsprobleem heeft. De eerste die we ontmoeten kan ons niet helpen en stuurt ons naar Bègles, in de zuidelijke voorsteden van Bordeaux, naar een vereniging.
"Cycles et Manivelles", "l'asso qui t'accompagne dans la réparation de ton vélo", is gevestigd in het prachtige art deco gebouw van de voormalige bioscoop. Guillaume legt de beginselen van de vereniging uit: het is een coöperatieve fietswerkplaats die iedereen in staat stelt zijn fiets te repareren en te onderhouden door de steun van mecaniciens, geschikt gereedschap en onderdelen.
Maar Guillaume heeft veel belangstelling voor onze tandem, het is een ongewone fiets. Voor hem is het een uitdaging, hij wil het begrijpen en repareren. Hij zal er de hele namiddag aan werken.
Als we in de late namiddag onze fiets terugkrijgen, heeft Guillaume het probleem gevonden, hij heeft het verholpen door zelf een klein metalen onderdeel te maken, hij heeft twee kabels vervangen. We praten terwijl hij het werk afmaakt. Kostprijs: 2 euro!
Tijdens de reparatie van onze tandem hebben we tijd gevonden om naar het "Musée de la création franche" te gaan, gewijd aan de art brut, de naïeve kunst. Maar het museum is gesloten voor renovaties. Slechts enkele werken zijn te zien in het stadspark.
In Pessac, nog in de zuidelijke voorsteden van Bordeaux, ontdekken we de Cité Frugès, die sinds juli 2016 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat.
In 1923 nam de suikerindustrieel Henry Frugès uit de Gironde contact op met Le Corbusier, een avant-garde architect, om een woonwijk te bouwen voor de arbeiders van zijn zagerij.
Hij richt zich tot Le Corbusier: "Ik machtig u om uw theorieën in praktijk te brengen, zelfs tot in hun meest extreme consequenties; ik wil overtuigende resultaten bereiken in de hervorming van de goedkope woningbouw: Pessac moet een laboratorium zijn. Ik machtig u volledig om met alle conventies te breken, om de traditionele methoden te laten varen. In één woord, ik vraag u om het probleem van het huisplan te stellen, om de standaardisatie te vinden, om muren, vloeren, daken te gebruiken die voldoen aan de meest rigoureuze soliditeit en efficiëntie, die zich lenen voor een echte Taylorisatie door het gebruik van machines die ik u toesta aan te schaffen. U voorziet deze huizen van binnenuitrusting en inrichtingen die het leven van de bewoners gemakkelijk en aangenaam zullen maken. En wat betreft de esthetiek die het resultaat kan zijn van uw vernieuwingen, die zal niet langer die van de traditionele huizen zijn, duur om te bouwen en duur om te onderhouden, maar die van het hedendaagse tijdperk. De zuiverheid van de verhoudingen zal de ware welsprekendheid zijn."
De arbeiderswoning is opgevat als een kunstwerk op zich. De geometrische en zuivere vormen zijn die van de moderne architectonische avant-garde. Het is een van de eerste arbeiderswijken die zijn gebouwd volgens de canons van de nieuwe moderne esthetiek.
Vanuit sociaal oogpunt stelt het project arbeiderswoningen voor die toegankelijk zijn voor eigenaars en uitgerust zijn met de meest innoverende comfortelementen op het gebied van uitrusting en indeling van de leefruimten.
Architectonisch gezien is de woonwijk een ongekend experiment in de standaardisatie van gebouwen en modulaire bouw, om redenen van zuinigheid: door een standaard bouwmodel te gebruiken. Spelend met deze bouwmodules, werden zeven verschillende soorten huizen gebouwd: de wolkenkrabbers, de quinconces en zigzaggen, de arcades, de tweelingen en twee soorten vrijstaande huizen.
Dit alles bijna een eeuw geleden!
Met spijt moeten we nu afscheid nemen van onze vrienden die ons met zo veel zorg ontvangen hebben.
Tot ziens, Bordeaux! We zetten onze reis verder, naar nieuwe ontdekkingen.
Re: Frankrijk (5) Atlantische kust
Deze fotoreeks is denkelijk wel de meest bijzondere die we ooit van jullie gezien hebben! Prachtig!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Frankrijk (5) Atlantische kust
Bedankt Marga & Bart <;-)
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Frankrijk (5) Atlantische kust
Inderdaad weer een prachtige fotoserie en mooi avontuur, hebben jullie een gids als lijdraad of laten jullie leiden door wat er op jullie pad komt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Jan anno NU
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Frankrijk (5) Atlantische kust
Bedankt ,
Is werkelijk een lust voor het oog .
Is werkelijk een lust voor het oog .
Re: Frankrijk (5) Atlantische kust
Vanuit Bordeaux, voordat we onze reis naar het zuiden verderzetten, maken we een korte omweg naar de Médoc.
De wijngaarden van de Médoc strekken zich uit langs de monding van de Gironde. Mythische namen volgen elkaar op. De wijnen, uitsluitend rood, worden geproduceerd in wijndomeinen die de naam Château dragen.
Pauillac, een klein stadje aan de rivier, is de hoofdstad van het wijngebied Médoc. Het is wereldberoemd om zijn prestigieuze wijnen. Het is ook het start- en eindpunt van de Marathon du Médoc, waaraan Bas, onze zoon, al enkele jaren deelneemt. Een sportief evenement dat in september plaatsvindt, door de wijngaarden, met proeverijen onderweg.
Aan de Atlantische kust ligt "la forêt des Landes" met zijn grote dennenbossen, zo ver het oog reikt, en de aaneenschakeling van meren (Hourtin/Carcans, Lacanau).
De bremstruiken, vol met stekels, verlichten de heide met hun prachtige goudgele bloemen.
Verderop, aan de rand van het bekken van Arcachon, in het zuiden van het schiereiland van Lège, houden we halte voor twee nachten in Cap Ferret, aan het water van het bekken.
Het schiereiland van Lège-Cap-Ferret is een 25 km lange kuststrook die bestaat uit een tiental dorpen, alle gelegen aan de baai.
Omdat het vandaag mooi weer is, vertrekken we met de tandem in de richting van het dorp L'Herbe, via het fietspad doorheen de pijnbomen.
De Chapelle Sainte-Marie-du-Cap, bekend als de Algerijnse kapel, ten zuiden van het dorp L'Herbe is een bezoek meer dan waard. Het is het laatste overblijfsel van een uitgestrekt landgoed dat door een aannemer van openbare werken werd gebouwd na zijn terugkeer uit Algerije in 1864. Talrijke elementen weerspiegelen de invloed van de Moorse architectuur: de twee minaretten, het gebruik van de hoefijzerboog, de combinatie van het kruis en de maansikkel, de Latijnse en Arabische inscripties, de kleine keramische tegeltjes met geometrische motieven…
Het kleine oesterdorp is erg mooi, met zijn smalle straatjes die kronkelen tussen de vissers- en oesterkwekershutten. Het is rustig in dit seizoen.
Een halte in een van de hutten om oesters te proeven is een must!
Laten we nog een stukje verder fietsen, tot het einde van het schiereiland, door de oesterkwekerijen met hun typische hutten, nog verder dan de vuurtoren. Hier ontmoeten de wateren van de oceaan die van het bekken van Arcachon. Het uitzicht op de "Dune du Pilat" is subliem.
’s Avonds worden we verrast door een hagelbui.
Om Arcachon te bereiken, rijden we om het bekken heen. Dit is een kleine binnenzee van 155 km² bij vloed en 40 km² bij eb. Het circuit is ongeveer 75 km lang.
