Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
Hallo allen
Mijn T5 4motion heeft akelige ratelgeluiden bij het (ont)koppelen, en de koppeling lijkt niet echt meer te lossen. Oftewel, naar de VW dealer, toch liever dan een onafhankelijke, ik wil dat originele onderdelen gebruikt worden, en dat de subframe uitlijning goed gedaan wordt.
Wat zou je zowieso nog meer vervangen bij zoveel kilometers? Waterpomp, distributieriem, hoofdkrukaslager, ... ? Ik noem maar wat. Iemand hier iets over in te brengen?
Groetjes
Bart
Mijn T5 4motion heeft akelige ratelgeluiden bij het (ont)koppelen, en de koppeling lijkt niet echt meer te lossen. Oftewel, naar de VW dealer, toch liever dan een onafhankelijke, ik wil dat originele onderdelen gebruikt worden, en dat de subframe uitlijning goed gedaan wordt.
Wat zou je zowieso nog meer vervangen bij zoveel kilometers? Waterpomp, distributieriem, hoofdkrukaslager, ... ? Ik noem maar wat. Iemand hier iets over in te brengen?
Groetjes
Bart
T5, 2011, 4x4, 103kW, 1.9l
Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
Gates-koppelingen (officieel bij 180.000 km), twee-massavliegwiel (afhankelijk van waar jouw herrie precies vandaan komt)?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
Dat twee-massa-vliegwiel, is dat standaard in mijn T5, of een optie?
Wat vind je van mijn eigen lijstje? Onzin of doen?
T5, 2011, 4x4, 103kW, 1.9l
- krekwakwol
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
Nou, hoofd krukaslager lijkt mij niet nodig, die wordt alleen vervangen als onderdeel van een motorrevisie, niet bij onderhoud.
Heb je er een service boekje bij, dan kun je zien of en wanneer distributie en waterpomp vervangen zijn.
Aan de hand daarvan kun je dit laten vervangen of niet.
Heb je er een service boekje bij, dan kun je zien of en wanneer distributie en waterpomp vervangen zijn.
Aan de hand daarvan kun je dit laten vervangen of niet.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
Heb net het druklager(nemercilinder) laten vervangen omdat hij lek was. En had ook de vraag of het handig is om de gates koppelingen mee te nemen. Antwoord luidde "nee": de versnellingsbak wordt onder de auto weggenomen door het subframe te verwijderen. Het front blijft er gewoon op en dat moet eraf voor de gateskoppelingen.
Dat wordt dus een aparte afspraak. En als het front eraf is: naast de gateskoppelingen de vrijlooppoelies en ik zou ook de gloeibougies meenemen en de temperatuursensor (die zit op een heel beroerde plek). (Dit alles geldt voor een R5 T5 tdi; hoe dit bij de andere motoren is weet ik niet)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
Welk bouwjaar is de T5? Automaat/hand? Pk's?bvdeenen schreef: ↑10 sep 2024, 19:00 Hallo allen
Mijn T5 4motion heeft akelige ratelgeluiden bij het (ont)koppelen, en de koppeling lijkt niet echt meer te lossen. Oftewel, naar de VW dealer, toch liever dan een onafhankelijke, ik wil dat originele onderdelen gebruikt worden, en dat de subframe uitlijning goed gedaan wordt.
Wat zou je zowieso nog meer vervangen bij zoveel kilometers? Waterpomp, distributieriem, hoofdkrukaslager, ... ? Ik noem maar wat. Iemand hier iets over in te brengen?
Groetjes
Bart
Is een koppeling icm 4motion gevoeliger ?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
Zo, ik hoor morgen de details, maar het was iig het vliegwiel en de koppelingsplaat. Krappe €3000 reparatie kosten.
T5, 2011, 4x4, 103kW, 1.9l
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
Vraag even goed naar een uitspecificering van de kosten.
Het lijkt mij namelijk een beetje veel van het goede..
als ik een dure kit pak:
linkje
Dan zijn het wel heel veel arbeidsuren, die jij als klant mag betalen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 904
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
3000 euro…
Normaal kost materiaal rond de 500/700 euro max.
Normaal kost materiaal rond de 500/700 euro max.
Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
Ik weet dat VW originele onderdelen (peper)duur zijn, en het werk dat ze rekenen is ook niet mis. Maar voor dit soort cruciale onderdelen heb ik liever origineel. Ik wil ook dat het her-uitlijnen van het subframe volgens specs gebeurt.Multivan Generation schreef: ↑12 sep 2024, 16:36Vraag even goed naar een uitspecificering van de kosten.
Het lijkt mij namelijk een beetje veel van het goede..
als ik een dure kit pak:
linkje
Dan zijn het wel heel veel arbeidsuren, die jij als klant mag betalen...
Ik word er ook niet vrolijk van, maar denk dat dit het beste is voor nu, dan maar bloeden :-(
En ik woon tegenwoordig in Spanje. Alle andere dingen zijn zo goedkoop, dit kan er ook nog wel van af :-)
T5, 2011, 4x4, 103kW, 1.9l
Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
Koppeling vervangen kost 7 manuren. Bij mijn garage is dat ongeveer 700,-. Je moet ook rekening houden met uitlijnen als het subframe eronderuit is geweest. Zeg 90,- , dan is het arbeidsloon rond de 800,- max.
Normaal gesproken (dus niet de dealer met een veel hoger werkplaatstarief) moet het voor rond de 1500 - kunnen met de hoogste kwaliteit onderdelen.
Normaal gesproken (dus niet de dealer met een veel hoger werkplaatstarief) moet het voor rond de 1500 - kunnen met de hoogste kwaliteit onderdelen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
Bedankt allen voor commentaar op de krappe 3000 euro die ze me voorschotelen. Ik zal goed kijken wat ze er op hebben gezet.
T5, 2011, 4x4, 103kW, 1.9l
Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
Wij hebben bij een VW bedrijfswagensdealer voor het vervangen van de koppelingsplaten, drukgroep en 2M-vliegwiel € 2300 betaald. Maar dat was wel 6 jaar geleden…
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
Ik zou kunnen begrijpen dat het bij een 4 motion wat lastiger kan zijn,
Maar ik heb echt mijn vraagtekens bij het bedrag op de rekening.
Origineel wordt er volgens mij LUK gebruikt, in een doosje van Volkswagen. Een kit van LUK is goedkoper dan de set die ik linkte. Dan is het in een ander doosje doen en relabelen met een VW nummer plus de arbeidsuren gewoon erg duur.
Ik zou de discussie aan gaan en goed navragen wat ze precies gedaan hebben, hoe veel arbeidsuren en dan eens goed het gesprek aan gaan, wat ze zelf van die prijs vinden?
Maar ik heb echt mijn vraagtekens bij het bedrag op de rekening.
Origineel wordt er volgens mij LUK gebruikt, in een doosje van Volkswagen. Een kit van LUK is goedkoper dan de set die ik linkte. Dan is het in een ander doosje doen en relabelen met een VW nummer plus de arbeidsuren gewoon erg duur.
Ik zou de discussie aan gaan en goed navragen wat ze precies gedaan hebben, hoe veel arbeidsuren en dan eens goed het gesprek aan gaan, wat ze zelf van die prijs vinden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?
Dat is inderdaad vaak het geval, hebben wij door schade en schande geleerd. Onderdelen zijn soms anders, werk ook. Zoiets ‘simpels’ als een midden en einddemper (ons laatste akkefietje) zijn al weer anders vanwege de cardanas en het achterdifferentieel. En worden minder vaak gemaakt, en zijn dus minder vaak op voorraad, en dus al gauw duurder. En het werk is anders (meestal meer), en dus ook gauw duurder. Helaas.Multivan Generation schreef: ↑12 sep 2024, 22:03 Ik zou kunnen begrijpen dat het bij een 4 motion wat lastiger kan zijn
In het onderhavige geval zit misschien ook nog de L-koppeling naar de cardanas in de weg?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel