Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ophanging
Ophanging
Hallo allemaal,
Ik heb aan de voorzijde vervangen,
Schokdempers
Fusepennen, bovenste, onderste en stuur.
Onderste draagarmen volledig vernieuwd.
Stabilisator stangen en de 2 Rubbers.
Nu mijn probleem,
De bus staat rechts 2cm hoger tegen over links.
Wat heb ik fout gedaan, waar moet ik op letten en hoe krijg ik deze terug gelijk?
Alvast bedankt
Groetjes Egwin
Ik heb aan de voorzijde vervangen,
Schokdempers
Fusepennen, bovenste, onderste en stuur.
Onderste draagarmen volledig vernieuwd.
Stabilisator stangen en de 2 Rubbers.
Nu mijn probleem,
De bus staat rechts 2cm hoger tegen over links.
Wat heb ik fout gedaan, waar moet ik op letten en hoe krijg ik deze terug gelijk?
Alvast bedankt
Groetjes Egwin
Re: Ophanging
Stond die recht voor het vervangen van onderdelen? Is het enkel voor of achter of beide? Hoe is de belading van je bus verdeeld?
Moeten de onderdelen misschien nog 'zetten' en heb je al wat rondgereden?
Je kan de torsieveren afstellen, of links hoger of rechts lager? Spacer tussen achterveer.
Wat ook kan gebeuren dat je de ophanging uitgeveerd hebt vastgezet en dat er nu spanning op staat. Je zou de ophanging het beste pas op moment vast zetten als deze weer terug op zijn wielen staat.
Moeten de onderdelen misschien nog 'zetten' en heb je al wat rondgereden?
Je kan de torsieveren afstellen, of links hoger of rechts lager? Spacer tussen achterveer.
Wat ook kan gebeuren dat je de ophanging uitgeveerd hebt vastgezet en dat er nu spanning op staat. Je zou de ophanging het beste pas op moment vast zetten als deze weer terug op zijn wielen staat.
Groet, Ronald
Re: Ophanging
Stond volgens mij al een beetje scheef. Achteraan ook een beetje. Heb achteraan ook nieuwe schokdempers gestoken en heb daar een verschil van 1,5 CM.
Vooraan een verschil van 2cm.
Heb al wat rondgereden een 200km.
Ook lichte trillingen bij een snelheid van 70 tot 80 km, bij trager en sneller rijden niet.
Vooraan een verschil van 2cm.
Heb al wat rondgereden een 200km.
Ook lichte trillingen bij een snelheid van 70 tot 80 km, bij trager en sneller rijden niet.
Re: Ophanging
Mijn bus is leeg.
Banken er uit en achteraan zijn bakken gemaakt voor camper, links en rechts hetzelfde.
Enkel rechts extra batterij en wat technische spullen. Kan denk ik geen verschil maken.
Banken er uit en achteraan zijn bakken gemaakt voor camper, links en rechts hetzelfde.
Enkel rechts extra batterij en wat technische spullen. Kan denk ik geen verschil maken.
Re: Ophanging
Idd vastgezet toen hij nog op de brug stond, wel met as steun eronder. Dus best terug losmaken, gewoon op de grond zetten en dan vast zetten?SyncRoon schreef: ↑09 jul 2024, 08:52 Stond die recht voor het vervangen van onderdelen? Is het enkel voor of achter of beide? Hoe is de belading van je bus verdeeld?
Moeten de onderdelen misschien nog 'zetten' en heb je al wat rondgereden?
Je kan de torsieveren afstellen, of links hoger of rechts lager? Spacer tussen achterveer.
Wat ook kan gebeuren dat je de ophanging uitgeveerd hebt vastgezet en dat er nu spanning op staat. Je zou de ophanging het beste pas op moment vast zetten als deze weer terug op zijn wielen staat.
Re: Ophanging
Gaat deze dan niet te ver doorhangen?
Re: Ophanging
Het gaat vooral om de draagarm rubbers. Daar gaat hij niet op doorhangen, zou ook niet echt de 2cm verschil verklaren denk ik maar als daar spanning op staat verkort dat de levensduur ook.
Wat voor gebruik had de bus voor je hem had? De vering kan daarop gezet zijn bv altijd veel lading/passagiers aan de linkerzijde. Achterveren kan je nazien op breuk en/of nameten op lengte en hoe de windingen liggen. Aan de lage kant kan je er een spacer tussen steken. Torsieveer voor is af te stellen.
Wat voor gebruik had de bus voor je hem had? De vering kan daarop gezet zijn bv altijd veel lading/passagiers aan de linkerzijde. Achterveren kan je nazien op breuk en/of nameten op lengte en hoe de windingen liggen. Aan de lage kant kan je er een spacer tussen steken. Torsieveer voor is af te stellen.
Groet, Ronald
Re: Ophanging
Dus best de draagarm los zetten, de 2bouten.SyncRoon schreef: ↑09 jul 2024, 09:29 Het gaat vooral om de draagarm rubbers. Daar gaat hij niet op doorhangen, zou ook niet echt de 2cm verschil verklaren denk ik maar als daar spanning op staat verkort dat de levensduur ook.
Wat voor gebruik had de bus voor je hem had? De vering kan daarop gezet zijn bv altijd veel lading/passagiers aan de linkerzijde. Achterveren kan je nazien op breuk en/of nameten op lengte en hoe de windingen liggen. Aan de lage kant kan je er een spacer tussen steken. Torsieveer voor is af te stellen.
Bus laten zakken tot hij vrij staat en dan terug vast zetten? Of enkel de achterste bout?
En hoe stel ik dr torsieveer af?
Was een lichte vracht dubbel cabine. Vrij veel met 5 personen gereden en materialen.
De veren achteraan zien er goed uit. Ik ga wel nieuwe Rubbers voor onder en bovenkant van de veren bestellen, deze hebben hun tijd gehad. Dr bus heeft nu een 366000 km gereden.
Of is het aangeraden om de veren ook te vervangen? En welke dan best bestellen.
Sorry voor al mijn vragen maar wil het goed doen.
Re: Ophanging
T4wiki heeft veel informatie over de ophanging en verschillende veren. De torsiestaven kan je afstellen met die twee verticale draadeinden onder de bus.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Kategorie:Fahrwerk
Draagarmbouten gewoon 'los' dan op zijn wielen en terug vast. Wel opletten of je uitlijning beinvloed wordt maar dat moet je sowieso laten doen als je draagarm los is geweest.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Kategorie:Fahrwerk
Draagarmbouten gewoon 'los' dan op zijn wielen en terug vast. Wel opletten of je uitlijning beinvloed wordt maar dat moet je sowieso laten doen als je draagarm los is geweest.
Groet, Ronald
Re: Ophanging
Ok dank u,
Zal iets voor volgende week worden.
Augustus vertrekken we op verlof en dan zou het toch in orde moeten zijn.
Zal iets voor volgende week worden.
Augustus vertrekken we op verlof en dan zou het toch in orde moeten zijn.
Re: Ophanging
Super goede link.SyncRoon schreef: ↑09 jul 2024, 09:47 T4wiki heeft veel informatie over de ophanging en verschillende veren. De torsiestaven kan je afstellen met die twee verticale draadeinden onder de bus.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Kategorie:Fahrwerk
Draagarmbouten gewoon 'los' dan op zijn wielen en terug vast. Wel opletten of je uitlijning beinvloed wordt maar dat moet je sowieso laten doen als je draagarm los is geweest.
Nu nog ff een vraagje. Als de bus op de 2 palen brug staat, dan de bouten los zetten, kan ik dan gewoon as steunen plaatsen en de brug wat laten zakken tot de wagen gewoon op de as steunen staat en dan vast zetten? Is denk ik toch hetzelfde als dat hij op de grond staat. Gaat zo veel makkelijker werken zijn.
En die lichte trillingen bij 70a80 km. Kan dat met het uitlijnen verholpen zijn of is daar een andere reden voor?
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ophanging
www.eldiape.com
Onder overig technisch
En dan kiezen voor verlagen.
Daar staat precies hoe het met torsie staven werkt.
Groeten Peter
Ps ik vermoed dat je ze nu even lang hebt gezet, en dat klopt dus niet.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Ophanging
Hoi Peter,Multivan Generation schreef: ↑10 jul 2024, 11:45www.eldiape.com
Onder overig technisch
En dan kiezen voor verlagen.
Daar staat precies hoe het met torsie staven werkt.
Groeten Peter
Ps ik vermoed dat je ze nu even lang hebt gezet, en dat klopt dus niet.
Dank u voor de link, ik ben aan de torsie staven niet geweest.
Wagen stond al niet goed recht. Ik dacht met alles nieuw te steken dat het wel goed zou komen. Niet dus.
Ik hou jullie op de hoogte.
Re: Ophanging
Voor het lossen van de bouten kan je op de assteunen staan. Voor het vastzetten best de brug weer omhoog dat je net loskomt van de assteunen. Voor wat extra sleutelruimte kan je bv blok tussen wiel en brug leggen.egwin schreef: ↑10 jul 2024, 08:06
Nu nog ff een vraagje. Als de bus op de 2 palen brug staat, dan de bouten los zetten, kan ik dan gewoon as steunen plaatsen en de brug wat laten zakken tot de wagen gewoon op de as steunen staat en dan vast zetten? Is denk ik toch hetzelfde als dat hij op de grond staat. Gaat zo veel makkelijker werken zijn.
En die lichte trillingen bij 70a80 km. Kan dat met het uitlijnen verholpen zijn of is daar een andere reden voor?
Trillingen kan uitlijnen zijn, maar ook hoe slijtage bandenprofiel is, slag in de band of velg en in welke versnelling/toeren je rijd bij 70 á 80. Dan nog wat trilt er....pook, interieur, aloha poppetje op dashbord, carosserie, motor, versnellingsbak, plafond etc...
Groet, Ronald
Re: Ophanging
Is een 2palen brug, dus zal niet zo makkelijk zijn dan.SyncRoon schreef: ↑10 jul 2024, 17:22egwin schreef: ↑10 jul 2024, 08:06
Nu nog ff een vraagje. Als de bus op de 2 palen brug staat, dan de bouten los zetten, kan ik dan gewoon as steunen plaatsen en de brug wat laten zakken tot de wagen gewoon op de as steunen staat en dan vast zetten? Is denk ik toch hetzelfde als dat hij op de grond staat. Gaat zo veel makkelijker werken zijn.
En die lichte trillingen bij 70a80 km. Kan dat met het uitlijnen verholpen zijn of is daar een andere reden voor?
Voor het lossen van de bouten kan je op de assteunen staan. Voor het vastzetten best de brug weer omhoog dat je net loskomt van de assteunen. Voor wat extra sleutelruimte kan je bv blok tussen wiel en brug leggen.
Trillingen kan uitlijnen zijn, maar ook hoe slijtage bandenprofiel is, slag in de band of velg en in welke versnelling/toeren je rijd bij 70 á 80. Dan nog wat trilt er....pook, interieur, aloha poppetje op dashbord, carosserie, motor, versnellingsbak, plafond etc...
Trillingen ook in de pook. De rest zou ik is moeten op letten.
Banden zijn wel aan vervanging toe en moeten nog uitgelijnd worden.