Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Electriciteit in de bus
Re: Electriciteit in de bus
Hi Markuz,
Misschien leuk en leerzaam voor de lezers als je nog even de details vermeldt zoals merk en type van de onderdelen en een prijs indicatie van je uiteindelijke installatie?
Was dat inderdaad 1700,- plus?
En hoe lang kun je nu off-grid staan?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Misschien leuk en leerzaam voor de lezers als je nog even de details vermeldt zoals merk en type van de onderdelen en een prijs indicatie van je uiteindelijke installatie?
Was dat inderdaad 1700,- plus?
En hoe lang kun je nu off-grid staan?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Electriciteit in de bus
Hoi Markuz,
Volg met veel interesse je verhaal om het misschien zelf ook toe te passen op onze bus.
Heb je al wat ervaring opgedaan met het systeem en dan voor al met het laden via de
dynamo en of je er genoeg aan hebt voor 3/4 dagen.
Bij ons zal ook de koelkast de grootste verbruiker zijn en wat laden/lampje.
Groet,
Bob.
Volg met veel interesse je verhaal om het misschien zelf ook toe te passen op onze bus.
Heb je al wat ervaring opgedaan met het systeem en dan voor al met het laden via de
dynamo en of je er genoeg aan hebt voor 3/4 dagen.
Bij ons zal ook de koelkast de grootste verbruiker zijn en wat laden/lampje.
Groet,
Bob.
Re: Electriciteit in de bus
Hallo Bob,
Ik heb zeker genoeg om 4 dagen los van de Laadpaal te staan. Met een gevulde frigo, beetje gsm opladen en elke avond 10minuutjes de lampen aan.
Het systeem staat regelmatig uit om niet altijd in laadmodus te schieten, want de handleiding zegt dat als je laad, je best de lader 3uur aangesloten laat, zodat alle cellen zich terug kunnen balanceren...
Maar eigenlijk ben ik zeer tevreden van dit systeem!
Via de apps van Victron en de batterij kan ik alles goed monitoren...
Mvg,
Mark
Ik heb zeker genoeg om 4 dagen los van de Laadpaal te staan. Met een gevulde frigo, beetje gsm opladen en elke avond 10minuutjes de lampen aan.
Het systeem staat regelmatig uit om niet altijd in laadmodus te schieten, want de handleiding zegt dat als je laad, je best de lader 3uur aangesloten laat, zodat alle cellen zich terug kunnen balanceren...
Maar eigenlijk ben ik zeer tevreden van dit systeem!
Via de apps van Victron en de batterij kan ik alles goed monitoren...
Mvg,
Mark
VW T6 TSI LWB 2017
Re: Electriciteit in de bus
Hallo Mark,
Bedankt voor je antwoord fijn te lezen dat het goed bevalt.
Mag ik vragen waar op je de dc-dc charger hebt gemonteerd op internet zie/lees je veel
verschillen.
De 1 schroeft hem op hout de ander op een plaat metaal en heb zelfs gezien dat iemand
hem op een dik stuk aluminium heeft gemonteerd voor de warmte.
Heb je tussen de wal stroom en de acculader ook nog een aardlekschakelaar
geplaatst ?
groet,
Bob.
Bedankt voor je antwoord fijn te lezen dat het goed bevalt.
Mag ik vragen waar op je de dc-dc charger hebt gemonteerd op internet zie/lees je veel
verschillen.
De 1 schroeft hem op hout de ander op een plaat metaal en heb zelfs gezien dat iemand
hem op een dik stuk aluminium heeft gemonteerd voor de warmte.
Heb je tussen de wal stroom en de acculader ook nog een aardlekschakelaar
geplaatst ?
groet,
Bob.
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Electriciteit in de bus
Dat is wel zo veilig en verplicht..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Electriciteit in de bus
Verplicht wist ik niet maar veilig moet het zeker wel zijn
zal de aardlekschakelaar er in opnemen bedankt voor de tip.
Groet,
Bob.
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Electriciteit in de bus
Hoezo verplicht? Waar staat dat en wie controleert daar op?
Re: Electriciteit in de bus
Een aardlekschakelaar is inderdaad niet verplicht in een camper maar als je 230V gebruikt in je camper dan ben je het eigenlijk wel aan jezelf en je medereizigers verplicht om zo'n ding te installeren. Safety first.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Electriciteit in de bus
Dat klopt ook als een bus Hanz. Ik hen er zelf ook een. Ik neem aan dat Peter het ook zo bedoeld heeft, maar voordat je het weet wordt de verplichting voor waar aangenomen en hebben we er weer een broodje aap bij.
Re: Electriciteit in de bus
Verplicht of niet dat weet ik niet.
Na wat zoeken op het net begrijp ik dat het gewoon veilig is dan hoeft voor
mij niet verplicht te zijn.
Als het aan sluitpunt op de camping niet goed geregeld is of goed werkt heb je
die veiligheid in je eigen bus.
Groet,
Bob.
Na wat zoeken op het net begrijp ik dat het gewoon veilig is dan hoeft voor
mij niet verplicht te zijn.
Als het aan sluitpunt op de camping niet goed geregeld is of goed werkt heb je
die veiligheid in je eigen bus.
Groet,
Bob.
- Jan anno NU
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Electriciteit in de bus
Ik doe het nu al 12 jaar zonder aardlekschakelaar in de bus.
Een beetje serieuze camping krijgt elk jaar een keuring voor zijn technische installatie.
Dus ook de stroompaal.
Je kan beter zorgen dat je elektra spullen in je bus gewoon eenvoudig en degelijk zijn uitgevoerd dan kan er weinig fout gaan.
Bij je thuis wordt toch ook niet regelmatig de aardlek aangesproken?
Zowel dan deugen je spullen niet.
Dus:
De aanwezigheid van een aardlek is echt geen kwestie van leven of dood.
Wat wel ? :
Heb je geen verstand van elektra laat het dan doen.
Een beetje serieuze camping krijgt elk jaar een keuring voor zijn technische installatie.
Dus ook de stroompaal.
Je kan beter zorgen dat je elektra spullen in je bus gewoon eenvoudig en degelijk zijn uitgevoerd dan kan er weinig fout gaan.
Bij je thuis wordt toch ook niet regelmatig de aardlek aangesproken?
Zowel dan deugen je spullen niet.
Dus:
De aanwezigheid van een aardlek is echt geen kwestie van leven of dood.
Wat wel ? :
Heb je geen verstand van elektra laat het dan doen.
Re: Electriciteit in de bus
Jan anno NU schreef: ↑06 okt 2022, 18:18 Ik doe het nu al 12 jaar zonder aardlekschakelaar in de bus.
Een beetje serieuze camping krijgt elk jaar een keuring voor zijn technische installatie.
Dus ook de stroompaal.
Niet elke camping is even serieus. Ik heb hier op het forum wel eens een foto van een stroompaal gezien waar ik zelfs met aardlekschakelaar niet aan zou gaan hangen.
Je kan beter zorgen dat je elektra spullen in je bus gewoon eenvoudig en degelijk zijn uitgevoerd dan kan er weinig fout gaan.
Dingen kunnen kapot gaan.
Bij je thuis wordt toch ook niet regelmatig de aardlek aangesproken?
Zowel dan deugen je spullen niet.
Dus je hebt de aardlekschakelaar thuis ook weggehaald?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Jan anno NU
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Electriciteit in de bus
@Hanz
Mijn thuis is gelukkig niet te vergelijken met een VW busje
Het ging er hier over of het verplicht was , dan wel noodzakelijk.
In mijn busje zit geen magnetron , vaatwasser , wasmachine, warmtepomp en noem maar op welke defect kunnen gaan en voor sluiting kunen zorgen.
Dus overdrijf niet!
Mijn thuis is gelukkig niet te vergelijken met een VW busje
Het ging er hier over of het verplicht was , dan wel noodzakelijk.
In mijn busje zit geen magnetron , vaatwasser , wasmachine, warmtepomp en noem maar op welke defect kunnen gaan en voor sluiting kunen zorgen.
Dus overdrijf niet!
Re: Electriciteit in de bus
In de NEN1010:2020 rubriek 721 Elektrische installaties in caravans en campers staat het een en ander.
o.a.:
721.415.1.101 Bij bescherming door automatische uitschakeling van de voeding moet gebruik
worden gemaakt van RCD’s met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA, die alle
actieve geleiders onderbreken.
o.a.:
721.415.1.101 Bij bescherming door automatische uitschakeling van de voeding moet gebruik
worden gemaakt van RCD’s met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA, die alle
actieve geleiders onderbreken.
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------