Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
EGR afdop plaatje
EGR afdop plaatje
Ik heb behoorlijk gezocht maar kan het maar niet vinden. En ook online kom ik maar niet het juiste onderdeel tegen.
Ik wil mijn EGR van mijn T5 (AXE) uit 2006 laten afdoppen. Maar ik kan maar niet het juiste onderdeel of de juiste maat vinden. Wel complete vervangingsunits met pijpen en zo. Weet iemand een adres (URL of leverancier) waar ik zoiets kan vinden??
Ik wil mijn EGR van mijn T5 (AXE) uit 2006 laten afdoppen. Maar ik kan maar niet het juiste onderdeel of de juiste maat vinden. Wel complete vervangingsunits met pijpen en zo. Weet iemand een adres (URL of leverancier) waar ik zoiets kan vinden??
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Douglas Adams
Re: EGR afdop plaatje
Hallo Deskman,
Misschien heb je hier wat aan, ik heb het plaatje ook zelf gemaakt met behulp van een kartonnen malletje
viewtopic.php?t=66350
https://weetjewel.com/tips_en_trucs/egr ... je_egr.htm
Misschien heb je hier wat aan, ik heb het plaatje ook zelf gemaakt met behulp van een kartonnen malletje
viewtopic.php?t=66350
https://weetjewel.com/tips_en_trucs/egr ... je_egr.htm
Re: EGR afdop plaatje
Thanks, maar dat is allemaal T4.
Ik kan van de meeste auto's plaatjes vinden maar voor de T5 blijft het tobben.
Ik kan van de meeste auto's plaatjes vinden maar voor de T5 blijft het tobben.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Douglas Adams
Re: EGR afdop plaatje
Misschien dat de informatie in dit topic helpt viewtopic.php?t=31459
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: EGR afdop plaatje
:D
Dat gaat weer over de T5.1 met een 4 cyl motor.
Maar misschien weet Jos wel raad. Die ga ik eens even per mail lastigvallen.
Bedankt voor het meezoeken!
Dat gaat weer over de T5.1 met een 4 cyl motor.
Maar misschien weet Jos wel raad. Die ga ik eens even per mail lastigvallen.
Bedankt voor het meezoeken!
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
- Locatie: Heicop
Re: EGR afdop plaatje
Het is niet heel moeilijk zelf te maken en als je zelf de spullen er niet voor heb ga met het pijpje naar een garage of een bedrijf die in metaal bewerking doet of iets dergelijks en ze kunnen het wel voor je maken
Het enige wat je nodig hebt is een dun plaatje ijzer slijptol en boormachine met juiste boortje
Het enige wat je nodig hebt is een dun plaatje ijzer slijptol en boormachine met juiste boortje
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Re: EGR afdop plaatje
Dat idee was ook al langzaam aan het opborrelen: hoe moeilijk kan het zijn? Het moet wel behoorlijk dik zijn begrijp ik maar dat moet toch lukken.
Dank je.
Eerst maar op vakantie mét de EGR.
Dank je.
Eerst maar op vakantie mét de EGR.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Douglas Adams
Re: EGR afdop plaatje
Heb een Cali T5.1 2012 cfca, egr type A. Olie verbruikt valt mee, wel iets maar heb ook al ruim 224k km er op zitten.
Heb mijn egr vorige jaar laten wegschrijven tijdens een beurt. Na 2 weken enorme rookpluimen. Garage gaf aan 'corrupte software' en 'opgelost'.
Rook weg idd, maar verbruik omhoog.
Ben onlangs naar de profi tuners geweest voor eco tuning en check op egr, of deze idd nog weggeschreven is.
Hebben de fysieke ecu gedemonteerd en uitgelezen (niet via virtuele port). Blijkt dat alles terug is gezet naar fabrieks standaard. En ik maar denken dat ik zonder egr rond rij.
Die garage is klaar dus....
Nu eco tuned en egr uit, maar (nog?) geen blanking plates.
Nu twee weken later en roken (flink) begin weer, egr is weggeschreven in ecu.
Vind deze blanking plates:
https://www.darksidedevelopments.co.uk/ ... ngine.html
€114,- incl verzenden.
Vraag: zouden deze plates het roken voorkomen?
Wat zijn de ervaringen met apk en uitstoot zonder egr (met/zonder plates)?
Heb mijn egr vorige jaar laten wegschrijven tijdens een beurt. Na 2 weken enorme rookpluimen. Garage gaf aan 'corrupte software' en 'opgelost'.
Rook weg idd, maar verbruik omhoog.
Ben onlangs naar de profi tuners geweest voor eco tuning en check op egr, of deze idd nog weggeschreven is.
Hebben de fysieke ecu gedemonteerd en uitgelezen (niet via virtuele port). Blijkt dat alles terug is gezet naar fabrieks standaard. En ik maar denken dat ik zonder egr rond rij.
Die garage is klaar dus....
Nu eco tuned en egr uit, maar (nog?) geen blanking plates.
Nu twee weken later en roken (flink) begin weer, egr is weggeschreven in ecu.
Vind deze blanking plates:
https://www.darksidedevelopments.co.uk/ ... ngine.html
€114,- incl verzenden.
Vraag: zouden deze plates het roken voorkomen?
Wat zijn de ervaringen met apk en uitstoot zonder egr (met/zonder plates)?
VW California 2012 - 180 Edition - handgeschakeld.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: EGR afdop plaatje
Is het niet gewoon zo dat je roetfilter aan het regenereren is?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: EGR afdop plaatje
Ja en 'nee niet goed'.
Lijkt het idd zo te zijn, maar gaat niet goed.
Rook ook bij langzaam rollen en zelfs bij achteruit inparkeren.
Heb inmiddels contact met andere lokale garage. Wat een zegen. Goed en eerlijk gesprek. Hebben ervaring met vergelijkbare situatie en uitvoering, ook egr uitgeschreven toen.
Lijkt er sterk op dat door uitschrijven egr de dpf niet voldoende op temperatuur komt. Hierdoor wel inspuiting maar geen goede verbranding en als gevolg witte (beetje blauw) heftige rook. In dat geval toen ik dpf eruit gehaald (2016), nu geen goed idee meer.
Doet in mijn geval ook veel en lang over regeneratie. De drukregelaar merkt dit, ziet dat regeneratie niet goed was en gaat weer inspuiten... Enz.
Egr uit laten in mijn geval gaat onherroepelijk lijden tot dpf vollopen en die is net vervangen.
Mijn besluit: egr gaat gewoon aan.
Dpf eruit is geen optie; 1. vrij hoge roet toeslag na nieuwe rdw registratie en 2. kom de stad niet in en 3. onze overheid is grote vrindjes van de wef, regelgeving gaat alleen maar strikter worden...
Reden dat ik egr uit heb laten schrijven was vooral risico beperking. Heb nog geen echte problemen.
Welke keuze je ook maakt het is kiezen uit slechte opties. Ik kies voor met egr en met dpf (standaard) en heb eco tuning gedaan (resultaten nog te bezien).
Zit nu bij mijn tuner in Veenendaal om egr weer aan te laten zetten. Toppers hier!
Over weekje weet ik wel of roken met weer inschakelen van egr opgelost is. Keep you posted.
Lijkt het idd zo te zijn, maar gaat niet goed.
Rook ook bij langzaam rollen en zelfs bij achteruit inparkeren.
Heb inmiddels contact met andere lokale garage. Wat een zegen. Goed en eerlijk gesprek. Hebben ervaring met vergelijkbare situatie en uitvoering, ook egr uitgeschreven toen.
Lijkt er sterk op dat door uitschrijven egr de dpf niet voldoende op temperatuur komt. Hierdoor wel inspuiting maar geen goede verbranding en als gevolg witte (beetje blauw) heftige rook. In dat geval toen ik dpf eruit gehaald (2016), nu geen goed idee meer.
Doet in mijn geval ook veel en lang over regeneratie. De drukregelaar merkt dit, ziet dat regeneratie niet goed was en gaat weer inspuiten... Enz.
Egr uit laten in mijn geval gaat onherroepelijk lijden tot dpf vollopen en die is net vervangen.
Mijn besluit: egr gaat gewoon aan.
Dpf eruit is geen optie; 1. vrij hoge roet toeslag na nieuwe rdw registratie en 2. kom de stad niet in en 3. onze overheid is grote vrindjes van de wef, regelgeving gaat alleen maar strikter worden...
Reden dat ik egr uit heb laten schrijven was vooral risico beperking. Heb nog geen echte problemen.
Welke keuze je ook maakt het is kiezen uit slechte opties. Ik kies voor met egr en met dpf (standaard) en heb eco tuning gedaan (resultaten nog te bezien).
Zit nu bij mijn tuner in Veenendaal om egr weer aan te laten zetten. Toppers hier!
Over weekje weet ik wel of roken met weer inschakelen van egr opgelost is. Keep you posted.
VW California 2012 - 180 Edition - handgeschakeld.
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
- Locatie: West-friesland
Re: EGR afdop plaatje
Ik heb net mijn bus stage1 laten tunen bij BB autotechniek in Venhuizen en daarbij ook de egr uit laten schrijven, en mij werd verteld dat afdoppen onzin is.Deskman schreef: ↑19 apr 2024, 12:02 Ik heb behoorlijk gezocht maar kan het maar niet vinden. En ook online kom ik maar niet het juiste onderdeel tegen.
Ik wil mijn EGR van mijn T5 (AXE) uit 2006 laten afdoppen. Maar ik kan maar niet het juiste onderdeel of de juiste maat vinden. Wel complete vervangingsunits met pijpen en zo. Weet iemand een adres (URL of leverancier) waar ik zoiets kan vinden??
Re: EGR afdop plaatje
Voor zover ik weet kan ik de boel alleen maar mechanisch onbruikbaar maken - uitschrijven ondersteunt mijn bus niet.
Verder is er weinig waar de meningen zo over verdeeld zijn als het nu en het effect van een EGR.
Verder is er weinig waar de meningen zo over verdeeld zijn als het nu en het effect van een EGR.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Douglas Adams
Re: EGR afdop plaatje
Inmiddels 400km verder, met eco tuning en egr weer aan. Extreme roken volledig weg. Geen stank meer.freggel01 schreef: ↑19 jun 2024, 12:17 Ja en 'nee niet goed'.
Lijkt het idd zo te zijn, maar gaat niet goed.
Rook ook bij langzaam rollen en zelfs bij achteruit inparkeren.
Heb inmiddels contact met andere lokale garage. Wat een zegen. Goed en eerlijk gesprek. Hebben ervaring met vergelijkbare situatie en uitvoering, ook egr uitgeschreven toen.
Lijkt er sterk op dat door uitschrijven egr de dpf niet voldoende op temperatuur komt. Hierdoor wel inspuiting maar geen goede verbranding en als gevolg witte (beetje blauw) heftige rook. In dat geval toen ik dpf eruit gehaald (2016), nu geen goed idee meer.
Doet in mijn geval ook veel en lang over regeneratie. De drukregelaar merkt dit, ziet dat regeneratie niet goed was en gaat weer inspuiten... Enz.
Egr uit laten in mijn geval gaat onherroepelijk lijden tot dpf vollopen en die is net vervangen.
Mijn besluit: egr gaat gewoon aan.
Dpf eruit is geen optie; 1. vrij hoge roet toeslag na nieuwe rdw registratie en 2. kom de stad niet in en 3. onze overheid is grote vrindjes van de wef, regelgeving gaat alleen maar strikter worden...
Reden dat ik egr uit heb laten schrijven was vooral risico beperking. Heb nog geen echte problemen.
Welke keuze je ook maakt het is kiezen uit slechte opties. Ik kies voor met egr en met dpf (standaard) en heb eco tuning gedaan (resultaten nog te bezien).
Zit nu bij mijn tuner in Veenendaal om egr weer aan te laten zetten. Toppers hier!
Over weekje weet ik wel of roken met weer inschakelen van egr opgelost is. Keep you posted.
Verbruik lijkt verbetert voor lange afstanden van 10km/l naar ongeveer 12km/l.
Lijkt er sterk op dat het roken dat ik (tweemaal na uitschrijven egr) heb ervaren, ontstaat door onvoldoende hitte in dpf tijdens regeneratie bij brandstof inspuiting als egr uit staat.
Weer een stapje in de voorbereidingen voor een trip deze zomer naar de Lofoten, Noorwegen en Zweedse oostkust.
VW California 2012 - 180 Edition - handgeschakeld.