Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

welke druppellader?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5174
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: welke druppellader?

Bericht door Hanz »

Even terug naar de oorspronkelijke vraag.
Uit alles (tekst en foto's) lijkt het dat jouw California nog de originele elektrische installatie heeft. Dat betekent dat je tijdens maanden stilstand met een druppellader de startaccu op peil kan houden. Maar daarmee wordt niet de HH-accu geladen.
Om de HH-accu op peil te houden kan je hem eens per maand een etmaal aan de walstroom hangen. Maar daarmee wordt niet de startaccu opgeladen.
Als de camper een beetje in de buurt gestald is en je hebt daar de beschikking over netstroom dan is dat naar mijn mening de simpelste oplossing en hoef je niets aan de installatie te veranderen.
Zo'n systeem waarbij de startaccu via walstroom mede wordt opgeladen is handig als je op de camping verbruikers hebt op je startaccu, bijvoorbeeld radio of muziekinstallatie. In dat geval voorkom je dat je de volgende dag niet meer kan starten omdat je een avond muziek hebt geluisterd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Swedish blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 jun 2024, 14:36
Locatie: Hem

Re: welke druppellader?

Bericht door Swedish blue »

@Hanz:

De camperbus zal bij ons op de oprit staan als deze geschorst is voor de wegenbelasting. Dus 1x in de maand aan de walstroom zal dan geen probleem zijn.

We zullen misschien eens in de 3 of 4 dagen op een camping staan. We gebruiken geen muziekinstallatie van de auto. Daar hebben we wat anders voor (lamp met ingebouwd speakertje). Deze kunnen we onder het rijden opladen of als de bus aan de walstroom staat.

Dus dan zou een druppellader voor de startaccu toch het beste zijn. Er van uitgaande dat er geen scheidingsrelais aanwezig is in de bus.

Wederom bedankt voor de links!
:T5cruisin
Swedish blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 jun 2024, 14:36
Locatie: Hem

Re: welke druppellader?

Bericht door Swedish blue »

Gisteravond even dat paneeltje onder de koelkast verwijderd.

Het volgende trof ik aan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weet iemand aan de hand van deze foto's of er ergens een scheidingsrelais zou kunnen zitten?
:T5cruisin
Gebruikersavatar
hippie
Berichten: 119
Lid geworden op: 10 jun 2024, 16:51

Re: welke druppellader?

Bericht door hippie »

2e foto lijkt erop , de rode stroomkabels volgen .
Ik heb nog een hoop te doen . gr Ronny .
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3329
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: welke druppellader?

Bericht door J vd Pal »

1e en 4e foto zijn van een niet originele lader

2e foto is het scheidingsrelais

3e foto is de meetshunt

5e en 6e foto's zijn de aansturing van de koelbox
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: welke druppellader?

Bericht door websurfer »

Foto 1 en 4 de rode kast is m.i. niet origineel
in ieder geval heb ik in mijn originele (en ook niet aangepaste elektrische installatie) California deze echt niet zitten !
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Swedish blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 jun 2024, 14:36
Locatie: Hem

Re: welke druppellader?

Bericht door Swedish blue »

J vd Pal schreef: 13 jul 2024, 09:19 1e en 4e foto zijn van een niet originele lader

2e foto is het scheidingsrelais

3e foto is de meetshunt

5e en 6e foto's zijn de aansturing van de koelbox
Dank je wel!

Dus toch een scheidingsrelais in de bus :jumpklap

Wat is dan de beste manier om de accu's op te laden, als de bus geschorst is en een aantal maanden stil staat?
Via walstroom of toch met een druppellader bij de accu onder de motorkap?

En met welke frequentie is dat nodig?

Met walstroom lees ik hier vaak dat 1x in de maand al volstaat.
:T5cruisin
Swedish blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 jun 2024, 14:36
Locatie: Hem

Re: welke druppellader?

Bericht door Swedish blue »

websurfer schreef: 13 jul 2024, 10:45 Foto 1 en 4 de rode kast is m.i. niet origineel
in ieder geval heb ik in mijn originele (en ook niet aangepaste elektrische installatie) California deze echt niet zitten !
Deze bus is import. Ik gok vanuit Duitsland, gezien de groene milieusticker op de voorruit (Duits kenteken).

Zou dat nog verschil kunnen maken. Ik denk het eigenlijk van niet.

Of misschien dat de "blue"-uitvoering anders uitgevoerd is...?
:T5cruisin
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3329
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: welke druppellader?

Bericht door J vd Pal »

De originele acculaders gaan allemaal een keer kapot. Vervangen met een originele is kostbaar en waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar van jouw bus toen gekozen voor een budget vriendelijke optie.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Swedish blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 jun 2024, 14:36
Locatie: Hem

Re: welke druppellader?

Bericht door Swedish blue »

@ J vd Pal:

Dat zou goed kunnen dan.
:T5cruisin
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34205
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welke druppellader?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou dat scheidings relais er uithalen en vervangen voor een bidirectioneel cyrix smart relais.
Daarmee kun je met je walaansluiting zowel huishoudaccu als startaccu laden.
Andersom als je rijdt, wordt eerst de startaccu geladen en als de drempelspanning bereikt is, ook meteen de huishoudaccu.
Heb of zou je in de toekomst een zonnepaneel plaatsen, dan worden hiermee dan ook beide accu mee geladen.
Dan heb je praktisch een systeem waar je geen omkijken naar hebt. Dat Bosch relais zal ook oud zijn(aanname) en zijn beste jaren ook al achter zich gelaten hebben.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Swedish blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 jun 2024, 14:36
Locatie: Hem

Re: welke druppellader?

Bericht door Swedish blue »

Multivan Generation schreef: 13 jul 2024, 12:41 Ik zou dat scheidings relais er uithalen en vervangen voor een bidirectioneel cyrix smart relais.
Daarmee kun je met je walaansluiting zowel huishoudaccu als startaccu laden.
Geen plannen voor een zonnepaneel.

Maar heb jij nog zo'n relais liggen, Peter? Of was dat net wat anders, wat je nog te koop hebt?

En is dat makkelijk aan te sluiten voor een leek?


Opladen via walstroom is voor mij het makkelijkst.
Dan volstaat het voor beide accu's, als je 1x in de maand 24 uur oplaadt?
:T5cruisin
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34205
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welke druppellader?

Bericht door Multivan Generation »

Swedish blue schreef: 13 jul 2024, 12:59
Maar heb jij nog zo'n relais liggen, Peter? Of was dat net wat anders, wat je nog te koop hebt?

En is dat makkelijk aan te sluiten voor een leek?


Opladen via walstroom is voor mij het makkelijkst.
Dan volstaat het voor beide accu's, als je 1x in de maand 24 uur oplaadt?
Ik heb hem nog liggen ja.
Gemakkelijk aansluiten ja.
En ja dat zou kunnen volstaan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: welke druppellader?

Bericht door de Viking »

Multivan Generation schreef: 13 jul 2024, 12:41 Ik zou dat scheidings relais er uithalen en vervangen voor een bidirectioneel cyrix smart relais.
Daarmee kun je met je walaansluiting zowel huishoudaccu als startaccu laden.
Andersom als je rijdt, wordt eerst de startaccu geladen en als de drempelspanning bereikt is, ook meteen de huishoudaccu.
Heb of zou je in de toekomst een zonnepaneel plaatsen, dan worden hiermee dan ook beide accu mee geladen.
Dan heb je praktisch een systeem waar je geen omkijken naar hebt. Dat Bosch relais zal ook oud zijn(aanname) en zijn beste jaren ook al achter zich gelaten hebben.

Groeten Peter
Helemaal mee eens Peter.
Plaats voor 50 euro een Cyrix relais bij je Startaccu en klaar is kees.
Heb 8 jaar zo de installatie gehad en nooit lege accu's (2x 90 Amp HH en zonnepaneel) en nooit aan de paal op de camping gestaan!
In de stalling koppelde ik de massa los met de draaiknop en 1x per 3 mnd even een paar dagen aan de acculader en 8 jaar altijd aan de startaccu gekoppeld en automatisch werden de HH accu's dan ook weer gevuld (dank zij het Cyris relais)
Dus laden via de Startaccu kan prima.

Ik heb nu mijn installatie moeten aanpassen door het plaatsen van 1 Lithium HH accu van 100Amp waardoor ik mijn Cyrix relais moest verwijderen.
(anders loopt de Startaccu leeg :nuts ) Zit nu een booster tussen voor de bescherming van de dynamo.
Jammer, de zonnepanelen voeden de Lithium accu maar niet meer de HH accu.
De dynamo voedt natuurlijk wel de Lithium HH accu en de Start accu.
Wel even wennen met Lithium want gaat sneller leeg maar is ook zo weer vol.
Maar de compressor koelkast van 80 Ltr kan de hele week gewoon koelen zonder spanningsverlies id Lithium accu met alleen de voeding van het zonnepaneel van 170Wp en bij niet rijden met de bus.
Dus vol vertrouwen nu 6 weken naar Noorwegen.

Gr. Sieds
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4107
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: welke druppellader?

Bericht door krekwakwol »

@Sieds, er zijn nu ook Cyrix CT scheidingsrelais voor Lithium HH accu's.
Kijk maar eens bij de downloads op de onderstaande link naar de product pagina van Victron.

https://www.victronenergy.nl/battery-is ... -combiners
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie