Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Werkbus klaar maken voor werk en privé

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

krekwakwol schreef: 15 jun 2023, 23:39 Zo, jij bent rigoreus bezig zeg.
Ik hoop alleen dat je frietjes straks niet naar T4 smaken.
Maar respect voor je geduld om zo'n klus te doen.

Ik ga de friteuse eerst maar eens goed schoonmaken voor ik hem weer gebruik.
En geduld moet je wel hebben, ik kan niet meer terug
immers.

Multivan Generation schreef: 16 jun 2023, 13:32 Heerlijk genieten van een hoog kwaliteitsniveau aan gebruikte materialen en de werkzaamheden.
No cutting corners but all the way :toppie
Ik doe mn best Peter,
Nu wel een beetje een uitdaging, ik moet een hitteschild maken of opknappen.
Deze is niet meer leverbaar.

Het oude hitteschild is aardig aan vervanging toe, er is een aardig gat ingerot.
Het oude hitteschild is aardig aan vervanging toe, er is een aardig gat ingerot.
IMG-20230616-WA0053.jpeg

Ik ga proberen met een plaat aluminium hitteschild van de firma heat shields, het schild weer een beetje stevigheid stevigheid te geven.https://www.heatshieldings.com/nl/50x50 ... child.html

Eerst weer schoonmaken stralen en Brunox denk ik.
Daarna het plaatje aluminium in een mal kloppen naar de orginele vorm.
Dat wordt nog een uitdaging.

IMG-20230616-WA0049.jpeg
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Het stralen is in elk geval gelukt :dans
Alleen het blik is wel heel dun geworden.

Het is een doorschijnend geheel
Het is een doorschijnend geheel
IMG20230616233838.jpg
Toch maar het beste er van maken
Toch maar het beste er van maken
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

:politie :dans
Laatst gewijzigd door Erik450 op 17 jun 2023, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

]
Laatst gewijzigd door Erik450 op 17 jun 2023, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

krekwakwol schreef: 15 jun 2023, 23:39 Zo, jij bent rigoreus bezig zeg.
Ik hoop alleen dat je frietjes straks niet naar T4 smaken.
Maar respect voor je geduld om zo'n klus te doen.
Nou Arnold, ik had nog wat vet over.

Toch maar niet in de Mike Sander gedaan
Toch maar niet in de Mike Sander gedaan
Kijken of ze naar T4 smaken
Kijken of ze naar T4 smaken
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Heerlijk eindelijk weer opbouwen, vandaag al de stucloper en plastic opgeruimd, waardoor er weer lekker ruimte is om te werken.

Eerst maar eens beginnen met de voorterrein er weer onder te bouwen
Eerst maar eens beginnen met de voorterrein er weer onder te bouwen

Het subframe was al in de Mike Sander gezet, en als afwerking aan de buitenzijde even goed in de bitumen coating gezet, dus deze moet er weer een tijdje tegen kunnen.

Alle bouten lekker in het vet zetten, zodat ze er de volgende keer weer makkelijk uit te krijgen zijn.
Alle bouten lekker in het vet zetten, zodat ze er de volgende keer weer makkelijk uit te krijgen zijn.

Nieuwe stabilisator stang er eindelijk in, met harde rubbers van het merk vaico.
Deze waren harder dan de rubbers die H&R er standaard bij deden.

Heerlijk om alles lekker schoon en fris te zien zo.<br />Jammer dat het niet altijd zo blijft.
Heerlijk om alles lekker schoon en fris te zien zo.
Jammer dat het niet altijd zo blijft.
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 213
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Ali_Blabla »

Geweldig om te bekijken en lezen. Wat een kennis heb je, en wat een liefde stop je er in. Echt geweldig.
En heel fijn dat je dit allemaal deelt!
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Hallo Ali,
Echte kennis heb ik natuurlijk niet, ik ben timmerman, maar had ook maar zo monteur kunnen worden, dat vind ik zeker ook leuk, maar dan had ik wel een opleiding moeten volgen.
Ik sleutel ook al jaren zonder kennis aan mijn motoren, en alles werkt telkens weer :bifun
Als ik het echt niet weet probeer ik het op het forum te vinden, of vraag het aan anderen.
Maar leuk om te horen dat het gewaardeerd wordt om het te volgen, dat heb ik vaker gehoord, dus ga er lekker mee door.
Bedankt voor je compliment :jumpklap
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Het subframe is weer teruggebouwd op de plek waar hij hoort.
Samen met mijn zoontje, met twee krikken en veel vulhout, telkens het frame wat hogerop krikken en uitvullen, tot de bouten er in konden.
Eerst nog even de homokineet voorzien van nieuw vet en nieuwe hoezen.

De hele homokineet even schoon gemaakt en voorzien van nieuw vet.<br />Daar zal hij niet slechter van worden.
De hele homokineet even schoon gemaakt en voorzien van nieuw vet.
Daar zal hij niet slechter van worden.
Het subframe zit er weer onder.
Het subframe zit er weer onder.


Als laatste de remklauwen schijven en nieuwe remblokken geplaatst.
De remleidingen ook weer vastgezet.
Eerst alles losvast gemonteerd, en toen alles hing, en op de plaats zat, heb ik alles op moment vastgezet.
De onderste draagarmbouten, zet ik pas vast als hij op de wielen staat, dit zou volgens het werkplaats handboek zo moeten.
IMG20230621222935_01.jpg
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Vandaag en gisteren even bezig geweest met het inbouwen van een bearlock.
Beetje Passen en meten. Gaten boren en plaatsen.
Ik moet zeggen het werkt echt lekker zo'n ding.
IMG20230623175120.jpg
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Verder de standkachel weer ingebouwd, dit viel toch weer meer tegen dan gedacht, maar ook dit is weer gelukt.

