Dat gediamantiseerde ringetje achter de pulley zat er niet.
Nou was alles zo'n beetje anders, aangezien ik nog de oude versie AAB 2.4D heb waarbij je de riem spant met de waterpomp... andere waterpomp, andere spanroller, krukasbout was te lang en oude zat met loctite vast... , dus ik keek er allang niet meer zo van op dat er geen ringetje zat.
Toen zat ik te denken, wat is nu het verschil. De pulley zit nog steeds aan het krukastandwiel vast met 4 boutjes (20+90) en beiden zitten ze tegen de krukas aangeklemd (160+180). Het enige verschil is dat het nu beide iets dichter naar de motor staat, ter dikte van het ringetje, wat verwaarloosbaar is.
Heeft het oude type AAB geen ringetje, of is al dat gezwets over dat ringetje gewoon onzin?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Diamanten ringetje
Diamanten ringetje
Laatst gewijzigd door MarsT4 op 10 okt 2024, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Re: Diamanten ringerje
Dat kun je in een online partsguide wel vinden denk ik.
Bijvoorbeeld 7zap
Groeten Peter
Bijvoorbeeld 7zap
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
De AAB motor had nog geen diamantschijf. Deze schijf is pas in 1999 ingevoerd bij de TDI motoren en het wordt aangeraden om bij deze motoren de schijf te vervangen of bij oudere bouwjaren toe te voegen bij een distributiewissel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
En de ring is niet bedoeld om iets meer afstand toe te voegen (hij is flinterdun), maar om extra wrijving te creëren zodat de poelie (ondanks de 160+180) niet gaat draaien ten opzichte van de krukasstomp.
Dank voor jullie antwoorden, duidelijk, bij de oude zit er geen maar is wel degelijk van belang bij de nieuwere variant.
En aangezien het ringetje voor meer wrijving zorgt, en niet zoals ik dacht een simpele shim-ring is, is het verstandig deze bij montage te vervangen voor een nieuwe, of als hij er niet zit toch tussen te doen voor de zekerheid.
Thx
En aangezien het ringetje voor meer wrijving zorgt, en niet zoals ik dacht een simpele shim-ring is, is het verstandig deze bij montage te vervangen voor een nieuwe, of als hij er niet zit toch tussen te doen voor de zekerheid.
Thx