Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ervaring met benzine branders
Ervaring met benzine branders
Hi forumleden,
Wij zijn van plan een jaar op pad te gaan en een deel daarvan zullen wij ook buiten Europa verblijven (Turkije, Georgië, Armenië). Hierdoor zijn wij aan het kijken wat de alternatieven zijn voor onze Campingaz voorziening. Nu zijn wij aan het kijken naar de mogelijkheden van een benzinebrander als kooktoestel (bijvoorbeeld de Coleman 424 of 533).
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Of andere geniale ideeën als alternatief voor Campingaz?
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Groet,
Jasper
Wij zijn van plan een jaar op pad te gaan en een deel daarvan zullen wij ook buiten Europa verblijven (Turkije, Georgië, Armenië). Hierdoor zijn wij aan het kijken wat de alternatieven zijn voor onze Campingaz voorziening. Nu zijn wij aan het kijken naar de mogelijkheden van een benzinebrander als kooktoestel (bijvoorbeeld de Coleman 424 of 533).
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Of andere geniale ideeën als alternatief voor Campingaz?
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Groet,
Jasper
Re: Ervaring met benzine branders
Wij hebben al jaren een 424. Deze gebruiken we in combinatie met Coleman brandstof en dat werkt prima. Gekocht toen we nog in een tent kampeerden en we in Noorwegen geen Campingaz konden vinden.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
ik heb de coleman fuel en benzine al heel snel gewisseld voor aspen. brand veel schoner voor je eigen longen als alkylaat benzine zijnde. om de een of andere reden wilde de coleman kooktoetsellen en lampen het nooit goed doen op de fuel en benzine. Toe maar de aspen2t gebruikt en dat ging zonder slag of stoot (lees steekvlammen en walmen) Later opvergestapt op de 4t toen die meer beschikbaar kwam.
Groet, Ronald
Ronald
Heb zelf ook de Coleman en gebruikte toen dan op wasbenzine, dat ging toen al een stukje beter, de laatste 20 jaar niet meer gebruikt
maar volg het met belangstelling .
Wat bedoel je met ( Later overgestapt op de 4t) wat is dat of bedoel je daar mee wil hem weer gebruiken TzT
vr gr frits
Heb zelf ook de Coleman en gebruikte toen dan op wasbenzine, dat ging toen al een stukje beter, de laatste 20 jaar niet meer gebruikt
maar volg het met belangstelling .
Wat bedoel je met ( Later overgestapt op de 4t) wat is dat of bedoel je daar mee wil hem weer gebruiken TzT
vr gr frits
En de vriendelijk groetje Frits
- krekwakwol
Even een vraag, waarom stel je de zelfde vraag op 2 verschillende topics, want hij staat ook bij T5 campers,
viewtopic.php?t=72314
nu krijg je op verschillende topics antwoorden, dat lijkt mij de overzichtelijkheid niet ten goede komen.
viewtopic.php?t=72314
nu krijg je op verschillende topics antwoorden, dat lijkt mij de overzichtelijkheid niet ten goede komen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Aspen heb je als 2T(akt) en als 4T(akt). oranje 2T en blauw 4T. Ik gebruik sinds het ' verplicht' is aspen voor de kleine motorgereedschappen. Daarvoor werd het al jaren gebruikt bij opleidingscentra. Op vakantie namen we dan vaak aspen mee als universele brandstof voor de motorzaag en kooktoestel/lampen. scheelt meerdere kannetjes en als aspen wat damp geeft heb je er minder last van dan van benzine zelf. Aspen heeft hogere klopvastheid en is ' schone' geraffineerde benzine. Daarom ook duurder maar beter voor je gezondheid. Geen koppijn meer na hele dag zagen of maaien van de uitlaatgassen. Ook het stoken/koken in tent of wagen gaf vaak tranende ogen vooral bij onvoldoende ventilatie. Ik heb al heel lang de coleman stove en lampen niet gebruikt, laatste keer denk ik 10 jaar gelden al. Maar met de aspen (2T of 4T) maakte wereld van verschil. Tijd gaat snel... ik bedenk mij net dat ik zo weer in mijn coleman slaapzak kruip in de bus (sta in het Groene Hart voor werk de komende weken). Die is ook al 35 jaar oud en nog net zo goed als nieuw. Die was begin jaren 90 zelfs beter dan de winterslaapzak met gore-tex overhoes die we van defensie meekregen naar de Balkan. Ik heb toen enkele dagen in open lucht in de sneeuw gebivakkeerd en heb toen met weemoed aan de winters in mijn coleman slaapzak in zweden teruggedacht.
Groet, Ronald
Klopt. Ik heb zelf een T4, maar deze problematiek speelt natuurlijk ook in een T5. Dus op die manier hoopte ik meer forumleden te kunnen bereiken.krekwakwol schreef: ↑09 okt 2024, 20:06 Even een vraag, waarom stel je de zelfde vraag op 2 verschillende topics, want hij staat ook bij T5 campers,
viewtopic.php?t=72314
Ronald
Dank je wel voor het antwoord Aspen blauw gebruikte ik al voor de motor fietsen en de kettingzagen mooi om te weten dan het nu ook voor de Coleman brander kan gebruiken .
Haal hem wel weer is van zolder om te gebruiken als er een motor rit met de Coleman
Dank je wel voor het antwoord Aspen blauw gebruikte ik al voor de motor fietsen en de kettingzagen mooi om te weten dan het nu ook voor de Coleman brander kan gebruiken .
Haal hem wel weer is van zolder om te gebruiken als er een motor rit met de Coleman
En de vriendelijk groetje Frits
Mogelijk alternatief kan zijn om 1 of meer Trangia kooktoestellen te kopen. Deze werken op spiritus en doen het altijd. Ik gebruik deze altijd als ik op fietsvakantie ben. Spiritus is overal makkelijk verkrijgbaar.