J vd Pal schreef: 08 aug 2023, 11:10
ik heb een 280 Ah en die krijg ik normaal niet leeg. Met 280 Ah en gewoon gebruik, koelkast, licht, opladen telefoon enz kan je 8-10 dagen vrij staan. Met 200 zal dat 6-8 dagen zijn.
Dat is op die manier een interessant alternatief voor een zonnepaneel. Misschien iets duurder maar een stuk simpeler om te realiseren.
Hoi Hanz,
dat was mijn conclusie ook. Zolang ik geen elektrische fietsen op hoef te laden kunnen mijn zonnepanelen thuisblijven. Zie ook: viewtopic.php?t=70583
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 08 aug 2023, 19:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Erdem50 schreef: 08 aug 2023, 16:33
Dit is mooie info. Heb je nog iets aan het display mbt de laadtoestand? Of is dit niet meer correct.
Helemaal niets meer aan, de rustspanning van de nieuwe accu is hoger en de ontlaadcurve veel vlakker, spanning zegt eigenlijk vrijwel niets over de laadtoestand.
Ik kan mijn accu via bluetooth op mijn telefoon in de gaten houden. De BMS geeft dan aan wat de laadtoestand is. Helaas is deze niet erg nauwkeurig want deze gebruikt de spanning van de cellen. Als de accu afkoelt raak ik zogenaamd een deel van de inhoud kwijt en als ze warmer worden zijn ze opeens weer opgeladen. Daarom ga ik nog een Victron Smart Shunt inbouwen. Dit is een coulomb teller die veel nauwkeuriger is.
Erdem50 schreef: 06 aug 2023, 10:12
Dat is een flinke jongen
Hoe zit het met de laadcyclus van deze accu? Gaat dat goed met een originele California lader of heb je hierin iets aangepast.
In principe beschermd de BMS hem wel tegen overladen en ontladen.
Ik dacht dat de originele California lader 13.8V leverde en ik zie bij deze accu staan dat ze het liefst tussen 14.0 en 14.2V krijgen. Zie ik iets over het hoofd? Of hoe heb je dit aangepast?
Erdem50 schreef: 06 aug 2023, 10:12
Dat is een flinke jongen
Hoe zit het met de laadcyclus van deze accu? Gaat dat goed met een originele California lader of heb je hierin iets aangepast.
In principe beschermd de BMS hem wel tegen overladen en ontladen.
Ik dacht dat de originele California lader 13.8V leverde en ik zie bij deze accu staan dat ze het liefst tussen 14.0 en 14.2V krijgen. Zie ik iets over het hoofd? Of hoe heb je dit aangepast?
Nee hoor. Niets aangepast. Die 0,2 tot 0,4 V minder zal het niet om hangen.
wrcpino schreef: 05 aug 2023, 15:50
Vanochtend de nieuwe standaccu geinstaleerd.
Hij past precies in de accuruimte van de T4 California.
Dus doe u voordeel ermee
Wat zijn je ervaringen nu met deze accu en het opladen, laaddtoestand controleren etc?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Hé allen, weet niet of dit de juiste plek is om het te vragen of dat ik beter een nieuwe thread kan beginnen maar..: mijn accu heeft onlangs de geest gegeven en ik wil ook graag overstappen op lifepo4 accu's. Zijn tegenwoordig redelijk betaalbaar en de voordelen spreken voor zich. Ik lees alleen wisselende verhalen over de compatibiliteit met de originele acculader van westfalia en de dynamo van de t4 (de mijne is uit 2003). Ik ga dit weekend op zoek naar de acculader om te kijken welk specifiek type ik heb maar, kan iemand wat meer vertellen specifiek over waar men op moet letten bij deze upgrade, of me wijzen op een plek waar ik hier meer over kan lezen? Is het de moeite waard om de acculader sowieso na te laten kijken als ik toch de boel open heb liggen? Andere dingen waar ik niet aan denk om te overwegen?
Het is nu zo'n 11 maanden later.
En vele langere en korte vakanties verder.
De accu is echt super en werkt nog prima met alle originele electronica uit de bus.
Als ik een minpunt zou moeten noemen is dat de bms van de accu geen vorstbeveiliging heeft. Maar hier was de prijs ook naar en in de praktijk geen enkel probleem
Dank je wel voor je update. Heb je voor het bijhouden van de overblijvende lading nog iets bijzonders gedaan (shunt oid) of kan je dat anders in de gaten houden met deze accu?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
wrcpino schreef: 17 jun 2024, 00:12
Het is nu zo'n 11 maanden later.
En vele langere en korte vakanties verder.
De accu is echt super en werkt nog prima met alle originele electronica uit de bus.
Als ik een minpunt zou moeten noemen is dat de bms van de accu geen vorstbeveiliging heeft. Maar hier was de prijs ook naar en in de praktijk geen enkel probleem
Ik kan het iedereen aanraden.
Dus resumee,ik kan zonder verdere aanpassingen de oude HHA vervangen voor een Lifepo4 accu?
T4 ‘02 california coach
Ex Subaru GT GC8 ‘99
Ex Forester X ‘03
Beste leden,
Dit weekend heb ik ook de huishoudaccu vervangen door een lifepo4 (ultimatron 150ah met warmte element).
Tot nu toe heb ik enkel de lader vervangen met een victron smart 10a, voorheen was het een ctek7000 druppellader.
En een 120w paneel met een 75/10 mppt verbonden.
Voor de rest alles origineel, ook het scheidingsrelais... het gaat over een originele california van 1991 met de 2.4D.
Ik denk er toch aan om die te vervangen door een orion.
Omdat de startbatterij tijdens het nagloeien behoorlijk wat ampère uit de lifepo4 trekt.
Wat me dan ook zorgen maakt is dat deze dan in temperatuur enkele graden omhoog gaat volgens de app en ook aan de batterij is dat voelbaar, dat lijkt me niet normaal, toch?
Eens het nagloeien voorbij geeft de alternator tussen de 15 à 35A.
De alternator van 100A staat ook goed warm. Dit alles na enkele minuten stationair draaien...
Vóór de installatie had ik de lifepo4 voor 95% opgeladen.
Is de investering in een dcdc lader of een cyrix li ct nodig om deze symptomen te vermijden? Zo ja, welke kunnen jullie mij aanraden?
Mvg jeremy
Laatst gewijzigd door JeremyP op 17 dec 2024, 06:34, 1 keer totaal gewijzigd.