Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Crossclimate 2 vs Agiles Crossclimate

vragen over de T5
Plaats reactie
aveld
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Crossclimate 2 vs Agiles Crossclimate

Bericht door aveld »

Hoi,

Tijd voor nieuwe viersiezoenen banden, en ik kwam uit op de Agiles Crossclimate. Volgens mij een band waar meeste forum gebruikers tevreden mee zijn als ik via de zoekfunctie wat oude posts terug lees.

Volgens de bandensticker van onze VW T5 2011 heb ik twee 16inch opties:
- 205/65 R16C 103/101T
- 215/65 R16C 102/100T

Momenteel zit een oud type Michelin Alpin vierseizoenen band eronder de 205/65 R16C 107/105T.

Als eerste dacht ik aan de Agiles Crossclimate 215/65R16C 109/107T. Maar nu zag ik dat je ook de CROSSCLIMATE 2 215/65R16 102V XL band hebt.

Heeft iemand de CROSSCLIMATE 2 al eens overwogen of zich erin verdiept. Of is het gewoon niet slim om een meer standaard band eronder te willen leggen en moet je het bij de Agiles versie houden? Ook omdat die waarschijnlijk slijtvaster zal zijn en meer kilometers mee zal gaan.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5174
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Crossclimate 2 vs Agiles Crossclimate

Bericht door Hanz »

aveld schreef: 27 jan 2024, 18:20 Als eerste dacht ik aan de Agiles Crossclimate 215/65R16C 109/107T. Maar nu zag ik dat je ook de CROSSCLIMATE 2 215/65R16 102V XL band hebt.
De XL bij die laatste band betekent Extra Load maar de load index (102) is lager dan die van de eerste band (109/107). Die XL heeft een snelheidsindex V wat staat voor max. 240 km/uur. Ik denk dat jouw bus dat niet helemaal haalt. De T bij de eerste band staat voor max. 190 km/uur en dat is ruim voldoende. De C staat voor cargo, dus vooral geschikt voor bestelwagens. Dit soort banden heeft een wat steviger en stijver karkas.
De XL band is volgens mij vooral bedoeld voor snelle personenautos's die wat zwaarder zijn dan gemiddeld en daarom wel wat extra load kunnen gebruiken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
aveld
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: Crossclimate 2 vs Agiles Crossclimate

Bericht door aveld »

Dank voor de feedback, ik had het verschil in load index inderdaad ook gezien.

Op de sticker in de bus staat 102/100T dus daarmee dacht ik dat de XL-band ook zou moeten kunnen. De 107 of 109 load index lijkt op basis van die sticker geen vereiste (sticker in de bus: 215/65 R16C 102/100T).

Maar ik kan mij voorstellen dat je in een wat hogere bus liever een wat stuggere wangen van de Cargo band wilt hebben.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1543
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Crossclimate 2 vs Agiles Crossclimate

Bericht door bvddobb »

Er speelt ook nog wel wat subjectieve ervaring mee. Wat vind je wel of niet prettig rijden?

Wij hebben onze eerste winterbanden met een load index van 109/107 gereden, en vonden dat i.c.m. onze vering oncomfortabel stug en hard. Wij gaan nu altijd voor banden met load index 103. Net iets meer dan ‘nodig’ volgens de sticker, maar zo kan er ook nog eens wat lucht uit bij gravel of onverharde wegen. Voor ons werkt dat.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3329
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Crossclimate 2 vs Agiles Crossclimate

Bericht door J vd Pal »

Mijn ervaring is dat een "personenauto" band in XL uitvoering sneller slijt dat een "C" band. Ik rijd nu op Michelin Agilis CrossClimate banden en die slijten aanmerkelijk minder hard dan de Vredestein Quartrac All Season XL banden die ik daarvoor had. Of mijn huidige banden overal net zoveel grip hebben verwacht ik niet maar gelukkig heb ik dat nooit hoeven uit te proberen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10869
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Crossclimate 2 vs Agiles Crossclimate

Bericht door Pascal-141 »

Bestelwagenbanden zijn harder , minder comfortabel en zijn minder baanvast dan de gewone banden. Bestelwagenbanden doen misschien meer kilometers , maar dat komt omdat ze harder zijn.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
aveld
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: Crossclimate 2 vs Agiles Crossclimate

Bericht door aveld »

bvddobb schreef: 28 jan 2024, 15:53 Er speelt ook nog wel wat subjectieve ervaring mee. Wat vind je wel of niet prettig rijden?

Wij hebben onze eerste winterbanden met een load index van 109/107 gereden, en vonden dat i.c.m. onze vering oncomfortabel stug en hard. Wij gaan nu altijd voor banden met load index 103. Net iets meer dan ‘nodig’ volgens de sticker, maar zo kan er ook nog eens wat lucht uit bij gravel of onverharde wegen. Voor ons werkt dat.
Dank voor de feedback, klinkt logisch. Helaas is de Agiles Crossclimate niet met lagere loadindexen te verkrijgen in 215. Maar goed om dit eens met andere goede all-season banden te vergelijken.
jonesfamily
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2024, 15:31

Re: Crossclimate 2 vs Agiles Crossclimate

Bericht door jonesfamily »

bvddobb schreef: 28 jan 2024, 15:53 Er speelt ook nog wel wat subjectieve ervaring mee. Wat vind je wel of niet prettig rijden?

Wij hebben onze eerste winterbanden met een load index van 109/107 gereden, en vonden dat i.c.m. onze vering oncomfortabel stug en hard. Wij gaan nu altijd voor banden met load index 103. Net iets meer dan ‘nodig’ volgens de sticker, maar zo kan er ook nog eens wat lucht uit bij gravel of onverharde wegen. Voor ons werkt dat.
Ik ben benieuwd of je in deze maat Cargo banden onder je bus rijdt of gewone banden? Ik sta zelf op het punt om de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 aan te schaffen maar twijfel aan een normale of de Cargo versie. Als ik het goed begrijp geven normale banden meer comfort en Cargo banden meer kilometers?
aveld
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: Crossclimate 2 vs Agiles Crossclimate

Bericht door aveld »

Heb zelf uiteindelijk voor de Continental VanContact 4Season gekozen. (215/65 R16 109T)

Deze worden ook positief gereviewed, laatst nog in het NKC tijdschrift.

Daarnaast zijn ze prijs gunstiger dan de Agiles Crossclimate. Wel zou de Agiles Crossclimate ietsje beter zijn, maar een complete set kwam voor mij 200 euro duurder uit.

Heb zelf dus wel voor Cargo banden kozen, vanwege de slijtvastheid. Comfort speel ik wat mee met de bandendruk, nu op 3,5bar voor en 3,4bar achter.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1543
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Crossclimate 2 vs Agiles Crossclimate

Bericht door bvddobb »

jonesfamily schreef: 14 jul 2024, 19:56
bvddobb schreef: 28 jan 2024, 15:53 Er speelt ook nog wel wat subjectieve ervaring mee. Wat vind je wel of niet prettig rijden?

Wij hebben onze eerste winterbanden met een load index van 109/107 gereden, en vonden dat i.c.m. onze vering oncomfortabel stug en hard. Wij gaan nu altijd voor banden met load index 103. Net iets meer dan ‘nodig’ volgens de sticker, maar zo kan er ook nog eens wat lucht uit bij gravel of onverharde wegen. Voor ons werkt dat.
Ik ben benieuwd of je in deze maat Cargo banden onder je bus rijdt of gewone banden? Ik sta zelf op het punt om de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 aan te schaffen maar twijfel aan een normale of de Cargo versie. Als ik het goed begrijp geven normale banden meer comfort en Cargo banden meer kilometers?
Nee, geen cargo-banden. ‘s Winters rijden wij BFG AT 215/65/16, ‘s zomers Michelin Latitude Cross 225/70/16. Allebei met load index 103.
Plaats reactie