Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Overladen Westfalia Lader of oude accus
Overladen Westfalia Lader of oude accus
Beste mede WeetjeWellers,
Aankomende zaterdag vertrek ik op vakantie naar het prachtige Italië met mijn 30 jaar oude Westfalia T4. We kijken er enorm naar uit en zijn nu druk bezig met de laatste voorbereidingen.
Twee jaar geleden heb ik via HenkK de originele oplader van de Westfalia laten reviseren, zodat ik hem weer via de stekker kan opladen. Vorig jaar ontdekte ik dat mijn oude huishoudaccu’s een geur van rotte eieren afgaven en behoorlijk warm werden toen de auto op walstroom was aangesloten. Om overladen te voorkomen, hebben we toen een externe (nieuwe) druppellader geïnstalleerd en de originele Westfalia lader afgesloten.
Sindsdien heb ik de huishoudaccu’s vervangen door gasdichte Optima-accu’s. Nu vraag ik me af of het probleem destijds door de verouderde accu’s kwam, of dat de lader wellicht niet stopt met laden.
Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Het is namelijk wel prettig als de accu’s tijdens het rijden opgeladen worden maar niet prettig als ze weer overladen worden.
Alvast bedankt voor jullie advies!
Aankomende zaterdag vertrek ik op vakantie naar het prachtige Italië met mijn 30 jaar oude Westfalia T4. We kijken er enorm naar uit en zijn nu druk bezig met de laatste voorbereidingen.
Twee jaar geleden heb ik via HenkK de originele oplader van de Westfalia laten reviseren, zodat ik hem weer via de stekker kan opladen. Vorig jaar ontdekte ik dat mijn oude huishoudaccu’s een geur van rotte eieren afgaven en behoorlijk warm werden toen de auto op walstroom was aangesloten. Om overladen te voorkomen, hebben we toen een externe (nieuwe) druppellader geïnstalleerd en de originele Westfalia lader afgesloten.
Sindsdien heb ik de huishoudaccu’s vervangen door gasdichte Optima-accu’s. Nu vraag ik me af of het probleem destijds door de verouderde accu’s kwam, of dat de lader wellicht niet stopt met laden.
Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Het is namelijk wel prettig als de accu’s tijdens het rijden opgeladen worden maar niet prettig als ze weer overladen worden.
Alvast bedankt voor jullie advies!
Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus
Zit naar mijn idee maar één ding op en dat is het nameten. Anders blijf je twijfelen..
Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus
Spanning tijdens het opladen = 13.7 voltTimy schreef: 20 aug 2024, 14:22 Zit naar mijn idee maar één ding op en dat is het nameten. Anders blijf je twijfelen..
Weet iemand wat de spanning moet zijn als de accu's vol zijn?
Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus
zonder lader of gebruikers in rust zo tussen 12.5 en 12.8 volt.
Laden via dynamo moet geen probleem zijn tenzij de laadregelaar van de dynamo kapot is.
Laden via dynamo moet geen probleem zijn tenzij de laadregelaar van de dynamo kapot is.
Groet, Ronald
Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus
Was dit opladen met de originele lader of met de druppellader?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus
Met de originele lader.
Begrijp ik goed dat als hij aan walstroom staat, (het stekkertje in beeld) en de accu's zijn vol zal hij tussen de 12.5 en 12.8 volt aan moeten geven?
- Martens-Tvier
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus
Als je lader door Henk is gereviseerd, en die Optima (AGM?) accu’s zijn nieuw en goed, dan mag je ervan uit gaan dat dit correct werkt op walstroom. De lader zorgt voor de juiste laagspanning en -stroom afhankelijk van de lading-status van de accu.
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus
Zolang hij aan de walstroom hangt geeft het display de laadspanning weer, ca. 13,7v. Als je hem van de walstroom afhaalt geeft het display de accuspanning weer, 12,5v of iets hoger.steven-eg schreef: 20 aug 2024, 18:24Met de originele lader.
Begrijp ik goed dat als hij aan walstroom staat, (het stekkertje in beeld) en de accu's zijn vol zal hij tussen de 12.5 en 12.8 volt aan moeten geven?
Als je dan een verbruiker aanzet (koelkast of verlichting) dan geeft het display na ongeveer vijf minuten met streepjes aan hoe vol de accu zit. Maximaal 10 streepjes, elk streepje is 10%.
Die streepjes zie je alleen als er niet geladen wordt en er een verbruiker aan staat. Anders zie je alleen het eerste en laatste streepje.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus
Hanz schreef: 20 aug 2024, 19:58Zolang hij aan de walstroom hangt geeft het display de laadspanning weer, ca. 13,7v. Als je hem van de walstroom afhaalt geeft het display de accuspanning weer, 12,5v of iets hoger.steven-eg schreef: 20 aug 2024, 18:24Met de originele lader.
Begrijp ik goed dat als hij aan walstroom staat, (het stekkertje in beeld) en de accu's zijn vol zal hij tussen de 12.5 en 12.8 volt aan moeten geven?
Als je dan een verbruiker aanzet (koelkast of verlichting) dan geeft het display na ongeveer vijf minuten met streepjes aan hoe vol de accu zit. Maximaal 10 streepjes, elk streepje is 10%.
Die streepjes zie je alleen als er niet geladen wordt en er een verbruiker aan staat. Anders zie je alleen het eerste en laatste streepje.
Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties en heldere uitleg.
Heb hem de hele nacht aan de walstroom gehangen en dus met de originele oplader de accu's opgeladen.
in de ochtend gaf hij 12.8 volt aan nadat ik hem van walstroom had afgehaald, dus volgens mij werkt de originele lader naar behoren.
Re: Overladen Westfalia Lader of oude accus
Alle waardes die je aangeeft klinken goed dus volgens mij kan je weg
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA)