Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Motorrijtuigenbelasting
Re: Motorrijtuigenbelasting
Ik pak deze discussie nog even op voor een vervolgvraag:
De motorrijtuigenbelasting wordt dus verdubbeld. Maar betekent dat ook dat mijn camper vanaf dat moment ook langs de openbare weg mag staan, net zoals best veel bedrijfsbusjes (ook halftarief) hier in de omgeving?
Wie heeft hierover informatie?
De motorrijtuigenbelasting wordt dus verdubbeld. Maar betekent dat ook dat mijn camper vanaf dat moment ook langs de openbare weg mag staan, net zoals best veel bedrijfsbusjes (ook halftarief) hier in de omgeving?
Wie heeft hierover informatie?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Motorrijtuigenbelasting
Bij de gemeente navragen, staat in de APV. Heeft het Rijk niets mee te maken dus helaas, nu dat je nu meer betaalt betekent niet automatisch dat je meer mag.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 29 sep 2024, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Motorrijtuigenbelasting
Maar dat parkeerverhaal momenteel is toch ook een landelijke maatregel? Of hebben alle gemeenten dat los van elkaar bedacht?
P.s. Navraag gedaan in mijn gemeente. Ben benieuwd.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Motorrijtuigenbelasting
De APV staat voor algemene plaatselijke verordening. Dus nee, dat is niet landelijk en ja, dat wordt door een gemeente zelf aangepast naar de omstandigheden van die gemeente. In Amsterdam zullen er andere zaken in staan dan bv in een kleine gemeente in Groningen.
Niet te angstig voor zijn. Zolang er geen meldingen gedaan worden van je camper voor de deur zullen BOA's niet handhaven. Hou je buren dus te vriend! Daarnaast zullen ze eerst het gesprek met je aangaan voordat men het bonnenboekje trekt. Een BOA is over het algemeen best voor rede vatbaar, zeker in een kleine gemeente.
Een hele grote camper zal ook eerder tot overlast leiden.
Soms hebben gemeentes ook plekken voor campers aangewezen. Goed om dus de APV van je gemeente te kennen.
Niet te angstig voor zijn. Zolang er geen meldingen gedaan worden van je camper voor de deur zullen BOA's niet handhaven. Hou je buren dus te vriend! Daarnaast zullen ze eerst het gesprek met je aangaan voordat men het bonnenboekje trekt. Een BOA is over het algemeen best voor rede vatbaar, zeker in een kleine gemeente.
Een hele grote camper zal ook eerder tot overlast leiden.
Soms hebben gemeentes ook plekken voor campers aangewezen. Goed om dus de APV van je gemeente te kennen.
Re: Motorrijtuigenbelasting
Momenteel staat mijn Westfalia op een overdekte plaats onder mijn huis. Daar past hij net onder. Maar zo gauw hij wel op de openbare weg mag staan, ga ik ook eens kijken naar een hoogdak of exclusive. Daar gaat het me om. Dan heb ik tenminste nog wat aan de verhoging van de belasting.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
- Multivan Generation
- Berichten: 34187
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Motorrijtuigenbelasting
Wat een vreemde redenatie.Freds schreef: ↑25 sep 2024, 18:00 Momenteel staat mijn Westfalia op een overdekte plaats onder mijn huis. Daar past hij net onder. Maar zo gauw hij wel op de openbare weg mag staan, ga ik ook eens kijken naar een hoogdak of exclusive. Daar gaat het me om. Dan heb ik tenminste nog wat aan de verhoging van de belasting.
Je gebruik veranderd toch niet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Motorrijtuigenbelasting
Niet heel gek hoor Peter. Tot heden kan ik de auto onder het huis kwijt en daarom houd ik deze. Maar liever zou ik sta-hoogte hebben. Maar een camper mag in Zoetermeer niet op de openbare weg geparkeerd staan. En een camper met stahoogte past niet onder mijn huis.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
- Jan anno NU
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Motorrijtuigenbelasting
Het blijft gewoon een recreatie voertuig.Freds schreef: ↑25 sep 2024, 18:00 Momenteel staat mijn Westfalia op een overdekte plaats onder mijn huis. Daar past hij net onder. Maar zo gauw hij wel op de openbare weg mag staan, ga ik ook eens kijken naar een hoogdak of exclusive. Daar gaat het me om. Dan heb ik tenminste nog wat aan de verhoging van de belasting.
Vaak mag je die volgens de apv net als een caravan slechts 3 dagen op de openbare weg parkeren.
Sterker nog , zoek eens in de apv of je wel een camper op eigen terrein mag parkeren.
Re: Motorrijtuigenbelasting
Die vraag gaan we dan maar niet stellen ;-) geen slapende honden wakker maken.
Maar goed het wegenbelasting verhaal staat dus los van de gemeentelijke regelingen. Dat heb ik hiervan geleerd!
Dank je wel.
Maar goed het wegenbelasting verhaal staat dus los van de gemeentelijke regelingen. Dat heb ik hiervan geleerd!
Dank je wel.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Motorrijtuigenbelasting
Je hoeft niets te vragen, de APV van Zoetermeer kan je gewoon online inzien. En daar staat niet in dat je een camper niet op eigen terrein mag parkeren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Motorrijtuigenbelasting
Ik vind het een vreemde redenatie, dat je een recreatievoertuig niet langer dan 3 dagen op een openbare parkeerplaats zou mogen stallen.
Dus een T5 california mag er niet staan, maar de T5 met LWB van een bij de KvK geregistreerd klusbedrijf wel. Terwijl hij op grijs kenteken denk ik niet meer wegenbelasting betaald dan de Cali van een particulier.
Voor een rijdende vrieskist van 8 of 9 meter, zou ik me dat nog kunnen voorstellen, want die heeft wel 2 vakken nodig.
En op eigen terrein een RV plaatsen, moet ieder toch zelf weten, zolang ze niet stijf tegen het kamerraam van de buren staan, maar dat is iets om onderling uit te komen.
Dus een T5 california mag er niet staan, maar de T5 met LWB van een bij de KvK geregistreerd klusbedrijf wel. Terwijl hij op grijs kenteken denk ik niet meer wegenbelasting betaald dan de Cali van een particulier.
Voor een rijdende vrieskist van 8 of 9 meter, zou ik me dat nog kunnen voorstellen, want die heeft wel 2 vakken nodig.
En op eigen terrein een RV plaatsen, moet ieder toch zelf weten, zolang ze niet stijf tegen het kamerraam van de buren staan, maar dat is iets om onderling uit te komen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Motorrijtuigenbelasting
Campers en bedrijfswagens hebben allebei een aangepast tarief maar om verschillende redenen. Campers omdat ze maar een klein deel van het jaar gebruikt worden en dan moeten ze de rest van het jaar ook geen gebruik maken van de openbare ruimte. Bedrijfswagens hebben aangepast tarief als tegemoetkoming voor het bedrijfsleven en dat heeft dus niets te maken met parkeren op de openbare weg.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Motorrijtuigenbelasting
Duidelijk uitgelegd Hanz.
Maar vanuit dat oogpunt snap ik de vraag dan ook wel weer of de kampeerwagen bij verdubbeling van het MRB, langer op de openbare weg zou mogen staan.
Hier gelukkig niet van toepassing.
Maar vanuit dat oogpunt snap ik de vraag dan ook wel weer of de kampeerwagen bij verdubbeling van het MRB, langer op de openbare weg zou mogen staan.
Hier gelukkig niet van toepassing.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Motorrijtuigenbelasting
Dat de MRB voor campers wordt aangepast/verdubbeld is te wijten aan het gedrag van een grote groep camperbezitters. Die gebruiken hun (diesel)camper het gehele jaar door als personenauto.
Hetzelfde zagen we bij het gebruik van oldtimers. Na 25 jaar belasting vrij (is nu 40 jaar en geldt niet voor diesels), want er waren slimme jongens die oldtimer diesels al dan niet aangepast aan de huidige normen het gehele jaar door als normale personenauto gebruikten.
En dan vinden we het vreemd en onterecht dat de overheid reageert en de regels aanpast.
Een camper is bedoeld voor recreatief gebruik tijdens een beperkte periode in het jaar.
Ik ben blij dat met de verhoging van de MRB het schorsingstarief fors omlaag gaat. Het loont dan om gedurende het jaar tijdens periodes van niet recreatief gebruik de camper een aantal keren te schorsen. Want daarmee ben je nog steeds voordeliger uit, zelfs met het huidige kwarttarief.
Hetzelfde zagen we bij het gebruik van oldtimers. Na 25 jaar belasting vrij (is nu 40 jaar en geldt niet voor diesels), want er waren slimme jongens die oldtimer diesels al dan niet aangepast aan de huidige normen het gehele jaar door als normale personenauto gebruikten.
En dan vinden we het vreemd en onterecht dat de overheid reageert en de regels aanpast.
Een camper is bedoeld voor recreatief gebruik tijdens een beperkte periode in het jaar.
Ik ben blij dat met de verhoging van de MRB het schorsingstarief fors omlaag gaat. Het loont dan om gedurende het jaar tijdens periodes van niet recreatief gebruik de camper een aantal keren te schorsen. Want daarmee ben je nog steeds voordeliger uit, zelfs met het huidige kwarttarief.
Re: Motorrijtuigenbelasting
Ik denk dat het niet veel met het gedrag van camperaars te maken heeft. Het overgrote deel van de campervloot zijn toch de grote witte kasten en niet de busjes. En die integraal en half-integraal campers gebruik je niet zo gauw als personenauto. Naar mijn idee is het een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Het aantal campers is de laatste jaren fors gestegen en het is nu een groep die financieel de moeite waard is. En het is een aanpassing die makkelijk door te voeren is want het halftarief bestaat al, dus geen wijzigingen nodig in de gammele IT-systemen van de belastingdienst. Allen even die kentekens overhevelen naar een andere tariefsgroep en klaar is Kees.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV