Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Enorme moer wiel
Enorme moer wiel
Voor de vakantie een reservewiel aangeschaft en een sleutel voor de wielmoeren, beide niet aanwezig toen ik haar kocht. Nu zie ik, omdat er een afdekdop mist, een enorme (centrale) moer tevoorschijn komen. Dient deze ook verwijderd te worden bij het verwisselen van een wiel? Dat is dan een enorme extra sleutel/dop die ook mee moet.
Saillant detail is dat ik hier pas achterkwam thuis, na de trip Madrid-Sneek-Madrid (terug over Andorra) Gelukkig geen lekke band gehad.
Ps. Ik kon geen foto vinden waar de moer goed te zien is, vandaar een vakantie kiekje.
Saillant detail is dat ik hier pas achterkwam thuis, na de trip Madrid-Sneek-Madrid (terug over Andorra) Gelukkig geen lekke band gehad.
Ps. Ik kon geen foto vinden waar de moer goed te zien is, vandaar een vakantie kiekje.
Laatst gewijzigd door Hansindia op 04 sep 2024, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 Syncro is my game
- krekwakwol
- Berichten: 4126
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Enorme moer wiel
Een foto hiervan zou wel.makkelijk zijn, maar normaal moet je alleen 5 wielbouten verwijderen.
De grote moeren moet je afblijven, die is om de wielnaven los te maken als je bv wiellagers of een aandrijfas moet vervangen.
De grote moeren moet je afblijven, die is om de wielnaven los te maken als je bv wiellagers of een aandrijfas moet vervangen.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 04 sep 2024, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Enorme moer wiel
Fotootje?
Is het niet 1 of ander sierding ofzo, of de asstomp?
Ik weet niet beter 5 wielbouten en klaar
Is het niet 1 of ander sierding ofzo, of de asstomp?
Ik weet niet beter 5 wielbouten en klaar
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Re: Enorme moer wiel
Zoals Arnold krekwakwol al zegt, die grote moer in het midden is van de wielnaaf en hoeft er niet af om het wiel te wisselen.
Ik zou je adviseren om thuis op je gemak eens te oefenen met het wisselen van een wiel. Als je echt met een lekke band op een rotplek staat is dat geen ideale situatie om dit uit te vinden.
Ik zou je adviseren om thuis op je gemak eens te oefenen met het wisselen van een wiel. Als je echt met een lekke band op een rotplek staat is dat geen ideale situatie om dit uit te vinden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Enorme moer wiel
Veel is hier te vinden maar ook op YouTube..
Dit soort basis dingen zou ik echt adviseren om zelf te oefenen. Die middelste moet je echt afblijven Tenzij je natuurlijk alles wil vervangen
Dit soort basis dingen zou ik echt adviseren om zelf te oefenen. Die middelste moet je echt afblijven Tenzij je natuurlijk alles wil vervangen
Re: Enorme moer wiel
Nou, dat is duidelijk, afblijven. Ja, begin juni gekocht en nog geen tijd genomen om te oefenen, maar daar gaat verandering in komen. Morgen plaats in even een foto. Dank allemaal voor het reageren. Top!
Ps. Je gaat toch niet bij elke 'nieuwe' auto die je koopt eerst een band wisselen oefenen? Dat is toch een redelijk standaard procedure?
Ps. Je gaat toch niet bij elke 'nieuwe' auto die je koopt eerst een band wisselen oefenen? Dat is toch een redelijk standaard procedure?
Laatst gewijzigd door Hansindia op 05 sep 2024, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 Syncro is my game
Re: Enorme moer wiel
Top! Dank je.krekwakwol schreef: 04 sep 2024, 09:58 Een foto hiervan zou wel.makkelijk zijn, maar normaal moet je alleen 5 wielbouten verwijderen.
De grote moeren moet je afblijven, die is om de wielnaven los te maken als je bv wiellagers of een aandrijfas moet vervangen.
T4 Syncro is my game
Re: Enorme moer wiel
Zeker is dat een redelijke standaardprocedure. Maar feit dat je de eerste vraag stelde maakt dat ik (en zo te lezen anderen) het idee heb dat je dit nog nooit gedaan hebt. Dus dan is een keer oefenen in rust wel degelijk handig.Hansindia schreef: 05 sep 2024, 00:20 Ps. Je gaat toch niet bij elke 'nieuwe' auto die je koopt eerst een band wisselen oefenen? Dat is toch een redelijk standaard procedure?
En bij elke auto weten wat je nodig hebt, hoe het werkt, waar de krikpunten zitten, etc is wel degelijk aan te raden. Het loshalen is dan niet perse nodig. Maar even droog uitvogelen wat je moet doen is bij elke auto aan te raden..
Je wilt dat niet uitdokteren als je staat met gierende hartkleppen en langs een gierende snelweg
Re: Enorme moer wiel
Let op!! De moeren worden met 180 Nm aangetrokken. Voor het losmaken heb ik een wringijzer van 1 meter bij mij omdat ik de moeren anders niet los krijg. Voor het vasttrekken heb ik een grote momentsleutel bij mij. Als je de moeren niet vast genoeg aantrekt lopen ze vanzelf los!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Enorme moer wiel
Klopt helemaal wat Jasper schrijft. Met dat pijpsleuteltje dat standaard bij de bus zit begin je helemaal niks. Dat is alleen bruikbaar als hefboompje om het reservewiel te laten zakken. Zelfs met een fatsoenlijke kruissleutel krijg je de moeren niet altijd los. Ik heb ook zo'n wringijzer in de auto.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Enorme moer wiel
Ik heb zo'n telescopische wielmoersleutel bij ons.J vd Pal schreef: 05 sep 2024, 07:52 Let op!! De moeren worden met 180 Nm aangetrokken. Voor het losmaken heb ik een wringijzer van 1 meter bij mij omdat ik de moeren anders niet los krijg. Voor het vasttrekken heb ik een grote momentsleutel bij mij. Als je de moeren niet vast genoeg aantrekt lopen ze vanzelf los!
Voor nood langs de kant van de weg lukt daar wel mee, ben tenminste nog nooit wielmoeren tegen gekomen waarmee dat niet lukte. (waren wel stalen velgen overigens)
Sowieso na het vervangen van wielen altijd, na een kort ritje, de moeren nog even controleren.
Thuis zet ik ze idd ook op moment, maar voor nood lukt het zo ook wel even
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Re: Enorme moer wiel
Onlangs heb ik een telescopische wielmoersleutel aangeschaft, maar een stuk pijp meenemen is een goeie tip!J vd Pal schreef: 05 sep 2024, 07:52 Let op!! De moeren worden met 180 Nm aangetrokken. Voor het losmaken heb ik een wringijzer van 1 meter bij mij omdat ik de moeren anders niet los krijg. Voor het vasttrekken heb ik een grote momentsleutel bij mij. Als je de moeren niet vast genoeg aantrekt lopen ze vanzelf los!
Zelfs bij mijn Megane zou dat wel handig zijn geweest.
T4 Syncro is my game
Re: Enorme moer wiel
Ik begrijp je bezorgdheid, dat wens je niemand toe. Een band heb ik vaker dan 1x verwisseld, maar alleen bij personenautos. Daar is me niet eerder zo'n moer opgevallen. Vandaar de vraag of het bij een T4, want een (zwaarder, transport-) bussie, een andere werkwijze betreft.Timy schreef: 05 sep 2024, 05:37Zeker is dat een redelijke standaardprocedure. Maar feit dat je de eerste vraag stelde maakt dat ik (en zo te lezen anderen) het idee heb dat je dit nog nooit gedaan hebt. Dus dan is een keer oefenen in rust wel degelijk handig.Hansindia schreef: 05 sep 2024, 00:20 Ps. Je gaat toch niet bij elke 'nieuwe' auto die je koopt eerst een band wisselen oefenen? Dat is toch een redelijk standaard procedure?
En bij elke auto weten wat je nodig hebt, hoe het werkt, waar de krikpunten zitten, etc is wel degelijk aan te raden. Het loshalen is dan niet perse nodig. Maar even droog uitvogelen wat je moet doen is bij elke auto aan te raden..
Je wilt dat niet uitdokteren als je staat met gierende hartkleppen en langs een gierende snelweg
T4 Syncro is my game
Re: Enorme moer wiel
Ik gebruikte ook altijd een stuk pijp voor extra arm…
Maar een goede garage krik is ook geen overbodige luxe om in de bus te hebben liggen.
Die dingen kosten de kop niet en dat werk een stuk prettiger en veiliger dan de standaard krik.
Net als een stuk hout/balk om op het deel te leggen van de krik wat tegen de bus drukt.
Maar een goede garage krik is ook geen overbodige luxe om in de bus te hebben liggen.
Die dingen kosten de kop niet en dat werk een stuk prettiger en veiliger dan de standaard krik.
Net als een stuk hout/balk om op het deel te leggen van de krik wat tegen de bus drukt.