Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zwaar rijden
Zwaar rijden
Goedemorgen en alvast dank voor een eventuele reactie ;-). Ik heb volgende week een tweede bezichtiging bij een T4 omgebouwde multivan, 2.5 diesel uit 1995. Bij de eerste bezichtiging vielen me twee dingen op: hoe goed de bus eruit zag en was onderhouden én hoe traag de bus was. Het gaspedaal is zwaar, iets waar ik wellicht aan zou moeten wennen maar het lekker doorrijden-gevoel niet bevordert. Ik vond de bus erg langzaam optrekken en het schakelen niet erg vlot gaan. De verkoper gaf aan dat de bus het fijnst rijdt met 100 km per uur. Nu ben ik een gewone auto gewend, die bovendien erg stil is. Dus dit speelt wellicht een rol in mijn beleving. Maar... is "traagheid" een bekend fenomeen bij deze versie (en is hier iets aan te doen?) en is het normaal dat het gaspedaal zo zwaar intrapt? Bij de tweede bezichtiging willen we ook een stukje op de snelweg rijden, even kijken of hij op de invoegstrook een beetje op snelheid kan komen om gewoon met het verkeer mee te kunnen komen. Heb ik de bus de eerste keer gewoon te weinig "op zn falie" gegeven of zijn deze bussen gewoon niet al te rap? Ik hoor het graag!
Re: Zwaar rijden
Als je het gevoel hebt dat de bus niet helemaal lekker rijdt is dat wel een signaal om serieus te nemen. Een goed rijdende 2.5 tdi komt behoorlijk vlot met het hedendaagse verkeer mee.
Wanneer door verkoper wordt aangegeven dat de bus met 100 km het lekkerst rijdt dan lijkt me dit een veeg teken.
Als je verder geen ervaring hebt met dit type kan je het beste ook eens in een of twee andere vergelijkbare bussen rijden. En altijd een aankoopkeuring doen.
Wanneer door verkoper wordt aangegeven dat de bus met 100 km het lekkerst rijdt dan lijkt me dit een veeg teken.
Als je verder geen ervaring hebt met dit type kan je het beste ook eens in een of twee andere vergelijkbare bussen rijden. En altijd een aankoopkeuring doen.
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
T4 California Coach 2002
Re: Zwaar rijden
Als ik mij niet vergis wordt de 2,5tdi pas geleverd vanaf 1996. Het betreft dan denk ik een 2.4 d en die rijdt idd het fijnst bij 100km/uur.
Re: Zwaar rijden
Scherp opgemerkt. Maar ik vond mijn vorige 2.4d helemaal niet zo zwaar rijden en best lekker cruisen ook bij lagere snelheden.
Traag, dat wel, maar niet zwaar.
Het is ook subjectief als wat. Maar als je het gevoel hebt dat er iets niet klopt moet je dat wel onderzoeken.
Traag, dat wel, maar niet zwaar.
Het is ook subjectief als wat. Maar als je het gevoel hebt dat er iets niet klopt moet je dat wel onderzoeken.
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
T4 California Coach 2002
Re: Zwaar rijden
De 1900 (T)D en 2400D hebben nog een gaskabel en geen drive by wire. (nou ja, wel een staaldraadje.....) Ik had een rafelende kabel op mijn 1900D waardoor het gas eerst zwaar ging en op gegeven moment bleef hangen :)
Groet, Ronald
Re: Zwaar rijden
Klinkt idd als een 2.4d. Maar gas gaat niet zwaar dus dat is apart. We zijn nu onderweg en gas gaat echt heel eenvoudig.. maar misschien ben je nog lichter gewend natuurlijk. Zou even goed na (laten) lopen of dat op orde is. Even met de hand gas geven geeft vaak ook meer gevoel
En met de 2.4d kom je ook overal, maar snel ergens even tussen wurmen etc gaat niet. Beter anticiperen en gewoon lekker vakantiemodus!
Staat ie op marktplaats ofzo? Kunnen we even met je meekijken wel type het nou is
En met de 2.4d kom je ook overal, maar snel ergens even tussen wurmen etc gaat niet. Beter anticiperen en gewoon lekker vakantiemodus!
Staat ie op marktplaats ofzo? Kunnen we even met je meekijken wel type het nou is
Re: Zwaar rijden
Je zou kunnen kijken of dat zwaar lopen in het heveltje van de inspuitpomp zit of in de kabel (ik denk de kabel) door de kabel van het bolgewrichtje af te halen en afzonderlijk beiden te bewegen.
en om dan de kabel te smeren of te vervangen is ook geen ramp, toch?
smeren van binnenwerk van zo'n kabel kun je het beste doen met grafietpoeder.
en om dan de kabel te smeren of te vervangen is ook geen ramp, toch?
smeren van binnenwerk van zo'n kabel kun je het beste doen met grafietpoeder.
Groet, Bart
- krekwakwol
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Zwaar rijden
Topicstarter heeft na zijn eerste bericht 2 maanden geleden niet meer gereageerd, dus het zal wel erg zwaar gaan
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Zwaar rijden
Tja, dat houd ik niet allemaal bij hoor, en is het niet voor hem, dan misschien wel voor iemand anders met hetzelfde probleem?
Groet, Bart