Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oliedruk lampje piept en knippert T5

vragen over de T5
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door Multivan Generation »

Multivan Generation schreef: 03 nov 2024, 21:28 Bij mij zit er toch echt 5W30 Castrol LL3 in.

Zie ook SSP-455

En bij een volgende keer de oliepomp vervangen.
Lage oliedruk kan ook voorkomen door lagerschalen schade

Succes
Ralf-T4 schreef: 17 dec 2024, 02:26 Lang verhaal kort, manueel gemeten tijdens rijden e.d. Oliedruk ietwat aan de lage kant en dipte soms net te ver onder de niveaus bij terugtoeren. Met een eenmalige drukmeting ga je dit dus niet 1, 2 ,3 achterhalen, omdat het niet perse opviel als een serieus probleem.
Niet schrikbarend, maar waarschijnlijk wel genoeg om sensor te activeren.
Pomp dus vervangen. Komt volgens mij niet vaak voor, voor wat ik begreep. Erna ook nog gemeten, oliedruk enkele tiendes hoger op de manuele meter.

Tot dan toe nu gelukkig storingsvrij.
Mooi dat het met het vervangen van de oliepomp opgelost is.. en goede diagnose zo met aangesloten meter te rijden :toppie
krekwakwol schreef: 17 dec 2024, 11:00 Olietemperatuur is ook nog een punt om in de gaten te houden, olie wordt een stuk dunner als het heet is.
Normaal bij de juiste olie en bij goede conditie van de motor, moet je geen oliedruk probleem krijgen.
Maar als je oliekoeler niet goed werkt, kan de olie ook heter dus dunner worden. En als er al iets meer slijtage in de motor zit, zakt je oliedruk eerder.
Dit even ter informatie, niet dat dit nu perse aan de hand is.
Daarom dat ik ook vroeg welke olie.. Bij mij zit er dus 5W30 ipv 0W30.
Welke olie is er nu de laatste keer ingegaan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ralf-T4

Bericht door Ralf-T4 »

Nog eens nagevraagd. 0W30. Dit schijnt vanuit Volkswagen inmiddels protocol te zijn na onderzoeken met relatief vaak voorkomende slijtage bij koude motor. Hele uitleg gekregen, maar komt op bovenstaande neer.
TrapoT5

Bericht door TrapoT5 »

Ralf-T4 schreef: 03 nov 2024, 20:25 Inmiddels nagezien, is 0W30.

Bij normaal onderhoud is met olie vervanging de oliedrukschakelaar aantal weken geleden vervangen, omdat het eens een keer was voorgekomen dat lampje ging branden en direct weer uitging.

Erna is het weer terug gekomen, toen dus de carterpan eraf en alles schoon gemaakt. Nieuwe riem erop die door de olie draait. Erna weer terug gekomen.

We gaan gewoon voor manueel meten. Wel frappant dat het nog nooit een oplossing voor gevonden lijkt te zijn op het web.

Enige wat ik me verder nog kan bedenken is dat die sensor die erin is gegaan weer kapot is, al kapot was, wellicht door vervuiling. Manuele meting gaat zaken uitsluiten vermoed ik.
Hallo iedereen,

Net nieuw op dit forum maar ik haak ook ff in. Ik heb zelf al een jaar of 6 een T5 uit 2004, 2.5L 180pk. Zelfde probleem gehad afgelopen zomer, wat betreft de oliedrukstoring, onderweg naar Slovenië. Afspraak bij dealer in Koblenz gemaakt, volgende morgen met bijna warme motor oliedruk laten meten, die was bar laag. Slechts 1,2 bar.

Volgens monteur was de motor 'klaar en afgeschreven'. Ik heb in overleg met een kennis van me in NL (die leeft van het sleutelen aan ouwe meuk) de 5W30 eruit laten halen en 10W40 erin laten doen. Resultaat: oliedrukstoring is nooit meer terug gekomen. En hij loopt nog steeds.

De 0 en 5W30 worden zo dun als water eenmaal op temperatuur, waardoor de minste speling of slijtage in het blok voor drukverlies kan zorgen. Dat is bij mij dan ook de reden dat ik wel aan het rondkijken ben voor al dan niet gehele revisie van het (boven)blok. Maar daar zijn vast wel tips en adressen voor te vinden onder een ander topic? Iemand een idee?

Groetjes,

John
TRS

Bericht door TRS »

Op vakantie afgelopen maand heb ik diversekeren de melding Oliedruk te laag gekregen, gestopt en vervolgens wel olie bijgevuld. Na 1000 km wederom de melding....En steeds gebeurt het als ik een scherpe bocht/rotonde rijd. Ga naar mn garagist en zal u informeren.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Dat klinkt toch als een te laag pijl, als het lampje steeds bjj zijwaardse bewegingen gaat branden.
Welke motor gaat het trouwens om?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Maar dus kort door de bocht en geen reactie op het laatst genoemde probleem, als de motor in goede conditie is, zal de door VW voorgeschreven olie geen oliedruk problemen moeten geven bij voldoende olieniveau, maar zoals ik hier al meer lees, bij meer slijtage in de motor lijkt het overstappen op een iets dikkere olie eerst wel de oplossing te zijn. Maar zoek wel de juiste olie als je een roetfilter hebt.
Ik heb de 2.5tdi met 370.000km weer ververst met 5W30 LL, niet dat ik het 30.000km laat zitten, meestal rond de 10.000km of 1 keer per jaar.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie