Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Kraan vervangen
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 jul 2024, 11:10
Kraan vervangen
Beste forummers,
eerste post hier
Mooi forum
Vraag, ik heb een standaard kraantje laten plaatsen voor ons campertje t4 California ‘99 ‘klein geluk’, het is degene die past in de keuken en het is een waardeloos ding.
In 1 jaar twee van die dingen versleten terwijl we notabene heel weinig weg zijn geweest.
Ik wil nu dus zelf een beter kraantje inbouwen.
Ik weet inmiddels dat de hoogte beperkt is.
Ik kan een ruimte frezen in de klep om een hogere maat kraan kwijt te kunnen.
Mijn vraag is nu: wat is een echt goede kraan die zich bewezen heeft en lang meegaat?
Dank voor jullie hulp!
eerste post hier
Mooi forum
Vraag, ik heb een standaard kraantje laten plaatsen voor ons campertje t4 California ‘99 ‘klein geluk’, het is degene die past in de keuken en het is een waardeloos ding.
In 1 jaar twee van die dingen versleten terwijl we notabene heel weinig weg zijn geweest.
Ik wil nu dus zelf een beter kraantje inbouwen.
Ik weet inmiddels dat de hoogte beperkt is.
Ik kan een ruimte frezen in de klep om een hogere maat kraan kwijt te kunnen.
Mijn vraag is nu: wat is een echt goede kraan die zich bewezen heeft en lang meegaat?
Dank voor jullie hulp!
Re: Kraan vervangen
Welkom op het forum.
Als je camper van 1999 is dan heb je een type keuken zoals op de foto. Die beperkte hoogte onder de klep geldt vooral voor het oudere type keuken met grijs geëmailleerde gasstel/spoelbak waar de rand van de spoelbak hoger is.
Wat gaat er precies mis met de standaard kraan? Die kranen staan er om bekend dat ze geen 20 jaar meegaan maar twee kranen in een jaar bij weinig gebruik is echt niet normaal. De vraag is dus wat er kapot gaat en ligt dat inderdaad aan de kraan?
Als je camper van 1999 is dan heb je een type keuken zoals op de foto. Die beperkte hoogte onder de klep geldt vooral voor het oudere type keuken met grijs geëmailleerde gasstel/spoelbak waar de rand van de spoelbak hoger is.
Wat gaat er precies mis met de standaard kraan? Die kranen staan er om bekend dat ze geen 20 jaar meegaan maar twee kranen in een jaar bij weinig gebruik is echt niet normaal. De vraag is dus wat er kapot gaat en ligt dat inderdaad aan de kraan?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 jul 2024, 11:10
Re: Kraan vervangen
Dank voor je reactie,
wij hebben idd precies deze opstelling.
De kraan reageert niet, dus de pomp gaat niet aan, ik las al dat er meer gebruikers zijn die daar last van gehad hebben.
Heel soms maakt de kraan even contact en dan doet hij het heel even, maar dat is hooguit 1 op de 100 x dat je hem aandoet.
We gebruiken nu flessen water binnen en een jerrycan buiten, zouden graag weer een werkende kraan hebben..
wij hebben idd precies deze opstelling.
De kraan reageert niet, dus de pomp gaat niet aan, ik las al dat er meer gebruikers zijn die daar last van gehad hebben.
Heel soms maakt de kraan even contact en dan doet hij het heel even, maar dat is hooguit 1 op de 100 x dat je hem aandoet.
We gebruiken nu flessen water binnen en een jerrycan buiten, zouden graag weer een werkende kraan hebben..
Re: Kraan vervangen
Natuurlijk is het mogelijk dat het probleem aan de kraan ligt maar als de tweede kraan (nieuw neem ik aan) hetzelfde probleem geeft dan lijkt het logischer dat het ergens anders zit.
De zekering zal waarschijnlijk goed zijn omdat de kraan het af en toe wel doet, maar even controleren is weinig werk en dan kan je die alvast uitsluiten.
De kraan zit aangesloten met een stekker, zit deze wel goed vast of bungelt hij er een beetje bij zodat hij soms wel, soms niet contact maakt? Let wel, de kraan is alleen maar een schakelaar die de pomp aanzet. Als je de stekker loshaalt en je draait de kraan open, staat er dan spanning op de draden in de stekker?
Het kan ook nog aan de pomp liggen. Is de aansluiting van de pomp wel goed? Blokkeert de pomp misschien door kalkaanslag of vuil? Zet eens 12V direct op de pomp en controleer of deze dan direct soepel draait.
Als je dit niet eerst allemaal controleert dan heeft het weinig zin om de kraan te vervangen want dat is al een keer gebeurd en heeft niet geholpen.
De zekering zal waarschijnlijk goed zijn omdat de kraan het af en toe wel doet, maar even controleren is weinig werk en dan kan je die alvast uitsluiten.
De kraan zit aangesloten met een stekker, zit deze wel goed vast of bungelt hij er een beetje bij zodat hij soms wel, soms niet contact maakt? Let wel, de kraan is alleen maar een schakelaar die de pomp aanzet. Als je de stekker loshaalt en je draait de kraan open, staat er dan spanning op de draden in de stekker?
Het kan ook nog aan de pomp liggen. Is de aansluiting van de pomp wel goed? Blokkeert de pomp misschien door kalkaanslag of vuil? Zet eens 12V direct op de pomp en controleer of deze dan direct soepel draait.
Als je dit niet eerst allemaal controleert dan heeft het weinig zin om de kraan te vervangen want dat is al een keer gebeurd en heeft niet geholpen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- eindgebruiker
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: Kraan vervangen
Ik zou inderdaad de pomp controleren. Na 25 jaar kan het sowieso geen kwaad om die eens te vervangen. Kost 10 a 15 euro.
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Kraan vervangen
Kan ook een massaprobleem zijn. Loop dus eerst alle kabels en aansluitingen na. Verder.
Zoals al vermeld is dit spul eigenlijk geen kraan maar een schakelaar (met uitloopje)
De contacten hierin zijn nogal licht en willen wel doorbranden.
Een relais ertussen voorkomt dit en verlengt de levensduur aanzienlijk.
Je verslijt eerder een pomp dan een kraan.
Zoals al vermeld is dit spul eigenlijk geen kraan maar een schakelaar (met uitloopje)
De contacten hierin zijn nogal licht en willen wel doorbranden.
Een relais ertussen voorkomt dit en verlengt de levensduur aanzienlijk.
Je verslijt eerder een pomp dan een kraan.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 jul 2024, 11:10
Re: Kraan vervangen
Super bedankt voor jullie berichten, wij halen vanmiddag ‘klein geluk’ op uit de stalling en dan ga ik meten.
Vorig jaar nieuwe pomp laten installeren, is ook bijna nog niet gebruikt (toen was de kraan ook meteen vervangen)
Inmiddels dus al de tweede kraan en die heeft het misschien een half jaar gedaan, net als de vorige.
Maar ik ga alles goed doornemen wat jullie geschreven hebben en hopelijk krijg ik het voor elkaar voor 1 augustus, want dan gaan we een weekje weg.
Ik rapporteer terug!
Dank, Simon
Vorig jaar nieuwe pomp laten installeren, is ook bijna nog niet gebruikt (toen was de kraan ook meteen vervangen)
Inmiddels dus al de tweede kraan en die heeft het misschien een half jaar gedaan, net als de vorige.
Maar ik ga alles goed doornemen wat jullie geschreven hebben en hopelijk krijg ik het voor elkaar voor 1 augustus, want dan gaan we een weekje weg.
Ik rapporteer terug!
Dank, Simon
Re: Kraan vervangen
Bij het zoeken de loop van de stroom volgen. Eerst de zekering checken, dan meten of er spanning staat op de stekker bij de kraan, dan de kraan aansluiten en meten of er spanning staat op de aansluiting bij de pomp, dan controleren of de pomp draait als je daar rechtstreeks spanning op zet buiten de kraan om.
Je kan ook nog het massapunt controleren waar de kraan aan hangt. Volgens mij is dat het massapunt achter het paneel naast de keuken, dus waar de zekeringen en het stopcontact in zitten. Slechte massa veroorzaakt misschien te hoge stroom waardoor de contactjes in de kraan inbranden.
En het massapunt van de pomp, zit bij mij op de wielkast rechtsachter naast de watertank, maar omdat bij jou de watertank links zit moet je het massapunt voor de pomp wellicht ook daar zoeken.
Massapunten herken je doordat een bout die op de carrosserie geschroefd is waar bruine draden aan bevestigd zijn.
Je kan ook nog het massapunt controleren waar de kraan aan hangt. Volgens mij is dat het massapunt achter het paneel naast de keuken, dus waar de zekeringen en het stopcontact in zitten. Slechte massa veroorzaakt misschien te hoge stroom waardoor de contactjes in de kraan inbranden.
En het massapunt van de pomp, zit bij mij op de wielkast rechtsachter naast de watertank, maar omdat bij jou de watertank links zit moet je het massapunt voor de pomp wellicht ook daar zoeken.
Massapunten herken je doordat een bout die op de carrosserie geschroefd is waar bruine draden aan bevestigd zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 jul 2024, 11:10
Re: Kraan vervangen
relais aangeschaft en een nieuwe kraan, eind van de week inbouwen, bedankt voor de hulp en ik zal terug geven of het gelukt is!
Re: Kraan vervangen
en dus toch weer een kraan vervangen ? wat waren de uitslagen van de metingen of is dat niet gedaan ben nieuwsgierig naaar die resultaten en je keuze toch weer te vervangen
Happy with the Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 jul 2024, 11:10
Re: Kraan vervangen
Inderdaad was die toch weer stuk gegaan, kraan nr 3 dus in 1 jaar tijd
We hebben gemeten en aan een 12V accu gezet.
Maar goed er gaat nu een relais tussen.
Willen we volgende week gaan doen, hopelijk gaat dat het probleem oplossen.
Pomp is goed.
En daarna moeten we aan het gasstel gaan werken want ook dat is kapot gegaan, we hadden de pakkingen nooit vervangen, hopelijk zijn nieuwe pakkingen voldoende.
We hebben gemeten en aan een 12V accu gezet.
Maar goed er gaat nu een relais tussen.
Willen we volgende week gaan doen, hopelijk gaat dat het probleem oplossen.
Pomp is goed.
En daarna moeten we aan het gasstel gaan werken want ook dat is kapot gegaan, we hadden de pakkingen nooit vervangen, hopelijk zijn nieuwe pakkingen voldoende.
Re: Kraan vervangen
Het ligt dus duidelijk niet aan de kraan (3 kapot binnen een jaar) dus nog eens vervangen gaat het niet oplossen. Misschien dat het relais het probleem wat vertraagt maar de oorzaak is nog steeds niet weggenomen. Heb je ook de massa aansluiting al gecheckt?klein geluk schreef: ↑24 jul 2024, 14:51 Inderdaad was die toch weer stuk gegaan, kraan nr 3 dus in 1 jaar tijd
En daarna moeten we aan het gasstel gaan werken want ook dat is kapot gegaan, we hadden de pakkingen nooit vervangen, hopelijk zijn nieuwe pakkingen voldoende.
En bij het gasstel kan het vervangen van de pakkingen misschien voldoende zijn maar er is een kans dat de branderkoppen eerst gevlakt moeten worden. Jasper (jvdpal) heeft een tijdje geleden een topic gemaakt over het onderhoud van het gasstel. Even de zoekfunctie gebruiken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 jul 2024, 11:10
Re: Kraan vervangen
Ik weet nog niet zo goed hoe ik de massa aansluiting moet controleren..
Ah fijn, ik zal dat gaan lezen over het gasstel! dank
Ah fijn, ik zal dat gaan lezen over het gasstel! dank
Re: Kraan vervangen
Misschien ligt het aan de bediening van de kraan. Het is geen kraan als in huis. Draaien bedient de microschakelaar en forceren kan dit wellicht beschadigen. Je hoeft eigenlijk maar met twee vingers te draaien totdat je klik hoort. Niet verder draaien of kracht uitoefenen. Gewoon wachten tot het water komt, met pompje in tank duurt het wat langer dan met een druksysteem.
Groet, Ronald
Re: Kraan vervangen
Dit is het topic over onderhoud gasfornuis
viewtopic.php?t=65138&hilit=Onderhoud+gasfornuis
viewtopic.php?t=65138&hilit=Onderhoud+gasfornuis
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV