Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Werkbus klaar maken voor werk en privé
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
De hitteschilden heb ik onder de bus uitgehaald, en wilde deze weer klaar maken voor de volgende 23 jaar
Eerst met thinner de zichtkant schoon gemaakt, welke helemaal onder de tectyl was gespoten, en dus goed geconserveerd was.
De bovenzijde van het schild was niet geconserveerd en dus behoorlijk aangeroerd, maar lang niet door.
Deze moest dus eerst gestraald worden, en daarna gaan ze door naar de verzinkerij.
Omdat het stralen steeds moeizamer ging, vanwege vocht in de perslucht, en dus straalgrit wat gaat klonteren, heb ik een luchtdroger gekocht.
Dit werkt echt helemaal super, je merkt gelijk dat de lucht veel droger is en het straalgrit niet meer aan elkaar koekt.
Het schakelmechanisme wil ik ook nog helemaal schoon en fris hebben, met nieuwe lageringen.
Dus snel onder de bus uit halen en stralen en wegbrengen.
Eerst met thinner de zichtkant schoon gemaakt, welke helemaal onder de tectyl was gespoten, en dus goed geconserveerd was.
De bovenzijde van het schild was niet geconserveerd en dus behoorlijk aangeroerd, maar lang niet door.
Deze moest dus eerst gestraald worden, en daarna gaan ze door naar de verzinkerij.
Omdat het stralen steeds moeizamer ging, vanwege vocht in de perslucht, en dus straalgrit wat gaat klonteren, heb ik een luchtdroger gekocht.
Dit werkt echt helemaal super, je merkt gelijk dat de lucht veel droger is en het straalgrit niet meer aan elkaar koekt.
Het schakelmechanisme wil ik ook nog helemaal schoon en fris hebben, met nieuwe lageringen.
Dus snel onder de bus uit halen en stralen en wegbrengen.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Hitteschild en delen van het schakelmechanisme liggen bij de verzinkerij, nadat ik ze schoongemaakt en gestraald heb.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Stralen gaat weer super lekker met de luchtdroger er bij tussen.
Terug van de verzinkerij ziet het er anders uit.
Alles glimt weer.
Terug van de verzinkerij ziet het er anders uit.
Alles glimt weer.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Vanavond even gekeken naar de nieuwe 27 mm stabilisator.
Ik heb geprobeerd er een gat in te boren, zodat ik de orginele 27 mm verbindingsstangen tussen kan zetten, dus degene die in de stabilisator stang worden geschroefd.
Het boren in de stang ging zonder problemen, en ik heb al een draadtap besteld voor M12 /1.5 metrisch fijn, want dat is de draad op de standaard verbindingsstang.
Nu is mijn vraag hier op het forum: is er iemand die met een orginele 27 mm stabilisator voor rondrijd?
En zou diegene voor mij willen meten hoe breed deze stang is af fabriek?
Ik heb geprobeerd er een gat in te boren, zodat ik de orginele 27 mm verbindingsstangen tussen kan zetten, dus degene die in de stabilisator stang worden geschroefd.
Het boren in de stang ging zonder problemen, en ik heb al een draadtap besteld voor M12 /1.5 metrisch fijn, want dat is de draad op de standaard verbindingsstang.
Nu is mijn vraag hier op het forum: is er iemand die met een orginele 27 mm stabilisator voor rondrijd?
En zou diegene voor mij willen meten hoe breed deze stang is af fabriek?
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Lekker bezig geweest vandaag, het was heerlijk weer, en dus buiten het subframe opgebouwd.
Draagarmen gemonteerd schokdempers en de nieuwe stabilisator stang. Deze eerst met een schuifmaat links en rechts uitgemeten om hem precies in het midden te krijgen, en toen de klemmen aangedraaid, zodat hij netjes vast zit in de behuizing. Via het Duitse forum kreeg ik van een lid te horen dat de originele 27 mm stabi 1054 mm breed was, dus deze maat met een pen op het stukje tape gezet, wat ik al op de stabilisator stangen had geplakt om te kunnen schrijven. Op gepoedercoat oppervlak kun je immers niet schrijven.
Nu heb ik in elk geval een beeld van hoe het zit, en kan ik verder met het proberen vast te krijgen van de koppelstangen aan de stabi.
Draagarmen gemonteerd schokdempers en de nieuwe stabilisator stang. Deze eerst met een schuifmaat links en rechts uitgemeten om hem precies in het midden te krijgen, en toen de klemmen aangedraaid, zodat hij netjes vast zit in de behuizing. Via het Duitse forum kreeg ik van een lid te horen dat de originele 27 mm stabi 1054 mm breed was, dus deze maat met een pen op het stukje tape gezet, wat ik al op de stabilisator stangen had geplakt om te kunnen schrijven. Op gepoedercoat oppervlak kun je immers niet schrijven.
Nu heb ik in elk geval een beeld van hoe het zit, en kan ik verder met het proberen vast te krijgen van de koppelstangen aan de stabi.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Nu ik weet wat de maat van de stabi is 1054, ga ik proberen draad in de stabi te tappen, zodat de orginele koppelstang voor de 27 mm stabi er in kan worden geschroefd. Ik heb genoeg stang om te testen, aangezien er een zes cm moet worden afgezaagd als de proef lukt.
Waarom H&R geen schroefdraad tapt vanuit hun fabriek weet ik niet, maar je kunt natuurlijk veel eenvoudiger draad tappen in een stuk staal wat nog geen behandeling heeft gehad om het taaier te maken.
Het draait natuurlijk om de kosten, en een gladde stang produceren is veel goedkoper, dan een extra handeling om er draad in te tappen, wat de stang nog duurder zou maken.
Het boren ging eigenlijk vrij makkelijk.
Snijolie aan de boor, en een nieuwe geslepen boor gekocht, en met de accuboor telkens twee of een mm groter boren, tot de maat van 10,2, die nodig was voor de tapset. Alles valt of staat wel bij goed gereedschap, even een oud boortje pakken wat niet goed geslepen is dat wordt hem denk ik niet.
Een nieuw setje boren kopen mag denk ik best als je de kans hebt om een dure stabilisatie stang te verkloten ( sorry voor dat woord)
Bij mijn tappen set van völkel moet ik met de hand tappen in drie stappen, van fijn naar grof.
De stang eerst goed vastgezet, door mijn zoontje er bovenop te zetten met zn knieën
De eerst tap ging vrij makkelijk, koste wel kracht maar ook niet meer dan dat.
De tweede tap ging al een stukje zwaarder, het is natuurlijk een soort van verenstaal.
De derde tap, gaf mij het gevoel dat hij elk moment kon afbreken, zoveel kracht kostte het om de tap te draaien.
Dus telkens twee drie mm snijden en dan weer een stukje terug draaien om te lossen, vaak de tap weer geheel er uit om het gat schoon te blazen met perslucht.
Weer nieuwe snijolie er in en weer een stukje draad snijden, om uiteindelijk op de juiste diepte uit te komen.
Mijn proef is geslaagd, nu wacht ik op de juiste tap van völkel M12 1.5 fijn
Ik kan de stabilisator stang nu gaan afzagen op de juiste maat, en er dan met de juiste tap, draad in gaan snijden, en het gat ook een beetje te diep boren zodat ik voldoende draad heb voor de koppelstang.
Waarom H&R geen schroefdraad tapt vanuit hun fabriek weet ik niet, maar je kunt natuurlijk veel eenvoudiger draad tappen in een stuk staal wat nog geen behandeling heeft gehad om het taaier te maken.
Het draait natuurlijk om de kosten, en een gladde stang produceren is veel goedkoper, dan een extra handeling om er draad in te tappen, wat de stang nog duurder zou maken.
Het boren ging eigenlijk vrij makkelijk.
Snijolie aan de boor, en een nieuwe geslepen boor gekocht, en met de accuboor telkens twee of een mm groter boren, tot de maat van 10,2, die nodig was voor de tapset. Alles valt of staat wel bij goed gereedschap, even een oud boortje pakken wat niet goed geslepen is dat wordt hem denk ik niet.
Een nieuw setje boren kopen mag denk ik best als je de kans hebt om een dure stabilisatie stang te verkloten ( sorry voor dat woord)
Bij mijn tappen set van völkel moet ik met de hand tappen in drie stappen, van fijn naar grof.
De stang eerst goed vastgezet, door mijn zoontje er bovenop te zetten met zn knieën
De eerst tap ging vrij makkelijk, koste wel kracht maar ook niet meer dan dat.
De tweede tap ging al een stukje zwaarder, het is natuurlijk een soort van verenstaal.
De derde tap, gaf mij het gevoel dat hij elk moment kon afbreken, zoveel kracht kostte het om de tap te draaien.
Dus telkens twee drie mm snijden en dan weer een stukje terug draaien om te lossen, vaak de tap weer geheel er uit om het gat schoon te blazen met perslucht.
