Beste forumleden,
Tijdens mijn vakantie ging mijn 1.9 T5 uit 2004 regelmatig in de noodloop. Na aankomst in NL laten nakijken en garage concludeerde dat de turbo defect was. De garage heeft de turbo vervangen.
Helaas komen er nadat de turbo is vervangen veel verbrandingsgassen in de cabine. Ook klinkt de motor anders tijdens het rijden, bij het opbouwen van turbodruk. Ik vermoed dat het uitlaatspruitstuk ergens lekt, en begrijp dat dit iets is wat vaker voorkomt na het vervangen van een turbo bij dit type. In hoeverre mag ik van de garage verwachten dat dit geen verbrandingsgassen lekt?
Een tweede probleem waar ik me nog meer zorgen over maak is dat nadat ik de auto terugkreeg, deze koelvloeistof verbruikt. Na ca. elke 100km is het koelvloeistof beneden minimum gezakt. Nu weet ik niet of dit samen kan hangen met het werk aan de turbo. Het is goed mogelijk dat dit een los probleem betreft, maar het is vreemd dat dit probleem plotseling begint na het werk aan de turbo.
Echter is er tijdens mijn vakantie een koelvloeistof leiding stuk gegaan die ingekort, teruggeplaatst is en waarmee ik mijn vakantie heb kunnen afmaken. Dit stuk leiding heb ik laten vervangen op het zelfde moment dat de turbo vervangen is. Deze leiding en aansluitingen zien er helemaal droog uit.
De motorolie en koelvloeistof zien er zover ik kan inschatten goed uit.
Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn en wat ik het beste kan checken? Ik ga binnenkort terug naar de garage om te kijken of er iets gedaan kan worden aan het uitlaatgassen probleem.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koelvloeistof verbruik
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Koelvloeistof verbruik
Je mag van een garage na zo'n reparatie verwachten dat je geen uitlaatgasssen onder je motorkap krijgt, mocht het spruitstuk gescheurt zijn, had hij dit in overleg ook moeten vervangen.
Of misschien is het onder spanning gemonteerd, waardoor het een en ander niet goed afdicht.
Ik zou hier in elk geval niet mee akkoord gaan, het is ook ongezond.
De lekkage die jij beschrijft is wel veel, maar lekkage van het koelsysteem kunnen ze opsporen door een druktest.
Onze bus gaat maandag naar de garage voor een druktest, omdat we ook een beetje lekkage hebben, er hangen wat druppen koelvloeistof aan het carter.
Of misschien is het onder spanning gemonteerd, waardoor het een en ander niet goed afdicht.
Ik zou hier in elk geval niet mee akkoord gaan, het is ook ongezond.
De lekkage die jij beschrijft is wel veel, maar lekkage van het koelsysteem kunnen ze opsporen door een druktest.
Onze bus gaat maandag naar de garage voor een druktest, omdat we ook een beetje lekkage hebben, er hangen wat druppen koelvloeistof aan het carter.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Koelvloeistof verbruik
Bedankt! Ik ga terug naar de garage en zal vragen of ze wellicht een druktest van het koelsysteem kunnen uitvoeren.
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Koelvloeistof verbruik
Bij ons lekt er een stopje achter de pijlstokbuis aan de achterzijde van het motorblok, kwamen we net achter bij de druktest, dus een afspraak gemaakt om nw. ringetjes (er zit nog een naast) te plaatsen.
Hopelijk valt het bij jouw ook mee, maar wel iets om ook even te controleren.
Foto heb ik als voorbeeld van internet geplukt.
Hopelijk valt het bij jouw ook mee, maar wel iets om ook even te controleren.
Foto heb ik als voorbeeld van internet geplukt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008