Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Welk type 2e accu af-fabriek?
- destrijdbijl
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
- Locatie: Bergen
Welk type 2e accu af-fabriek?
In mijn T5 zit af-fabriek een 2e accu onder de bestuurdersstoel. Op dit moment staat daar een AGM accu.
Weet iemand welk type (agm of lood) er af-fabriek geleverd werd? Dit lijkt mij relevant ivm het laden van deze 2e accu.
Weet iemand welk type (agm of lood) er af-fabriek geleverd werd? Dit lijkt mij relevant ivm het laden van deze 2e accu.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Re: Welk type 2e accu af-fabriek?
AGM Varta 7P0 915 105A
12V 75Ah 420A
Groet Eurocook
12V 75Ah 420A
Groet Eurocook
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Re: Welk type 2e accu af-fabriek?
waar zie jij de relevantie tussen het laden en 'af fabriek accu' ? Ik heb 2st. 95ah varta accu's erin onder bestuurder en bijrijder. Dat werkt ook al 15 jaar zo icm de 180A dynamodestrijdbijl schreef: ↑17 mar 2023, 17:07 Weet iemand welk type (agm of lood) er af-fabriek geleverd werd? Dit lijkt mij relevant ivm het laden van deze 2e accu.
Groet, Ronald
- destrijdbijl
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
- Locatie: Bergen
Re: Welk type 2e accu af-fabriek?
Een laadapparaat heeft bijvoorbeeld verschillende "programma's" voor beide accu-typen. Hoe de (180A) dynamo + elektronica ermee omgaat weet ik niet precies maar ik kan me voorstellen dat het verstandig is om er een origineel type in te hebben.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Re: Welk type 2e accu af-fabriek?
Bij een normale loodaccu (dus geen AGM of gel) wordt tijdens het laden knalgas gevormd dat explosief is. Dit soort accu's moet daarom altijd in een geventileerde ruimte staan. Dus niet geschikt onder een stoel in de auto.destrijdbijl schreef: ↑17 mar 2023, 17:07 Weet iemand welk type (agm of lood) er af-fabriek geleverd werd? Dit lijkt mij relevant ivm het laden van deze 2e accu.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- destrijdbijl
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
- Locatie: Bergen
Re: Welk type 2e accu af-fabriek?
Klopt, er zijn tegenwoordig gelukkig veel "gesealde/onderhoudsvrije" accu's te koop welke geschikt zijn voor inbouw.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Re: Welk type 2e accu af-fabriek?
Of je sluit je slangetje naar buiten toe aan dat je gas netjes afvoert. origineel VW bij mijn T5.
Groet, Ronald
Re: Welk type 2e accu af-fabriek?
en dat is de varta dus niet en daarom heeft VW dat gas-afvoerslangetje onder de stoel door de vloer heen.destrijdbijl schreef: ↑17 mar 2023, 21:17 Klopt, er zijn tegenwoordig gelukkig veel "gesealde/onderhoudsvrije" accu's te koop welke geschikt zijn voor inbouw.
Groet, Ronald
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Welk type 2e accu af-fabriek?
Buiten slangetjes e.d. door de vloer.destrijdbijl schreef: ↑17 mar 2023, 17:07 In mijn T5 zit af-fabriek een 2e accu onder de bestuurdersstoel. Op dit moment staat daar een AGM accu.
Weet iemand welk type (agm of lood) er af-fabriek geleverd werd? Dit lijkt mij relevant ivm het laden van deze 2e accu.
Wat de relevantie betreft. Ik sorteer al vast maar wat voor, want de eigenlijke vraag is mij niet duidelijk.
Het is zeker goed om te weten, wat voor type accu er in de bus ligt.
Maar………
Het verhaal, dat AGM altijd op een hogere spanning dan andere loodzuuraccu’s geladen moet worden, zit voor mij in de categorie “broodje aap”.
Een AGM MOET niet, maar KAN op een hogere spanning geladen worden. Het voordeel daarvan is dat deze eerder vol is. Maar gewoon laden met de spanning van de dynamo 14,4V is uitstekend.
Daarentegen KAN een AGM flink ontladen worden, tot wel 40%, maar heeft als voorwaarde, dat deze weer zo snel mogelijk vol geladen MOET worden.
Dat KAN, geeft dus aan, dat een AGM diep ontladen KAN worden, zonder meteen kapot te gaan.
Bevorderlijk voor de levensduur is het niet.
Ik houd zelf aan, Max tot 75% SOC ontladen en zo snel mogelijk weer naar 100%.
Dus als er nu een AGM in staat. Mooi laten zitten, met inachtneming van bovenstaande.
- destrijdbijl
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
- Locatie: Bergen
Re: Welk type 2e accu af-fabriek?
Dank voor je heldere reactie. Ik had verwacht dat de laadkarakteristieken voor de 2e accu allicht specifiek voor een originele (AGM begrijp ik) accu zou zijn. Dit blijkt dus niet zo te zijn.
Weer wat wijzer :-) en ga een verse AGM bestellen.
Weer wat wijzer :-) en ga een verse AGM bestellen.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
- destrijdbijl
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
- Locatie: Bergen
Re: Welk type 2e accu af-fabriek?
Dit zal voornamelijk van toepassing zijn bij het laden met een lader. Het zal toch niet voor niets zijn dat veel fabrikanten specifieke laadprogramma's bedenken. Het gaat dan met name om het volledig "vol" krijgen van de accu, en niet zo zeer de tijd dat het in beslag neemt lijkt mij.Het verhaal, dat AGM altijd op een hogere spanning dan andere loodzuuraccu’s geladen moet worden, zit voor mij in de categorie “broodje aap”.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
- krekwakwol
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Welk type 2e accu af-fabriek?
Om Geert zijn advies nog even te bevestigen, plaats ik nog even een reactie van de Victron dealer Blue Power, die ze mij gestuurd hebben naar aanleiding van een vraag die ik gesteld heb over het laden van AGM accu's via de zonnepanelen.Mickel Moen schreef: ↑17 mar 2023, 23:45Buiten slangetjes e.d. door de vloer.destrijdbijl schreef: ↑17 mar 2023, 17:07 In mijn T5 zit af-fabriek een 2e accu onder de bestuurdersstoel. Op dit moment staat daar een AGM accu.
Weet iemand welk type (agm of lood) er af-fabriek geleverd werd? Dit lijkt mij relevant ivm het laden van deze 2e accu.
Wat de relevantie betreft. Ik sorteer al vast maar wat voor, want de eigenlijke vraag is mij niet duidelijk.
Het is zeker goed om te weten, wat voor type accu er in de bus ligt.
Maar………
Het verhaal, dat AGM altijd op een hogere spanning dan andere loodzuuraccu’s geladen moet worden, zit voor mij in de categorie “broodje aap”.
Een AGM MOET niet, maar KAN op een hogere spanning geladen worden. Het voordeel daarvan is dat deze eerder vol is. Maar gewoon laden met de spanning van de dynamo 14,4V is uitstekend.
Daarentegen KAN een AGM flink ontladen worden, tot wel 40%, maar heeft als voorwaarde, dat deze weer zo snel mogelijk vol geladen MOET worden.
Dat KAN, geeft dus aan, dat een AGM diep ontladen KAN worden, zonder meteen kapot te gaan.
Bevorderlijk voor de levensduur is het niet.
Ik houd zelf aan, Max tot 75% SOC ontladen en zo snel mogelijk weer naar 100%.
Dus als er nu een AGM in staat. Mooi laten zitten, met inachtneming van bovenstaande.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- destrijdbijl
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
- Locatie: Bergen
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Welk type 2e accu af-fabriek?
We hebben het hier over consumenten loodzuuraccu’s.
Zeker er zijn zeer speciale accu’s en ook zeer specifieke toepassingen, die voor een optimaal gebruik specifieke eisen stellen aan het laden. Daar heb je dan ook speciale laders voor. Daar hebben we het niet over.
Een doorsnee AGM kan gewoon op de reguliere spanning van een dynamo van 14,4V geladen worden.
Moderne acculaders hebben naast deze laadspanning van 14,4V die je voor iedere loodzuuraccu gebruiken kunt ook een stand van 14,7V die specifiek voor AGM gebruik bedoeld is. Met name als de accu diep ontladen is, heeft dit de voorkeur, omdat de accu dan eerder vol is. Hetzelfde geldt voor solarladers.
Waar je echter wel op moet letten bij AGM, is dat na ontladen de accu weer spoedig geladen wordt. Te lang gedeeltelijk ontladen laten staan, zal de levensduur aanzienlijk bekorten.
Dit gevaar doet zich bijvoorbeeld voor als je een campertje hebt, een flink beroep doet op de accu, vervolgens een rit doet waarbij geladen wordt op de dynamo. Is deze rit te kort, wordt de accu niet volledig geladen. Gebeurt dit regelmatig omdat je wel iedere dag rijdt, maar niet lang genoeg, dan loop je de kans dat de accu geen lang leven beschoren is.
Dan is het aan te raden, regelmatig aan de paal te gaan en de accu een nacht met een acculader weer even helemaal vol te laden. Dat kan dan eventueel met 14,7V. Hetzelfde geldt voor solarladers, maar dan overdag natuurlijk.
Is de koppeling tussen startaccu (dynamo) en hh- accu bidirectioneel moet dit juist weer niet, omdat dan de startaccu ook die spanning van 14,7V voor zijn kiezen krijgt. Tenzij de startaccu ook een AGM is.
Heb je een bidirectioneel relais zoals een Cyrix, dan is het aan te bevelen, om een schakelaar in de massa aan te brengen, zodat je het relais manueel kunt ontkoppelen, indien je met 14,7V wilt laden.
Het is verder altijd aan te bevelen, dat je de hh-accu op een of andere manier kunt monitoren. Het mooiste en makkelijkst is dit met een goede accumonitor als de BMV van Victron.
Voor meer zie mijn blog, link hieronder.
Zeker er zijn zeer speciale accu’s en ook zeer specifieke toepassingen, die voor een optimaal gebruik specifieke eisen stellen aan het laden. Daar heb je dan ook speciale laders voor. Daar hebben we het niet over.
Een doorsnee AGM kan gewoon op de reguliere spanning van een dynamo van 14,4V geladen worden.
Moderne acculaders hebben naast deze laadspanning van 14,4V die je voor iedere loodzuuraccu gebruiken kunt ook een stand van 14,7V die specifiek voor AGM gebruik bedoeld is. Met name als de accu diep ontladen is, heeft dit de voorkeur, omdat de accu dan eerder vol is. Hetzelfde geldt voor solarladers.
Waar je echter wel op moet letten bij AGM, is dat na ontladen de accu weer spoedig geladen wordt. Te lang gedeeltelijk ontladen laten staan, zal de levensduur aanzienlijk bekorten.
Dit gevaar doet zich bijvoorbeeld voor als je een campertje hebt, een flink beroep doet op de accu, vervolgens een rit doet waarbij geladen wordt op de dynamo. Is deze rit te kort, wordt de accu niet volledig geladen. Gebeurt dit regelmatig omdat je wel iedere dag rijdt, maar niet lang genoeg, dan loop je de kans dat de accu geen lang leven beschoren is.
Dan is het aan te raden, regelmatig aan de paal te gaan en de accu een nacht met een acculader weer even helemaal vol te laden. Dat kan dan eventueel met 14,7V. Hetzelfde geldt voor solarladers, maar dan overdag natuurlijk.
Is de koppeling tussen startaccu (dynamo) en hh- accu bidirectioneel moet dit juist weer niet, omdat dan de startaccu ook die spanning van 14,7V voor zijn kiezen krijgt. Tenzij de startaccu ook een AGM is.
Heb je een bidirectioneel relais zoals een Cyrix, dan is het aan te bevelen, om een schakelaar in de massa aan te brengen, zodat je het relais manueel kunt ontkoppelen, indien je met 14,7V wilt laden.
Het is verder altijd aan te bevelen, dat je de hh-accu op een of andere manier kunt monitoren. Het mooiste en makkelijkst is dit met een goede accumonitor als de BMV van Victron.
Voor meer zie mijn blog, link hieronder.
- destrijdbijl
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
- Locatie: Bergen
Re: Welk type 2e accu af-fabriek?
Helder verhaal. Victron BMV ligt al klaar :-)
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper