Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Syncro : mag die gesleept worden met twee wielen in de lucht?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 543
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Syncro : mag die gesleept worden met twee wielen in de lucht?

Bericht door Muug »

Omdat de versnellingspook los is geschoten, en omdat wij een goeie pechverhelpingsdienst hebben, gaan we de wagen naar een garage laten verslepen. Maar hoe gaat dat met de syncro? Enkel de voorwielen in de lucht, dat zal toch niet mogen, gezien die visco-koppeling?
Graag snel een antwoord, want ik heb ze al gebeld. :nuts

Nu, zelf denk ik dus dat er geen wielen in de lucht mogen, behalve als ze vrij kunnen draaien. En dat advies vind je veel terug. Hier bvb: https://gowesty.com/blogs/article-libra ... our-vw-van

Maar in mijn handleiding staat:"Bij wagens met 4-wielaandrijving geldt: Wagens met ABS: Met een takelwagen kan de wagen met opgetilde voor- of achteras worden gesleept. " (en de mijne is dus syncro, mét ABS)
Dan staat er nog wat bij over het slepen met opgetilde achteras, maar dat gaat hier niet van toepassing zijn denk ik zo.
Dus op basis van mijn handleiding mag het. :groteogen
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
ABL 2001
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2021, 19:22

Re: Syncro : mag die gesleept worden met twee wielen in de lucht?

Bericht door ABL 2001 »

Heb je 't over een T3 of een T4?
Ik weet niet of er een verschil is tussen de twee... wellicht dat de T3 standaard achterwielaandrijving heeft en de T4 voorwielaandrijving... maar ik heb hier een T3 Syncro, en voor zover ik het ding begrijp (ik ben wel een gediplomeerd monteur... maar fietsen en motorfietsen, geen autos) zie ik niet in waarom je hem niet met voorwielen in de lucht zou mogen slepen: de viscokoppeling zet de voorwielen (bij de T3) in beweging wanneer één van de achterwielen doorslipt, of beiden (vergis ik me? denk het niet). Ik zie niet in waarom dat zou gebeuren als ie wordt gesleept met de neus in de lucht.
Een permanente 4x4, zoals een Lada Niva, kan dat niet hebben, omdat de vier wielen aan elkaar zijn gebonden, maar een Syncro wel, dacht ik; die rijdt immers "standaard" op twee aandrijfwielen, tenzij de viscokoppeling voelt dat de twee overige wielen moeten ingrijpen.

Als ik hier lulkoek zit te verkopen, dan hoor ik het graag! En als ik gelijk heb, nog liever :gekte
ABL 2001
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2021, 19:22

Re: Syncro : mag die gesleept worden met twee wielen in de lucht?

Bericht door ABL 2001 »

Ah nee, fout van me: als ie wordt gesleept met de voorwielen geblokkeerd in zo'n beugel, dan gaat de visco het verschil in rotatiesnelheid tussen voor en achterwielen (zo werkt die visco) verkeerd interpreteren...

Ja, sla me dood, slechte monteur hé... maar ik heb dan ook nooit een auto laten slepen - dus misschien toch niet zo'n slechte monteur... :yes

Cardan losmaken dan? Zijn maar vier boutjes...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 936
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Syncro : mag die gesleept worden met twee wielen in de lucht?

Bericht door SyncRoon »

Ja je (*). Slepen bij normale visco moet met alle wielen op de grond, of ze moeten opgeheven ook vrij kunnen draaien. Mijn Dangel heeft een schakelmof dus kan je de visco ontkoppelen. De T4 syncro met ABS heeft een vrijloop wat dit waarschijnlijk mogelijk maakt. https://www.t4-wiki.de/wiki/Freilauf_(Syncro)

voor de zekerheid zou je kunnen aangeven permanente 4x4 en liever op een oprijwagen transporteren dan met een lepel.

edit; als ik goed lees en begrijp werkt de vrijloop altijd en wordt pas geblokkeerd op onderdruk als je achteruit wil rijden. Dus met verschil omwenteling achterwiel groter dan voorwiel loopt die vrij. Dan kan je voorwielen dus vast zetten. Achteruit slepen, idem. De achterwielen staan vast maar voorwielen draaien dan achteruit en dus ook in vrijloop. Ben wel benieuwd wat er dan gebeurt als je met de sleepwagen vervolgens achteruit gaat rijden.....
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 543
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Syncro : mag die gesleept worden met twee wielen in de lucht?

Bericht door Muug »

@ABL : het is een T4, want deze topic staat bij de T4 :knipoog

Dus de ABS-constructie heeft een vrijloop, waardoor ie toch met niet-draaiende voorwielen omhoog gesleept kan worden? Mja, t zou gek zijn dat de handleiding liegt.

Maar gelukkig kwam de man met een geschikte vrachtwagen af en de T4 ging zo helemaal er op. Handig toch, zo'n afstandsbediening waarmee je het laadplatform mooi lekker schuin tegen de grond laat glijden.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Plaats reactie