Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 California Motor ombouwen of inbouw over zetten
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 12 nov 2015, 08:43
T4 California Motor ombouwen of inbouw over zetten
Hoi Allemaal,
Mijn T4 California uit 1991 gebruikt tegenwoordig 1l olie op 250km en de dieselpomp lek ook nog dus er moet een nieuwe motor in. Ik wil zoals vaak op dit forum geadviseerd graag en upgrade naar een TDI. Het interieur en de carrosserie zijn nog prima een paar puntjes roest die ik ieder paar jaar bij werk.
1) Op zoek naar een Donor bus, kom ik wat bussen tegen waarvan ik denk, die carrosserie kan wel eens beter zijn. (Klopt dat, is een 2002 wijsneus in dezelfde staat qua roest als een 1991 (hoog logo ;-) toch beter qua fabricage?
2) Ik twijfel nu. Mijn garage wil voor 3000,- de ombouw doen als ik een donor vind, maar ik vroeg me af of ik iemand kan vinden die de ombouw voor een vergelijkbare prijs zou kunnen overzetten (inclusief westfalia hefdak, standkachel, electronica, isolatie etc.). Heeft iemand een of /waar / door wie ik dat zou kunnen laten doen?
Ik heb het geld wel maar niet de plaats en tijd om het zelf te doen dus dat is voor mij geen optie.
Ik hoor graag wat jullie er van denken en dan vooral waarom.
Mijn T4 California uit 1991 gebruikt tegenwoordig 1l olie op 250km en de dieselpomp lek ook nog dus er moet een nieuwe motor in. Ik wil zoals vaak op dit forum geadviseerd graag en upgrade naar een TDI. Het interieur en de carrosserie zijn nog prima een paar puntjes roest die ik ieder paar jaar bij werk.
1) Op zoek naar een Donor bus, kom ik wat bussen tegen waarvan ik denk, die carrosserie kan wel eens beter zijn. (Klopt dat, is een 2002 wijsneus in dezelfde staat qua roest als een 1991 (hoog logo ;-) toch beter qua fabricage?
2) Ik twijfel nu. Mijn garage wil voor 3000,- de ombouw doen als ik een donor vind, maar ik vroeg me af of ik iemand kan vinden die de ombouw voor een vergelijkbare prijs zou kunnen overzetten (inclusief westfalia hefdak, standkachel, electronica, isolatie etc.). Heeft iemand een of /waar / door wie ik dat zou kunnen laten doen?
Ik heb het geld wel maar niet de plaats en tijd om het zelf te doen dus dat is voor mij geen optie.
Ik hoor graag wat jullie er van denken en dan vooral waarom.
Re: T4 California Motor ombouwen of inbouw over zetten
Zo.. dat is een goed voornemen voor 2023..
Het is een beetje een dooddoener maar ik zou naar Ismet in Vijfhuizen gaan. Wij hebben onze AAB laten reviseren bij een T4 specialist en uit-/terugbouwen bij een "gewone" garage maar de kennis ontbrak en de prijs was er ook naar (vele extra uren en gedoe erna).
Later pas Ismet ontdekt. Die bleek voor hetzelfde geld een Tdi gedaan te kunnen hebben.. als voorbeeld 2 jaar geleden hebben ze in 9u m'n hele blok eruit gehaald, bak eraf, carter etc eraf, kop gelicht, zuigerstang vervangen, distributie set (en aanverwante spullen) gedaan boel teruggebouwd etc in een bizarre 9u werk. Erna was de bus genezen van alle kwaaltjes die kwamen na de revisie. Siendsdien was ik overtuigd.. ze leken we de F1 en het werkt ook nog (steeds).
Ook hebben zij m.b.t. het interieur veel kennis van deze bus dus je hebt geen gedoe met prutswerk omdat ze het niet weten. Heb meermaals gezien dat ze hele bussen demonteren en weer terugbouwen, meestal ivm roest maar omzetten naar een andere bus kan dus ook dan.
Als ik jouw verhaal lees zou ik voor een goed (misschien wel revisie zelfs?) Tdi blok gaan en de eigen carrosserie houden. Denk meest voordelig en je kent de bus verder goed en die is blijkbaar goed.
Het is een beetje een dooddoener maar ik zou naar Ismet in Vijfhuizen gaan. Wij hebben onze AAB laten reviseren bij een T4 specialist en uit-/terugbouwen bij een "gewone" garage maar de kennis ontbrak en de prijs was er ook naar (vele extra uren en gedoe erna).
Later pas Ismet ontdekt. Die bleek voor hetzelfde geld een Tdi gedaan te kunnen hebben.. als voorbeeld 2 jaar geleden hebben ze in 9u m'n hele blok eruit gehaald, bak eraf, carter etc eraf, kop gelicht, zuigerstang vervangen, distributie set (en aanverwante spullen) gedaan boel teruggebouwd etc in een bizarre 9u werk. Erna was de bus genezen van alle kwaaltjes die kwamen na de revisie. Siendsdien was ik overtuigd.. ze leken we de F1 en het werkt ook nog (steeds).
Ook hebben zij m.b.t. het interieur veel kennis van deze bus dus je hebt geen gedoe met prutswerk omdat ze het niet weten. Heb meermaals gezien dat ze hele bussen demonteren en weer terugbouwen, meestal ivm roest maar omzetten naar een andere bus kan dus ook dan.
Als ik jouw verhaal lees zou ik voor een goed (misschien wel revisie zelfs?) Tdi blok gaan en de eigen carrosserie houden. Denk meest voordelig en je kent de bus verder goed en die is blijkbaar goed.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 12 nov 2015, 08:43
Re: T4 California Motor ombouwen of inbouw over zetten
Bedankt Timy,
Ik heb hem gesproken maar ook hij moest nog een donor zoeken om dat te kunnen doen. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij t4heaven.com in Oirschot (nabij Eindhoven en daarmee wat meer in de buurt voor mij). Die had een paar complete ombouw motoren op voorraad en heeft er al een aantal gedaan dus het wordt een 104pk TDI inbouwen en meteen chip tunen om voor beperkte kosten wat extra PKtjes er uit te halen.
Ik heb hem gesproken maar ook hij moest nog een donor zoeken om dat te kunnen doen. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij t4heaven.com in Oirschot (nabij Eindhoven en daarmee wat meer in de buurt voor mij). Die had een paar complete ombouw motoren op voorraad en heeft er al een aantal gedaan dus het wordt een 104pk TDI inbouwen en meteen chip tunen om voor beperkte kosten wat extra PKtjes er uit te halen.
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 California Motor ombouwen of inbouw over zetten
Dan hoop ik dat de remmen meteen ook aangepast worden op de verdubbeling van het vermogen ? (naar bvb de 4 schijfremmen van de TDI ipv die trommeltjes van de '91-er )heidienjoost schreef: ↑02 jan 2023, 19:55 Bedankt Timy,
Ik heb hem gesproken maar ook hij moest nog een donor zoeken om dat te kunnen doen. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij t4heaven.com in Oirschot (nabij Eindhoven en daarmee wat meer in de buurt voor mij). Die had een paar complete ombouw motoren op voorraad en heeft er al een aantal gedaan dus het wordt een 104pk TDI inbouwen en meteen chip tunen om voor beperkte kosten wat extra PKtjes er uit te halen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T4 California Motor ombouwen of inbouw over zetten
Hier nog wat meer info bij inbouw van een andere motor.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... et-de-rdw/
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... et-de-rdw/
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
- Jan anno NU
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: T4 California Motor ombouwen of inbouw over zetten
Goede opmerking PascalPascal-141 schreef: ↑03 jan 2023, 08:21Dan hoop ik dat de remmen meteen ook aangepast worden op de verdubbeling van het vermogen ? (naar bvb de 4 schijfremmen van de TDI ipv die trommeltjes van de '91-er )heidienjoost schreef: ↑02 jan 2023, 19:55 Bedankt Timy,
Ik heb hem gesproken maar ook hij moest nog een donor zoeken om dat te kunnen doen. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij t4heaven.com in Oirschot (nabij Eindhoven en daarmee wat meer in de buurt voor mij). Die had een paar complete ombouw motoren op voorraad en heeft er al een aantal gedaan dus het wordt een 104pk TDI inbouwen en meteen chip tunen om voor beperkte kosten wat extra PKtjes er uit te halen.
Zelfs de standaard schijfremmen van onze bus zijn net aan vindt ik.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 12 nov 2015, 08:43
Re: T4 California Motor ombouwen of inbouw over zetten
@lutra, bedankt voor te Tip, maar onze bus staat op Engels kenteken omdat we in Londen wonen. Al had t4Heaven al meteen aangeboden dit te regelen met de RDW.
@Jan & @Pascal,
Op zich een goed punt, ik heb ook altijd gevonden dat de remmen net aan waren. Echter, is het ook weer zo dat de bus al 140 kmph reed (wind mee) dus dat hij niet sneller gaat zijn dan voorheen, behalve bult op. Iig met mij achter het stuur. Ook zal het minder lang duren om op snelheid te komen dus ik ben er niet heel bang voor, al ga ik een kijken wat de kosten zijn.
@Jan & @Pascal,
Op zich een goed punt, ik heb ook altijd gevonden dat de remmen net aan waren. Echter, is het ook weer zo dat de bus al 140 kmph reed (wind mee) dus dat hij niet sneller gaat zijn dan voorheen, behalve bult op. Iig met mij achter het stuur. Ook zal het minder lang duren om op snelheid te komen dus ik ben er niet heel bang voor, al ga ik een kijken wat de kosten zijn.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 California Motor ombouwen of inbouw over zetten
Met een gechipte 102 pk TDI is 170km/u normaal gesproken geen probleem.
De voorgestelde remmen upgrade meenemen is een must voor wat betreft extra veiligheid.
Zie ook op mijn website onder remmen..
http://www.eldiape.com/remmen/remmen.htm
Was echt een groot verschil. Ik zou meteen die extra stap nemen en gaan voor rondom schijven.
Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
De voorgestelde remmen upgrade meenemen is een must voor wat betreft extra veiligheid.
Zie ook op mijn website onder remmen..
http://www.eldiape.com/remmen/remmen.htm
Was echt een groot verschil. Ik zou meteen die extra stap nemen en gaan voor rondom schijven.
Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...