Weer nieuwe snijolie er in en weer een stukje draad snijden, om uiteindelijk op de juiste diepte uit te komen.
Mijn proef is geslaagd, nu wacht ik op de juiste tap van völkel M12 1.5 fijn
Ik kan de stabilisator stang nu gaan afzagen op de juiste maat, en er dan met de juiste tap, draad in gaan snijden, en het gat ook een beetje te diep boren zodat ik voldoende draad heb voor de koppelstang.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Dit is echt top, voor mij iets te hoog gegrepen al snap ik de techniek wel. Kijk met genoegen naar het resultaat.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA)
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Dank je Remco,
Altijd leuk om te horen dat mensen het leuk vinden om te volgen wat je doet.
Ik ga dus maar door met alles een beetje omschrijven en fotograven.
En te hoog gegrepen weet ik niet, ik ben ook geen monteur he
Gewoon een timmerman die graag sleutelt aan motoren en auto's.
En er is geen weg meer terug voor mij, Ik moet door nu
Altijd leuk om te horen dat mensen het leuk vinden om te volgen wat je doet.
Ik ga dus maar door met alles een beetje omschrijven en fotograven.
En te hoog gegrepen weet ik niet, ik ben ook geen monteur he
Gewoon een timmerman die graag sleutelt aan motoren en auto's.
En er is geen weg meer terug voor mij, Ik moet door nu
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Gistermiddag ben ik even naar de ijzerwaren handel geweest, en een paar nieuwe geslepen cobalt boren gehaald, in de maat 4-6-8 en 10,5 mm.
Thuis heb ik de stabilisator op een plaat houtvezels isolatie vastgezet met lijmklemmen, zodat hij vastligt en niet beschadigd.
De bijgeleverde Rubberlagers voor de koppelstangen, heb ik gebruikt als mal om mooi haaks te kunnen slijpen.
Slijpen heb ik met een schijfje van 0,8 mm gedaan om secuur te kunnen slijpen en zo min mogelijk warmte in de stabilisator stang te brengen.
De tappen die ik besteld heb M 12 1,5 fijne draad, bestaan uit twee tappen, ipv drie bij metrisch standaard.
Het draad tappen viel me enorm mee, zo zwaar of het ging bij de normale tappen, zo makkelijk gaat het met de fijne draad.
In goed 2,5 uur was het allemaal klaar en konden de koppelStangen er in.
Thuis heb ik de stabilisator op een plaat houtvezels isolatie vastgezet met lijmklemmen, zodat hij vastligt en niet beschadigd.
De bijgeleverde Rubberlagers voor de koppelstangen, heb ik gebruikt als mal om mooi haaks te kunnen slijpen.
Slijpen heb ik met een schijfje van 0,8 mm gedaan om secuur te kunnen slijpen en zo min mogelijk warmte in de stabilisator stang te brengen.
De tappen die ik besteld heb M 12 1,5 fijne draad, bestaan uit twee tappen, ipv drie bij metrisch standaard.
Het draad tappen viel me enorm mee, zo zwaar of het ging bij de normale tappen, zo makkelijk gaat het met de fijne draad.
In goed 2,5 uur was het allemaal klaar en konden de koppelStangen er in.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Nog even opnieuw zwart maken van de afgezaagde kanten en het ziet er weer oke uit.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Vandaag even naar Rogal in Enschede gereden, en de spulletjes opgehaald die ik heb gestraald en laten verzinken.
Even wachten op de nieuwe busjes en bolletjes, dan kan de boel weer in elkaar. .
Natuurlijk even droog in elkaar gezet.
Even wachten op de nieuwe busjes en bolletjes, dan kan de boel weer in elkaar. .
Natuurlijk even droog in elkaar gezet.
- krekwakwol
- Berichten: 4106
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Vanavond de maten doorgekregen, en gelijk de boel afgemaakt.
Met een boor 13 mm 4,8 mm schroefdraad weggeboord.
Met de verzinker het eerste stukje geruimd en een mooi 45 graden pasvlak gefreesd
De koppelstang ligt nu mooi aan op de stang.
Gelijk de buitenkant rond geschuurd met de lamellen schijf korrel 40
Met een boor 13 mm 4,8 mm schroefdraad weggeboord.
Met de verzinker het eerste stukje geruimd en een mooi 45 graden pasvlak gefreesd
De koppelstang ligt nu mooi aan op de stang.
Gelijk de buitenkant rond geschuurd met de lamellen schijf korrel 40