Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slaaphefdak zonder B stijl verwijderen

vragen over de T5
Plaats reactie
barbuitenhuis

Slaaphefdak zonder B stijl verwijderen

Bericht door barbuitenhuis »

Heeft iemand al eens een slaaphefdak gezien/gemonteerd waarbij de B stijl niet verwijderd is, maar wel afgewerkt. Dus tussen de A en B stijl wel een opening, maar de B stijl constructief laten zitten.
Of misschien het dak tussen de A en B stijl laten zitten en op het dak extra aflegruimte creëren voor bv de kleren (met het dak open natuurlijk)

Dan hoef je volgens mij niet langs de RDW (mijn bus staat al als camper geregistreerd met een Atrion dakje achter de B stijl). We gaan er niet in slapen, maar willen wel extra leefruimte.

Of zijn er nog andere creatieve ideeën?
T5 180pk 4Motion 2012
hippie

Re: Slaaphefdak zonder B stijl verwijderen

Bericht door hippie »

Wel eens een t3 westfalia dak op een t4 gezien , dan heb je boven de cabine een opbergbakje voor een daktas .
Of dat ook bij een t5 kan ???
Ik heb nog een hoop te doen . gr Ronny .
Angelo-anneveld

Bericht door Angelo-anneveld »

Ik heb wel eens een cali dak ingebouwd met B styl erin
Hanz

Bericht door Hanz »

Als je de B-stijl laat zitten, hoe doe je dat dan met het versterkingsframe? Of laat je dat dan gewoon weg en kan dat als de C-stijl wel verwijderd is?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
barbuitenhuis

Bericht door barbuitenhuis »

Hanz schreef: 23 sep 2024, 17:56 Als je de B-stijl laat zitten, hoe doe je dat dan met het versterkingsframe? Of laat je dat dan gewoon weg en kan dat als de C-stijl wel verwijderd is?
Ik wilde het frame wel aan de achterkant en zijkanten monteren. Er zal wel iets aangepast moeten worden, Een verstevigingsframe in 4 delen, zoals bij de California daken of de Austops is dus makkelijker. En je zit nog met de vergrendeling van het dak. Daar moet je aan de voorkant wel bij kunnen.
T5 180pk 4Motion 2012
Angelo-anneveld

Bericht door Angelo-anneveld »

Hanz schreef: 23 sep 2024, 17:56 Als je de B-stijl laat zitten, hoe doe je dat dan met het versterkingsframe? Of laat je dat dan gewoon weg en kan dat als de C-stijl wel verwijderd is?
Sleuf slijpen. In de zeikanten.. ben er geen fan van hoor! Maar soms kan je niet anders..
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

je hebt al kenteken en campertarief. wat let je? Wanneer wordt dit gecontroleerd denk je? (forum pakkans) Bij nieuwe bussen wellicht niet aan te raden vanwege de scherpere keuringen. Dan is het wel duidelijk als je bij een integrale controle aan de kant staat en de RDW mee kijkt. Maar tot 2018(?) werden hefdaken met grote opening gewoon gekeurd. Heb jee een oudere bus/registratie zie ik geen hinder om een dakje te vervangen. Maar bedenk het vooral voor jezelf.
Groet, Ronald
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Afgelopen weekend zag ik bij Amigo een camper met hefdak waar de B-stijl is blijven zitten. Het werd wel een beetje krap hoor de doorgang als slaapdak (maar bij jou minder relevant)

Dame kon niet zeggen welk merk het was, maar ze wist wel te vertellen dat het een ouder type was die ze niet meer toe pasten.
(en maar goed ook, met name de aansluiting op het dak was gewoon echt niet netjes, allemaal rafels van het doek enzo...)
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Jos M

Bericht door Jos M »

Versterkingsframe zit er bij het Atrion plattedak niet in, schijnt niet nodig te zijn, opening is smaller dan bij slaaphefdak, dat geeft ook extra stevigte.
Auto is al gekeurd camper
Als je het nieuwe dak omdraait, hogekant achter kun je hem daar vergrendelen met de bandjes.
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Hanz

Bericht door Hanz »

Jos M schreef: 25 sep 2024, 16:34 Als je het nieuwe dak omdraait, hogekant achter kun je hem daar vergrendelen met de bandjes.
Maar dan heb je maar heel weinig ruimte extra aan de voorkant en daar was het om begonnen.

Aanvulling: als je een slaaphefdak aan de voorkant wilt laten scharnieren dan zal je daar het dak toch moeten verstevigen. Je kan die scharnieren niet zomaar op het blik schroeven.
Dat geldt overigens ook voor scharnieren aan de achterzijde.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
hippie

Bericht door hippie »

hippie schreef: 23 sep 2024, 17:06 Wel eens een t3 westfalia dak op een t4 gezien , dan heb je boven de cabine een opbergbakje voor een daktas .
Of dat ook bij een t5 kan ???
Wel weer een t4 .
Ik heb nog een hoop te doen . gr Ronny .
Plaats reactie