Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

welke druppellader?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
hippie
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jun 2024, 16:51

Re: welke druppellader?

Bericht door hippie »

krekwakwol schreef: 30 jun 2024, 19:28 Een cyrix of ander scheidings relais kan ook al bij de startaccu zitten (daar heb ik hem wel geplaatst).
Word toch ook aanbevolen .
Ik heb nog een hoop te doen . gr Ronny .
Swedish blue
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2024, 14:36
Locatie: Hem

Re: welke druppellader?

Bericht door Swedish blue »

krekwakwol schreef: 30 jun 2024, 19:28 Een cyrix of ander scheidings relais kan ook al bij de startaccu zitten (daar heb ik hem wel geplaatst).
Daar heb ik inmiddels ook gekeken, maar niets aangetroffen.
:T5cruisin
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 954
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: welke druppellader?

Bericht door SyncRoon »

Kan je de +kabel vanaf de 2e accu 100% terugvolgen naar de dynamo/startbatterij?

Heb je constante 12V op de +kabel 2e accu of schakelt deze pas op 12V wanneer de motor draait? Wel handig te weten of de 2e accu gescheiden is en voorzien van zekering. Relais kan bv ook onder de voorstoel of ergens in een kastje ingebouwd zijn?

Is de 2e accu af fabriek? Fabrieksuitrustingen hebben vaak vaste inbouwpositie voor deze zaken. Is het zelfbouw ben je afhankelijk van de informatie die bijgeleverd is of het naspeuren.

Ok, zie dat je een 98 california hebt;

daar zit wel ergens een relais in. Waar deze kabelbomen heen lopen is de puzzel :)

https://www.catcar.info/audivw/?lang=en ... MDAxMzI%3D
Groet, Ronald
Swedish blue
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2024, 14:36
Locatie: Hem

Re: welke druppellader?

Bericht door Swedish blue »

Het gaat in elk geval om een WestFalia interieur.
Wat auto’s en elektra betreft, weet ik niet veel.

Achter de bestuurdersstoel zit aan de zijkant van de keuken een aardlekschakelaar en een zekeringenkast.

De HH-accu laadt op tijdens het rijden. Dat gaat dan zeker via de accu onder de motorkap?

Wat het meten betreft heb ik daar geen apparatuur voor en zou ik ook niet eens weten hoe dat moet :muur
:T5cruisin
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3795
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: welke druppellader?

Bericht door krekwakwol »

Waar ligt Hem?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4894
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: welke druppellader?

Bericht door Hanz »

krekwakwol schreef: 01 jul 2024, 21:10 Waar ligt Hem?
Westfriesland
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4894
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: welke druppellader?

Bericht door Hanz »

Swedish blue schreef: 01 jul 2024, 21:00 Achter de bestuurdersstoel zit aan de zijkant van de keuken een aardlekschakelaar en een zekeringenkast.

Aardlekschakelaar is voor de 230 V installatie, dus walstroom naar acculader en naar 230V stopcontact.

De HH-accu laadt op tijdens het rijden. Dat gaat dan zeker via de accu onder de motorkap?

HH-accu wordt tijdens het rijden opgeladen door de dynamo. Dus een druppellader op de accu zal de HH-accu niet opladen..

Wat het meten betreft heb ik daar geen apparatuur voor en zou ik ook niet eens weten hoe dat moet :muur

Ik zie in jouw berichten geen enkele aanwijzing waaruit blijkt dat de elektrische installatie in je camper niet standaard is. Meten levert volgens mij dan ook niets op.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 954
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: welke druppellader?

Bericht door SyncRoon »

Goed de zoekfunctie levert ook info en verwijzingen..... En ik bestrijd dat 'meten niks oplevert' zo de term 'Meten is Weten'

https://t4-wiki.de/wiki/Relais_J7_%28Ba ... nrelais%29
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3267
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: welke druppellader?

Bericht door J vd Pal »

Relais kan ook onder de koelkast aan de linkerkant tegen de kast geschroefd zijn.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Swedish blue
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2024, 14:36
Locatie: Hem

Re: welke druppellader?

Bericht door Swedish blue »

Hierbij nog wat foto's. Weet niet wat er onder dat ronde zwarte klepje zit (2de en 3de foto)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
J vd Pal schreef: 01 jul 2024, 21:40 Relais kan ook onder de koelkast aan de linkerkant tegen de kast geschroefd zijn.
Moet daarvoor de koelkast worden uitgenomen?
:T5cruisin
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3267
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: welke druppellader?

Bericht door J vd Pal »

Nee, het voorpaneel kan eraf. Links drie schroefjes onder de afdekapjes en rechts drie schroeven in de zijkant van de staander, deurtje open en je ziet ze zitten.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3267
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: welke druppellader?

Bericht door J vd Pal »

Achter het ronde zwarte kapje zit een aansluiting voor een 12 Volt DIN aansluiting. https://www.onlinekabelshop.nl/procar-p ... E8QAvD_BwE
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4894
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: welke druppellader?

Bericht door Hanz »

@ Swedish blue: Ik krijg het idee dat je nauwelijks weet hoe een California in elkaar zit (niet vervelend bedoeld hoor). Misschien heb je wat aan de documenten in dit topic dat ik een tijdje geleden geplaatst heb: viewtopic.php?p=521486#p521486
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Swedish blue
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2024, 14:36
Locatie: Hem

Re: welke druppellader?

Bericht door Swedish blue »

J vd Pal schreef: 01 jul 2024, 22:05 Nee, het voorpaneel kan eraf. Links drie schroefjes onder de afdekapjes en rechts drie schroeven in de zijkant van de staander, deurtje open en je ziet ze zitten.
Ongeveer net zoals bij de HH-accu dus.
J vd Pal schreef: 01 jul 2024, 22:06 Achter het ronde zwarte kapje zit een aansluiting voor een 12 Volt DIN aansluiting. https://www.onlinekabelshop.nl/procar-p ... E8QAvD_BwE
Dank je wel!
Hanz schreef: 01 jul 2024, 22:45 @ Swedish blue: Ik krijg het idee dat je nauwelijks weet hoe een California in elkaar zit (niet vervelend bedoeld hoor). Misschien heb je wat aan de documenten in dit topic dat ik een tijdje geleden geplaatst heb: viewtopic.php?p=521486#p521486
Erg handig, bedankt!

De handleiding van PopTop was ik al tegengekomen en heb ik op de computer staan. Ik had het al een keer doorgenomen. Waarschijnlijk dit net gemist.

Maar goed, we hebben de California maar net en ik heb me al wat ingelezen hier, maar de technische zaken gaan meestal mijn pet te boven.
Ik neem je overigens niets kwalijk hoor! Ik ben hier om te leren en vragen stellen mag toch? Ik ben alleen maar blij met de hulp die ik hier krijgen kan.

Ik zal mij meer verdiepen in de links.
:T5cruisin
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4894
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: welke druppellader?

Bericht door Hanz »

Fijn dat je het positief opvat, zo was het ook bedoeld. Hier nog drie websites waar veel informatie te vinden is. De laatste (eldiape) is van ons mede-forumlid Peter, alias Multivan Generation.

https://www.t4-wiki.de/wiki/Hauptseite
https://www.westfaliat4.info/index.html
http://www.eldiape.com/
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie