Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zelf elektra plaatsen
Zelf elektra plaatsen
Een maand geleden kochten we Bob, de camper. Het is een zelfbouwcamper en wij waren het niet helemaal eens met de indeling. Hij kon alleen aan de walstroom, er zat geen aardlekschakelaar in, geen hh-accu, dus ik ben zelf aan de slag gegaan. Ik deel de foto’s graag met jullie en hoor ook graag jullie feedback! Misschien heb ik ergens iets gemist, dat zou vervelend zijn…
Ik begon met de aardlekschakelaar, de acculader, verdeelstrips en de accu. Ik heb alles bij verschillende winkels besteld dus ik werkte op volgorde van hoe alles werd geleverd.
Ik begon met de aardlekschakelaar, de acculader, verdeelstrips en de accu. Ik heb alles bij verschillende winkels besteld dus ik werkte op volgorde van hoe alles werd geleverd.
1.9D T4 uit 2001
Re: Zelf elektra plaatsen
De vorige opstelling heb ik getest door een stopcontact aan te sluiten, daar iets in te pluggen en de camper aan de walstroom te hangen. De lamp die ik had aangesloten, werkte! Ik was blij.
Er kwam meer materiaal binnen en ik besloot dat er een mooiere plank moest komen.
We hergebruiken al het hout wat we uit Bob hebben gehaald, dus ik had een paar planken om uit te kiezen.
Hier zie je dat het stopcontact en de schakelaar geplaatst zijn. Ook de zekeringkast is binnen.
Er kwam meer materiaal binnen en ik besloot dat er een mooiere plank moest komen.
We hergebruiken al het hout wat we uit Bob hebben gehaald, dus ik had een paar planken om uit te kiezen.
Hier zie je dat het stopcontact en de schakelaar geplaatst zijn. Ook de zekeringkast is binnen.
1.9D T4 uit 2001
Re: Zelf elektra plaatsen
Ook de kabels kwamen binnen, net als de shunt en een zekering. Alles is aangesloten en het werkte
1.9D T4 uit 2001
Re: Zelf elektra plaatsen
De zonnepanelen werden ook bezorgd. Die heb ik op kanaalplaten gelegd en daarna alles vastgekit. Zonnepanelen had ik ook op de vorige camper aangesloten, dus ik wist nog hoe dit werkte.
1.9D T4 uit 2001
Re: Zelf elektra plaatsen
Alles is uiteindelijk mooi weggewerkt in een kastje met luik ervoor zodat we er altijd bij kunnen.
1.9D T4 uit 2001
- Jan anno NU
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Zelf elektra plaatsen
Lekker ruim opgezet.
Zou die HHaccu fixeren ,je rijdt niet altijd op strak asfalt.
En de tape op de uiteinden bij de kabelschoenen had ik krimpkous voor genomen
Dat oogt wat strakker na lange tijd.
En geen idee wat de waarde van je aardlekcombi is ? , maar met 10 ampere ben je op de gemiddelde stroompaal al een spekkoper.
Zou die HHaccu fixeren ,je rijdt niet altijd op strak asfalt.
En de tape op de uiteinden bij de kabelschoenen had ik krimpkous voor genomen
Dat oogt wat strakker na lange tijd.
En geen idee wat de waarde van je aardlekcombi is ? , maar met 10 ampere ben je op de gemiddelde stroompaal al een spekkoper.
Re: Zelf elektra plaatsen
De accu is later nog beter vastgezet inderdaad, we zagen dat zelf ook.Jan anno NU schreef: ↑11 jun 2023, 17:00 Lekker ruim opgezet.
Zou die HHaccu fixeren ,je rijdt niet altijd op strak asfalt.
En de tape op de uiteinden bij de kabelschoenen had ik krimpkous voor genomen
Dat oogt wat strakker na lange tijd.
En geen idee wat de waarde van je aardlekcombi is ? , maar met 10 ampere ben je op de gemiddelde stroompaal al een spekkoper.
Ik had geen krimpkousen, dus heb het zo opgelost. Iets minder nette oplossing, maar we doen het ermee.
Wat bedoel je met die laatste zin? Hij is 25A.
1.9D T4 uit 2001
Re: Zelf elektra plaatsen
+1 Hij staat wel mooi tussen beugeltjes maar een spanbandje eroverheen en je weet zeker dat hij blijft staan.Jan anno NU schreef: ↑11 jun 2023, 17:00 Zou die HHaccu fixeren ,je rijdt niet altijd op strak asfalt.
Edit. Je was me net voor met je antwoord.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Jan anno NU
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Zelf elektra plaatsen
De aardlek beveiliging zal wel werken.CamperBob schreef: ↑11 jun 2023, 17:34De accu is later nog beter vastgezet inderdaad, we zagen dat zelf ook.Jan anno NU schreef: ↑11 jun 2023, 17:00 Lekker ruim opgezet.
Zou die HHaccu fixeren ,je rijdt niet altijd op strak asfalt.
En de tape op de uiteinden bij de kabelschoenen had ik krimpkous voor genomen
Dat oogt wat strakker na lange tijd.
En geen idee wat de waarde van je aardlekcombi is ? , maar met 10 ampere ben je op de gemiddelde stroompaal al een spekkoper.
Ik had geen krimpkousen, dus heb het zo opgelost. Iets minder nette oplossing, maar we doen het ermee.
Wat bedoel je met die laatste zin? Hij is 25A.
Maar die 25 ampere is overkill.
Vaak tref je 6 ! Of 10 ampere maximaal op je stroompaal van een camping
Wat luxere campings 16 ampere.
Dus bij overbelasting van jou ( verwarming in voor of na seizoen )gaat nog net zo goed de beveiliging op de paal er uit ,en mag je actie ondernemen richting de beheerder van de camping om weer stroom te krijgen.
Re: Zelf elektra plaatsen
Dus het is eigenlijk beter om een andere aardlekschakelaar erin te zetten? Van 10A bijvoorbeeld?Jan anno NU schreef: ↑11 jun 2023, 18:44 De aardlek beveiliging zal wel werken.
Maar die 25 ampere is overkill.
Vaak tref je 6 ! Of 10 ampere maximaal op je stroompaal van een camping
Wat luxere campings 16 ampere.
Dus bij overbelasting van jou ( verwarming in voor of na seizoen )gaat nog net zo goed de beveiliging op de paal er uit ,en mag je actie ondernemen richting de beheerder van de camping om weer stroom te krijgen.
Ik vind al dit puzzelen zo leuk hè. Heb dit nog nooit eerder gedaan en vind het gaaf dat het allemaal werkt. Maar dit soort tips op maat mis ik wel als ik alleen de stappenplannen op internet volg :)
1.9D T4 uit 2001
- krekwakwol
- Berichten: 4106
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Zelf elektra plaatsen
Bob, nog even een vraag over je solar systeem, ik zie dat je 2 panelen hebt en een PWM solar charger.
Is dat een bewuste keus of is je niet verteld dat een MPPT solar charger meer opbrengst geeft naar je huishoud accu met 2 panelen in serie geschakeld, dan een PWM charger.
Hoeveel Wp zijn je panelen?
Is dat een bewuste keus of is je niet verteld dat een MPPT solar charger meer opbrengst geeft naar je huishoud accu met 2 panelen in serie geschakeld, dan een PWM charger.
Hoeveel Wp zijn je panelen?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Zelf elektra plaatsen
Dat heb ik inderdaad gelezen, scheelt dat echt zoveel?krekwakwol schreef: ↑11 jun 2023, 21:16 Bob, nog even een vraag over je solar systeem, ik zie dat je 2 panelen hebt en een PWM solar charger.
Is dat een bewuste keus of is je niet verteld dat een MPPT solar charger meer opbrengst geeft naar je huishoud accu met 2 panelen in serie geschakeld, dan een PWM charger.
Hoeveel Wp zijn je panelen?
Het zijn 2 panelen van FireFly, van 100Wp ieder, parallel geschakeld. De hh-accu is 100Ah.
Stiekem heb ik deze PWM besteld omdat die ook bij de zonnepanelen van mijn vorige camper in het setje zat (dat was een kant-en-klare set van Amazon, dit keer heb ik zelf alles bij elkaar gewinkeld). Goedkoop, doet wat het moet doen, ik was er tevreden over. Maar als het veel scheelt, ga ik hem graag vervangen!
1.9D T4 uit 2001
Re: Zelf elektra plaatsen
Voor de liefhebber: dit is onze keuken. Hij zit achterin, we koken hierdoor buiten. We vinden dit zo fijn! Koellade is een CN Comfort D30. Voor ons gezin van 3 is dit groot genoeg om 4/5 dagen aan eten koel te houden.
We weten van de eisen van de belastingdienst en hebben dan binnen ook een kleine gootsteen (die we niet gebruiken) en een plek waar we het gasstel vastzetten tijdens het rijden. Zo kunnen we buiten koken en voldoen we toch aan de eisen.
We weten van de eisen van de belastingdienst en hebben dan binnen ook een kleine gootsteen (die we niet gebruiken) en een plek waar we het gasstel vastzetten tijdens het rijden. Zo kunnen we buiten koken en voldoen we toch aan de eisen.
1.9D T4 uit 2001
- Jan anno NU
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Zelf elektra plaatsen
Deze van 10 Ampere zou kunnenCamperBob schreef: ↑11 jun 2023, 20:23Jan anno NU schreef: ↑11 jun 2023, 18:44 De aardlek beveiliging zal wel werken.
Maar die 25 ampere is overkill.
Vaak tref je 6 ! Of 10 ampere maximaal op je stroompaal van een camping
Wat luxere campings 16 ampere.
Dus bij overbelasting van jou ( verwarming in voor of na seizoen )gaat nog net zo goed de beveiliging op de paal er uit ,en mag je actie ondernemen richting de beheerder van de camping om weer stroom te krijgen.
Dus het is eigenlijk beter om een andere aardlekschakelaar erin te zetten? Van 10A bijvoorbeeld?
Ik vind al dit puzzelen zo leuk hè. Heb dit nog nooit eerder gedaan en vind het gaaf dat het allemaal werkt. Maar dit soort tips op maat mis ik wel als ik alleen de stappenplannen op internet volg :)
https://www.elektramat.nl/emat-aardleka ... -85006002/
Alleen tref je een stroompaal met max 6 A dan zit je nog te hoog
Keuzes en keuzes ,
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zelf elektra plaatsen
Over PWM versus MPPT.
Als de accu’s vol zijn, zijn de accu’s vol. Dan doen de panelen niets meer en maakt het dus ook niet uit.
Echter…….
Het volgende heb ik van mijn blog gekopieerd:
Als de accu’s vol zijn, zijn de accu’s vol. Dan doen de panelen niets meer en maakt het dus ook niet uit.
Echter…….
Het volgende heb ik van mijn blog gekopieerd:
Wanneer leveren MPPT regelaars winst?
In ideale omstandigheden met een perfect op de accu afgestemd zonnepaneel levert een MPPT regelaar niet al te veel winst. Maar wanneer de omstandigheden minder ideaal worden dan kan de MPPT regelaar gemakkelijk 20% tot zels 100% winst leveren! De "winst-omstandigheden" zijn:
Het zonnepaneel heeft een relatief hoge uitgangsspanning (waarschijnlijk omdat de fabrikant mikte op een hoge "schaduwbestendigheid"). De MPPT regelaar zet het "overvoltage" om in extra laadstroom.
Het zonnepaneel heeft een relatief lage uitgangsspanning (dit omdat de fabrikant mikte op maximale uitgangsstroom). Bij hogere temperaturen en/of hogere accuspanningen kan het gebeuren dat de uitgangsspanning van het paneel de accuspanning te dicht nadert en de stroom tot stilstand komt. De MPPT regelaar zal automatisch de belasting van het zonnepaneel aanpassen en indien nodig de spanning wat opkrikken.
Een groot deel van het zonnepaneel ligt in de schaduw, waarbij de uitgangsspanning fors daalt. De MPPT regelaar krikt nu de spanning op naar een bruikbare waarde.
De weerstomstandigheden zijn slecht. Nevel, of een te lage invalshoek van het zonlicht (avond, ochtend). De MMPT regelaar weet veel langer stroom uit het paneel te peuteren dan de conventionele laadregelaar. Beter iets dan niets!
Mijn overweging om een MPPT-regelaar te nemen en niet een goedkopere PWM-regelaar:
De winst van een MPPT regelaar kan dus zijn, dat de accu eerder vol is. Echter, als er nog genoeg zonneuren zijn, dan geldt dit voordeel niet zozeer. Of de accu nu om 15:00 uur vol is of om 16:00 uur maakt eigenlijk niet zoveel uit. Winst is er vooral als de lichtomstandigheden niet zo best zijn en de kans dat de accu niet geheel geladen wordt reëel is. Dan kan de MPPT-regelaar aan het eind van de dag voor een vollere accu gezorgd hebben.
En laat dat nu juist op de camperaar van toepassing zijn. De omstandigheden zijn vaak verre van ideaal. Het weer even buiten beschouwing gelaten, zijn er diverse andere omstandigheden die de opbrengst van het paneel beïnvloeden. Het belangrijkste is de stand van het paneel. Als wij ergens gaan staan, dan zoeken we de meest ideale plek gerelateerd aan de wind en bijvoorbeeld uitzicht en niet op de meest gunstige stand t.o.v. de zon. Soms heb je op een camping ook weinig keus. Aangezien het paneel op het hefdak zit, kan dit betekenen, dat de stand verre van ideaal is ten opzichte van de zon. Maar ook bijvoorbeeld de schaduw van bergen of bomen kan nogal wat uitmaken.
Wat ook nog van belang is, is het totale vermogen van je installatie. Als de panelen in gemiddelde omstandigheden royaal kunnen voldoen aan de stroombehoefte zou je met een PWM kunnen volstaan. Onder gemiddelde omstandigheden, zal mijn paneel echter niet aan de volledige stroombehoefte kunnen voldoen. Bij meerdere dagen achtereen vrij staan, zal de accubank steeds meer ontladen. Dan is iedere opbrengst van de MPPT mooi meegenomen en zal de maximale tijd om vrij te staan langer zijn.
Gezien het geringe prijsverschil tussen een goede MPPT en een goede PWM regelaar is mijn keus dus op een MPPT gevallen.