Mijn ACV is nu 25 jaar oud en heeft ruim 3 ton gelopen. Mijn plan is hem in ieder geval tot het einde van dit decennium te blijven gebruiken. Er zullen onderdelen zijn die na zo'n lange tijd en zoveel kilometers eens in aanmerking komen voor vervanging, en zeker ook onderdelen die minder goed beschikbaar zullen zijn of de komende jaren worden. Welke zijn dat?
Afgelopen week heb ik de schokdempers maar eens vervangen. Eerder dit jaar de schakelbolletjes. Er is vast meer.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Welke slijtageonderdelen vervangen?
- eindgebruiker
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
-
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Welke slijtageonderdelen vervangen?
Bij mij raakte de koelslangen achter het motorblok lek (AJT 2002, rond 350.000 km), Eentje loopt van naast het motorblok naar de plek waar het oliefilter op geschroefd wordt (vlak langs de uitlaat), en de ander (ca 10 cm) van het oliefliter naar het motorblok. Kruip eens onder de bus; als de slang(en) een bult of droogtescheurtjes vertonen moet je ze zeker vervangen.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Welke slijtageonderdelen vervangen?
Die metalen koelvloeistof leiding die naast het blok naar achteren afbuigt.
Hydrolagers waarmee motor en versnellingsbak ophangen. Pendelsteun van versnellingsbak. Koel ventilatoren, radiateur, kachel warmtewisselaars. Standkachel servicebeurt nu daarvoor de onderdelen ook al lastig worden.
Koelkast en douchekraan. Hefdak doek en rubbers. Deurrubbers. Oliepomp, krukaskeringen, en rubberen O-ringen onderaan olievulpijp en bij oliekoeler, die laatste ook eens vervangen.
Fusee kogels zeker ook meepakken.
Zo maar wat zaken die mij te binnen schieten.
Of je rijdt eens in een veel nieuwere bus en ervaart het verschil in rust en comfort.. maar ja, dat is een beetje vloeken in de kerk voor een hardcore T4 rijder..
Hydrolagers waarmee motor en versnellingsbak ophangen. Pendelsteun van versnellingsbak. Koel ventilatoren, radiateur, kachel warmtewisselaars. Standkachel servicebeurt nu daarvoor de onderdelen ook al lastig worden.
Koelkast en douchekraan. Hefdak doek en rubbers. Deurrubbers. Oliepomp, krukaskeringen, en rubberen O-ringen onderaan olievulpijp en bij oliekoeler, die laatste ook eens vervangen.
Fusee kogels zeker ook meepakken.
Zo maar wat zaken die mij te binnen schieten.
Of je rijdt eens in een veel nieuwere bus en ervaart het verschil in rust en comfort.. maar ja, dat is een beetje vloeken in de kerk voor een hardcore T4 rijder..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- autocaravana
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21
Re: Welke slijtageonderdelen vervangen?
Mijn 2.5TDI Syncro is ook bijna 25 jaar oud maar heeft duidelijk meer gelopen, 450.000km. Dingen die vervangen zijn:
-koppeling en vliegwiel
-fuseekogels
-stuurkogels
-draagarmen (met rubbers) van de voorwielophanging
-katalysator
-startmotor
-dynamo
-vacuümpomp
-luchtmassameter
-2 ventilatoren
-krukaspoelie
-kunststof schakelbolletjes (2x)
-schokbrekers
-een wiellager
-uitlaat
-versnellingsbaksteun
-olievulpijp
-doek hefdak
-omvormer/scheidingsrelais
-pomp en ventilator van de standverwarming
Voor zover ik weet is dit alles vrij gemakkelijk verkrijgbaar.
-koppeling en vliegwiel
-fuseekogels
-stuurkogels
-draagarmen (met rubbers) van de voorwielophanging
-katalysator
-startmotor
-dynamo
-vacuümpomp
-luchtmassameter
-2 ventilatoren
-krukaspoelie
-kunststof schakelbolletjes (2x)
-schokbrekers
-een wiellager
-uitlaat
-versnellingsbaksteun
-olievulpijp
-doek hefdak
-omvormer/scheidingsrelais
-pomp en ventilator van de standverwarming
Voor zover ik weet is dit alles vrij gemakkelijk verkrijgbaar.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
- eindgebruiker
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: Welke slijtageonderdelen vervangen?
Afgelopen week had ik een probleem met de wijzerplaten (Kombiinstrument op z'n Duits): de wijzers kregen een eigen wil, en gaven willekeurige waardes aan. Als je de stroom eraf haalt, en ze gaan niet terug naar nul, zijn de condensatoren stuk (T4 1996-1998): https://t4-wiki.de/wiki/Kombiinstrument ... 996_-_1998
Er zijn twee condensatoren: 470 µF, 25 V en 68 µF, 10 V. De laatste is naar verluid moeilijk verkrijgbaar. Gelukkig was bij mij alleen de eerste stuk.
Er zijn twee condensatoren: 470 µF, 25 V en 68 µF, 10 V. De laatste is naar verluid moeilijk verkrijgbaar. Gelukkig was bij mij alleen de eerste stuk.
- de smederij
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
Re: Welke slijtageonderdelen vervangen?
Ik heb vanaf het moment dat ik de bussen aangeschaft heb rond de 250,000 alles bijgehouden wat vervangen is .
Ook de kleine onderdelen
Bus bjr 1997 650.000 km 2.5 tdi acv
Bus bjr 2000 460,000 km 2.5 tdi acv
Bussen heb gebruikt voor het service werk en zijn nu met pensioen.
De oude rijd mijn zoon in
De nieuwere rij ik zelf nog in
Als er interesse is wil ik de foto,s er wel bij zetten
Of opsturen per email
Ook de kleine onderdelen
Bus bjr 1997 650.000 km 2.5 tdi acv
Bus bjr 2000 460,000 km 2.5 tdi acv
Bussen heb gebruikt voor het service werk en zijn nu met pensioen.
De oude rijd mijn zoon in
De nieuwere rij ik zelf nog in
Als er interesse is wil ik de foto,s er wel bij zetten
Of opsturen per email
- eindgebruiker
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: Welke slijtageonderdelen vervangen?
Ik was vooral benieuwd naar onderdelen die inmiddels niet meer zo goed verkrijgbaar zijn.