Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Pechjaar!
Pechjaar!
Onze bus vertoonde dit jaar al behoorlijk wat mankementen. Ik kan er dan al es lacherig over doen dat elke puber zijn periode kent (de bus heeft nauwelijks 250.000 km ) maar ik heb het aan vrouwlief toch al mogen uitleggen...
Eerst was er de turbo; die was gedemonteerd, gereinigd, getest, teruggeplaatst, en vervolgens op de 1ste dag van onze maand Spanje alweer vastgelopen. Geen turbo bij warme start, wel bij koude start. Je leert er je verplaatsingen op afstemmen. Helaas ging ook de airco stuk, volledig verlies van koelgas. Bij thuiskomst nieuwe turbo en nieuwe sensor voor de airco. Die nieuwe turbo was de dag er op alweer stuk (een moer van de regelklep losgetrild). Soit. Intussen weer turbo én airco.
In juli ging het dan weer mis: op weg naar de Seine plots het beruchte "batterijlichtje". Alternator out. Onderweg pechdienst gebeld die overtuigend stelde dat ik best verder kon rijden, nadat hij de bus met de jumper opnieuw had gestart. Tja. Op de bestemming aangekomen met vastgelopen dashboard, raam ging niet meer omhoog, dus batterij compleet leeggereden. Lokale VW dealer is de bus komen halen en heeft netjes de alternator vervangen, terwijl wij enkele dagen zijn gaan fietsen. Toch nog even een oprisping: de eerste offerte was 1280 euro!!! Wél een originele VW alternator. Behoorlijk tegengas gegeven en uiteindelijk plaatsten ze een Bosch exemplaar. Kost: 560 euro, of minder dan de helft.
Vorige week was het dan weer het waterpompje dat zomaar de geest gaf. Gelukkig had ik al enige tijd een reserve mee, dus snel gefixt. Maar toch benieuwd wat het volgende wordt.
Oh ja, sinds gisteren werkt de claxon niet meer. En brandt het lichtje van de remmen. Toch maar weer even de garage bellen
Eerst was er de turbo; die was gedemonteerd, gereinigd, getest, teruggeplaatst, en vervolgens op de 1ste dag van onze maand Spanje alweer vastgelopen. Geen turbo bij warme start, wel bij koude start. Je leert er je verplaatsingen op afstemmen. Helaas ging ook de airco stuk, volledig verlies van koelgas. Bij thuiskomst nieuwe turbo en nieuwe sensor voor de airco. Die nieuwe turbo was de dag er op alweer stuk (een moer van de regelklep losgetrild). Soit. Intussen weer turbo én airco.
In juli ging het dan weer mis: op weg naar de Seine plots het beruchte "batterijlichtje". Alternator out. Onderweg pechdienst gebeld die overtuigend stelde dat ik best verder kon rijden, nadat hij de bus met de jumper opnieuw had gestart. Tja. Op de bestemming aangekomen met vastgelopen dashboard, raam ging niet meer omhoog, dus batterij compleet leeggereden. Lokale VW dealer is de bus komen halen en heeft netjes de alternator vervangen, terwijl wij enkele dagen zijn gaan fietsen. Toch nog even een oprisping: de eerste offerte was 1280 euro!!! Wél een originele VW alternator. Behoorlijk tegengas gegeven en uiteindelijk plaatsten ze een Bosch exemplaar. Kost: 560 euro, of minder dan de helft.
Vorige week was het dan weer het waterpompje dat zomaar de geest gaf. Gelukkig had ik al enige tijd een reserve mee, dus snel gefixt. Maar toch benieuwd wat het volgende wordt.
Oh ja, sinds gisteren werkt de claxon niet meer. En brandt het lichtje van de remmen. Toch maar weer even de garage bellen
- krekwakwol
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Pechjaar!
Ja, je hebt er van die jaren bij, maar dan krijg je daartegen weer probleemloze jaren, omdat alles weer klaar is.
Tenminste bij ons.
Maar het is wel even slikken als het je in zo'n jaar zit.
Tenminste bij ons.
Maar het is wel even slikken als het je in zo'n jaar zit.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Pechjaar!
Ik leef met je mee. Ik zit al twee jaar in zo'n pechjaar (sinds de aankoop eigenijk)
Al meer dan 5000€ aan pechkosten, en dan reken ik nog niet eens nieuwe banden, nieuwe schokbrekers en nieuw raam. Als ik zulke kosten erbij reken kom ik op meer dan 8000€ kosten sinds de aankoop. . Daarom heb ik 'm begin deze maand in de verhuur gestoken, kwestie van wat kosten te recupereren.
Al meer dan 5000€ aan pechkosten, en dan reken ik nog niet eens nieuwe banden, nieuwe schokbrekers en nieuw raam. Als ik zulke kosten erbij reken kom ik op meer dan 8000€ kosten sinds de aankoop. . Daarom heb ik 'm begin deze maand in de verhuur gestoken, kwestie van wat kosten te recupereren.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: Pechjaar!
De ene noemt het pechkosten de ander ziet het als onderhoud. Dat ze 3x aan een turbo sleutelen is meer aan de garage te wijten dan pech hebben.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Jan anno NU
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Pechjaar!
Tja , onderhoud wil je graag zelf plannen
En als je dan ongevraagd stil komt te staan is dat inderdaad vette pech.
En als je dan ongevraagd stil komt te staan is dat inderdaad vette pech.
Re: Pechjaar!
Begrijp dat je het een 'pechjaar' noemt, maar dit is niets bijzonders. De T4's zijn inmiddels 25-30 jaar oud dus daarbij komen dit soort dingen aan bod. Tot een jaar of 5 geleden kon je met normaal rijgedrag en onderhoud een heel eind komen om ze op de weg te houden. Alle zogenaamde ''kwaaltjes'' kon je preventief vervangen. Inmiddels is dat niet meer aan orde. Vrijwel ALLES komt vroeg of laat een keer aanbod. Lekkende, versleten, gescheurde dieselpompen, Harde keeringen en rubbers, draagarmrubbers die compleet gaar zijn, tellers die kapot gaan, (ook de ''nieuwere'') roest, radiateurs, koelflenzen die lekken, aircoslangen die krom/lek zijn, schakelmechanismes die compleet gaar zijn. (Alleen busjes vernieuwen is dan niet meer haalbaar). Kan zo nog veel meer opnoemen. Het is en blijft gewoon een feit. Ze worden ouder en net als iedere auto komt er dan meer onderhoud aan. Een aantal simpele reparaties monden uit een in deel restauratie. Gewoon leeftijd gerelateerd.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Re: Pechjaar!
Ja, rationeel besef ik dat ook wel. Emotioneel is een ander verhaal. Intussen staat hij nog maar eens in de garage, krukas keerring is weer aan het lekken gegaan, na nauwelijks 15.000 km. Er zit gelukkig geen speling op de krukas, dus hopelijk was het een "blauwe maandag" exemplaar, of werd ie niet zorgvuldig geplaatst. Grootste uitdaging wordt: aan vrouwlief blijven uitleggen waarom het een goed idee is om zoveel geld aan een ouwe camper te hangen
- Jan anno NU
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Pechjaar!
Wat nog vervelender is , dat zijn de prijzen die ze aan een " nieuwe " hangen.
Re: Pechjaar!
Wij hebben dit jaar ook al voor €4000,- mogen laten sleutelen aan onze T4 (1.9d, 2001, 342.000km). Maar we zijn er ook al 8 weken mee op vakantie geweest, in de schoolvakanties. Had ik daar huisjes voor moeten boeken, dan was ik het dubbele kwijt geweest. Nu staan we altijd vrij.
Zo kan ik het voor mezelf nog verantwoorden
Zo kan ik het voor mezelf nog verantwoorden
1.9D T4 uit 2001
- autocaravana
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21
Re: Pechjaar!
Ik heb mijn T4 2.5TDI (ACV) nu 23 jaar, bouwjaar 1999. Kilometerstand is 460.000.
Sinds 2001 heb ik €1450 per jaar besteed aan onderhoud en reparaties. Vrijwel alles laat ik doen door garages.
Ik merk dat de laatste jaren de bedragen niet per se hoger geworden zijn.
Sinds 2001 heb ik €1450 per jaar besteed aan onderhoud en reparaties. Vrijwel alles laat ik doen door garages.
Ik merk dat de laatste jaren de bedragen niet per se hoger geworden zijn.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Re: Pechjaar!
de bedragen horende ben ik toch echt spekkoper
nu 10 jaar in bezit en elk jaar APK en 10K beurt en gemiddeld 400 euro max aan onderhoud uitgegeven
en distributie 2x moeten doen in 1 jaar ivm multiriem scheur na een distriwissel
en nu hout zoeken om af te kloppen !!
nu 10 jaar in bezit en elk jaar APK en 10K beurt en gemiddeld 400 euro max aan onderhoud uitgegeven
en distributie 2x moeten doen in 1 jaar ivm multiriem scheur na een distriwissel
en nu hout zoeken om af te kloppen !!
Happy with the Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm