Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
Beste weetjewellers,
Ik sta op het punt een T5 California uit 2008, euro 4, 2.5tdi - 175 pk, 6 versnellingen met 250K km op de teller te gaan kopen voor rond de 30K.
Idee is dat deze nog een jaar of 15 mee mag gaan (lees rond de 200K km).
Ik ben zelf weinig handig met auto's maar heb wel een kleine garagist in de buurt die van vw en audi zijn specialiteit heeft gemaakt (hij onderhoudt ook mijn Audi A6 uit 1996).
Is dit een verstandige koop of kan ik mijn budget van tussen de 30 en 35K beter aan een ander model besteden (en welke dan ;-)).
Dank voor jullie tips.
Ik sta op het punt een T5 California uit 2008, euro 4, 2.5tdi - 175 pk, 6 versnellingen met 250K km op de teller te gaan kopen voor rond de 30K.
Idee is dat deze nog een jaar of 15 mee mag gaan (lees rond de 200K km).
Ik ben zelf weinig handig met auto's maar heb wel een kleine garagist in de buurt die van vw en audi zijn specialiteit heeft gemaakt (hij onderhoudt ook mijn Audi A6 uit 1996).
Is dit een verstandige koop of kan ik mijn budget van tussen de 30 en 35K beter aan een ander model besteden (en welke dan ;-)).
Dank voor jullie tips.
Re: T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
Onderhoud bekend en heb je wel eens op het kenteken gecheckt naar de historie, geen WOK of andere schades?
Gebruik eens de Finnik App bijvoorbeeld
Gebruik eens de Finnik App bijvoorbeeld
Re: T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
De 174 pk motor heeft geen beste reputatie. Lees je wat dat betreft eerst heel goed in op dit forum.
Tip: gebruik de zoekfunctie (rechts boven op je scherm, in het donkerblauwe deel).
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Tip: gebruik de zoekfunctie (rechts boven op je scherm, in het donkerblauwe deel).
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
Dag Charles, dank voor de tip. Ik kom vooral minder goede verhalen tegen van de 174pk automaat. In dit geval betreft het een 6-bak handgeschakeld. Daarover kan ik nog niet echt wat vinden. Wellicht een suggestie?
Groet Arjen
Re: T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
Om misverstanden te voorkomen is deze post door mij weggehaald. Had twee verschillende motoren door elkaar gehaald. Sorry.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 08 dec 2022, 07:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
Jasper, haal jij niet de 2.5 tdi 175 pk en de latere 2 liter 180 pk biturbo door elkaar?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
Dat is idd een heel andere motor met ook andere problemen.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Re: T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
Oeps, jullie hebben natuurlijk gelijk. Sorry voor de verwarring.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
In dat geval ben ik klaarblijkelijk niet goed op de hoogte.
Ik dacht dat alle motoren in de 174 pk klasse (en hoger) een pot nat waren.
Excuses voor de desinformatie
Mvg,
Charles
Ik dacht dat alle motoren in de 174 pk klasse (en hoger) een pot nat waren.
Excuses voor de desinformatie
Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
- Multivan Generation
- Berichten: 34187
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
2,5 TDI is een 5 cilinder met pompverstuivers Euro 3 en 4,
deze zijn gevoeliger voor uitgesleten verstuivergaten, roetfilters vol, turbo's (venen-verstelling die vast zit door roet) defect,
aandrijfassen versleten vertanding, de loopcultuur is minder, zeker bij een koude motor, koppel komt wat bruut in.
Interkoelers willen uit elkaar vallen/lekken, roetfilters: het binnenmateriaal wil wel eens los laten en de uitlaatgasstroom blokkeren.
2.0 TDI is een 4 cilinder met commonrail en euro 5 of nieuwer(T6)
Deze hebben een mooiere stillere loopcultuur, koppel lijkt minder te zijn, maar dit gevoel komt omdat het veel smoother in komt.
Roetfilters werken ook veel beter, in het interieur is deze motor ook stiller.
De 140 pk CAAC is een probleemloze motor, de 180pk BITDI (alsmede de 199pk BITDI in de T6) zijn wat zorgenkindjes (eufemisme).
De laatste 2 zijn bi-turbo motoren met de tendens om veel heter te lopen, EGR koelers die in het eerste geval intern wat van hun materiaal verliezen, wat in de motorolie terecht komt, met grote motorreparaties tot gevolg.
Ik zou een T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km geen verstandige keus vinden.
Te oud, de gevoelig en te duur.
Misschien verstandig om budget te sparen en om te kijken naar een goede omgebouwde buscamper op basis van een T5-GP of nieuwer met de 2.0 TDI motor met 140 pk of 150 pk(T6).
Groeten Peter
deze zijn gevoeliger voor uitgesleten verstuivergaten, roetfilters vol, turbo's (venen-verstelling die vast zit door roet) defect,
aandrijfassen versleten vertanding, de loopcultuur is minder, zeker bij een koude motor, koppel komt wat bruut in.
Interkoelers willen uit elkaar vallen/lekken, roetfilters: het binnenmateriaal wil wel eens los laten en de uitlaatgasstroom blokkeren.
2.0 TDI is een 4 cilinder met commonrail en euro 5 of nieuwer(T6)
Deze hebben een mooiere stillere loopcultuur, koppel lijkt minder te zijn, maar dit gevoel komt omdat het veel smoother in komt.
Roetfilters werken ook veel beter, in het interieur is deze motor ook stiller.
De 140 pk CAAC is een probleemloze motor, de 180pk BITDI (alsmede de 199pk BITDI in de T6) zijn wat zorgenkindjes (eufemisme).
De laatste 2 zijn bi-turbo motoren met de tendens om veel heter te lopen, EGR koelers die in het eerste geval intern wat van hun materiaal verliezen, wat in de motorolie terecht komt, met grote motorreparaties tot gevolg.
Ik zou een T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km geen verstandige keus vinden.
Te oud, de gevoelig en te duur.
Misschien verstandig om budget te sparen en om te kijken naar een goede omgebouwde buscamper op basis van een T5-GP of nieuwer met de 2.0 TDI motor met 140 pk of 150 pk(T6).
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
Je moet er maar geluk mee hebben , met die motoren .awie schreef: ↑07 dec 2022, 09:10 Beste weetjewellers,
Ik sta op het punt een T5 California uit 2008, euro 4, 2.5tdi - 175 pk, 6 versnellingen met 250K km op de teller te gaan kopen voor rond de 30K.
Idee is dat deze nog een jaar of 15 mee mag gaan (lees rond de 200K km).
Ik ben zelf weinig handig met auto's maar heb wel een kleine garagist in de buurt die van vw en audi zijn specialiteit heeft gemaakt (hij onderhoudt ook mijn Audi A6 uit 1996).
Is dit een verstandige koop of kan ik mijn budget van tussen de 30 en 35K beter aan een ander model besteden (en welke dan ;-)).
Dank voor jullie tips.
Sommigen draaien +500.000km , andere halen amper 150.000km ...
Die motoren zijn vooral gevoelig aan o.a. uitgeslagen verstuivergaten ( dan kan er diesel in de motorolie komen : slechte smering , kostelijke herstelling) , of versleten nokkenassen . Als je de olievuldop verwijderd bij draaiende motor , en je hoort een kletterend geluid uit die vulpijp , dan is de kans heel groot dat de nokkenas aan zijn einde zit .
De T5.1 met de 2.0tdi met enkele turbo (140pk) is een veel veiligere motorkeuze (ik denk vanaf 2014?) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
Of je moet al geluk hebben dat er op de 2.5tdi al een verstuiverbrug en nw. Nokkenas met stoters is gemonteerd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
Ik zou voor een zo recent mogelijke gaan, in ieder geval vanaf 2010 (de facelift / GP / 5.2). Minder gauw milieuproblematiek, dat gaat alleen maar meer worden de komende jaren. Ook in Nederland.
Al eens aan een California Beach gedacht? Daar kun je met weinig moeite (zelf) een volwaardige camper van maken. Wel een handbediend hefdak, maar die zijn veel minder storingsgevoelig dan de elektrisch bediende daken. In Duitsland te vinden ruim binnen je budget (komen wel invoerkosten bij).
Ik las in je andere topic dat je er 15 jaar en 2 ton km mee wilt gaan doen. Dan maakt het aan de eind van de rit qua afschrijving denk ik niet heel uit of je een originele VW camper of niet.
Al eens aan een California Beach gedacht? Daar kun je met weinig moeite (zelf) een volwaardige camper van maken. Wel een handbediend hefdak, maar die zijn veel minder storingsgevoelig dan de elektrisch bediende daken. In Duitsland te vinden ruim binnen je budget (komen wel invoerkosten bij).
Ik las in je andere topic dat je er 15 jaar en 2 ton km mee wilt gaan doen. Dan maakt het aan de eind van de rit qua afschrijving denk ik niet heel uit of je een originele VW camper of niet.
Re: T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
Misschien is dit iets:
https://link.marktplaats.nl/m1907424937?
Geen fabriekscamper, maar wel een T6 California inbouw.
Ik ken de verkoper niet, dus ook geen binding mee.
https://link.marktplaats.nl/m1907424937?
Geen fabriekscamper, maar wel een T6 California inbouw.
Ik ken de verkoper niet, dus ook geen binding mee.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T5 Cali, 2008, euro 4, 2.5tdi, 175pk 250k km verstandige keus?
Leuke camper, ook erg leuk interieur, doet me een beetje aan vroeger denken, die Schotse ruit.
Staat niet bij welke 2 liter motor er in zit, dat zou wel een aandachtspunt zijn.
Staat niet bij welke 2 liter motor er in zit, dat zou wel een aandachtspunt zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008