Een korte stop in de haven van Biganos, aan het zoete water van de Leyre, met zijn kleurrijke hutten in de schaduw van grote bomen. In dit seizoen, geen activiteit. Het is een spookdorp, maar wel vol charme.
In de haven van Lerros, de oesterkwekers-esplanade, met zijn hutten waar u oesters en pâté met piment d'Espelette kunt proeven met een glaasje witte wijn. Heerlijk!
Het centrum van Arcachon is verdeeld in vier wijken, genoemd naar de vier seizoenen.
Met de tandem rijden we door de Winterstad, waar rijke eigenaren in de 19e eeuw genoten van de zeelucht en de geur van pijnbomen. De geklasseerde residenties, opmerkelijk en luxueus, hebben verschillende inspiratiebronnen: Moors, neoklassiek, koloniaal... Een wandeling door de tijd.
En hier zijn we dan, op weg naar de Dune du Pilat. Het is de hoogste duin in Europa. 106,4 m hoog, 2,9 km lang en 616 m breed. Een enorme berg zand die je kunt beklimmen via de trap of, zoals wij, via de achterkant, met de voeten in het zand. Eenmaal boven is het panorama uitzonderlijk: de banc d'Arguin, het woud van de Landes, de vuurtoren van Cap-Ferret, waar we twee dagen geleden nog waren!
We overnachten op het strand van le Petit-Nice, in het bos van La Teste, een paar kilometer ten zuiden van de Pilat op de weg naar Biscarrosse.
Sanitaire halte op een camping aan het meer van Biscarrosse, waar we helemaal alleen staan.
De wijngaarden van de Médoc strekken zich uit langs de monding van de Gironde. Mythische namen volgen elkaar op. De wijnen, uitsluitend rood, worden geproduceerd in wijndomeinen die de naam Château dragen.
Pauillac, een klein stadje aan de rivier, is de hoofdstad van het wijngebied Médoc. Het is wereldberoemd om zijn prestigieuze wijnen. Het is ook het start- en eindpunt van de Marathon du Médoc, waaraan Bas, onze zoon, al enkele jaren deelneemt. Een sportief evenement dat in september plaatsvindt, door de wijngaarden, met proeverijen onderweg.
Aan de Atlantische kust ligt "la forêt des Landes" met zijn grote dennenbossen, zo ver het oog reikt, en de aaneenschakeling van meren (Hourtin/Carcans, Lacanau).
De bremstruiken, vol met stekels, verlichten de heide met hun prachtige goudgele bloemen.
Verderop, aan de rand van het bekken van Arcachon, in het zuiden van het schiereiland van Lège, houden we halte voor twee nachten in Cap Ferret, aan het water van het bekken.
Het schiereiland van Lège-Cap-Ferret is een 25 km lange kuststrook die bestaat uit een tiental dorpen, alle gelegen aan de baai.
Omdat het vandaag mooi weer is, vertrekken we met de tandem in de richting van het dorp L'Herbe, via het fietspad doorheen de pijnbomen.
De Chapelle Sainte-Marie-du-Cap, bekend als de Algerijnse kapel, ten zuiden van het dorp L'Herbe is een bezoek meer dan waard. Het is het laatste overblijfsel van een uitgestrekt landgoed dat door een aannemer van openbare werken werd gebouwd na zijn terugkeer uit Algerije in 1864. Talrijke elementen weerspiegelen de invloed van de Moorse architectuur: de twee minaretten, het gebruik van de hoefijzerboog, de combinatie van het kruis en de maansikkel, de Latijnse en Arabische inscripties, de kleine keramische tegeltjes met geometrische motieven…
Het kleine oesterdorp is erg mooi, met zijn smalle straatjes die kronkelen tussen de vissers- en oesterkwekershutten. Het is rustig in dit seizoen.
Een halte in een van de hutten om oesters te proeven is een must!
Laten we nog een stukje verder fietsen, tot het einde van het schiereiland, door de oesterkwekerijen met hun typische hutten, nog verder dan de vuurtoren. Hier ontmoeten de wateren van de oceaan die van het bekken van Arcachon. Het uitzicht op de "Dune du Pilat" is subliem.
’s Avonds worden we verrast door een hagelbui.
Om Arcachon te bereiken, rijden we om het bekken heen. Dit is een kleine binnenzee van 155 km² bij vloed en 40 km² bij eb. Het circuit is ongeveer 75 km lang.
Een korte stop in de haven van Biganos, aan het zoete water van de Leyre, met zijn kleurrijke hutten in de schaduw van grote bomen. In dit seizoen, geen activiteit. Het is een spookdorp, maar wel vol charme.
In de haven van Lerros, de oesterkwekers-esplanade, met zijn hutten waar u oesters en pâté met piment d'Espelette kunt proeven met een glaasje witte wijn. Heerlijk!
Het centrum van Arcachon is verdeeld in vier wijken, genoemd naar de vier seizoenen.
Met de tandem rijden we door de Winterstad, waar rijke eigenaren in de 19e eeuw genoten van de zeelucht en de geur van pijnbomen. De geklasseerde residenties, opmerkelijk en luxueus, hebben verschillende inspiratiebronnen: Moors, neoklassiek, koloniaal... Een wandeling door de tijd.
En hier zijn we dan, op weg naar de Dune du Pilat. Het is de hoogste duin in Europa. 106,4 m hoog, 2,9 km lang en 616 m breed. Een enorme berg zand die je kunt beklimmen via de trap of, zoals wij, via de achterkant, met de voeten in het zand. Eenmaal boven is het panorama uitzonderlijk: de banc d'Arguin, het woud van de Landes, de vuurtoren van Cap-Ferret, waar we twee dagen geleden nog waren!
We overnachten op het strand van le Petit-Nice, in het bos van La Teste, een paar kilometer ten zuiden van de Pilat op de weg naar Biscarrosse.
Sanitaire halte op een camping aan het meer van Biscarrosse, waar we helemaal alleen staan.
Re: Frankrijk (5) Atlantische kust
Fantastisch!
*Rent naar bus om alvast in te pakken
*Rent naar bus om alvast in te pakken
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Frankrijk (5) Atlantische kust
Paul en Annelise,
jullie hebben de gave om ons mee te nemen in jullie fantastische beleving.
Wij genieten van de foto's die gelardeerd zijn met Paul's sausje en de leuke wetenswaardigheden.
Ondanks mijn (beroepsmatige) aversie tegen Frankrijk en alles wat daarmee samenhangt,
kan ik hier zeer van genieten..
Doe zo voort..
Groetjes Peter
jullie hebben de gave om ons mee te nemen in jullie fantastische beleving.
Wij genieten van de foto's die gelardeerd zijn met Paul's sausje en de leuke wetenswaardigheden.
Ondanks mijn (beroepsmatige) aversie tegen Frankrijk en alles wat daarmee samenhangt,
kan ik hier zeer van genieten..
Doe zo voort..
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Frankrijk (5) Atlantische kust
Ook onze groetjes aan jou en je gezinnetje vanuit Grimbergen. <;-)Multivan Generation schreef: ↑10 mei 2022, 10:29 Paul en Annelise,
jullie hebben de gave om ons mee te nemen in jullie fantastische beleving.
Wij genieten van de foto's die gelardeerd zijn met Paul's sausje en de leuke wetenswaardigheden.
Ondanks mijn (beroepsmatige) aversie tegen Frankrijk en alles wat daarmee samenhangt,
kan ik hier zeer van genieten..
Doe zo voort..
Groetjes Peter
- Jan anno NU
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Frankrijk (5) Atlantische kust
Vive La france
Ik ruik nog net niet het vers gebakken stokbrood.
Ik ruik nog net niet het vers gebakken stokbrood.