Bij ford/renault modellen zitten erbij waar de gehele distributie in de olie draait. Bij de 2.0TDI is het alleen de snaar van de oliepomp.krekwakwol schreef: ↑01 nov 2024, 16:09 Een tandriem die in de olie draait, daar heb ik ook al destructiefoto's van voorbij zien komen van een Ford Transit.
Niet best, de hele motor in de soep.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Oliedruk lampje piept en knippert T5
Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5
Carterpan is er al 2 keer afgeweest.
1ste keer: Inspectie, schoonmaken zeef. Olie vervangen.
2de keer vrijwel direct erna: verdere inspectie, riem oliepomp vervangen, olie vervangen.
Storing na 20 min rijden weer terug. Zodra de riem is vervangen en alles is schoongemaakt met weer nieuwe olie erin, kan het toch niet zo zijn dat deze weer verstopt zit direct zo snel na het vervangen. De riem kan in ieder geval niet meer afbrokkelen.
Het is lange periode zo geweest dat de storing erin kwam zo ongeveer met het warm worden van de motor.
Oftewel: 10 min- 15 min rijden, en dan blieeep. Niet dat het perse met het warm worden van de motor te maken heeft, maar om aan te geven wanneer. Erna gebeurde het dan te pas en te onpas. Dan ging hij weer uit zichzelf uit, weer aan, soms 15 min niet, dan ineens weer achter elkaar, etc.
Oliedruksensor is al vervangen. Bekabeling oliedruksensor gecontroleerd, doorgemeten en als bypas gelegd.
1ste keer: Inspectie, schoonmaken zeef. Olie vervangen.
2de keer vrijwel direct erna: verdere inspectie, riem oliepomp vervangen, olie vervangen.
Storing na 20 min rijden weer terug. Zodra de riem is vervangen en alles is schoongemaakt met weer nieuwe olie erin, kan het toch niet zo zijn dat deze weer verstopt zit direct zo snel na het vervangen. De riem kan in ieder geval niet meer afbrokkelen.
Het is lange periode zo geweest dat de storing erin kwam zo ongeveer met het warm worden van de motor.
Oftewel: 10 min- 15 min rijden, en dan blieeep. Niet dat het perse met het warm worden van de motor te maken heeft, maar om aan te geven wanneer. Erna gebeurde het dan te pas en te onpas. Dan ging hij weer uit zichzelf uit, weer aan, soms 15 min niet, dan ineens weer achter elkaar, etc.
Oliedruksensor is al vervangen. Bekabeling oliedruksensor gecontroleerd, doorgemeten en als bypas gelegd.
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5
Om het probleem beter te controleren zou je een oliedrukmeter kunnen plaatsen, met slang, die geeft zeker geen storing. En anders 1 met extra sensor hiervoor.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5
Gaan we nu ook inderdaad even doen om wat zaken manueel uit te sluiten.
Zal het nog laten weten.
Zal het nog laten weten.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5
Misschien een simpele vraag hoor, maar welke olie met welke specificaties wordt er in jouw motor gebruikt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5
Heeft al een voorgeschiedenis dus. Balen maar soms zijn dingen gewoon moeilijk te traceren.
Dan inderdaad met een fysieke oliedrukmeter gaan rijden.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5
Nou niet perse een voorgeschiedenis. Dealer kijkt ook mee in principe, zijn zeer praktisch ingesteld, vandaar dat er ook al veel zaken zijn uitgesloten.
Olie conform VW specificaties gewoon, longlife.
Olie conform VW specificaties gewoon, longlife.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5
Welke olie zit er in? welke viscositeit?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5
Ik zou het even 100 % na moeten gaan, maar is dat niet officieel 0W30?
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5
Kijk, er is al van alles qua hardware vervangen,
maar ik zou bij de basis beginnen en eerst bekijken welke olie er gebruikt is.
Mensen kunnen ook fouten maken.
maar ik zou bij de basis beginnen en eerst bekijken welke olie er gebruikt is.
Mensen kunnen ook fouten maken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5
Inmiddels nagezien, is 0W30.
Bij normaal onderhoud is met olie vervanging de oliedrukschakelaar aantal weken geleden vervangen, omdat het eens een keer was voorgekomen dat lampje ging branden en direct weer uitging.
Erna is het weer terug gekomen, toen dus de carterpan eraf en alles schoon gemaakt. Nieuwe riem erop die door de olie draait. Erna weer terug gekomen.
We gaan gewoon voor manueel meten. Wel frappant dat het nog nooit een oplossing voor gevonden lijkt te zijn op het web.
Enige wat ik me verder nog kan bedenken is dat die sensor die erin is gegaan weer kapot is, al kapot was, wellicht door vervuiling. Manuele meting gaat zaken uitsluiten vermoed ik.
Bij normaal onderhoud is met olie vervanging de oliedrukschakelaar aantal weken geleden vervangen, omdat het eens een keer was voorgekomen dat lampje ging branden en direct weer uitging.
Erna is het weer terug gekomen, toen dus de carterpan eraf en alles schoon gemaakt. Nieuwe riem erop die door de olie draait. Erna weer terug gekomen.
We gaan gewoon voor manueel meten. Wel frappant dat het nog nooit een oplossing voor gevonden lijkt te zijn op het web.
Enige wat ik me verder nog kan bedenken is dat die sensor die erin is gegaan weer kapot is, al kapot was, wellicht door vervuiling. Manuele meting gaat zaken uitsluiten vermoed ik.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5
Bij mij zit er toch echt 5W30 Castrol LL3 in.
Zie ook SSP-455
En bij een volgende keer de oliepomp vervangen.
Lage oliedruk kan ook voorkomen door lagerschalen schade
Succes
Zie ook SSP-455
En bij een volgende keer de oliepomp vervangen.
Lage oliedruk kan ook voorkomen door lagerschalen schade
Succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5
Ik zal het nog eens nagaan, ben even van de code op de factuur uitgegaan. Boekjes even niet ter beschikking.
Lagerschalen zijn overigens gecontroleerd en volgens mij zelfs vervangen. Heb de factuur nog niet binnen en vandaar niet meer aan gedacht tussen al het werken door.
Ik begreep dat die oliepomp een nogal 'dom' ding is, gezien de aandrijving e.d.
M.a.w.: het zou raar zijn als die het de ene keer wel en andere keer niet zou doen?
Lagerschalen zijn overigens gecontroleerd en volgens mij zelfs vervangen. Heb de factuur nog niet binnen en vandaar niet meer aan gedacht tussen al het werken door.
Ik begreep dat die oliepomp een nogal 'dom' ding is, gezien de aandrijving e.d.
M.a.w.: het zou raar zijn als die het de ene keer wel en andere keer niet zou doen?