Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Gas en 220V volgens keuringseisen
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Gas en 220V volgens keuringseisen
Heel mooi Peter.
Dit maakt het duidelijk wat de NKC betreft. Voor wie bij de NKC wil verzekeren is dit mooie informatie.
Ik lees overigens in beide bijgevoegde documenten niets over een gasbun.
Dit maakt het duidelijk wat de NKC betreft. Voor wie bij de NKC wil verzekeren is dit mooie informatie.
Ik lees overigens in beide bijgevoegde documenten niets over een gasbun.
- Jan anno NU
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Gas en 220V volgens keuringseisen
Het is altijd goed, om de polisvoorwaarden goed door te lezen, voordat je een verzekering afsluit. Er zijn zeker verschillen.
Ik ben nu al 13 jaar met mijn busje bij de ANWB=Unigarant verzekerd. Nu beperkt casco. Geen klagen. Schades keurig en naar verwachting afgehandeld. Maar dat zegt niet zoveel. Voor mij is het voor schade, pech, hulp bij één club zitten een prettig gevoel.
Zonder daar verzekerd te zijn ben ik ook een jaar lid geweest van de NKC. Echter voor mij teveel een wittedozenclub.
Ik ben nu al 13 jaar met mijn busje bij de ANWB=Unigarant verzekerd. Nu beperkt casco. Geen klagen. Schades keurig en naar verwachting afgehandeld. Maar dat zegt niet zoveel. Voor mij is het voor schade, pech, hulp bij één club zitten een prettig gevoel.
Zonder daar verzekerd te zijn ben ik ook een jaar lid geweest van de NKC. Echter voor mij teveel een wittedozenclub.
Re: Gas en 220V volgens keuringseisen
Inmiddels al 8 jaar verzekerd bij NKC, is voor mij de voordeligste verzekering.Nu 2 x nodig gehad; 1 x inbraak in Cardiff met ingeslagen ruit en 1 x pech onderweg in NL. In beide gevallen ben ik goed geholpen en is de schade netjes vergoed. Inmiddels ook een personenauto daar verzekerd.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Re: Gas en 220V volgens keuringseisen
Ik heb ook een vergelijkbaar keuringsrapport van het CED, welke eerder in deze thread door Peter gedeeld is. Daarin staat ook nog geen vermelding over de gasbun. Echter volgens mij zijn ze strikter geworden.
Omdat nog wat verder te onderzoeken, via via een recente uitnodigingsbrief voor een taxatie / technische keuring van de NKC / CED opgesnord.
Verzekeraars eisen dat dergelijke campers aan bepaalde veiligheidseisen moeten voldoen. Deze keuring voert CED binnenkort voor u uit. De veiligheidskeuring gaat altijd in combinatie met een waarde taxatie.
Voor uw veiligheid en om de camper te kunnen verzekeren kijken wij o.a. naar de onderstaande zaken. Om de keuring soepel te kunnen uitvoeren is het verstandig dat u te controleren zaken ook alvast controleert zodat er geen afkeurpunten genoteerd moeten worden en een herkeuring noodzakelijk is.
Voor de waardebepaling zijn onder andere de volgende zaken belangrijk:
Voor de veiligheidskeuring kijken we met name naar de volgende zaken.
Elektriciteit:
Gas:
Hiermee wordt mijn eigen gevoel bevestigd, en daarmee hebben we denk ik een soort van antwoord, los van de discussie of een taxateur dit überhaupt kan beoordelen.
Ik vermoed dus dat een “Taxatie” rapport nu wat meer info bevat als een paar jaar geleden. Hoe de verzekering zoals het NKC er vervolgens mee omgaat weten we niet. De verzekeraars met taxatie / keuring lijken betreffende gas strikter geworden, of stond dit in 2017 ook al in de uitnodiging brief? Onze camper is destijds in elk geval niet op deze wijze gekeurd, maar wellicht had ik mazzel.
