Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Noorwegen - met de Fischer T4
Re: Noorwegen - met de Fischer T4
Dat is inderdaad de functie die wij ook het meest gebruiken!
De heuveligheid instellen op maximaal, de kronkeligheidheid op één na maximaal (anders wordt je elke parkeerplaats opgestuurd om maar maximaal te 'kronkelen'), en je laten verrassen!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Noorwegen - met de Fischer T4
Op polarsteps jullie verslag gelezen. Heel herkenbaar, mooie plaatjes en herinneringen. Bud vonden wij ook een verassing net als de teleurstellende bruggen daarvoor.
Bedankt!
Bedankt!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Noorwegen - met de Fischer T4
Maandag 10 juli
Vanmorgen eitjes met spek als ontbijt. Heel de wagen zal nog dagen lekker ruiken.
Opnieuw hebben we lekker geslapen. Toch maar goed dat we die opbouwbare matras meegenomen hebben, want de standaardvulling van de zitbank voldoet echt niet! Helaas behoren we niet tot de klasse mensen die aan een dun tapijtje genoeg hebben.
Via allerlei kronkels zijn we diep onder Oslo naar de Kerstman zijn huis gereden.
Onderweg moesten we al meteen onze eerste overzetboot/veer op. Onze Kerstman zijn huis is het "Tregaardens Julehus" en dat staat in het dorpje Drøbak. Dat blijkt een erg charmant maar ook er toeristisch dorp te zijn met veel winkeltjes en erg veel eetplaatsen. Vooral dat laatste wijst op de aanwezigheid van toeristen. Want in niet-toeristische dorpen/stadjes vind je nauwelijks tot geen eetgelegenheden. Te duur, wellicht. Nou, het bijzondere aan dit Julehus is dat je er postkaarten kan laten verzenden, afgestempeld en al, want deze winkel heeft zijn eigen postkantoor/postcode! Enkele familieleden hebben dus midden in de zomer een kerstkaartje mogen ontvangen.
Vanmorgen eitjes met spek als ontbijt. Heel de wagen zal nog dagen lekker ruiken.
Opnieuw hebben we lekker geslapen. Toch maar goed dat we die opbouwbare matras meegenomen hebben, want de standaardvulling van de zitbank voldoet echt niet! Helaas behoren we niet tot de klasse mensen die aan een dun tapijtje genoeg hebben.
Via allerlei kronkels zijn we diep onder Oslo naar de Kerstman zijn huis gereden.
Onderweg moesten we al meteen onze eerste overzetboot/veer op. Onze Kerstman zijn huis is het "Tregaardens Julehus" en dat staat in het dorpje Drøbak. Dat blijkt een erg charmant maar ook er toeristisch dorp te zijn met veel winkeltjes en erg veel eetplaatsen. Vooral dat laatste wijst op de aanwezigheid van toeristen. Want in niet-toeristische dorpen/stadjes vind je nauwelijks tot geen eetgelegenheden. Te duur, wellicht. Nou, het bijzondere aan dit Julehus is dat je er postkaarten kan laten verzenden, afgestempeld en al, want deze winkel heeft zijn eigen postkantoor/postcode! Enkele familieleden hebben dus midden in de zomer een kerstkaartje mogen ontvangen.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: Noorwegen - met de Fischer T4
Na dit intermezzo (zonder onze dochter hadden we hier nooit gekomen) zijn we asap naar het Båstnäs autokerkhof in Zweden gereden. We waren toch in de buurt Dat kerkhof heb ik via het reisverhaal van bvddobb leren kennen.
Hier lees je er meer over, en er staan ook erg mooie foto's op. https://www.expeditieaardbol.nl/bastnas ... of-zweden/
Zelf heb ik er 108 geschoten, maar ik zal me beperken tot een zestal. Het regende de hele tijd heel lichtjes, maar hierdoor kwamen de kleuren wel mooier uit. Voor de muggen daarentegen was die nattigheid blijkbaar een feestdag. Vrouw en dochter stonden te springen en te dansen om die beesten van hun lijf te houden.
Hier lees je er meer over, en er staan ook erg mooie foto's op. https://www.expeditieaardbol.nl/bastnas ... of-zweden/
Zelf heb ik er 108 geschoten, maar ik zal me beperken tot een zestal. Het regende de hele tijd heel lichtjes, maar hierdoor kwamen de kleuren wel mooier uit. Voor de muggen daarentegen was die nattigheid blijkbaar een feestdag. Vrouw en dochter stonden te springen en te dansen om die beesten van hun lijf te houden.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: Noorwegen - met de Fischer T4
Argh, verdomd, het doet pijn om me te moeten beperken tot deze foto's. Maar ja, ik kan er moeilijk nog 100 posten...
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: Noorwegen - met de Fischer T4
Na het kerkhof, waar tussendoor ook een Unimog en een Bremah 4x4-monster gearriveerd waren, zijn we doorheen de regen rustig verder gekabbeld, noordwaarts, doorheen Zweden, naar het punt waar de Noorse sectie van de TET begint, ten oosten van Øyermoen.
Dat bleek nog een eind verder dan we dachten, zodat we tegen achten een plekje zochten om te overnachten.
Ten Noorden van Matrand is een zandgroeve met bijhorende verwerkingsfabriek. Op de grindweg naar die zandgroeve vonden we een mooi parkeerplekje, ter hoogte van een zogenaamde badplaats, want er was ook een meertje.
's morgens werden we wakker van de vrachtwagens die een bakkie zand kwamen halen. We eindigen de dag op kmstand 278922.
Dat bleek nog een eind verder dan we dachten, zodat we tegen achten een plekje zochten om te overnachten.
Ten Noorden van Matrand is een zandgroeve met bijhorende verwerkingsfabriek. Op de grindweg naar die zandgroeve vonden we een mooi parkeerplekje, ter hoogte van een zogenaamde badplaats, want er was ook een meertje.
's morgens werden we wakker van de vrachtwagens die een bakkie zand kwamen halen. We eindigen de dag op kmstand 278922.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: Noorwegen - met de Fischer T4
Dinsdag 11 juli
De volgende ochtend via vele boswegen naar Øyermoen gereden. Ten oosten daarvan begint de TET. Er zijn in dit oostelijk deel van Noorwegen duidelijk enorm veel boswegen. De meeste zijn erg goed onderhouden en 60-70km kan je perfect aanhouden. Langs zulke wegen zie je regelmatig zijstraten met een rijtje postbussen waardoor je weet dat er daar huizen/hutten zijn. Er zijn er die ook minder goed onderhouden zijn omdat er niemand woont. Het zijn dan eerder servicewegen. Toeristen vind je hier nauwelijks. Behalve onszelf zagen we er geen enkele.
------ even iets over de TET -------
TET = Trans Europen Trail = bedoeld voor allroadmotorfietsen. Maar de onverharde wegen hier zijn zo gladjes dat je die met normale personenwagens kan doen. (Dat had de linesman mij per mail bevestigd.)
Anders gezegd: voor motorrijders is daar eigenlijk weinig fun aan, denk ik zo.
Hier de link naar de Noorse sectie van de TET: https://transeurotrail.org/norway/#2.22/53.69/6.35
----------------
De TET begint dus zoals gezegd ten oosten van Øyermoen, meerbepaald aan de Rotnemovegen: De eerste kilometers ging alles lekker. Daar hebben we weinig foto's van, want teveel regen. Er is daar ook niks anders dan bos eigenlijk, en dat is moeilijk op een boeiende manier te fotograferen.
Al gauw ontdekten we dat er niet enkel in Marokko wasborden bestaan, maar ook hier. Op bepaalde secties zijn er honderden meter lange wasborden en je wagen rammelt dan op een schandalige manier door elkaar. Vertragen tot tien km/u is al wat je kan doen, of je moet verdragen dat je afgescheurde onderdelen verliest.
In Grue brandstof en koffie getankt. Nog een "vaffel" erbij, waarom niet? Boven Grue echter wordt de rivier Rotna noordwaarts gevolgd en de bosweg werd bij elke afslag smaller en slechter. Kilometerslang aan 10km/u, voorzichtig manoeuvrerend langs de grotere stenen, behoorlijk steil omhoog en omlaag. (Alles is natuurlijk relatief, met een jeep of motorfiets is dat daar poepsimpel). Was ook wat stressy, ik was er niet zo gerust op. Gingen we er door geraken of niet? Els haar opmerkingen waren ook nogal onrustwekkend eigenlijk ipv bemoedigend of rustgevend. Achteraf bekeken was dat natuurlijk gewoon poepsimpel, zelfs met onze T4. Kemel van de dag: op een splitsing een tolweg betaald die we eigenlijk niet moesten nemen want we moesten naar rechts en dat was geen tolweg ....
Te Elverum waren we het al beu om door elkaar gerammeld te worden en zijn we via geasfalteerde kronkelwegen richting Birkerbeinervegen gereden. Dat waren behoorlijk wat kilometers, en helaas waren we op een lange saaie weg terecht gekomen, met links een rivier en spoorlijn, en rechts een "bergrug" zonder wegen. Kort voor Evenstad vonden we eindelijk een rustig plaatsje voor de nacht. Bleek dat enkele honderden babypadjes en een paar duizend muggen daar ook logeerden. En de regenwolken ook.
Eindstand vandaag: 279183 km.
De volgende ochtend via vele boswegen naar Øyermoen gereden. Ten oosten daarvan begint de TET. Er zijn in dit oostelijk deel van Noorwegen duidelijk enorm veel boswegen. De meeste zijn erg goed onderhouden en 60-70km kan je perfect aanhouden. Langs zulke wegen zie je regelmatig zijstraten met een rijtje postbussen waardoor je weet dat er daar huizen/hutten zijn. Er zijn er die ook minder goed onderhouden zijn omdat er niemand woont. Het zijn dan eerder servicewegen. Toeristen vind je hier nauwelijks. Behalve onszelf zagen we er geen enkele.
------ even iets over de TET -------
TET = Trans Europen Trail = bedoeld voor allroadmotorfietsen. Maar de onverharde wegen hier zijn zo gladjes dat je die met normale personenwagens kan doen. (Dat had de linesman mij per mail bevestigd.)
Anders gezegd: voor motorrijders is daar eigenlijk weinig fun aan, denk ik zo.
Hier de link naar de Noorse sectie van de TET: https://transeurotrail.org/norway/#2.22/53.69/6.35
----------------
De TET begint dus zoals gezegd ten oosten van Øyermoen, meerbepaald aan de Rotnemovegen: De eerste kilometers ging alles lekker. Daar hebben we weinig foto's van, want teveel regen. Er is daar ook niks anders dan bos eigenlijk, en dat is moeilijk op een boeiende manier te fotograferen.
Al gauw ontdekten we dat er niet enkel in Marokko wasborden bestaan, maar ook hier. Op bepaalde secties zijn er honderden meter lange wasborden en je wagen rammelt dan op een schandalige manier door elkaar. Vertragen tot tien km/u is al wat je kan doen, of je moet verdragen dat je afgescheurde onderdelen verliest.
In Grue brandstof en koffie getankt. Nog een "vaffel" erbij, waarom niet? Boven Grue echter wordt de rivier Rotna noordwaarts gevolgd en de bosweg werd bij elke afslag smaller en slechter. Kilometerslang aan 10km/u, voorzichtig manoeuvrerend langs de grotere stenen, behoorlijk steil omhoog en omlaag. (Alles is natuurlijk relatief, met een jeep of motorfiets is dat daar poepsimpel). Was ook wat stressy, ik was er niet zo gerust op. Gingen we er door geraken of niet? Els haar opmerkingen waren ook nogal onrustwekkend eigenlijk ipv bemoedigend of rustgevend. Achteraf bekeken was dat natuurlijk gewoon poepsimpel, zelfs met onze T4. Kemel van de dag: op een splitsing een tolweg betaald die we eigenlijk niet moesten nemen want we moesten naar rechts en dat was geen tolweg ....
Te Elverum waren we het al beu om door elkaar gerammeld te worden en zijn we via geasfalteerde kronkelwegen richting Birkerbeinervegen gereden. Dat waren behoorlijk wat kilometers, en helaas waren we op een lange saaie weg terecht gekomen, met links een rivier en spoorlijn, en rechts een "bergrug" zonder wegen. Kort voor Evenstad vonden we eindelijk een rustig plaatsje voor de nacht. Bleek dat enkele honderden babypadjes en een paar duizend muggen daar ook logeerden. En de regenwolken ook.
Eindstand vandaag: 279183 km.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: Noorwegen - met de Fischer T4
Foto van één zo'n padje. Dat beestje is dus maar één centimeter groot!
Hoe we die dan gezien hadden?
Wel, toen ik de wagen voor het eerst verliet en mijn voet op de grond zette (denk Neil Armstrong), zag ik plots tientallen dingetjes wegspringen, alsof ik een buitenaards wezen was dat net landde. Dat bleken dus allemaal padjes te zijn. Het was er vergeven van de beestjes, ongelooflijk.
Hoe we die dan gezien hadden?
Wel, toen ik de wagen voor het eerst verliet en mijn voet op de grond zette (denk Neil Armstrong), zag ik plots tientallen dingetjes wegspringen, alsof ik een buitenaards wezen was dat net landde. Dat bleken dus allemaal padjes te zijn. Het was er vergeven van de beestjes, ongelooflijk.
Laatst gewijzigd door Muug op 13 aug 2023, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: Noorwegen - met de Fischer T4
Op IJsland hebben we (van IJslanders) geleerd juist met zo'n 70 km/u over de wasborden heen te raggen: je 'vliegt' dan min of meer over de ribbels heen, en hebt er veel minder last van, gek genoeg.Muug schreef: ↑03 aug 2023, 15:53 Al gauw ontdekten we dat er niet enkel in Marokko wasborden bestaan, maar ook hier. Op bepaalde secties zijn er honderden meter lange wasborden en je wagen rammelt dan op een schandalige manier door elkaar. Vertragen tot tien km/u is al wat je kan doen, of je moet verdragen dat je afgescheurde onderdelen verliest.
Je moet dan wél je aandacht een beetje bij het sturen houden...
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Noorwegen - met de Fischer T4
Hier gaan we nog eens iets preciezer naar kijken... Op het eerste gezicht hebben we hele delen al wel 'gedaan', maar hele delen ook nog niet!Muug schreef: ↑03 aug 2023, 15:53 ------ even iets over de TET -------
TET = Trans Europen Trail = bedoeld voor allroadmotorfietsen. Maar de onverharde wegen hier zijn zo gladjes dat je die met normale personenwagens kan doen. (Dat had de linesman mij per mail bevestigd.)
Anders gezegd: voor motorrijders is daar eigenlijk weinig fun aan, denk ik zo.
Hier de link naar de Noorse sectie van de TET: https://transeurotrail.org/norway/#2.22/53.69/6.35
----------------
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Noorwegen - met de Fischer T4
Er is ook nog TET Denemarken, Zweden, Finland...bvddobb schreef: ↑03 aug 2023, 16:33Hier gaan we nog eens iets preciezer naar kijken... Op het eerste gezicht hebben we hele delen al wel 'gedaan', maar hele delen ook nog niet!Muug schreef: ↑03 aug 2023, 15:53 ------ even iets over de TET -------
TET = Trans Europen Trail = bedoeld voor allroadmotorfietsen. Maar de onverharde wegen hier zijn zo gladjes dat je die met normale personenwagens kan doen. (Dat had de linesman mij per mail bevestigd.)
Anders gezegd: voor motorrijders is daar eigenlijk weinig fun aan, denk ik zo.
Hier de link naar de Noorse sectie van de TET: https://transeurotrail.org/norway/#2.22/53.69/6.35
----------------
https://transeurotrail.org/denmark/#2.22/53.69/6.35
https://transeurotrail.org/finland/#2.22/53.69/6.35
https://transeurotrail.org/sweden/#2.22/53.69/6.35
etc
etc
etc
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: Noorwegen - met de Fischer T4
Woensdag 12 juli
De foto’s vertellen het hele verhaal eigenlijk. Veel regen, veel lage wolken, weinig te zien, geen wandelweer, en om 16u hadden we de Birkebeinervegen en de Peer Gyntvegen (part 1) al achter de rug. Ik was moe, écht moe. Geen zin meer om verder te rijden. Een half uur later stonden we al op een camping in Sjoa. Douche en wifi! En regen…
kmstand vandaag: 279351 km.
Foto's genomen op de Birkebeinervegen:
De foto’s vertellen het hele verhaal eigenlijk. Veel regen, veel lage wolken, weinig te zien, geen wandelweer, en om 16u hadden we de Birkebeinervegen en de Peer Gyntvegen (part 1) al achter de rug. Ik was moe, écht moe. Geen zin meer om verder te rijden. Een half uur later stonden we al op een camping in Sjoa. Douche en wifi! En regen…
kmstand vandaag: 279351 km.
Foto's genomen op de Birkebeinervegen:
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052