Alle leidingen moeten weer worden aangesloten, <br />Nieuwe slangen en slangen klemmen er op.
Alle leidingen moeten weer worden aangesloten,
Nieuwe slangen en slangen klemmen er op.

Helaas sloeg hij niet meteen aan, toen ik de knop indrukte.
Misschien is de accuspanning te laag, van de tweede accu.
In theorie zou hij zo aan moeten kunnen slaan.

Alles behalve de uitlaat zit weer op z'n plek.<br />Voor de uitlaat moet ik nog een beugeltje maken, zodat ik het dempertje kan ophangen, en de uitlaatpijp
Alles behalve de uitlaat zit weer op z'n plek.
Voor de uitlaat moet ik nog een beugeltje maken, zodat ik het dempertje kan ophangen, en de uitlaatpijp
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Het terug plaatsen van de tank, was een klusje wat alleen makkelijk te doen is, mits de tank leeg is.
Deze was leeg en dus licht.

IMG20230623143426.jpg

De leidingen aansluiten ging niet vanzelf, ik kwam aan het twijfelen, welke aanvoer en welke retour was.
Gelukkig had ik nog een donor staan, bij deze kon ik even bekijken of ik het goed had gedaan.

IMG20230623143442.jpg

Ik heb voor ik de slangen op de tank heb aangesloten, eerst met een grote injectie spuit, diesel in de leiding gespoten.
Net zolang tot het er aan de retour leiding weer uit kwam.
Ik had namelijk ook meteen een vers brandstof filter gemonteerd, en deze is natuurlijk helemaal leeg.
Toen het filter gevuld was kwam de diesel er bij de retour leiding weer uit, als ik hem bij de aanvoer inspoot.

Slangen hierna aangesloten, en Starten maar.
Hij pruttelde een beetje, maar sloeg vrij snel aan, en bleef lopen, zonder te moeten ontluchten.
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Intussen ben ik bijna klaar voor de taxatie.
Een paar dagen flink doorgewerkt, en grote stappen gemaakt.

Beide assen zijn hier gemonteerd
Beide assen zijn hier gemonteerd

Ik heb eerst de einddemper alvast gemonteerd, omdat de stabilisatiestang er onderdoor komt te lopen.
De handremkabels zijn vernieuwd, zodat de remmen niet makkelijk blijven hangen straks.
De hitteschilden zijn weer met stalen popnagels gemonteerd, en zitten weer op een degelijke manier vast.


Hier is de stabilisatiestang gemonteerd, met M8 bouten van 8.8 kwaliteit, ik moet eigenlijk nog even kijken in de beschrijving van H&amp;R of dit niet met 10.9 bouten moet worden vastgeschroefd.
Hier is de stabilisatiestang gemonteerd, met M8 bouten van 8.8 kwaliteit, ik moet eigenlijk nog even kijken in de beschrijving van H&R of dit niet met 10.9 bouten moet worden vastgeschroefd.

De lastafhankelijke, remdruk verdeler, is ook weer gemonteerd, en deze moet worden afgesteld, alleen heb ik zelf geen idee hoe deze afgesteld moet staan.
Morgen maar eens kijken bij mij onder de andere bus.

De veren. Moeten ze strak staan zonder belasting?<br />Als de bus inveert door lading, moet de bus harder remmen met de achterwielen, dus bij geen belasting moeten de veren naar mijn idee losvast staan.<br />Als iemand het weet hoor ik het graag
De veren. Moeten ze strak staan zonder belasting?
Als de bus inveert door lading, moet de bus harder remmen met de achterwielen, dus bij geen belasting moeten de veren naar mijn idee losvast staan.
Als iemand het weet hoor ik het graag
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Ik had een hitteschild wat niet meer leverbaar is.
Deze was echt slecht, dus er moest wat gebeuren.

Hij was zo crispy dat je er doorheen kon kijken.
Hij was zo crispy dat je er doorheen kon kijken.

Wat heb ik gedaan: een aluminium plaat gekocht bij heatshields, en zelfklevende glasvezel matten met Aluminium laag.
Deze heb ik zowel binnen als buiten over het oude hitteschild geplakt, en het oude hitteschild helemaal ingepakt.

De matten er helemaal ingeplakt en aangerold met een rubber druk rollertje.<br />De mat langs de rand van het hitteschild afgesneden met een scherp stanleymes
De matten er helemaal ingeplakt en aangerold met een rubber druk rollertje.
De mat langs de rand van het hitteschild afgesneden met een scherp stanleymes

Aan de buitenzijde heb ik het aluminium plaatje ruim over het weggeroeste gat geknipt,

Dit plaatje moet weer zorgen voor een beetje stevigheid, op de plek waar geen metaal meer aanwezig was.
Dit plaatje moet weer zorgen voor een beetje stevigheid, op de plek waar geen metaal meer aanwezig was.

Nu de buitenzijde ook helemaal ingeplakt met de hitteschild folie.
De naden heb ik eerst afgeplakt met luchtdicht tape, en daaroverheen, aluminium tape beschermd tot 120 graden.
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

IMG20230626231319.jpg
Binnenzijde
Binnenzijde
Gemonteerd met stalen popnagels
Gemonteerd met stalen popnagels

Hopelijk kan het hitteschild er weer een aantal jaren tegen.
Meer dan dit kan ik denk ik niet doen.
En zo superheet zal de uitlaat vast niet worden denk ik, bij normaal gebruik.
Plaats reactie