Een gasfles in een keukenkastje met oranje slang verbonden zonder gasbun, lijkt mij nu in 2022 als negatieve keuringspunten in een rapport terecht te komen en vermoedelijk is een all-risk NKC verzekering niet meer mogelijk in een zelfbouw camper zonder echte gasbun.
Ik zou wel eens een taxatierapport voor het NKC van 2022 willen inzien, als iemand die heeft en geanonimiseerd wil delen?
Omdat nog wat verder te onderzoeken, via via een recente uitnodigingsbrief voor een taxatie / technische keuring van de NKC / CED opgesnord.
Verzekeraars eisen dat dergelijke campers aan bepaalde veiligheidseisen moeten voldoen. Deze keuring voert CED binnenkort voor u uit. De veiligheidskeuring gaat altijd in combinatie met een waarde taxatie.
Voor uw veiligheid en om de camper te kunnen verzekeren kijken wij o.a. naar de onderstaande zaken. Om de keuring soepel te kunnen uitvoeren is het verstandig dat u te controleren zaken ook alvast controleert zodat er geen afkeurpunten genoteerd moeten worden en een herkeuring noodzakelijk is.
Voor de waardebepaling zijn onder andere de volgende zaken belangrijk:
- Bouwjaar, model, fabrikant en opties
- RDW controle van het kenteken
- De uiterlijke staat en toestand (exterieur en interieur)
- Originaliteit
- Controle van de APK keuringsdatum
- Visuele controle van de banden incl. de zogenaamde DOT code. Deze code, vaak weergegeven in een ovaal op de band, geeft de productiedatum van de band aan
Voor de veiligheidskeuring kijken we met name naar de volgende zaken.
Elektriciteit:
- Zijn er aardlekschakelaar(s) aanwezig zijn ze deugdelijke ingebouwd en hebben de stopcontact(en) randaarde
- Deugdelijke bevestiging huishoudaccu.
- Stopcontact aan de buitenzijde (blauwe stekker) met een CCE goedkeur.
Gas:
- Afgesloten kast voor de gasfles. Geen elektronica in dezelfde kast.
- Ontluchting aanwezig in de gas kast aan de onderzijde rond 40 mm. (zeer belangrijk)
- Vaste aansluiting met staal of koper naar de gasfles. Dus tussen gas kast en gastoestellen zoals koelkast, kachel, boiler etc. Geen oranje flexibele slang.
- Alleen oranje flexibele slang tussen vaste aansluiting en gasfles in de gas kast , bij voorkeur met schroefnippels.
- Gasslang in juiste conditie.
- Controle drukregelaar.
- Gasfles deugdelijk rechtop en goed gemonteerd.
- LPG flessen vulling aan de buitenzijde.
Hiermee wordt mijn eigen gevoel bevestigd, en daarmee hebben we denk ik een soort van antwoord, los van de discussie of een taxateur dit überhaupt kan beoordelen.
Ik vermoed dus dat een “Taxatie” rapport nu wat meer info bevat als een paar jaar geleden. Hoe de verzekering zoals het NKC er vervolgens mee omgaat weten we niet. De verzekeraars met taxatie / keuring lijken betreffende gas strikter geworden, of stond dit in 2017 ook al in de uitnodiging brief? Onze camper is destijds in elk geval niet op deze wijze gekeurd, maar wellicht had ik mazzel.
Een gasfles in een keukenkastje met oranje slang verbonden zonder gasbun, lijkt mij nu in 2022 als negatieve keuringspunten in een rapport terecht te komen en vermoedelijk is een all-risk NKC verzekering niet meer mogelijk in een zelfbouw camper zonder echte gasbun.
Ik zou wel eens een taxatierapport voor het NKC van 2022 willen inzien, als iemand die heeft en geanonimiseerd wil delen?
-
- Berichten: 1046
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: Gas en 220V volgens keuringseisen
Toen ik twee jaar geleden bij de NKC online verzekering afsloot voor mijn zelf gebouwde camper doka kreeg ik de dag erna een telefoontje van hun dat indien ik hem niet wilde laten taxeren en toch all riks wilde hebben ik een Bovag keuringsraport voor gas, elecktra moest opsturen.Mickel Moen schreef: ↑10 aug 2022, 11:46
Ik ben wel nieuwsgierig, waar wat staat. Dus mocht iemand dit tegenkomen, dan graag een schermafbeelding of citaat met vermelding van bron.
Ik heb hier op het forum uitgebreid over gepost maar is helaas/ natuurlijk vervallen.
Het enige wat ik schriftelijk hierover kan vinden is de toegestuurde mail met als enige inhoudt:
Hierbij ontvangt u een voorbeeld van een Bovag keuringsrapport, zoals met u besproken.
Met vriendelijke groet,
Lydia van den Hengel
Verzekeringsadviseur
De rest is alles via hun chat of telefoon gegaan.
En ook nu blijkt weer: Doe al je communicatie met je verzekering over de mail of laat je chat/telefoonafspraken via de mail bevestigen.
-
- Berichten: 1046
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: Gas en 220V volgens keuringseisen
Ha ha speurneus, heb ik gisteravond naar zitten zoeken.
Maar na dit alles te hebben gelezen mogen jullie niet denken dat het er alleen bij de NKC zo toegaat.
Ik ben er 20 jaar altijd goed geholpen op wat misverstanden uit de link na.
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Gas en 220V volgens keuringseisen
Even terug naar het openingsbericht:
Ook de volgende uitspraak, betreft neem ik aan dan alleen de NKC?
Wat de NKC betreft is dit nu wel duidelijk, maar ik heb nog niets gelezen over andere verzekeraars.Ook op dit forum kom ik steeds strengere regels tegen die gelden voor zelfbouw campers, als je die allrisk wilt verzekeren. de NKC (maar ook andere verzekeraars) eisen een Bovag keuringsrapport.
Ook de volgende uitspraak, betreft neem ik aan dan alleen de NKC?
Een eis waar ik tegenaan loop is bijvoorbeeld dat de gasinstallatie vanaf 2023 volgens de Duitse G607 norm moet worden aangelegd.
Re: Gas en 220V volgens keuringseisen
Bij Camperverzekerd wordt bij taxatie gekeken naar leeftijd van gasslang en drukregelaar en naar de leeftijd van de banden. Bij mijn laatste taxatie moest ik de banden vervangen die toen 7 jaar oud waren. Ze hadden voor de APK nog ruim voldoende profiel maar inderdaad wel wat droogtescheurtjes dus ik had daar geen moeite mee. De gasslang en drukregelaar had ik net zelf al vervangen vanwege de einddatum op de slang.
Over gasbun en elektrische installatie is niet gesproken maar ik denk dat ze daar bij een originele Westfalia geen punt van maken. Ik heb zelf geen ervaring hoe dat bij zelfbouw is en kan op hun website daar ook niets over vinden.
Over gasbun en elektrische installatie is niet gesproken maar ik denk dat ze daar bij een originele Westfalia geen punt van maken. Ik heb zelf geen ervaring hoe dat bij zelfbouw is en kan op hun website daar ook niets over vinden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Gas en 220V volgens keuringseisen
Ook bij mij is er door de taxateur voor de verzekering (NKC) niet gekeken naar de gasinstalatie.
Ik heb wel een gasbun gemaakt en de gasinstalatie is afgeperst.
Je zit per slot van rekening wel met een gastank binnen in je auto.
Dat heeft meer te maken met mijn eigen gevoel van veiligheid dan de wel of niet noodzakelijkheid voor een verzekering.
Ik heb wel een gasbun gemaakt en de gasinstalatie is afgeperst.
Je zit per slot van rekening wel met een gastank binnen in je auto.
Dat heeft meer te maken met mijn eigen gevoel van veiligheid dan de wel of niet noodzakelijkheid voor een verzekering.